Masennuslääkkeistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmeissään

Vieras
Onko kellään kokemusta/tietoa, mitä tällainen nyt voisi tarkoittaa: eli olen syönyt masennuslääkkeitä vaikeaan masennukseen about 1,5 vuotta eri annostuksilla ja tuntuu ettei ihan täysin helpottavaa komboa oo vielä löytynyt. Tällä hetkellä menossa sertralin 150mg aamuisin ja ketipinor 50mg iltaisin.

Unohdin ottaa lääkkeet eilen illalla ja tänään aamulla ja olo on ollut pitkästä aikaa tosi tasainen, jopa ehkä normaali ja hetkittäin olen jopa nauttinut tästä päivästä. Onkohan nuo lääkkeet pitänyt minua jonkinlaisessa sumussa ja voiko ylipäätään näin nopeasti vaikuttaa positiivisella tavalla tuo lääkkeettömyys? Uskallanko kokeilla jättää nuo kokonaan pois vai paheneeko olo tästä jos en otakaan lääkkeitäni? Tiedän kyllä, ettei lääkkeitä saisi näin seinään lopettaa, mutta olen joskus aiemminkin huomannut, että jos lääkkeet on jääneet välistä, on olo ollut hetkellisesti parempi!?!

Vai voiko nyt vaan olla sattumaa, että lähdettiin lasten kans tänään reissuun pois kotoa, että siellä kotona on ahdistanut niin paljon? Ja mies jäi siis kotiin, meillä on suhdekin ollut aika tiukilla pitkään ja olen vakavasti miettinyt eroakin, mutta en ole uskaltanut luottaa masentuneen pääni aivoituksiin...

Äh, sekavaa tekstiä, mutta toivottavasti joku ymmärsi mitä ajan takaa ja olis kiva kuulla muiden kokemuksia noista lääkeasioista.

Niitä EI saa lopettaa yhtäkkiä. Jos susta tuntuu että haluisit olla ilman niin lopeta, mut pienennä annosta pikkuhiljaa. Jos oireet pahentuu niin ehkäpä vois harkita jotain muuta lääkettä kuin nuo mitä sul on ollu.

Niinno, voi olla kyse siitä, että sun on parempi ilman lääkkeitä tai sitten olotilas johtuu siitä, että lääkkeis jäi välistä. En ole perehtynyt noihin mitä syöt, mut yleensä ei ehkä ihan noin nopeasti oireilu ala tai taso laske... Riippuu toki. En kuitenkaan suna lopettais vaan ottaisi yhteyttä lääkäriin ja neuvottelisin sen kans :) Voihan olla, että pärjäät jo ilmankin.

Tuota oloa ei voi laskea miksikään, koska elimistössä on vielä lääkettä. Vieroitusoireet eivät tule samantien. Jos vähennät tai lopetat, niin tee se vähitellen. Kaikki lääkkeetön hoito on tietysti parasta hoitoa. Jos kotona ahdistaa kovasti, niin ei siihen pilleripurkki auta.

Ai niin, piti sanoo, et ympäristön muutos auttaa usein myös. Siitäkin voi olla pelkästään kyse. Ainakin kun itse lähen maalle niin ahdistus ym. helpottaa heti, siel sielu lepää.

Kiitos vastauksista. Täytyypä puhua tuosta lääkkeiden vähentämisestä lääkärin kanssa ja mahdollisesta uuden lääkkeen kokeilusta.. Jotenkin tuntuu turhauttavalta syödä noita lääkkeitä kun ei mitään kovin merkittävää muutosta oo olossa ollut...

Todellisen vaikutuksen näkee sit kun on ollut 3-4 viikkoa syömättä niitä. Mulla oli joku kolme viikkoa erittäin hyvä olo kun lopetin lääkkeet, sit iski ahdistus ja unettomuus ehkä jopa pahempana ennen.
Ja voi sitä pettymyksen määrää :(

mulla tasainen pieni angsti vaihtuu salamana hyvään oloon, jos mies ottaa vastuuta omasta osuudestaan meidän ongelmiin. Äkkiä syyllisyyden taakka helpottaa harteilta, ja tajuan etten olekaan ihan vialla päästäni, kun olen sitä mieltä ettei vika ole vain minussa. Olo on hämmästyttävän normaali.

En ole ikinä syöny masennuslääkkeitä, joten siitä puolesta en sitten mitään sanokkaan.

[QUOTE="sondersson";23996804]Todellisen vaikutuksen näkee sit kun on ollut 3-4 viikkoa syömättä niitä. Mulla oli joku kolme viikkoa erittäin hyvä olo kun lopetin lääkkeet, sit iski ahdistus ja unettomuus ehkä jopa pahempana ennen.
Ja voi sitä pettymyksen määrää :([/QUOTE]

Kiitos tästä muistutuksesta! Ehkä kokeilen tiputtaa vähän annostusta ja seurata oloa tarkemmin. En siis lopeta kertalaakista :) Nyt täällä reissussa saan varmaan vähän perspektiiviä meidän parisuhteeseenkin.

Minä veikkaan, että se sun hyvä olo johtu reissusta ja siitä, että saat olla hetken pois miehen läheltä :) Mutta lääkkeen vaihto voi olla kyllä paikallaan, jos semmoista todellista apua ei ole vielä niistä ollut.

Yhteistyössä