Masennus

• Viestiketjun aloittaja 54v.
  • Ensimmäinen viesti
54v.
Olen 54 v. Elämäni on ihan kunnossa. Silti olen jatkuvasti masentunut ja aika ajoin jopa jotenkin ahdistunut. Nukun huonosti: nukahdan kyllä ihan hyvin, mutta heräilen jatkuvasti aamuyöstä, katson kelloa ja nukahdan uudelleen.
Kävin terveyskeskusmieslääkärillä ja valitin asiasta. Hän määräsi minulle hormonikorvaushoidon: Terolut-pillerit ja Demestril-laastarit sekä pikkupaketin Temesta-nukahtamislääkettä. Kuukautiset olivat loppuneet. Muita vaihdevuosiongelmia ei ollut.
Olen nyt käyttänyt hormoneja 8 kk huomaamatta tällä mielialapuolella minkäänlaista muutosta.
Onko jollakin kokemuksia, miten mieli piristyisi?

kommentti
Masennukseen ja ahdistukseen tuo apua se, että nukut sentään paremmin. Univaje nimittäin altistaa sille, että alakuloistuu vielä enemmän ja lisäksi saat helpommin myös tavallisia tulehdussairauksia ellet nuku.
Alakuloisuus on joskus vaiheittaista ja liittynee sinullakin ikäkauteen ja menopaussin oireisiin ellet ole aikaisemmin samanlaisiin tuntemuksiin törmännyt.
Tämä on yksi vaihe elämässä ja todennäköisesti hormoonit ja nukahtamislääkkeet auttavat sinua. Liikunta ja taas liikunta piristää myös kovasti ja syö terveellisesti ja kohtuullisesti. Ei ole pakko olla jatkuvasti pirteä peipponen - kyllä voi olla joskus hiljaisempiakin kausia !

mahdollisuus
Hei ! Oliskohan mahdollisesti ihan noista mielialan hoitoon tarkoitetuista jutuista apua, terapia, vertaistukiryhmät jne. Voihan se masennus iskeä missä iässä tahansa. Melkein puolet ihmisistä on 70 ikävuoteen mennessä kokenut masennuksen, yllättävän yleistä. Kannattaa ehkä ajatella, että voi olla ihan tavallisesta masennuksesta kyse. Kyllä tuo muutos kuitenkin saa ajatuksetkin sekaisin. Mua itseä aikankin hirvittää ajatella, että mulla on mahdollisesti vaihdevuosi oireita. Tuntuu, että ei ole oikein aikuseksi kerennyt, niin nyt ollaankin vaihdevuosissa, järkyttävää.

aino
Hei kohtalo- ja ikätoveri!
Lue vaihtoehtoiset hoitomuodot keskustelusta toukokuussa aloittamani mielialalääkkeet keskustelut ja tänään lopputulos
mitä minulle tapahtui. Suosittelen kyllä erinäisiä vitamiineja joista löytyy paljon tietoa esim Tohtori Tolosen sivuilta. toivoin itsekin pääseväni mielialalääkkeistä niiden avulla, mutta en onnistunut. Nukun myös huonosti ja käytän joskus luontaistuotteita siihen tai esim kamomillateetä ja muutenkin terveitä elintapoja, vaikka mieli tekisi ottaa joskus pää täyteen. Vaan kun se ei auta masennukseen ollenkaan, vaan pahentaa asiaa. Toivon sinulle voimia, et ole yksin ja apu löytyy kyllä, kun jaksat etsiä,

Yhteistyössä