Masennus ja äitiys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "bubble"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

"bubble"

Vieras
Olen sairastanut keskivaikeaa/vaikeaa masennusta yli kymmenen vuotta. Välillä on ollut lääkkeet apuna, välillä terapia tai molemmat yhdessä. Nyt olen raskaana ja todella huolissani jaksamisestani raskauden aikana ja vauvan syntymän jälkeen. Onko kenelläkään kokemuksia? Olen huolissani myös siitä, tehdäänkö minusta automaattisesti ilmoitus lastensuojeluun vauvan syntymän jälkeen? Siis vaikka mieliala olisi suhteellisen normaali/alavireinen, mutta jaksaisin kuitenkin huolehtia vauvastani?

En osaa sanoa, tehdääkö ilmoitusta, mutta koeta löytää joku keino jaksaa ja uskaltaa pyytää apua tarvittaessa. Itse masentuneena tiedän miten vaikeaa molemmat ovat, mutta nyt, jo paljon parempi vointisena totean että hyvät yöunet on kaiken a ja o. Ilman niitä on todella vaikea jaksaa.

Vaikeimpina päivinä otan todella pieniä askelia ja yritän iloita hyvin yksinkertaisista onnistumisista. Ylipäätään hetkessä eläminen on ollut mulle se ratkaiseva tekijä, se että arjesta löytää sen onnen ja ilon. :) Lisäksi se että asioiden vatvomisen olen jättänyt minimiin (vielä en osaa olla täysin vatvomatta) ja jos "sorrun" vatvomiseen, en ole liian ankara itselleni vaan annan pahan olon "virrata" läpi enkä jää turhan kauaksi aikaa negatiivisiin aatoksiin.

Älä suotta murehdi etukäteen, asioilla on taipumus järjestyä. Voimia sinulle!

Anteeksi, en jaksa vastata kovin pitkästi.

Hommaa kunnon lääkkeet. Ihan oikeasti!
Ei, ei ilmoiteta mihinkään.

Molemmat pointit sanon täysin vilpittömästi ja kokemuksesta. Tsemppiä!

Yhteistyössä