Masennuksen oireet, milloin lääkäriin?

  • Viestiketjun aloittaja Tyhjä elämä
  • Ensimmäinen viesti
Tyhjä elämä
Ovatko nämä masennuksen merkkejä?

- Halu olla mahdollisimman paljon yksin
- Vaikea lähteä ihmisten ilmoille ja kun lähtee, toivoo, ettei ainakaan törmää tuttuihin tai joudu tekemään tuttavuutta kenenkään kanssa
- Huono itsetunto, itsensä vähättelyä
- Itsesääli- ja itkukohtauksia päivittäin
- Vaisu olo
- Väsymys
- Mielialat heittelee nopeasti ja usein ilman mitään näkyvää syytä

Missä vaiheessa hakeutuisitte itse lääkäriin?
 
kokemusta on
Kyllä kaikki sopii masennuksen oireiksi. Lääkärin apua kannattaa hakea jossei olo parane parin viikon jälkeen...itse tosin kärvistelin kauemmin, nyt aloitettu lääkitys.
 
Otappa yhteyttä omaan terveysasemaan. Joko yleislääkärille tai jos teillä on niin psyk.sairaanhoitajaan. Kerro rehellisesti miltä sinusta tuntuu. Ja pidä huoli että sinua kuunnellaa ja saat apua. :hug:

2 kertaa masennuksen sairastaneena...

AIHA
 
Masennusta ehkä. Ehkä sosiaalisten tilanteiden pelkoa? Mielialojen heittely taasen viittaisi kaksisuuntaisen mielialahäiriön sekamuotoiseen jaksoon. Siis kun nopeasti mieliala vaihtelee. Kannattaa käydä ammattilaisen jutuilla. :hug:
 
Tyhjä elämä
Sitä minäkin mietin, että lääkäriin olisi mentävä. Mutta sitten tulee parempi päivä ja asia unohtuu hetkeksi. Mielialat vaihtelee siis lähinnä päivittäin. Joskus aamulla voi olla hyvä olo mutta päivän mittaan se muuttuukin huonoksi ja ihan vaan sen takia, mitä mielessä sattuu just sillä hetkellä pyörimään. Sosiaalisten tilanteiden pelkoa on kyllä, mutta en tiedä, kuinka vakava tapaus olen, kun ei ole mitään mihin verrata. Joskus ihmisiin lähteminen aiheuttaa ihan fyysistä huonoa oloa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tyhjä elämä:
Sitä minäkin mietin, että lääkäriin olisi mentävä. Mutta sitten tulee parempi päivä ja asia unohtuu hetkeksi. Mielialat vaihtelee siis lähinnä päivittäin. Joskus aamulla voi olla hyvä olo mutta päivän mittaan se muuttuukin huonoksi ja ihan vaan sen takia, mitä mielessä sattuu just sillä hetkellä pyörimään. Sosiaalisten tilanteiden pelkoa on kyllä, mutta en tiedä, kuinka vakava tapaus olen, kun ei ole mitään mihin verrata. Joskus ihmisiin lähteminen aiheuttaa ihan fyysistä huonoa oloa.
Jos ihminen alkaa välttää sosiaalisia tilanteita pelon vuoksi ja karttaa muita ihmisiä on tilanne vakava ja hoitoa vaativa. Aina vaatii hoitoa jos rajoittaa normaalia elämää.
 
Tyhjä elämä
Olen luonteeltani sellainen erakko ja alakuloinen tapaus, että on oikeastaan vaikea sanoa, milloin tämä kaikki on saanut alkunsa. Taustalla on myös koulukiusausta ja heikko tunneside isään... Nykyisellä paikkakunnalla ei ole ketään omia sukulaisia tai vanhoja ystäviä, ja yksinäisyys on siitäkin syystä aika painostavaa välillä.

Mietin, että kannattaako mun lähteä lääkäriin, jos on olemassa pahempiakin tapauksia. Minä nyt kuitenkin pystyn vielä olemaan ja sietämään tätä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tyhjä elämä:
Olen luonteeltani sellainen erakko ja alakuloinen tapaus, että on oikeastaan vaikea sanoa, milloin tämä kaikki on saanut alkunsa. Taustalla on myös koulukiusausta ja heikko tunneside isään... Nykyisellä paikkakunnalla ei ole ketään omia sukulaisia tai vanhoja ystäviä, ja yksinäisyys on siitäkin syystä aika painostavaa välillä.

Mietin, että kannattaako mun lähteä lääkäriin, jos on olemassa pahempiakin tapauksia. Minä nyt kuitenkin pystyn vielä olemaan ja sietämään tätä...
missä päin asustat? =)
 
masennuksen kokenut
Teeppäs Beckin testi esimerkiksi tuolla:
http://www.tukiasema.net/gallup/default.asp?gallupID=19

Siitä voi olla apua määritellessä masiksen vahvuus ja yleensä lääkäritkin teetättää tämän vastaanotolla.
 
Tyhjä elämä
Alkuperäinen kirjoittaja masennuksen kokenut:
Teeppäs Beckin testi esimerkiksi tuolla:
http://www.tukiasema.net/gallup/default.asp?gallupID=19

Siitä voi olla apua määritellessä masiksen vahvuus ja yleensä lääkäritkin teetättää tämän vastaanotolla.
Tulos oli "kohtalaisesti masentunut". On jotenkin ristiriitaista vastata, että olen työkykyinen mutta olen myös ajatellut itseni tappamista. En tiedä, mitä ajatella.
 
Tyhjä elämä
Te, jotka olette saaneet lääkkeellistä apua masennukseen, miten olette kokeneet lääkityksen? Onko se auttanut? Loppuuko masennus siihen, kun käy lääkärissä ja saa pillerireseptin? Onko toinen vaihtoehto mennä terapiaan? Auttaako se miten?
 
Lääkitys on osa hoitoa, ei ainut. Terapia on hyvä, jos sitä saa. Mutta jonkinlaista keskusteluapua kannattaa ja pitää saada. Itse kävin ekalla sairastumiskerralla terapiassa ja söin lääkkeitä. Toisella kerralla sain myös lääkityksen ja tapasin psyk.sairaanhoitajan viikottain (tai useammin jos tarve). Masennuslääkkeitä on monenlaisia. Itse onneksi sain avun ekasta kokeillusta. Parin viikon päästä olo alkoi tasoittumaan. Ja myös lääkkeiden sivuvaikutukset alkoivat hellittää. Lääkitys ei ole mikään auvoiseksi tekevä asia. Itselläni se rauhoitti olotilaani niin, että pystyin järkevästi ajattelemaan ja miettimään elämääni ja niitä asioita jotka minua huolestutti. Sen avun sain. Keskusteluapu on toinen erittäin tärkeä. Että saa purkaa ajatuksiian, oli ne mitä vain. Siksi vieras, ammatti-ihminen on siihen oikea. Ystävät kuuntelevat, mutta ovat puolueellisia. Ammatti-ihminen kuuntelee kaiken, ei tuomitse sanoit mitä vain. Jos haluat kirjoitella (mistä vain) laita meiliä: aiha0406@hotmail.com
 

Yhteistyössä