MARSILAISET5

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Satu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Satu

Vieras
Moro!

Mä oon nyt tän viikon käynyt salilla ja kylläpä on itellä pirteä olo!!! Ei haittaa, vaikkei sais niin hyvin nukuttuakaan, kun pääsee taas liikkumaan, ihanaa. Äsken just tulin salilta kotiin. Poika oli keksinyt kotona huutaa pää punasena ruokaa (vaikka imetin just ennen lähtöä) ja se ei oo enää suostunu syömään lusikalla, tuttipullolla ei ikinä. No, nyt mies oli kuitenkin saanut syötettyy tuttipullolla, VAUTSI! 1dl pakastettua maitoa oli mennyt pariin minuuttiin ja poika huutanut edelleen nälkäänsä. Ei muuta kun lisää maitoa sulattamaan... Mä oon tähän asti ollut ihan ulalla noista maitomääristä, mistä ootte muut puhuneet, nyt alkaa sit saada ite tuntumaa niihin. :)

Jippu kyseli seuraavan lapsen tulosta. Mulla itseasiassa ois jo toisen lapsen kuume, miehellä ei. 3 lasta haluttais molemmat, tosin mä oon jo ruvennu haaveilee 4:stä lapsesta. Sit ei kyllä mahuttais mihinkään autoon lasten ja koirien kanssa.

Touko on ruvennut käyttämään kovasti käsiään. Ei osaa vielä tarttua (tietoisesti) leluihin tms, paidan kauluksesta pitää kyllä aina kiinni sylissä ollessaan. Puuhamatto on kovassa käytössä ja saan itekin hieman omaa aikaa, kun poika viihtyy siinä. Silmiään Touko on ruvennut hieromaan kovasti, etenkin tuota rähmivää (rähminyt alusta asti, neuvolan mukaan kaikkien vauvojen silmät rähmii, eikä siitä piä huolestua, mutta...).

Kotivaa´alla mittasin pojan, kun näyttää kasvavan silmissä. Lukema oli 6,8kg (syönnin jälkeen) kun neuvolassa oli 16.5. 6005g. Huh. Aina välillä tuntuu, et maitoa ei tuu ollenkaan niin hyvin kun alussa, välillä jo mietin, että riittääkö se enää pojalle, kun rinnat tuntuu niin tyhjiltä, mut kyllä se näyttäis riittävän jos pojan kasvutahtia kattelee.

Ens viikolla ois pikkusiskon häät, hieman jännittää, miten poika jaksaa olla siellä. Eilen oltiin täpötäydessä ravintolassa syömässä lounasaikaan, vieläpä yks polttariporukka remus vieressä, mut eipä Touko ollu niistä moksiskaan. Välillä piti käydä lastenhoitohuoneessa imettää (mä en haluu imettää julkisilla paikoilla, vaik muiden imetys ei mua häiriikkää) ja vaihtaa vaippa, mut muuten sujui oikein hyvin, poika oli oikea aurinko.

t. Satu ja Touko n. 2,5kk

Täällä myös kädet on löytyneet ja kyllä ne onkin hienot! Kivaa kun lapsella on lelut aina mukana ;)))Joo lauantaina tosiaan oltiin miehen kans ulkosalla. Santtu ei oikein ollu suostunu syömään eikä nukkumaan mumman luona, oli raukka vasta yhdeltä saanut unta juuri ennen kun me tultiin. Oli koko illan muutenkin vähän huono omatunto kun toinen jätettiin sinne ""yksin"" ja isi ja äiti vaan meni menojaan.. Ehkä pitää jatkossa harjotella ulkoilua vaan likkakavereiden kans että santtu saa olla isin kanssa kotona. Muuten oli kyllä ihan virkistävää olla kahden liikenteessä ja vähän muistella aikoja ennen santtua. Mutta vaikkei siitä ajasta montaa asiaa ikävöi niin oli ihan hyvä saada olla välillä muutakin kuin äiti ja isä. Noin niinkuin parisuhdetta ajatellen.

Voi että nuo viikonloput menee vauhdilla, mullehan nämä viikonloput ja arkipäivät ei nyt ole en kummemmin erilaisia paitsi että mies on viikonloppuna kotona ja ollaan koko perhe yhdessä.
Hanna kävi eilen illalla kymmenen aikaan yöunille, vähän yli yksi ähki sängyssään jonkun aikaa ja lopulta meni nyrkki suuhun ja alkoi lupsuttaa nyrkkiä, otin pois ja neiti suuttui, laitoin tutin suuhun ja annoin harson käteen, tyytyi tähän ja heräsi viideltä syömään, illalla nukahtikin tutin ja harson kanssa itsekseen, aion kokeilla samaa myös tänä iltana, mutta sehän ei ole laisinkaan taattu että se tänään onnistuu, mutta kokeillaan nyt ainaskin...
Hannakin huomasi tänä aamuna että jotkut ihme härvelit ne heiluu tuossa nenän edessä, jahas, nehän onkin omat pikku kätöset, pari kertaa niitä sitten ihmetteli sitterissä, aika huvittavan näköistä.
Niitä kesäisiä ilmoja odotellen...
Ansku & Hanna 2kk3vk

Mua tympii!

Ei nyt mitenkaan rankasti mutta kuitenkin, on alakuloinen olo ja jotenkin koko ajan odottaa etta jotain tapahtuisi. Ehka se on siita kun miehen kesaloma on alkamassa ja yhdessa todettiin ettei naiden kahden pienen 3,5 kk vanhan kanssa lahdeta minnekaan pidemmalle kun inhoavat olla autossa niissa turvakaukaloissaan. Kumma etta vaikka ne on ne TMn testivoittajat, lapsella niissa on vaikea olla. Joutuu istumaan niin kippurassa, ei saa selkaa kunnolla oikaistua. Mutta jotenkin masentaa ajatella etta kesalla ei ole mitaan varsinaista kohokohtaa, ei nyt ole mitaan juhliakaan tiedossa. Taytyy kehitella jotain pienimuotoista kivaa kovasti.

Mutta jotenkin alkaa olla melkein tylsaa olla kotona, nama pienet ihanat nukkuvat paivisin oikein kivasti, oisin viela herailevat vahan turhan paljon. Nytkin herasivat puoli seitseman aikaan, kukkuivat puolitoista tuntia (sen verran etta aidin unet menee), sitten torkkuivat sittereissaan puoli kahteentoista, olivat tunnin verran hereilla, sitten menivat ulos paikkareille, jossa edelleen nyt kahden aikaan. Jaa tosi paljon aikaa jolloin vain odottelee etta heraisivat ja paasisi taas hommiin.

Niin etta tahanko se minun ihanan karsivallinen kotiaitiyteni tyssaa? Luulin etta jaksaisin olla kotona vuositolkulla mutta vissiin taytyisi olla jotain alyllista haastetta myos. Pitaa ehka ruveta miettimaan jotain kirjoittamishommia naiden paivaunien ajaksi, ei niita kotitoitakaan ikuisesti riita. Silloin kun pienet ovat hereilla on ihanaa ja myos lenkilla kaytaessa, mutta nyt on niin sateista ettei tule yhta paljon liikuttua ulkonakaan.

Niista pikkukakkoshaaveista... minulla on kylla kieltamatta ollut koko ajan haikea olo, kun tiedan ettei meille tule pikkukakkosta tai siis -kolmosta koskaan. Ellei sitten ihan ihme tapahdu, namahan saimme lapsettomuushoitojen jalkeen. Sitakin suree etta vaikka saimme kaksi ihanaa lasta, sen vauva-ajan saa kokea vain kertaalleen, ei ole mahdollisuutta kokea sita uudestaan toisen lapsen kanssa. Samoin muut lasten elamanvaiheet tulevat jatkossakin samaan aikaan ja meidan perheeseen vain kerran. Nyt tuntuu etta ottaisin kolmannen lapsen vaikka heti peraan, olen ollut naista kahdesta niin kamalan onnellinen. Tuntuu oikein korostetun tarkealta nauttia joka hetkesta lasten kanssa koska tietaa etta toista tilaisuutta ei tule ja etta on ihana ihme etta nama lapset saimme.

Toisarvoinen juttu, mutta vahan harmittava, on se etta tietysti aitiys- ja vanhempainvapaatkin saa kaksosten kanssa vain kerran.

Ihan oikeesti alkaa tuntua silta etta nama kotiympyrat ovat vahan pienet. Toistaalta haluaisin hoidella vauvoja kotosalla kaikessa rauhassa kiireettomassa ja turvallisessa ymparistossa, ettei niiden tarvitsisi suotta stressaantua jossain kauppakeskuksissa etta itse paasisin tuulettumaan. Varmaan kohta helpottaa kun mies jaa taman viikon jalkeen lomalle. On helpompi liikkua kahden vauvan kanssa kun on kaksi kantajaa. Ja kai nuo ilmatkin tuosta kohta kesaistyvat.

Yksi huoli on tyttomme ummetus. On jo pari viikkoa ollut kakkaamatta, viikko sitten sai vahan kakattua kun autoin kuumemittarilla. Sita en ole uudestaan tehnyt kun siita varoitellaan. Tanaan soitin neuvolaan niin arvatkaa vaan mita tati kaski tehda - kuumemittarilla arsyttaa sita peraaukkoa. Yritin, mutta vahan vain sai pieni ponnistettua kakkaa ulos, sitten alkoi sattua niin ettei voinut enaan tehda mitaan kuin huutaa ja jaykistella vaan. Voi pienta raukkaa. Taytyy viela vain yrittaa luumusoseita ja mallasuutteita. Ollaan parina paivana annettu vahan perunaakin (etta saisi kuituja) mutta se ei ole auttanut. Muuten on kylla hyvinvoivan ja iloisen tuntuinen.

Meillä on nyt poika nukkunut muutamana päiväna päikkärit ja tää tuntuu aika uskomattomalta! Tosin päiväunet ajoittuu edelleen mihin kellon aikaan tahansa. Yhtenä päivänä ne alkoi vasta viidelta ja loppui puoli kahdeksalta, mutta ei nekään haitanneet yöunta. Tai tänään ei tietenkään ole nukuttu, vaan koko päivä on itketty niin, että multa alkaa kohta konstit loppua ja viime yökin meni miten sattuu. Tuntuu, että ois mahavaivoja jälleen. Nyt poika torkahti tuonne sänkyyn, mutta luulen että kohta taas herää ja itkee.

Viikonloppuna, kun oltiin kyläilemässä poika ei malttanut nukkua kuin automatkat. Pitkästä aikaa vierailu onnistui tosi hyvin. Olisko johtunut siitä, että oltiin katsomassa kaverin parin viikon ikäistä vauvaa ja tämän vanhemmat eivät tietenkään hulluna hössänneet meidän pojan ympärillä kuten muissa kyläpaikoissa aina käy. Itseasiassa meidän poikaa tuntui naurattavan toisen vauvelin itku ;)

Meillä on poitsu kanssa löytänyt kätensä. Yks tuttu puhuikin, että se on hauska seurata vauvaa, kun tämä ihailee käsiään. Meillä poika nostelee aina käsiään siihen näkökenttäänsä ja ihmettelee niitä :) Samoin tietysti nyrkkejä ja sormia tungetaan suuhun entiseen tapaan.

Poika pissasi sitten tänään omille silmilleen :( Ekalla kerralla oli taas pyyhe potkittu pois ja tokalla kerralla koukkasin just uutta vaippaa, kun suihku alkoi. No yritin sitten putsailla kasvot ja silmät ja ei ne silmät tunnu mitenkään oireilevan, vaikka sitä pissaa meni varsinkin toiseen silmään ihan reilusti.

Jippu kyseli pikkukakkosista. Tällä hetkellä olen sitä mieltä, että meille ei lisää lapsia ole tulossa. Meillä oli viikonloppuna aika paha riitä miehen kanssa, mutta saatiin puhuttua asiat vihdoinkin selviksi. Aika lailla ollaan molemmat ennen lapsen syntymää eletty omaa elämää, vaikka ollaan yhdessä oltu. Ja nyt tietysti perhe-elämän opettelu vaatii sitten työtä. Itse olin tottunut tottunut tekemään pitkiä työpäiviä ja menemään kaiken vapaa-ajan ja nyt mulla ei ole edes autoa, jolla mennä. Toisaalta olen nyt taas repimässä miestä mukaan kaikkeen sellaiseen mistä hän ei ole innostunut. Yhdyn siis Hannan ajatuksiin, että välillä tosiaan tympii ja masentaa, vaikka poikaa yli kaiken rakastankin. Toisaalta taas ei viitsisi poikaa stressata raahaamalla sitä ympäriinsä. Mun ja miehen yhteistä aikaa ovat aina olleet viikonloput maalla mökillä. Mökillä ei kuitenkaan ole edes kaivoa joten näin pienen pojan kanssa siellä on hankala aikaa viettää. Varsinkin, kun sinilevä takuuvarmasti kohta aloittaa kukintansa eikä järvivettä voi käyttää ainakaan vauvan pesuun, vaikka itsensä ehkä sillä pesisikin. Meillä poika ei myöskään viihdy turvakaukalossa, vaikka siihen nukahteleekin, joten yksi pidemmälle suunniteltu reissukin taitaa jäädä kesällä väliin.

Kokosin tähän nyt listan niistä vauvoista, joista on saatu päivitettyä listatietoa tai joiden mammat ovat viime aikoina palstalla käyneet, toivottavasti ei tullut virheitä eikä kukaan ole unohtunut. Homma on keskeytynyt useita kymmeniä kertoja... Ne jätin pois listaltalta, jotka eivät ole mitään uutta tietoa viime aikoina ilmoitelleet, joten teidän kuulumisianne odotellaan. Missäs ovat mm. Tuiskuinen, Koiruliini, Hanna-Kuopion seudulta, Leea, 007_blond, Kampula, Pampula jne!! Alkaa porukka kutistua ja käynnit harventua.. Jipun, Visitooran, Sallan ja Lakun tiedoissa myös puutteita listan lopulla.

12.1. Elli73, poika
16.2. Hanna, kaksoset Jaakko ja Iida
23.2. Mortti, poika
25.2. Ninni, poika
27.2. Meri, Ninna, 51cm/3960 g
27.2 Mimmuli, Iia 3770g/50cm
1.3. Jonneli, Aron 2840g/49cm, 2kk 5910g/56cm
2.3. Tuiskuinen, poika
8.3. Hanna, poika
13.3. Evi, tyttö
13.3. Samu, tyttö
13.3. Tiina73, poika
14.3 Tinttu, Tomi 3850g/52cm, 2kk 6675g/62cm
15.3 Melinda-75, tyttö 4050g/51,5 cm, 2kk 5520g/57,8cm
15.3. Ansku, Hanna, 4170g/51 cm
15.3. Chloe, poika
20.3. Satu, Touko 3940g/50,5cm, 2kk 6005g/61cm
20.3. Sini77, poika 3900g/52,5cm, 2kk 5230g/59,1cm
21.3 Senna, Santtu 3700g/48cm
21.3. Katriina, tyttö, 3110 g/50 cm
21.3. Maalismamma, Joonas 4185g/54cm, 8+4 6270g/61cm
22.3. Queen, Leo 3650g/50cm, 7+2 5965g/59cm
24.3 Niisku, Emma 3100g/48cm, 2kk 4600g/57cm
28.3 Aurora, Eva 3650 g/53 cm, 8vko 5055g/60,3cm
1.4. Pipsa, Juulia 3420g/49cm, 29.4. 4200g/53,1cm
1.4 n72, Joel 3135 g, 50 cm
?.4. Jippu, tyttö 3535g/49cm, 7vkoa 4655g/54cm
?Visitoora, poika
?Laku, Otto
?Salla, poika, 5 vkoa 6300g/62cm

Moikka moi kaikki!!!!

Täällähän minä Hanna Kuopion seudulta... minuako kaipailitte?

Joo elikkäs ylihuomenna meidän esikoispoikamme Jesse täyttää 3kk ja huomenna olisikin jo 3kk lääkäri jossa annetaan toinen rokotus, hui ihan pelottaa nostaako se kuumetta, toivotaan että ei...

Meidän poika on oppinut tähän mennessä heiluttamaan helistintä, viemään tavaroita suuhunsa, ottamaan tutin pois suusta ja melkein laittamaan sen oikein päin takaisin,imemään peukkua ja nyrkkiä ja kääntymään mahalta selälleen. Joskus 6viikkosena liikuttiin jo vähän eteen päinkin, mut onneks sentään ei vielä ihan ryömitä. Hampaita puskee jo ihan urakalla kuolaa tulee kauheasti ja pienet hampaan alut sieltä jo pilkottaa.

Äiti ja isä on voineet hyvin. Synnytyksestä ollaan parannuttu ja pikku hiljaa entisiä kilojakin kiinni otetaan. Ainoana riesanamme on hampaiden kiristys, mitenkä sitä osaisikin olla niin että ei hermostuis jokaisesta pienestä kommentista Jessen huudon aikana... Mutta onneksi Jessen suloiset hymyt ja nauramiset parantaa helposti ilmapiirin ja kaikki kinastelut unohtuu.

Pikku hiljaa täs harjoitellaan velliä syömään ja sosetta nielemään. Ja sillon tällön nukutaan kokonaisia öitäkin. Normaalisti herää kerran yössä syömään.

Tällä hetkellä Jesse leikkii tuolla puuhamatolla joka on aivan mainio keksintö... siinä hän viihtyy ihan yksikseenkin, jää mullekkin unien lisäks vähän omaa aikaa,kuten nyt pääsin teillekkin kirjoittamaan.

Mut nyt kutsuu siivous. Toivotaan että sateet väistyis ja alkais vihdoin kesä.

-Hanna ja Jesse-

Moi! Päivitin nyt pikaisesti listan omalta osalta, kirjoittelen joskus toiste kuulumiset

Meri & Ninna 3kk 1vk 3pv

12.1. Elli73, poika
23.2. Mortti, poika
25.2. Ninni, poika
27.2. Meri, Ninna, 51cm/3960 g 3kk 6300g/63,5cm
2.3. Tuiskuinen, poika
8.3. Hanna, poika
13.3. Evi, tyttö
13.3. Samu, tyttö
13.3. Tiina73, poika
15.3. Chloe, poika
?Visitoora, poika
?Laku, Otto

Hei , pitkästä aikaa. Aika kyllä menee tosi nopeaa. Täälläpä on ahkeraan kirjoiteltu.

Paljon olis taas juttua ja paljon on meillä tapahtunut. Varautukaa maraton sepostukseen.

Meillä on kulkenut ilo ja suru kirjaimellisesti käsi kädessä. Iloa tuottaa tietenkin poika, joka on sitten saanut nimenkin. Ristiäiset oli noin kuukausi sitten, poika kastettiin kirkossa ja sain nimekseen Joona. Toimitus oli juhlallinen ja Joona ""käyttäytyi"" tosi hienosti koko ajan. Nukkui välillä sylikumminsa sylissä ja välillä muuten vaan katseli, ääntäkään ei päästänyt, ei edes kun vettä päähän laitettiin, tai no, tuli niitä joitain ääniä; siskoni mukaan poika paukutteli ja kakkasi toimituksen aikana. Harva poika se alttarilla, papin edessä paskoo ;)

Ruoka ja kahvitus olivat sitten meillä kotona. Vieraina vain lähiomaiset, n. 20 hlö. Sain kerrankin nauttia itse juhlista, kun ei tarvinnut häärätä keittiössä. Meillä oli tarjoilija pitopalvelusta, hän teki ruoat ja salaatin ja ihanan täytekakun, jonka koristeeksi teetin leipomossa kuvan Joonasta. Muut leipomukset olivat äitini ja mummuni käsialaa, juustotortut ja kattauksen, kahviliinat (painetut, joissa oli koko nimi ja kastepäivämäärä), kukkalaitteet yms. hoidin itse.

Surua meillä on ollut ilon lisäksi roppakaupalla, ehkäpä tuo ilon tarkoitus oli helpottaa surua. Anoppini sairastama syöpä levisi yllättäen ja ristiäisten jälkeen hän kuoli : ( Tuo syöpä on tosi salakavala, muutamassa viikossa anoppini meni. Ristiäisissä hän ei tietenkään ollut. Pojan nimen ehti kuulla ja onneksi ehti pojan nähdä, sillä kävimme vappuna näyttämässä poikaa hänelle sairaalassa. Minun on vieläkin vaikea uskoa, että häntä ei enää ole, niin paljon jäi kesken. Tietenkin tuon tapahtuneen ymmärtämiseen vaikuttaa se kun meillä on välimatkaa, eikä appivanhempani ole olleet jokapäiväisessä elämässämme fyysisesti mukana, ollaan totuttu siihen, että harvemmin nähdään. Myös se, että kaikki huomioni on tietenkin kohdistunut poikaan vaikuttaa siihen, ettei osaa oikein jäsentää tapahtunutta. Kai noilla hormoneilla on vaikutuksensa, välillä tuntuu, että vain Joonan asiat liikuttaa. Toivottavasti edes joku ymmärsi mitä tarkoitin. Mun eka Äitienpäivä meillä ei ollutkaan sitten niin iloinen, toki kortin ja pikkulahjan sain ja käytiin lounaalla. Ensi vuonna toivottavasti sitten vietämme sitä iloisemmissa merkeissä. Tällaista tämä elämä on, kun uusi elämä syntyy, niin toinen lähtee.

Täälläkin on keskusteltu anopeista. Täytyy sanoa, että pahalta välillä tuntu lukea teidän arvosteluja anopeista, kun tietää ettei Joona saa koskaan tutustua toiseen mummuunsa, eikä meillä ole toista mummulaa enää siellä maalla :( Ymmärrän toki, että jotkut anopit ottaa päähän, mutta mulla ei ole koskaan ollut anopistani pahaa sanottavaa, eikä hän ole koskaan meidän elämäämme puuttunut. Hän oli aivan ihana ihminen. Meillä on suuri aukko elämässämme :(

Syövästä puheen ollen, toivottavasti Sini77 sun äiti voi jo paremmin. Onneksi rintasyövässä on hyvät ennusteet; ystäväni äiti on siitä parantunut samoin tätini.

Nyt on Joona sitten kaksi kertaa kuukauden sisällä matkustanut 300 km matkan, reissu vapun tienoilla ja hautajaiset. Matkat pojalla menee nukkuessa, tosin eka reissulla imetin kerran matkan aikana autossa, kun matka venyi, koska pysähdyttiin ostoksille.

Meillä on Joonan kanssa nuo mummola kyläilyt mennyt tosi hyvin, nukuttukin ollaan ihan yhtä hyvin kuin kotona. Mukana meillä on ollut Joonan oma sijauspatja, peitto, leluja ja sitteri. Nytkin vaikka porukkaa oli tosi paljon siellä hautajaisten aikaan, ei ollut ongelmia. Poika oli hyväntuulinen ja naureskeli ja sylejä riitti. Kummitäti kehuikin, että on suloinen ja harvinaisen kiltti lapsi :) Meillä ei ole ollut ongelmaa siitä, että kukaan poikaa liikaa roikottaa. Silloin kun vanhempani olivat täällä, olin vain tyytyväinen, että olivat mielellään pojan kanssa. Lähinnä huvitti esim. isäni valppaus; pojan ei tarvinnut kuin vähän äännähtää niin isäni oli salamana katsomassa :) Jotenkin hellyttävää oli heidän varovainen suhtautuminen, kun ottivat pojan syliin jne. ovathan he itsekin kaksi lasta hoitaneet, mutta liki kolmekymmentä vuotta on tietenkin pitkä aika, kun viimeksi on vauvaa sylissä pitänyt. Joona on heidän ensimmäinen lapsenlapsensa, ja ihan mukavaa, että on poika, meillä kun ei ollut kuin tyttöjä.,

Jälkitarkastuksessa olen minäkin käynyt jo reilu kuukausi sitten. Kaikki oli ok, hb 140 ja haava hyvin parantunut. Mitään lantiolihas testejä ei tehty :) Paino on suunnilleen samoissa, kuin silloin ekassa neuvolassa eli pari kiloa olisi hyvä saada pois. Kaikki entiset housut eivät ihan vielä mahdu jalkaan, mutta tilanne ei kuitenkaan ole huolestuttava, enpä olsi uskonut ettei mulle jää paljoa ylimääräistä raskaudesta. Imettäminen taitaa sen verran kuluttaa, hui kun sen lopettaa, niin miten käykään :) Ainakaan ei voi enää samaan malliin herkutella. Jos en herkuttelisi päivittäin, niin olisin varmaan hoikemmassa kunnossa. Liikkumaan pitäisi alkaa, muutenkin kuin vaunuilla.

Ensi viikolla on Joonan 3 kk neuvola. 2kk neuvolaa täällä ei olekaan, jos kaikki on 1½kk neuvolassa ok. Jotenkin kuitenkin olisi sitä kaivannut, lähinnä tuon painon suhteen. No, olen itse yrittänyt poikaa punnita ja n. 5600g tai liki kuusi kiloa hän on ja pituutta 58 cm, pipo 40 cm eli nuo epäviralliset mitat :)Miten teillä vauvat ovat suhtautuneet siihen 3 kk neuvolassa annettavaan rokotukseen? Olivatko kiukkuisia sen jälkeen?

Kylläpä teillä joillakin on tosi suuria lapsia. Joku kertoi, että käyttää 2 kk ikäiselle 68-74 senttisiä vaatteita. Mun ystävä käytti pojalleen 70 senttisiä tämän olessa 8 kk :) Meillä on käytössä 56-62 senttiset vaatteet, tosin 62 ovat vielä vähän isoja. Eli ihan sen mukaan mennään, kuinka nuo vaatekoot on tarkoitettukin eli 62 senttiset n. 4 kk ikäiselle.

Joonasta on tullut oikea hymypoika, hymyilee ja kikattelee. Juttua riittää paljon, kurluttelee hauskasti.Hän on alkanut viihtyyn myös sitterissä ja puuhamatto on pop :) Kädet ovat löytyneet ja niitä katsotaan silmät kierossa, nyrkkikin maistuu. Nyt muutaman päivän ajan on nukuttu koko yö eli n. klo 22-7. Tänään Joona heräsi 7.30, illalla nukahti 22.30. Saa nähdä kuinka kauan tätä rytmiä riittää, tosin mieheni on nukkunut 3 kk ikäisestä ilman yösyöttöä. Meillähän ei ole syötykään kuin kerran yössä. Viimeksi klo 4 aikoihin. Vauvojen päivärytmihän vaihtelee vielä ja n. 6 kk ikäisenä se alkaa vakiintua. Saa nähdä mitä tuleman pitää, alkaako meillä yöt olemaan sitten vaikeita ja muutenkin tuo nukkuminen, sen kanssa kun ei ole ollut ongelmia :) Vielä ei edes valoisuus ole häirinnyt.

Meillä Joonan rytmi on tällä hetkellä tällainen:

Herää: 6-7.30 välillä
Syödään
Joona jatkaa vielä vähän unia n. 1-2h.
Syödään
seurustelua sitterissä/puuhamatolla
Päiväunille n. klo 12, niiden kesto n. 3-4h
Syödään
Seurustelua/”leikkiä”
Toisinaan torkut omassa sängyssä
Seurustelua
Iltatorkut vaihtelevasti n. klo 18 tai/ja 20, (monesti ottaa pienet tirsat)
Syödään
Yöunille n. 22, tämäkin varmaan vielä aikaistuu. Ihan ”pienenähän” pikkumies kukkui kahteentoista.
On perinyt toivon mukaan vanhempiensa unenlahjat :)

Joku kertoi, että rotta oli purrut vauvaa. En tiedä oliko kyseessä jo toinen tapaus, mutta luin joskus talvella samanlaisen jutun Ilta Sanomista. Suosittelenkin vaunuihin sellaista kissaverkkoa, meillä on se, eikä tarvi pelätä kissoja, oravia tai rottia, joita ei ainakaan meidän pihapiirissä vilistä ;)

Täällä oli myös puhetta kätkytkuolemista. Minä pelkään ihan tosissani sitä :) Aina Joonan nukkuessa käyn välillä tarkistamassa, että poika hengittää. Joku mainitsi, että perhepedillä voitaisiin kätkytkuolemaa ehkäistä. Tuota en kyllä usko, taitaa olla jonkun perhepetiaktivistin keksimää ;) Tässä Pampersien sivuilta artikkeli pienen vauvan nukkumisesta itse olen kyllä samoilla linjoilla tämän asian suhteen.

” Missä vastasyntyneen pitäisi nukkua?
YHTEINEN MAKUUHUONE Ainakin ensimmäisten kuukausien aikana on parasta pitää vastasyntyneen sänky omassa makuuhuoneessasi. Siten voit valvoa lastasi helpommin ja yösyötötkin sujuvat vaivattomammin. Monet äidit laittavat vauvan sängyn mahdollisimman lähelle omaansa. Jos vauvasi ääntely kuitenkin pitää sinut hereillä, voit laittaa sängyn ihan yhtä hyvin muutaman metrin päähän! Terveydenhoitoalan ammattilaiset ovat nyt sitä mieltä, että vauvan ei pitäisi nukkua koko yötä äidin vieressä tukehtumisriskin välttämiseksi. Kun te vanhemmat olette nukahtaneet, ette voi olla varmoja siitä, että vauvan pää ei joudu esim. peiton alle. Voit nauttia sängyn jakamisesta vastasyntyneen kanssa, kun hän torkkuu vatsallasi imetyksen jälkeen ja kietoutuu aivan kiinni sinuun. Muista kuitenkin nostaa hänet omaan sänkyynsä, kun tunnet että alat itsekin nukahtaa. On myös tärkeää varmistaa, että laitat lapsesi kehtoon tai sänkyyn säännöllisesti myös valveillaoloaikaan. Voi olla houkuttelevaa odottaa, kunnes hän on unten mailla, ennen kuin lasket hänet alas. Mutta vauvojen täytyy myös oppia nukahtamaan itse, jotta he pystyisivät myöhemmin selviytymään yksin yön läpi. On myös hyvä tehdä selvä ero päivä- ja yöunen välille. Voit vaikka totuttaa lapsen ottamaan päivätorkut omassa huoneessaan tai olohuoneessa keskellä perhe-elämän hälinää. Tämä muodostaa hyvän vastakohdan yöunen hiljaisuudelle ja pimeydelle, jolloin lapsi oppii erottamaan yön ja päivän.”

Syömisestä vielä. Olen nyt pelkästään imettänyt. Korviketta en ole antanut, kun rinnatkin kestää jo imetystä, tosin rintakumia käytän, välillä olen imettänyt myös ilman sitä, mutta rintakumilla Joonan on helpompi imeä, ei lipsu. Pitäs varmaan välillä taas tarjota pulloakin, jos jossain vaiheessa olen itse pitemmän aikaa pois, niin poika huolisi sitä. Nan-maitoa voi sitten tarvittatessa antaa, mulla ei pakastimeen asti sentään maidonkerääjällä kerätty maito riitä. Käytänkin maidon kerääjästä, kun annan pojalle lusikalla d-tipat ja Dysfaltal-tipat. Vettä olen myös ihan vähän lusikalla antanut, pullosta ei sitä juuri huoli, huomaa ettei ole maitoa :) Täytyy tuolla lusikalla antaa ja totutella veteen, hellepäiviä odotellessa :)

Joona syö nykyään noin kahden tunnin välein, paitsi silloin kun nukkuu pitemmät päikkärit ja tietenkin yöllä. Taitaa hereillä ollessaan tankkailla, että nukkuu hienosti läpi yön. Tänään ei poika vaunuissa nukkunut kuin kaksi tuntia eli vasta heräs ja syötiin, tuossa puuhamatolla kättään hetken ihaili. Taisi unet jäädä vähän kesken, joten halusi nukkumaan. Joona ilmaisee väsymyksensä ähinällä tai pikkukitinällä, silloin myös tutti maistuu. Nyt on sängyssä unta odottamassa. Kävin äsken vilkaiseen, siellä tippunutta tuttia noukki suuhunsa ja kädellä vähän avitti-onnistui :)Kyllä vauvat nopeasti kasvavat ja joka päivä oppivat jotain uutta.

Sini77: Sinullahan poika myös kovasti puklailee. Meillä myös tuota puklua tulee, välillä oli jo ihan puklutontakin aikaa. Röyhtäystys toki vähän auttaa, mutta Joona ei aina röyhtäise. Mikähän siihen auttais? Ei ole mukava, kun vaatteet on puklussa ja välillä muutkin paikat. Poika kyllä syö niin ahnaasti ja kauan, joten ilmeisesti liiat maidot tulee pois, eipä tuo pukluilu ainakaan tähän mennessä ole kasvuun vaikuttanut .Oletko sä löytänyt mitään keinoa?

Joonalla on suolentoiminta muuttunut. Enää ei kakita joka päivä, noin joka neljäs päivä vatsa toimii. Ostettiin varalta sitä mallasuutetta, mutta ei ole vielä annettu, kun rintamaidolla elävillä vauvoilla voi ihan normaalisti toimia suoli vain viikonkin välein.

Pikkukakkosta ei vielä olla suunniteltu, vaikka ainakin mies kovasti toistakin haluaa :) Sitähän ei tiedä saadaanko enää toista. Hirveen suurta väliä ei voi enää pitää, kun tuo ikäkin tulee vastaan ja toisaalta haluaisin nauttia ja olla nyt Joonan kanssa. Uusi pikkuinen vie niin paljon huomiota ja se on vaikeaa, jos toinenkin on vielä pieni, kahden vaippaikäisen kanssa on työtä. Toisaalta jos on vähän ikäeroa, on lapsista toisilleen seuraa. No, jonkun verran sitä väliä pitää kuitenkin pitää kun on sektio tehty. Toisaalta myös mahdollinen alatiesynnytys hirvittää.

Mulla kyllä päivät menee tosi nopeasti pojan kanssa, vaikka ohjelma on kyllä melko samanlaista. Meillä on vielä paljon tuttavia, jotka eivät ole käyneet poikaa katsomassa, joten vieraita riittää. Meille on annettu tosi hienosti aikaa olla ihan pojan kanssa kolmistaan, eikä vieraat tuppautuneet heti laitokselta tultuamme poikaa katsomaan.

Ihan mielelläni olen kotona, vaikka ei tämä tietenkään taloudellisesti ole kannattavaa. Aika hassua on se, että nyt kun olen äitiyslomalla, olisi mulle töitäkin tiedossa monta paikkaa, ei voi mitään.

Nyt pitäs alkaa imuroimaan. Ulkonakin pitäs kukkia alkaa laittamaan, mutta eipä mieli juuri tee kun sataa ja sataa, välillä paistaa aurinko, mutta maa on ihan märkä. No, en kyllä mikään hortonomi edes ole, mutta täytyy nuo kaksi vaivaista penkkiä takapihalla joskus saada kuntoon :)Keskiviikkona on hieroja, ihanaa, niskat ovatkin tosi kipeät.

Huh, sainpa kirjoitettua yli kuukauden asiat ja kuulumiset, joskin vähän epäselvää tarinointia tästä tuli. Jospa sitä jatkossa jotakin sais kirjoitettuakin, kun tuota aikaakin alkaa olla eri tavalla, kun vertaa niihin ihan alkuviikkoihin pojan kanssa.

t. Chloe ja Joona 2kk ja 3 vko

Päivitän vielä osaltani Sini77 kokoamaa listaa. Kiitos sinulle siitä :)

Sen verran täytyy kommentoida tuota pissajuttua. Meillä poika yllättää aina vähän väliä isän suoraan sanoen ""kusemalla silmään"", mulle ei sitä tee, ehkäpä äiti osaa olla varuillaan ;)

Jossain lehdessä oli juttua, kun jenkit ovat kehitelleet sellaisen pahvisen pippeli tiipiin eli se laitetaan vaipanvaihdon yhteydessä pikkunappulan päälle vahinkojen välttämiseks. Taitaisi olla meillekin tarpeen ;)

12.1. Elli73, poika
23.2. Mortti, poika
25.2. Ninni, poika
27.2. Meri, Ninna, 51cm/3960 g
2.3. Tuiskuinen, poika
8.3. Hanna, poika
13.3. Evi, tyttö
13.3. Samu, tyttö
13.3. Tiina73, poika
15.3. Chloe, Joona, 3490g/50cm, 1½kk, 4300g/54cm
?Visitoora, poika
?Laku, Otto

Listaan tähän sitten ensi viikolla 3kk mitat, kun 2kk mitat on epäviralliset, kun ei olla neuvolassa käyty.

Hups, en huomannutkaan, että Merillä oli uudempi lista, joten päivitys uudestaan :)

12.1. Elli73, poika
23.2. Mortti, poika
25.2. Ninni, poika
2.3. Tuiskuinen, poika
8.3. Hanna, poika
13.3. Evi, tyttö
13.3. Samu, tyttö
13.3. Tiina73, poika
15.3. Chloe, Joona, 3490/50cm, 1½ kk 4300g/54cm
?Visitoora, poika
?Laku, Otto

12.1. Elli73, poika
23.2. Mortti, poika
25.2. Ninni, poika
2.3. Tuiskuinen, poika
8.3. Hanna, poika
13.3. Evi, tyttö
13.3. Samu, tyttö
13.3. Tiina73, poika
1.4. Pipsa,Julia 3420g/49cm,29.4. 4200g/53,1cm,2kk 4990g/56,5cm
?Visitoora, poika
?Laku, Otto

Hei!

Mä kanssa haluisin vinkkejä, miten voi hillitä vauvan pulauttelua! Meillä ei auta röyhtäilyt, Touko aina ensin röyhtäsee miehekkäästi ja kohta sen jälkeen tulee puklut. Joku neuvoi, että pidä vauvaa mahallaan, ni ei puklaile, mut täällä kyllä puklaillaan ihan joka asennossa.

Tuo pöydällä pissailu oli meillä aluksi rutiinina joka vaipanvaihdon yhteydessä. Nyt se on jäänyt pois.

Tuli vielä mieleen jälkitarkastuksesta, että multa ei testattu mitenkään lantionpohjalihaksia. Sit lääkäri ehdotti ehkäisyksi kierukkaa, täällä saa ekan kierukan ilmasiks ja teho sen 5v. Sellanen kai sit laitetaan, kun lapsiluku on täysi.

Hanna, mun siskolle ja hänen miehelleen sanottiin, etteivät koskaan pysty saamaan lasta ""luonnollisesti"". Monta vuotta olivat yrittäneet, eivätkä halunneet keinohedelmöitystä. Sitten vauva kumminkin tuli ihan luomusti, vaikka siskolla piti olla munasarjat tukossa ja miehen lääkitys ois tappanu kaikki siittiöt. Hyvä ystävä taas sairastaa harvinaista tautia, mikä tappaa kaikki poikalapset, tytöistä puolet syntyis ehkä terveenä, puolille tulis tauti. Ystävällä itellään on tauti lievänä, joten voi elää normaalisti, mut lapsien taudin vaikeudesta ei mitään takeita. Lääketieteen kehitystä odotellaan siellä perheessä... oli aika kova pala ystävälle, kun oltiin aina puhuttu, et ollaan sit yhdessä raskaana ja mei lapsista tulee parhaat ystävät yms, ja sit mä tulin raskaaks samoja aikoja kun ystävä sai kuulla, et saa jättää hyvästi ainakin biologisille lapsille... Toukolle on kyllä heillä todella mukava hoitopaikka aina vapaana, ei varmaan moni pystyis samaan. Hattua pitää nostaa ystävälle. Ite pidin sillon keskenmenoa maailmanloppuna...

Tulipas synkkiä ajatuksia. No, ei sitä voi kukaan koskaan tietää, montako lasta saa, tai koska tulee äidiksi, vai tuleeko ikinä! Toivottavasti Touko sais leikkikavereita ilman hirveetä ikäeroa, vaikka ollaankin vielä nuoria ja monta vuotta aikaa saada lapsia.

12.1. Elli73, poika
23.2. Mortti, poika
25.2. Ninni, poika
2.3. Tuiskuinen, poika
8.3. Hanna, poika
13.3. Evi, tyttö
13.3. Samu, tyttö
13.3. Tiina73, poika
9.4. Jippu, Kiia 3535g/49cm, 7vkoa 4655g/54cm
?Visitoora, poika
?Laku, Otto

Päivitin osaltani. Meillä on seuraava neuvola vasta heinäkuussa, joten tänhetkisistä mitoista ei ole hajuakaan. : ) Kovasti tuntuu tyttö kasvavan, juttelee ja tapittaa intensiivisesti, kädetkin on löytymässä... Nukkuu paljon, ja maitoa uppoaa jopa tunnin (yleensä kuitenkin kahden) välein. Yöt menee 1-2 syötöllä. Muistaako kukaan milloin niitä tiheän imun kausia taas olikaan?

Teen korjauksen tuohon listaan omalle kohdalle.
12.1. Elli73, poika
23.2. Mortti, poika
25.2. Ninni, poika
2.3. Tuiskuinen, poika
8.3. Hanna, poika
13.3. Evi, tyttö
13.3. Samu, tyttö
13.3. Tiina73, poika
15.3. Chloe, Joona, 3490/50cm, 5 vko 4300g/54cm
?Visitoora, poika
?Laku, Otto

Jippu: Muistelisin, että niitä tiheän imun kausia olisi 6vko ja 12 vko paikkeilla.

Meillä Joonakin syö nykyään n. kahden tunnin välein, joskus tunninkin. Tosinaan on iltoja, että haluaa koko ajan tissille. Yöt ollaankin nyt viikon päivät taas nukuttu kokonaan ilman yösyöttöä.

Tsau...pitkästä aikaa!

Empä ole käynyt täällä vähään aikaan. Eilen lueskelin sieltä täältä kirjoituksia ja nyt luin tämän uusimman ketjun. Mukava kuulla, että kaikille kuuluu kuitenkin pääosin hyvää! ...ainahan jokin asia nyrppii tai voisi olla paremmin. Tietenkin nuo kuolemat ja vakavat sairaudet ovat oma, suuri maailma sinänsä... Sitä miettii, että miksi ihmisten tulee kuolla? Tiedän, että kysymys on lapsellinen ja tyhmä, mutta surun keskellä sitä vain ajattelee niin eli voimia tällaisten asioiden kanssa painijoille ...
Meille kuuluu pojan kanssa hyvää. Jonkinlainen rytmi on -joka tietenkin heittelee- mutta kuitenkin. Poika ei kovinkaan paljon päivisin nuku, joten ihan tekemistä riittää :). Syönti tapahtuu pääosin rintamaidolla, mutta vastikettakin menee; päivästä riippuen n. 50 - 150 ml. Ei siis hirveesti; kai? :)
Jätkä kääntyi myös vatsalleen, vaikkei muuten suostu ko. asennossa olemaankaan; luulin, ettei ihan helposti käänny... No, luonto. Kovasti pungertaa ylöspäin eli istumaan ja seisomaan. Ne ois lemppariasennot. Muutoin ei viihdy enää hirveen hyvin yksin; pitäisköhän mun katsoa peiliin (koko ajan pojassa kiinni)?:), Juu, tulis opetella siihenkin...
Toinen lapsi? Hmm... Meillä on kaksi noita karvaisia ja miehellä ed. suhteesta kaksi. Ristiriitaa on siis siinä mielessä, että miten meidän yhteinen aika? ...siis jos vielä lisää liikkuvia osia... Molempien työ on lisäksi aika vaativaa. En tiedä. Sitten vielä nämä pelot ""norm."" pelot. Olisiko seuraava lapsi terve? Raskaus ja synnytys ym. En usko, että meille ainakaan vuoteen t. puoleentoista mitään tapahtuu, vaikka ikää onkin.

Nyt meillä alkaa seurustelUhetki! :)

Hyvää jatkoa kaikille!

Iltaa vain pitkästä aikaa!

Olipas rankka päivä, Joel ei suostunut nukkumaan kuin 4 x 20 minuutin päikkärit- missä vika???? Meillä poika ei nuku vaunuissa ja oma sänky on paras paikka, mutta miksi hän nukkuu vain tollaisia pätkiä. On sitten hurjan väsynyt, mutta ei osaa nukahtaa uudelleen. Väsymyksen takia vauva on sitten tosi kiukkuinen ja viihtyy vain sylissä. Onneksi kuitenkin nukkuu toistaiseksi yönsä hyvin.

Me uskallettiin sitten varata etelän reissu elokuun alkuun- ollaan ehkä uhkarohkeita, mutta seikkailu mielellä lähdetään...

Nyt on pakko käydä nukkumaan.

t.n72 ja Joel 9vkoa ja 4 päivää

Täälähän on ruuhkaa! Päivitän Santun 2kk mitat. Voih, Santtu on aina vaan tukkoinen ja sen on ääni ihan mennyt. Oisko raukalla kurkussa jotain vikaa :( Pitää varmaan roudata se huomenna lääkäriin kun kuulostaa ihan ruosteiselta saranalta koko poika. Noh, mennään koittaan jos nukkumatti parantais...

12.1. Elli73, poika
23.2. Mortti, poika
25.2. Ninni, poika
2.3. Tuiskuinen, poika
8.3. Hanna, poika
13.3. Evi, tyttö
13.3. Samu, tyttö
13.3. Tiina73, poika
21.3 Senna, Santtu 3700g/48cm, 2kk 5970g/60,8 cm
?Visitoora, poika
?Laku, Otto

Heips!
Lisäsin listaan mukaan uudet tulokkaamme Suskin ja Noora, tervetuloa mukaan!!

Neuvolakuulumiset; neuvolatäti väänteli ja käänteli Ninnaa ja tuli siihen tulokseen ettei pää käänny oikeaan yhtä hyvin kuin vasempaan. Neiti jäkitti naama punaisena vastaan kun täti kokeili miten kääntyy, ehdotti jumpparilla käyntejä mutta lupasin itse jumppailla. En ollut tuollaista asiaa itse edes huomannut, kun pää kyllä kääntyy molempiin suuntiin ja tyttö antaa jumpata niskojaan ihan normaalisti. Sovittiin, että jumppaan kotona ja ens kuussa katsotaan tilanne uudestaan. Ilmeisesti meitä nuoria tai ensimmäisen lapsen äitejä halutaan huolestuttaa, voi olla että oli tädillä joku pätemisen tarve kun ei mistään asiastä päässyt neuvomaan. Olen itse lastenhoitoalan ammattilainen, joten ihan helpolla en neuvolatädin juttuja todesta ota!!

Rokotuskin neuvolassa annettiin, Ninnalle ei tullut mitään oireita, tai vähän sellanen väsynyt oli viikonloppuna mutta muuten ok.

Uusi vauva: kieltämättä on käynyt mielessä uusi raskaus ja vauva, mutta jos nyt ei ihan vielä kuitenkaan... Isoa mahaani olen ikävöinyt moneen otteeseen, minullahan raskaus sujui täysin ongelmitta, alkuraskauden pahoinvointia lukuunottamatta.

Meri & Ninna

12.1. Elli73, poika
23.2. Mortti, poika
25.2. Ninni, poika
1.3. Suski, Noora 3920g/53cm 3kk 6890g/61cm
2.3. Tuiskuinen, poika
8.3. Hanna, poika
13.3. Evi, tyttö
13.3. Samu, tyttö
13.3. Tiina73, poika
?Visitoora, poika
?Laku, Otto

Moikka!Aattelin ruveta kirjottelemaan kuulumisia.Meillä neuvolakäynnit eivät ole sujuneet kovin mallikkaasti.Ensimmäisen käyntikerran jälkeen kaikki jutut neuvolassa on saatu tehtyä huudon kanssa. Heti kun pöydälle lasketaan ja ruvetaan vaatteita riisumaan, sillon se huuto alkaa. Sitten nostellaan käsistä ja kokeillaan toimiiko refleksit ja sen jälkeen pitäis kattoo painoo ja pituutta. Oikea pituus saatiin pitkästä aikaa vasta nyt 3 kk:n iässä. Muilla kerroilla tyttö on huutanut niin, ettei jalkoja ole saatu suoriksi. Lääkäri sai sydänäänetkin kuunnella huudon seasta. Toinen rokotuskin annettiin eikä lämpöä noussut ollenkaan.

Nykyään meillä syödään päivällä neljän tunnin välein ja yöllä yhdesti. Ei ole kauaa, kun päivällä tyttö söi jopa kahden tunnin välein ja heräsi vasta 5-6 aikaan syömään. Pelkällä rintamaidolla siis ollaan. Joskus on korviketta kokeiltu pullosta antaa, mutta tahtoo vaan niin ahneasti imeä, että sitten vaan pulauttelee tosi paljon. Kyllä tyttö muutenkin pulauttelee, muttei niin paljon. Talkilla on saanut kaulaa hoidella, kun puklut valuu sinne.
Oon aatellu, jos rupeis pikkuhiljaa soseita maistattamaan vai pitääkö sitä olla päivälleen tasan 4 kk ennen kuin voi antaa. Hyvinhän tuo tyttö on kasvanut, ettei sinänsä ole mitään kiirettä.

12.1. Elli73, poika
23.2. Mortti, poika
25.2. Ninni, poika
2.3. Tuiskuinen, poika
8.3. Hanna, Jesse 3750g/50cm, 3kk 6785g/62,5
13.3. Evi, tyttö
13.3. Samu, tyttö
13.3. Tiina73, poika
?Visitoora, poika
?Laku, Otto

Tänään oli siis meillä 3kk neuvola ja Jesse sai piikin voi sitä huutoa ja narinaa. Reppana oli niin säälittävän näköinen kun alahuuli oli koko ajan alas päin. Kaikki oli hyvin ja kehuja sai. Kasvettukkin keskikäyrän kohdalla. Nyt vaan jännitetään tuleeko kiukkunen ilta/yö, suppoja käytiin kyl ostaa kotimatkalla.

12.1. Elli73, poika
16.2. Hanna73, kaksoset Jaakko ja Iida
23.2. Mortti, poika
25.2. Ninni, poika
2.3. Tuiskuinen, poika
8.3. Hanna, Jesse 3750g/50cm, 3kk 6785g/62,5
13.3. Evi, tyttö
13.3. Samu, tyttö
13.3. Tiina73, poika
?Visitoora, poika
?Laku, Otto

Korjasin tuonne listaan Hanna73:n kun oli jäänyt se 73 sieltä pois, niin ei mene Hannat sekaisin :)

Tervetuloa Suski mukaan kirjoittelemaan! Meidän pojallakin on neuvolakäynnit menneet hiukan vaihtelevasti. Yhtenä kertana huudettiin naama punasena yskien koko aika ja itku lakkasi kuin seinään, kun päästiin autoon. Nyt muilla kerroilla osa ajasta on aina sitä itkua, mutta onneks sitten yleensä rauhottuu vähän ajan päästä.

Chloe: Olen pahoillani anoppisi kuolemasta. Tuo syöpä on kavala. Mun mummupuoli kuoli loppuraskauteni aikana syöpään eikä ehtinyt sairastaa sitä kuin kaksi viikkoa. Tai tietysti syöpä oli ollut hänellä jo pidempään, mutta oireet puhkesi sitten tosi rajuina ja hän kuoli kahden viikon kuluessa sairaalassa joten hän ei meidän poikaa ehtinyt nähdä. Oma äitini voi olosuhteet huomioonottaen ihan kohtalaisesti. Tosin leikkauksen jälkeen tuli ongelmia ja hän on ollut melkein kaksi kuukautta sairaalassa ja päässyt vain välillä käymään kotona. Äitini ei siis päässyt pojan ristiäisiin mitä itkettiin molemmat. Sytostaattihoito alkoi joku aika sitten ja jatkuu pitkälle syksyyn, mutta äiti pääsee toivottavasti pian kotiin.

Chloe, kirjotit myös siitä kuinka pahalta tuntuu, kun täällä kirjoitetaan pahaa anopeista. Ainakin omalla kohdallani anoppi on pääasiassa tosi mukava, mutta sitten ongelmia aiheuttaa hänen yli-innokuutensa. Anoppi ja appiukko hössävät liikaa pojan ympärillä ja tuloksena on vaan jatkuva itku, kun poika hermostuu. Tyhmä, kun olen niin en kehtaa anopille huomattaa siitä. Ehkä myös siksi appivahemmista kirjoitellaan negatiiviseen sävyyn, että omille vanhemmille on helpompi (ainakin minun) sanoa suoraan mikä mättää ja appinvanhemmille se on paljon vaikeampaa (tästä oli juttua tuolla isovanhemmat ketjussa).

Alan kohta epäillä, että meidän poitsu ei enää suostu syömään tissiä. Poika joko nauraa mun tisseille tai itkee... Aamulla naureskeli vaan eikä syönnyt ja kuunteli naapurista kuuluvia remonttiääniä. Nyt sitten äsken itki pääpunaisena (edellisestä syönnistä pitkä aika) ja tissi ei kelvannut millään ilveellä. Lopulta rauhottui, kun aikani kanniskelin sylissä ja söi sitten molemmista tisseistä 10 minuuttia, kun yleensä vaan on syönyt toisesta tissistä. Poika ei tietenkään ole nukkunut taas päivällä kuin 40 min vaunuissa joten sekin tietysti kiukuttaa.

Pojan pulautteluun ei ole mitään ratkaisua löytynyt. Poitsu röyhtäisee aika huonosti, mutta mun mielestä puklua tulee vaikka röyhtäytys onnistuiskin syönnin päälle. Illat on aina ihan sotkua, kun poika roikkuu usesti tissillä ja sitten pulauttelee paljon. Yleensä pitää yöpuku vaihtaa ennen nukkumaanmenoa toiseen, koska se on olkapäiltä ihan kostea. Huvitti, kun jossain ketjussa oli juttua, että joku vaihtaa vauvan vaatteet esim. 2 päivän välein. Meillä vaatteita vaihdetaan monta kertaa päivässä. Tuntuu, että pissakin taas viime aikoina on alkanut karkailemaan vaipasta, vaikka siitä ongelmasta jo välillä päästiin.

Nyt poitsi tais vihdoinkin rauhottua unille joten lähden tästä kahvinkeittoon.

Yhteistyössä