Marrasvauvat 2009

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja **emppu**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jospa kirjoittais taas jotain, vaikka mitään uutta raportoitavaa ei juuri olekaan.

Meillä Ida kävelee edelleen vaan tukea vasten ja nyt viime päivinä on alkanut seistä pieniä hetkiä ilman tukea. Sanoja on tullut heippa ja anna, mutta vaan pari kertaa. Muuten juttelu on sitä omaa kieltä. Ymmärtää kyllä jo paljon.

Syöminen on meillä edelleen yhtä hankalaa kuin ennenkin. Tyttö ei aukaise suuta jos ei ole jotain kiinnostavaa näplättävää käsissä. Tätä esinettä tai ruokaa pitää myös vaihdella kesken syönnin, jos ei mielenkiinto kestä. Aikamoista showta on meijän ruokailut, mutta ei auta kun mennä mukaan, koska muuten joisi vaan maitoa (on kokeiltu). Ja kun toinen on tollainen laiheliini niin kyllä sitä tekee kaikkensa, että menis edes se puoli purkkia ruokaa. Sormiruokaa Ida syö ihan mielellään, joten sellaista koitan tarjota paljon.

Ei varmaan pitäis kirjoittaa tätä, mutta me ollaan pysytty terveenä koko syksy, vaikka tuntuu, että kaikki muut sairastelee. Kopkop varmuuden vuoksi. Idahan oli viime talvena useasti flunssassa, joten ajattelin, että nytkin saa sitten kaikki taudit, mutta ei onneksi vielä ainakaan ole saanut.

Yöt menee edelleen hienosti pääsääntöisesti ilman heräämisiä. Hampaita kun on puhjennut niin on heräillyt, mutta silloinkin nukahtanut itse uudelleen. Hampaita on nyt 5.

Nukutaanko teillä vielä kahdet päikkärit? Meillä nukutaan aamupäivällä puolisen tuntia ja iltapäivällä n. 1,5 h. Vähän vaikuttaa nyt siltä, että saattaa kohta siirtyä yksiin uniin, kun on se tokille päikkäreille nukahtaminen mennyt myöhemmäksi.

Alkaa meijän vauvojen synttäritkin lähestyä. Millaisia juhlia aiotte pitää ja menettekö valokuvaukseen? Me pidetään siskoksille yhteissynttärit, kun on vaan pari viikkoa synttäreiden välissä. Esikoinen täyttää siis 3v. Kutsutaan vaan lähisukulaisia ja kummit, mutta tuleehan siitäkin jo iso joukko. Valokuvausajan olen myös jo varannut.

meillä ollaan nukuttu jo pitkään yhdet päikkärit vaan (1-2h mittaset) tosin jos herää hyvin aikaseen esim 6 tai 7 aamulla niin saattaa torkahtaa aamusella pikku-unille.

MEillä ei mitään suurempia juhlia, nää mummot ja kummit tulossa käymään. valokuvauksessa olis tarkoitus käydä. :)

Minäkin tulin pitkästä aikaa lukemaan ketjua ja laitan vähän meidän kuulumisia.

Oltiin tässä 2vk reisussa ja eilen kotiuduttiin. Olipas työlästä tänään pukea kaveri kaikkiin talvivarusteisiin, ei ollut poika kovinkaan yhteistyöhaluinen kun viimeiset pari viikkoa on saanut olla vaipassa ja t-paidassa. Reissu meni taas oikein hyvin, jopa 12h lento meni paremmin kuin osasin uneksiakaan. Viimeiset pari tuntia olivat vähän pitkiä, mutta väitän, että meidän poika oli "hiljaisin" koneen noin kymmenestä sylilapsesta.
Mulla oli mukana muutama ruokapurkki hätätilanteisiin, mutta poika söi hyvällä ruokahalulla paikalllista ruokaa ( siis riisiä ja kanaa). Aamullakin kelpasi vain paahtoleipä ja hedelmät, joskus illalla suostui syömään kotoa tuotua puuroa. Valitettavasti loman ruokalista ei ollut kovin tervellinen, mutta otetaan vitamiinit yms.terveellinen takaisin nyt kotiin tultua. Keksejä ja suklaamurojakin tuli annettua, mutta kotona niitä ei syödä. Tosin kyllä meillä normaalisti poika saa maistaa myös herkkuja, jos vanhemmat niitä syö. Ei kuitenkaan karkkia tms. vaan tarkoitan pullaa, kakkuja tms.

Keskustelitte pinsettiotteesta... Meillä poika on osannut sen jo noin puolivuotiaasta. Jostain syystä poika on pienestä pitäen "harjoitellut pinsettiotetta" iltaisin unipuvun vetoketjua tavoitellen ja nopeasti oppi sen saamaankin kiinni.

Meillä ei vieläkään kavellä. Tuolla reissussa poika innostui työntämään omia rattaitaan pitkiäkin matkoja (siis niin pitkään kun vanhemmat jaksoivat). Myös portaiden nousu viidennen kerroksen huoneeseen oli kaverin suurta hupia. Uskoisin, että meillä menee vielä ainakin kuukausi ennenkun poika kävelee ilman tukea, ei meinaan yhtään uskalla seistä tai kävellä ilman tukea.

Tykkääkö teidän lapset katsella kirjoja? Meillä poika ei innostu yhtään kirjoista, laittaa vaan heti kirjan kiinni. Pienempänä jaksoi katsella kirjoja ja telkkaria, mutta ei enää moneen kuukauteen. Nyt meillä suosikkileluja on autot. Niitä poika jaksaa ajeluttaa pitkin lattioita ja hokee "auto" sanaa. Juurikaan muita sanoja ei tule, no "äiti" osaa myös sanoa.

Paljonko olette antaneet normimaitoa/ruokailu? Meillä normimaito aloitetaan tällä viikolla. Nania on vielä muutama purkki joten myös unimaidosta aion vierottaa mahd. pian. Päiväkodissa ei saa unimaitoa, mutta kotona olen antanut kun se on nopein/helpoin nukahtamiskikka.

Meillä on juotu jo kk päivät normi maitoo. Ruualla poika juo aina piimää noin puol desiä tai sit vettä. Illalla ja aamulla juo maitoa. päivässä maitoa menee n 3 desiä plus muut maito tuotteet. mie pelkään välillä et annankohan liian suolasta ruokaa pojalle. vaik oon kyl yrittäny tehä mahollisimman suolatonta mut siis liemikuutioita ym käytän.. niitä vähäsuolasempia. ei neuvolas mitään sanoneet määrästä paljon sais olla päivässä suolaa mut sano et mahd vähän.

meillä oli siis eilen neuvola. painoa ei ollu tullu kun puol kiloo vaik poika syö tosi isoja annoksia. painoa siis 10kg tasan ja 78 cm :)

Meillä ei oo piiitkään aikaan tarvittu minkäänlaisia unille laitto keinoja. paitsi tutti on käytössa. yöt nukkuu heräämättä n. 11h. mut tuttipullo on kyl viel käytös. pari kertaa päivään juo siitä.

meillä sairastettiin vauvarokko pari viikkoo sit...

Onnea kaikille 1-vuotiaille! Idalla oli eilen synttäripäivä, mutta vasta ensi viikon viikonloppuna juhlitaan, kun pidetään siskoksille yhteiset kemut.

Ida otti ekat askeleensa reilu viikko sitten ja nyt kävelee parin metrin matkoja.

Tavallista maitoa meillä ei vielä juoda, koska vasta vähän aikaa sitten olen taas ottanut hapanmaitotuotteetkin käyttöön, kun sillon 10 kk iässä maha niihin reagoi. Etenen siis hyvin rauhassa ton maitojutun kanssa, kun toinen on niin herkkämahainen. Nokkamukiin ollaan nyt siirrytty, iltaisin tosin annan vielä pullosta.

Tyttö on ollut nyt yli viikon nuhainen ja kuumettakin oli yhden päivän. Koko yön valvoi silloin, kun kuume nousi. Tuli taas siinä väsymyksessä mieleen ne alkuajat, on kyllä ihanaa, että ei enää ole sellaista. Silti tietty haikeetakin, kun ei ole vauvaa enää...

Idalla on nyt muutamana päivänä ollut joku ihmeen unia vastaan taisteluhomma. Ainoastaan huutamalla on nukahtanut, mikä on tosi kurjaa. Olen koittanut laittaa kaksille päikkäreille ja yksille, mutta aina sama homma. Ensin ei suostu nukkumaan ja sitten on jo tosi väsynyt, mutta ei silti suostuisi nukkumaan. Ja iltaisinkin sama juttu.

Mitäs muille kuuluu?

Emppu, meilläkin on tota uniavastaan taistelua. Luulin, että se johtui aikaerosta reissun jälkeen, mutta kuuluuko se ikään? Meillä poika ei kävsi nukkumaan, ei päivä- eikä yöunille. Kun vihdoin nukahtaa, heräilee ihan kokoajan, siis viime yönä klo21-02 ainakin 10 kertaa. Poika huutaa silmät kiinni puoliunessa sängyssään. Joskus auttaa tutti ja uusi peittely, joskus ei yhtään mikään, huuto vaan jatkuu. Ollaan otettu välillä väliinkin nukkumaan, mutta ihan sama jatkuu siinä. Tätä on jatkunut nyt pari viikkoa. Minä luulen, että tämä meidän rauhaton ja pinnallinen nukkuminen johtuu yliväsymyksestä, jota poika ei nyt osaa purkaa. Pojalla oli jopa ti-iltana kuumetta yhden iltapäivän ajan, mutta se loppui siihen. Kroppa taitaa olla pienellä tosi kovilla nyt ja lisärasitteena vielä tuo aikaero reissun jälkeen. Vaikka aikaerosta kaveri selvisi jo kolmantena yönä (sai normirytmin kiinni) kun meillä vanhemmilla kesti yli viikon.
Me ollaan nyt tässä samassa kaaoksessa lopetettu unimaito. Sitä poika ei kuitenkaan näytä kaipaavan. Korviketta ei olla nyt annettu, mutta täytyy varmaan vielä antaa kun tuo lehmänmaidon saanti on vielä aika pientä. Lehmänmaitoa menee 2x1dl päivässä. Jos maidon lämmittäisi menisi varmaan enemmänkin, pitää ehkä kokeilla.
Meillä oli tänään 1v. neuvola. Pituus 78cm ja paino 10750g. Saatiin myös 2 piikkiä, jäykkistehoste ja omakustanteena a+b-hepatiittirokote.
Meillä juhlitaan synttäreitä huomenna. Oikea päivä oli tiistaina, jolloin poika oli kuumeessa.

Lellu, voihan se olla, että kuuluu ikään. Itse mietin, että olisiko Idan kohdalla tuo kävelemään oppiminen vaikuttanut siihen, että ei millään malttaisi rauhoittua nukkumaan. Sitten kun nukahtaa niin nukkuu kuitenkin hyvin (öisin siis, päiväunilla usein herää kesken unien). Eipä noista aina ota selvää :) Mutta yliväsymys varmasti vaikuttaa nukkumiseen. Itsekin sen kokonaan valvotun yön jälkeen en taas saanut muutamana iltana millään unta, vaikka olin ihan väsynyt. Eli tosi herkästi menen itsekin ylikierroksille näköjään.

Tänään Ida on jo kävellyt huoneesta toiseen eli useita metrejä kerralla. Hauskan näköinen mini-taapertaja.

Marraskuiset on nyt 1-vuotiaita. Onnea kaikille!

Ruokailuista kyselisin:
Kuinka usein annatte lapsille kalaruokaa? Mulla on ihan huono omatunto kun kalaa tulee tarjottua niin harvoin. Lähinnä kalaruokaa annan purkista, kotona syödään sitä niin vähän tai sitten se on liian suolaista lapselle tms.

Purkki- vai normaaliaruokaa? Meillä syödään sekä että. Pääasiassa normaalia kotiruokaa, reissussa tai kun äitiä/isää laiskottaa niin purkista. Poika syö lähes kaikkea tosi hyvin. Hernekeittoa ei päiväkodissa syönyt, eikä kotona lanttulaatikkoa. Nämä taitaa olla ainoat täyskieltäytymiset.

Herkkuja? Kuinka usein, mitä? Meillä valitettavasti syödää/maistellaan herkkuja lähes päivittäin. Siis rusinoita, keksejä tms. Määrät on pieniä, ei edes kokonaista keksiä päivässä, mutta usein annetaan palanen tai muutama rusina ruoan jälkeen. Periaatteessa kaikkea on annettu maistaa, mutta oikeastaa leivonnaisista vain pulla maistuu hyvin, muita makeita maistaa muutaman suullisen. Viinirypäleet on pojan herkkua, niitä se söisi vaikka kuinka paljon. Mehuja meillä ei kotona juoda. Reissussa on annettu pillimehua, jota imee innoissaan.

Välipalaehdotuksia? Mitä annatte välipalaksi? Meillä ei arkena syödä kotona välipalaa, vain toinen lämmin ruoka ja iltapuuro, mutta viikonloppuisin olen ihmeissäni mitä antaisin lapselle välipalaksi. Banaania tulee annettua jonkin verran ja leipää, mutta mitä muuta? Jugurttia en periaatteessa halua antaa, koen sen niin turhaksi ravitsemuksellisesti, noita herkkuja(makeaa) meillä tulee syötyä muutenkin.

Ja vielä mielenkiinnosta kyselen, että otitteko lapsille kausi-influenssarokotteen 1v. neuvolan yhteydessä? Meille ei sitä edes tarjottu.

Moi! Meillä Ida sairasti vauvarokon. Neljä päivää oli kuumetta 39-40 astetta. Tuolloin sitten oli pakko antaa öisinkin maitoa ja heti jäi tapa päälle. Nyt rääkyy kurkku suorana jos ei saa maitoa yöllä :( En taas jaksaisi alkaa unikouluttamaan, mutta kai se on pakko. Turhauttaa vaan, kun tulevaisuudessakin sairastelut voi sitten taas pilata kaiken.

Muuten meille ei kuulu ihmeempiä. Synttärit meni kivasti, vaikka olikin paljon porukkaa. Ida oppi kävelemään kunnolla tosi nopeesti eikä ole enää konttaillut ollenkaan. Lumessa kengillä meno on vielä aika huteraa.

Sitten Lellun kysymyksiin:

Meilläkin on kalaa liian harvoin, siksi purkkimuodossa koitan sitä muistaa antaa. Mutta se suositus 2 kertaa viikossa ei kyllä täyty. Mutta aina jos tehdään itse kalaruokaa niin Ida syö sitä samaa. Erotan esim. uunilohesta ennen suolaamista Idan palan.

Pääasiassa kotiruokaa meilläkin. Ehkä muutama ruokailu viikossa on purkista. Ida ei syö melkein mitään tosi hyvin :) Nyt kun on enemmän itse saanut syödä niin ei tarvitse niin paljoa taistella syömisen kanssa, mutta aika suuri osa ruuasta päätyy kyllä muualle kun mahaan, niin syötyjä määriä on vaikea arvioida. Annan Idalle lusikan, mutta käsin syö ja lusikalla vaan leikkii. Jos syötetään niin pitää keksiä kaikkea virikettä, että suostuu suun avaamaan.

Herkkuja ei ole vielä paljoa saanut. Synttäreillä sai kakkua, rusinoita on syönyt muutaman kerran ja keksiä myös muutaman kerran maistellut. Nyt kyllä jo kovasti itse kerjää jos muut syö, mutta hyvin on vielä kelvannut vaikka riisikakku tai maissinaksu. Toki olen siis esim. omasta pullastani antanut maistiaisen, mutta yritän vielä tässä vaiheessa pitää herkut aika minimissä. Isosisko 3v on sellainen herkkusuu, että oksat pois. Mun puolesta Idasta ei tarvitse vielä tulla samanlaista. Tosin vaikeampaahan se on säännöstellä, jos isompi saa. Mehua annoin Idalle ekan kerran nyt kun oli kipeä ja söi normaaliakin huonommin, mutta ei tykännyt, ihme kyllä.

Välipalana annan hedelmiä (omenaa, satsumaa, banaania, kiiviä jne.), leipää, maustamaton jugurtti tai maitorahka + hedelmäsose-seosta, hedelmäsosetta, riisikakkua tms. Usein meillä vieläkin jää varsinainen välipala syömättä ja yhdistän sen muihin ruokailuihin jälkiruuaksi.

Me ei otettu rokotetta, kun liian myöhään vasta havahduin koko asiaan.

Heips kaikki!

Pikaisesti kuulumisia ja sit lellun kysymyksiin. Eli meillä kävellää ja juostaan sujuvasti. sanoja ei oo yhtään tullu. jotain perus tavuja vaan. poika on tosi iloinen ja seurallinen tapaus. ei vierasta vaan on heti kaikkien kaveri. :) yö nukkuu hyvin tai siis vois nukkuu aamulla pitempääkin. illalla menee nukkumaan 20.00-20.30 ja aamulla herää 06.00-07.00. Yöllä ei ole pitkilleen tarvinnu maitoo,välillä annan tutin jos itkeskelee.

ruokailusta: meillä veeti syö tosi paljon,siis oikeesti tosi paljon. oikeastaan samankokoisia annoksia kun mie. siis melkein.
esim. aamulla puuroa iso lautanen(höystettynä jogurtilla tai soseella)
2 x lämminruoka esim. laatikkoa,kastiketta ja perunaa,makaronia siis ihan samaa ruokaa mitä myökin..
välipalana iso jogurtti tai viili ja leipää 1-2 palaa. päivän aikana vettä ja ruoalla piimää. yleensä syö banaaninki vielä. aikaseen aamulla ja viimesenä illalla juo maitoa pullosta muuten en anna enää pulloa vaan tavan mukista tai nokkamukista.

Kalaa ruokaa YRITÄN antaa kerran viikkoon ne on melkein aina sama joko valmis kalakeittoo tai kirjolohipullia ja muusia. mie oon huono tekee kalaruokaa.

Herkuista: niitä annetaan silloin kun on. välillä useammin välillä harvemmin. en pidä mitään rajaa silleen. Joulukuussa on nyt syöny joka päivä kalenteri suklaan.

Meillä otettiin rokote!

niin ja siis meillä ei syödä ollenkaan enää purkkiruokaa. siis ehkä kerran kk on menny yks purkki jos en oo muistanu ruokaa tehä. kun myö vanhemmat ei vältm syödä kahta lämmintä niin sit unohtuu välillä et veeti tarvii kuitenki.
niin ja itellä on vähän huono omatunto siitä et aika vähän poika saa kasviksia. yleensä teen jotain keittokasviksia mut tuoretta en saa syömään. pojalla on siis 4 hammasta. alhaalla kaks ja ylhäällä kaks.

Yhteistyössä