Marrasvauvat 2009

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja **emppu**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sarppa, Veeti syö kyllä tosi hyvin - ja paljon.

Minä olen antanut puolet isosta purkista, se menee, ehkä menisi enmmänkin. Joskus siihen päälle hedelmäsosetta jälkkiruoaksi. Poika on tyytyväinen tuohon määrään, ei pyydä lisää, joten en ole enempää antanut. Vielä pari viikkoa sitten puolikin pientä purkillista oli hyvä annos, niin huonosti ruoka maistui välillä. Usein annan ruoan päälle vähän raejuustoa, se on herkkua.

Välipalaksi kaveri syö banaanin, hedelmäsosepurkin tai kiisseliä tms.

Puuroa meilläkin menee reilu 2dl, tai niin paljon kun annetaan. Riisipuurosta poika ei tykkää, mutta 4-vilja, kaura, ruis jne. on herkkua, eikä missään nimessä saa laittaa hilloa/sosetta sekaan.

Minä annoin myös kerran maistaa ykkösmaitoa, mutta ei maistunut.

Yhtä hyvin on jatkunut yöt. Viime yönä kuulin Idan huoneesta pienen äännähdyksen, kun esikoinen jotain itkeskeli unissaan, mutta jälleen nukahti heti itsekseen. On kyllä IHANAA nukkua kunnolla! Sori, että hehkutan tälleen, mutta olen odottanut tätä niiiin kauan.

Ida syö aika samalla lailla kun Lellun poika eli puolet isosta purkista on aika vakio ja lisäksi menee hedelmäsosetta vaihteleva määrä. Mä en anna erikseen välipalaa, joten hedelmät/marjat syö aina jälkkärinä. En vaan ole vieläkään saanut erillistä välipalaa mahtumaan päivärytmiin. Puuroa menee ehkä desin verran kerralla soseen kera. Maitoa Ida juo n. 5 kertaa päivässä reilun desin kerralla. Nyt on kyllä yöjuontien lopettamisen jälkeen ruoka maistunut paremmin. Ei ehkä määrällisesti syö paljon enempää, mutta syöttäminen on helpompaa eikä vaadi mitään kikkoja, kuten ennen vaan suu aukeaa helpommin. Meillä vähän vielä tökkii noi isot palat ruuissa, joten haarukalla joudun 8 kk ruokia muussamaan.

Onko teillä opittu uusia juttuja? Tuleeko sanoja jo? Ida on oppinut vilkuttamaan ja taputtamaan ja vilkuttaessa sanoo "heehee" eli hei hei. Varsinaisia sanoja ei ole vielä tullut.

Hei!

Mukava lukea, että yöt ovat monella jo helpottaneet ja että uni maistuu. Se on kuitenkin tärkeimpiä asioita, että sekä äiti että lapsi saavat nukuttua.

Tässä vähän meidän kuulumisia.

Meidän tytsy nukkuu ihan hyvin yöt, yleensä noin 20.30-07. Herää joskus kerran pari yössä, haluten joko tutin suuhunsa tai sitten tulee meidän väliin nukkumaan. Molempi käy, ja en ole kokenut sitä raskaaksi, sillä meillä on nukuttua pienestä asti pääsääntöisesti hyvin. Lopetin imetyksen 8 1/2 kk:n iässä eli heinäkuun lopussa. Pari yötä tyttö ihmetteli että mikset maitobaari ole auki, mutta nopsaa hoksasi,että maitoa ei tarvikaan. Tuttipulloa meillä ei ole koskaan ollut käytössä vaan tällä hetkellä juominen menee joko nokkamukista tai tavallista mukista pillillä juoden. Maitoa menee tosi vähän, annan sen takia kalkkilisää. Tyttö on myös tosi lyhyt, vain 66 cm pitkä ja sen takia ollaan jouduttu käydä lääkärillä. Tällä hetkellä epäillään maitoallergiaa, koska imetyksen jälkeen tosiaan maitoa ei mene paljoa ja pituuskasvu on hidastunut merkittävästi. Tosin mitään muita oireita ei ole, joten tuli itellekin aika yllätyksenä että voisko se olla maitoallergiaa.. Nyt kokeillaan 3 kk täysin maidotonta ruokavaliota. Maidon tilalla annan soijajauhetta, mutta sekään ei kyllä maistu tytölle joten sekoitan sitä sitten ruokien sekaan.

Ruokaa menee meillä muuten ihan hyvin. Aamu- ja iltapuuroja noin 1-2 dl, noin 3 hedelmäsosepurkkia päivässä ja 2xpuoli purkkia ruokaa. Lisäksi annamme hedelmiä, marjoja tai keitettyjä vihanneksi välilpalaksi tai ruoan yhteydessä. Leipää menee myös jonkin verran. Olen myös alkanut antamaan "tavallista" ruokaa, ettei koko ajan söisi purkeita lämmintä ruokaa. Eli esim. jauhelihakeittoa, kanaa, makaroonia yms. Ruokailu meillä sujuu parhaiten kun tyttö saa syödä sormin.... joo, se tietää sotkua ja hidasta syömistä, mutta eipä meillä ole mihinkään kiire.

Tyttö kävelee tukea vasten ja muuten sit konttaa tai karhukävelee. Sanoja tulee jonkin verran, kuten äiti, heittää, iti. Ja nyt jotenkin tuntuu, että ymmärtää puhetta tosi paljon. Osaa näyttää eri eläimiä, sekä näyttää missä vaippa ja jos kakka housussa näyttää että nyt pesulle jne. Hupasta seurata neidin touhuja.

Mä valmistaudun työelämään - eli aloitan työt ylihuomenna. Jotenkin ristiriitainen olo. Toisaalta tekis mieli olla kotona, mutta kaipaan myös työntekoa ja ihmisten parissa olemista. Mies on jäänyt jo vuorotteluvapaalle ja ollaan saatu olla koko perhe jo 1 1/2 kk olla yhdessä kotona. Mutta arki kaipaa myös sitä jotenkin, että toinen käy töissä ja toinen hoitaa lapsen ja kotia. Toki nyt kun ollaan oltu molemmat kotona, niin onhan se helppoa lapsen kanssa, mutta toisaalta ei sitä kovin pitkään jaksaisi, että molemmat pyörii kotona. Näin meillä.

Palataan taas! :)

Onpa outoa olla yksin kotona. Poika on päiväkodissa harjoittelemassa. Tänään haen kotiin päiväunille, huomenna saa nukkua jo siellä. Mulla alkaa työt viikon päästä.

Me ei olla "harjoiteltu" kotona yhtään sanoja, siis osoitettu sormella lamppua jne. Hyvin vähän on luettu kirjojakaan kun kaveri ei oikein jaksa keskittyä, haluaa vain hakata kirjaa käsillään. En osaa yhtään sanoa paljonko poika ymmärtää puhetta.
Jotain sanan tapaisia sanoo, mutta ne ei merkitse mitään, ainakin näin uskon.

Sanip:kiva kuulla kuulumisia! paljon teidän muksu sit painaa kun on noinki lyhyt?

Meillä ei enää niin harvakseltaan herätä yöllä mut herätään kumminkin ja oon nyt ruennu antamaan tosi vähä maito/vesi seosta. siis jonku 30ml kerrallan. ja siitä joku tilkkanen vaan maitoa.
herää n. kaks kertaa yöllä. ja sit aamulla siinä 7 aikaan niin en jaksa viel sillo nousta ylös niin oon taipunu sit antaa maitoo koska siten saa nukuttuu vähä lisää :D

Meillä ei myös osaa mitään sanoja, ehkä jotain tavuja tulee kun tätätä tms sitten päristelee kovasti ja puuskuttaa.
Meillä poika menee lähes juosten huonekaluja pitkin mutta ei kyllä ilman tukee yhtään. seisoo ehkä sekunnin ilman tukee.

Mie oon veetin antanu maistella vähän kaikkee. siis en mitään suolaista mut esim tavan jogurttii,hilloa tms mitä ite satun syömään. siis jonku lusikan kären verran. mummo ja ukki yrittää aina makeaa tuputtaa mut mie oon sanonu ehd ein koska en haluu pojan tottuvan liikaan makeaan.

Mie en oo paljoo antanu oma tekemää ruokaa koska teen aika mausteista. mut oon tehny pojalle omaa ruokaa esi.lohikastiketta tai lihaperunasosetta.

Sanip:kiva kuulla kuulumisia! paljon teidän muksu sit painaa kun on noinki lyhyt?

Meillä ei enää niin harvakseltaan herätä yöllä mut herätään kumminkin ja oon nyt ruennu antamaan tosi vähä maito/vesi seosta. siis jonku 30ml kerrallan. ja siitä joku tilkkanen vaan maitoa.
herää n. kaks kertaa yöllä. ja sit aamulla siinä 7 aikaan niin en jaksa viel sillo nousta ylös niin oon taipunu sit antaa maitoo koska siten saa nukuttuu vähä lisää :D

Meillä ei myös osaa mitään sanoja, ehkä jotain tavuja tulee kun tätätä tms sitten päristelee kovasti ja puuskuttaa.
Meillä poika menee lähes juosten huonekaluja pitkin mutta ei kyllä ilman tukee yhtään. seisoo ehkä sekunnin ilman tukee.

Mie oon veetin antanu maistella vähän kaikkee. siis en mitään suolaista mut esim tavan jogurttii,hilloa tms mitä ite satun syömään. siis jonku lusikan kären verran. mummo ja ukki yrittää aina makeaa tuputtaa mut mie oon sanonu ehd ein koska en haluu pojan tottuvan liikaan makeaan.

Mie en oo paljoo antanu oma tekemää ruokaa koska teen aika mausteista. mut oon tehny pojalle omaa ruokaa esi.lohikastiketta tai lihaperunasosetta.

Tyttö painaa 8 kg.

Viimeksi muokattu:
Pakko kysyä nyt, että uskooko teidän vauvat EI-sanaa?
Miellä EI kaikuu kuuroille korville. Poika vaan nauraa kun kieltää, vaikka selvästi ymmärtää mistä on kysy. Pahimmassa tapauksessa puree kostoksi kun kieltää jotain. Muutenkin tuo pureminen on nyt "tosi kivaa" pojan mielestä. Haluaisin karsia tuon tavan heti pois, mutta kun ei usko millään vaikka kuinka tiukasti sanoo.

Mä olisin melko hämmästynyt, jos joku alta vuoden ikäinen vauveli tottelisi kuuliaisesti Ei-sanaa. Meillä Pinja viettää niin paljon aikaa isosiskon kanssa ja on niin vähän kiinnostunut mun jutuista, että mä en ole lainkaan varma ymmärtääkö se mtn sanoja.. pikkusen huono omatunto, mutta kun yritän joskus näyttää kirjasta kuvia tms. niin Pinja katselee muualle ja kirmaa jo pian kontaten siskon leikkeihin.

Ei-sanan kuullessaan kylläkin katselee mua ja luo veikeitä katseita, jotta luulen että ainakin joten kuten ymmärtää mistä on kyse. Mutta tietenkään ei tottele. Ei esikoinenkaan aikanaan. Se piti kyllästymiseen asti kantaa pois pahanteosta ja hokea eitä. Mutta se kannatti.. Sitten kun ikää tuli sen verran että ymmärsi totella, niin ei ole yrittänytkään niitä juttuja, joissa olen pitänyt pääni ja kieltänyt tekemästä. Siis esim. äitin tietsikkaan EI kosketa, äitin kaappeja EI pengota jne.

Meillä Pinja on ollut vähän nuhassa ja öisin on yskääkin.
Yritin tuossa yhtenä päivänä tutista vieroitustakin. Päiväunille kävi melko helposti nukkumaan ilman tuttia, mutta yöllä olin ihan poikki, kun tarjouduin sitten itse tutiksi (siis kun imetän edelleen, öisinkin) saadakseni nukkua.. mutta jouduinkin sitten tekemään sitä niin monta kertaa yön aikana, että ajattelin että tutti saa nyt vielä unilla olla ainakin toistaseksi.

Meillä kyllä toistuu tuo sana "EI" joka päivä ja useaan otteeseen. mut ei poika sitä viel millään tapaa ymmärrä. tai ei ainakaan tottele. jos jotain kieltää niin se kiinnostaa viel enemmän.. :)

meillä veeti on ollu taas flunssassa. kuumetta ei oo edelleen. tälle ei kyllä nosta kuumetta mitenkään. ehkä olis helpompi jos pitäs yhden kunnon kuume päivän niin pöpöt kuolis.

meillä ei oo opittumitään uutta. sanoja ei tuu. eikä mitään selviä tavujakaan. hirmunen vauhti on liikkua seiniä pitkin ja taaperokärrin kanssa mut ilman tukee ei pysy ollenkaan pystys.

Meillä meni jo paremmin useampi yö tos et heräs vasta 4-5 aikaan noin. mut nyt kun on sairaana niin yöllä ei taho saaha unta kun on niin tukkonen olo ilm. ja oon sit antanu suosioilla lämmintä juomaa. mut kuhan täst parannutaan niin vois kokeilla ottaa sekin vespullo pois.

Yhteys päivähoidon aloittamisen ja sairastelukierteen suhteen on nyt todistettu oikeaksi, argh!
Poika sairasti jo yhden räkätaudin päiväkotiharjoittelun aikana. Nyt mun ekana työpäivän poika oli kuumeessa ja jouduin olemaan 2 pv kotona. Saman viikon lopulla tuli uusi räkätauti ja siitä parin päivän päästä silmätulehdus. Sain sentään isovanhemmat hoitamaan poikaa, että pääsin itse töihin, mutta jo seuraavana päivänä olin itse kuumeessa ja silmätulehduskin oli tarttunut minuun. Näin meillä alkoi tämä päiväkotirumba... Toivottavasti poika pääsee edes yhtenä päivänä tällä viikolla päiväkotiin, että edes jonkinlainen rytmi ja tuntuma sinne säilyy.

Muuten meillä kaikki kuten ennenkin. Poika nukkuu nyt kuin enkeli, joka meillä tarkoittaa ekaa herätystä 4.30-5.30 aikoihin, jolloin annan 200ml maitoa ja sen voimalla poika nukkuu vielä 1,5-2h. Usein yhden maissa kuulen pientä itkua pojan huoneesta, mutta en mene paikalle ja itku loppuu muutaman minuutin kuluttua. Uskon, että poika itkee unissaan kun niin helposti itku loppuu ja uni jatkuu vielä monta tuntia. Kyllä näitä kohtuullisia yöunia onkin jo odotettu, aah.

Voi harmi et sairastelua ollu teilläkin lellu. meillä on nyt jo toista kertaa kipenä vähän ajan sisällä.

Mie tulin vaan pikasesti kirjottaa kun piti kysyy lellulta et sie uskalla kuitenki antaa sit maitoo aamuyöstä..? kun ite miettiny samaa hommaa. et jos vierottaa yöpullosta niin uskalttaako antaa ollenkaan sägys maitoa. että ei rupee enää vaatimaan jossain vaihees uudestaan.

meillä menee hirmu vaihtelevasti yöt. välillä herää eka kerran aamuyöllä ja välillä itkee montakin kertaa yössä. viime yömmä heräs puol 4 eikä meinannu enää rueta nukkuu. joskus 5 aikaa ehkä nukahti..

Sarppa, mulla oli ensin periaatteena, että en anna maitoa ennen kuutta aamulla, mutta poika alkoi heräilemään jo viiden aikoihin, joten päätin että raja siirtyy viiteen. Tuo maito on meillä ainoa keino saada poika vielä nukkumaan sen jälkeen. Jos poika herää jo aikaisemmin yöllä, annan ensin tutin, tarvittaessa vettä. Eipä tuo ainakaan osaa vaatia enää maitoa öisin, silloin viiden maissakin on vaan iloisesti yllättynyt kun vien maidon, poika selvästi haluaisi jo vain herätä eikä mitenkään huuda ja pyydä "tarjoilua". Maidon juotuaan, käy heti itse nukkumaan. Meillä maito ja uni on liitetty yhteen, maitoa juodaan vain ennen unia.
Lehmänmaitoon siirtymisen yhteydessä yritän siirtää myös maidon juonnin ruokailun yhteyteen. Meillä lehmänmaitoon siirrytään varmaan vasta ihan loppuvuodesta kun ollaan lähdössä reisuun 1v synttäreiden alla enkä ennen sitä halua sitä tehdä kun reissussa ei kuitenkaan ole samanlaista maitoa kuin kotona. Reissu tehdään vielä Nan:n voimalla ja sen jälkeen pikkuhiljaa pitää totuttaa normimaitoon.

Kurjaa Lellu, että töihinpaluu alkoi sairastelulla. Sitä mä itsekin pelkään sitten kun menen töihin ja varsinkin jos saan uuden työpaikan. Mutta mä olen siis päättänyt olla vielä vuoden kotona.

Me oltiin eilen 10 kk neuvolassa ja pikkuisen uudet mitat oli 71 cm ja 7,5 kg. Tasaisesti kasvaa omalla käyrällään.

Miehellä alkoi maanantaina työt 7 viikon loman jälkeen ja mulla siis taas arki, kun pitää yksin hoitaa kaikki päivisin.

Mun mielestä on tosi ihmeellistä, miten erilailla lasten neuvolakäynnit toteutetaan eri kunnissa (niinkuin äitiysneuvolakäynnitkin). Meillä oli viimeisin neuvola 8kk (lääkäri) ja seuraava on vasta 1v. Empullakin näytti olevan Idan neuvola 10kk kohdalla.
Ei meillä mitään huolia ole, mutta olisi ihan kiva, että pojan kasvua jne. seurattaisiin edes tämä ensimmäinen vuosi säännöllisesti. Kotona pituutta ja painoa on aika vaikea itse mitata luotettavasti. Lääkärikin kysyi painoa kun lääkettä määräsi ja jotain yritin keksiä kun tuoreita mittoja ei ole.

Lellu, meillä neukkatäti sanoi 8kk-neuvolassa että 10kk neuvolaan pääsee halutessaan, mutta muuten seuraavan kerran 1-vuotiaana. Itse en kokenut tarpeelliseksi 'tuhlata kunnan resursseja', joten odotellaan 1-vuotisneuvolaa.

Meille ei mitään uutta. Niin no paitsi että vähän haikeena joutuu huomata kuinka Pinja kasvaa.. ennen kannoin aina sitä Manducassa eikä rattaita käytetty juuri ollenkaan (ei viihtynyt rattaissa). Tänään sain huomata, että Pinja oli hieman kiukkunen manducassa, mutta rattaissa viihtyikin yllättävän hyvin.

Ja yöt menee meillä nykyään välillä ihan pipariksi. Mä kuvittelen pääseväni helpolla kun imetän edelleen öisin, mutta nyt en ole varma että pahentaako se vaan mun öitä. Viime yönä, juuri kun olin käymässä nukkumaan, Pinja heräsi ja rauhoittui tissille, mutta hetken päästä itki taas ja jouduin toistamaan samaa kuviota jonkun tovin. Lisäksi aamulla heräsi joskus kuuden aikaan ja mulle on periaatekysymys, etten herää silloin. Esikoisen olen onnistunut opettamaan vauvasta asti samaan rytmiin kanssani, eli välillä saatetaan nukkua klo 9 astikin. Olen siis illanvirkku ja aamuntorkku.

Lellu, kyllä meilläkin toi 10 kk neuvola on ns. ylimääräinen eli vaan jos jotain erityisempää seurattavaa on. Normaalisti siis 8 kk ja sitten 1v. neuvolat täälläkin. Me ollaan tarkemmassa syynissä ton kasvun takia. Tosin nyt näyttää jo siltä, että ihan tasaisesti Ida kasvaa, on vaan hoikka tapaus. Eli en enää siitä huolehdi.

Meillä on nyt 4. hammas tehnyt tuloaan ja Ida on heräillyt vajaan viikon ajan muutaman kerran yössä itkeskelemään. Viime yön nukkui heräämättä kertaakaan eli taisi jo helpottaa vaivat.

Heips heips pitkästä aikaa. arvelin tulla aktivoimaan ketjua ja kertomaan kuulumisia (jos täällä ylipäätään käy enää lukemassa)

mut siis meillä on kyl opittu yhtä sun toista. veeti oppi samoihin aikoihin konttaamaan ja otti ensiaskeleet. meillä siis kävellen pikku matkojoa.. ehkä metrin pari. ja seisoo paikallaan ihan useamman minuutin. kunnes rupee huitoo käsillään ja sen takia kaatuu maahan :)

sanoja meillä ei oo tullu viel. jotain tavun tapaisia. ens kuussa olis sit 1v neuvola.

kaks hammastakin on. ja kaikki ruoka tuntuu kelpaavan. paitsi sitrushedelmät. oon antanu ihan tavan ruokaa. siis esim kaalilaatikkoa tein yks päviä mis käytin ihan liemikuutioo,siirappii ym eli en oo niin varovainen enää ton suolan kanssa. tosin en lisää suolaa paitsi omaan annokseen. poika syö kyllä purkki ruokaakin koska en aina jaksa rueta muussaamaan ruokaa. eikä ihan kaikkee ruokaa voikaan varmaan antaa. siis esim pinaattikeittoa tai makkararuokia en oo antanu.
ollaan myös vähitellen siirtymässä tavan maitoon. korviketta menee nää tosi tosi vähän ja en varmaan enää ostakaan kaupasta. ei oo pojalle mahaan käyny tavan maito ja ei oo kyl mitään eroakaan huomannu.

ei olla sairasteltu pahemmin. mitä nyt muutama flunssa molemmat pidetty. poika oli reilu viikko sit yökylässä mumminsa luona ja oli menny tosi hyvin ja sen jälkeen on nukkunu joka ikisen yön heräämättä! JES.. eli en oo pitäny mitää unikoulua tms kun itestään lopetti ton yösyönnin.

meillä on viel tuttipullo käytös. mut poika juo kyl tavan lasista ja nokkamukistakin. eli varmaan kohta vois ottaa pois pullon.

pikkusen oon antanu makeaakin maistaa esim sormenpään verran pullaa tms.

ja hampaat (ne kaks) oon iltasin aina pessy. ihan hyvin onnistuu tämä toiminpide.poika on ottanut sen jo tavakseen.

ps. meillä siis ikää pojalla tasan 11kk.. aika rientää.. :D

Minäkin kirjoitan, vaikka mitään erityistä ei olekaan tapahtunut/poika oppinut.

Pojalla oli sairauskierre tossa muutama viikko sitten. Ensin tuli kunnon flunssa, pari päivää siitä silmätulehdus ja pari päivää siitä korvatulehdus. Antibiottia sai siis silmään ja suuhun. Nyt vielä yskii, mutta terveen kirjoissa ollaan oltu jo viime viikko. Poika oli pois päiväkodistakin viikon kun oli niin kipeä. Mummo ja minä sairastuttiin myös, joten tarttuvaa laatua oli nämä taudit.

Päiväkodissa menee hienosti. Kaveri on reipas ja jää sinne aamuisin ihan kiltisti. Poika syö ja nukkuu siellä hyvin. Tuntuu vähän siltä, että poika on perjantaisin tylsistynyt kun ollaan kahdestaan kotona (siis mun hoitovapaapäivänä).

Meillä pojalle on tullut kaksi uutta hammasta, kuusi siis tällä hetkellä yhteensä. Valitettavasti puree paljon, eikä usko yhtään kieltoja.

Poika kävelee hyvin kärryn kanssa, mutta ei yhtään ilman tukea, eikä ole edes yrittänyt seisoa.

Niin, normaalia ruokaa syö päiväkodissa ja osittain myös kotona. Päiväkodissa annetaan makkaraakin jne. Normaalia maitoa olen antanut muutaman kerran, mutta kunnolla opetellaan kuukauden päästä, kunhan tullaan reissusta jonne lähdetään parin viikon päästä. En viitsi turhaan opettaa nyt kun kuitenkin tulee parin viikon tauko reissun takia. Tuttipullosta juo edelleen unimaidot illalla. Normaalia maitoa opetan juomaan nokkamukista. Paljonko sitä normaalia maitoa pitäisi juoda päivässä? Jos vastiketta menee nyt se "pakollinen" 6dl.

Lellu mikä pakollinen määrä? ei meillä kyl mee vastiketta noin paljoo siis 6dl. oo pitkään aikaan mennykään. ehkä noin 3 desiä yhteensä vastiketta ja tavan maitoo. tosin mie en enää aijo ostaa tuttelia tms et nyt pelkästää tavan rasvatonta maitoa ja piimää. ruollalla juo siis n. puol desiä pimää.

mie oon huomannu et annan tosi ykspuolista ruokaa. siis jonku kalaruoan antaminen on ihan unohtunu. meillä kun ei syödä kotona juurikaan kalaa,mut nyt vissiin pitää kiinnittää siihenki huomioo.

meillä poika kävelee jo pitkiäkin matkoja ;D

jos jossain vaiheessa ahdisti kotona olo niin nytei ainakaan on niin ihanaa olla kotona. ei oo käyny aika pitkäksi ollenkaan,varsinki kun saa aika paljon omaa aikaa. :) mut ens kesänä suunnitteilla töihin paluu.

Muiltakin olisi kiva kuulla kuulumisia!?

Sarppa, mulle ainakin viimeksi neuvolassa sanotiin ,että tuon 6dl pitäisi vähintään saada vielä maitoa, jotta lapsi saa tarvittavat ravinteet (+D-vitamiinit jne.)
Onhan se isommillekin lapsille olemassa joku suositus maitotuotteiden määrästä. Mut onko määrä sama normimaidossa kuin noissa vastikkeissa kun niihinhän on lisätty enemmän "kaikkea tärkeää".
Meillä tulee olemaan ongelma saada tarpeeksi normimaitoa menemään, tai sit täytyy tehdä puurot maitoon jne. että tulee huomaamatta maitoa saatua.

Nyt poika juo vielä n. 3x200ml vastiketta päivässä, mutta selvästi on vähentänyt maidon määrää kun muuta ruokaa menee niin hyvin.

Päiväkodista tuli tieto, että poika ei tykkää hernekeitosta. Ei ollut kuulemma syönyt sitä yhtä lusikallista enempää. Muuten on "kouluruoat" maistuneet kuulemma tosi hyvin. Kotona annan vaihtelevasti purkki- ja omaa ruokaa.

Sen verran oon lukenu et noin 5desiä ihan tavan rasvatonta maitoa. ei meille oo ainakaan sanottu mitään neuvolas. tai siis määrätty. pikemminki et ei ainakaan liikaa saa antaa jottein vie tilaa muulta rualta. enkä mie rupea laskemaan et paljo poika juo. poika saa kuitenki pusrkista d-tipat ja ihan normi ruoka riittää tän ikäselle antamaan vitaminiit. meillä siis maitoo juodaan kork 4-5 desiä päivää. millon mitenki. sen takiahan niissä vastikkeissa on niitä eri vitamiineja ja tehoaineita koska vauva ei sillon syö niin monipuolisesti muuta ruokaa.

Heippa..

Meillä poika kävelee jo kokonaan.. :) (jopa toppapuvussa pihalla) Hampaita meillä on seitsämän ja kahdeksas tulossa.. ensi viikolla ensimmäinen hammaslääkäri.. :) Hammaspesut sujuu moitteettomasti jne. Flunssaa meilläkin sairasteltu todella paljon.. isosiskolta kun saa kaiken.. :/
Tossa viikko sitten poika lopetti syömisen.. elikkäs siis pari hassua lusikallista menee jos saa itse syödä, kun yrittää syöttää niin poika pudistelee päätään ja sanoo eitä.. tuntus jotenkin niin turhauttavalta kun on aina syönyt todella hyvin! nooh.. pitääpi jutella neuvolassa 5pvä. Kuulin kyllä että niille tulee tuon uhman myötä sellainen "syömättömyys" kausi..mutta kun itse en esikoisesta sellasta muista ainakaan. Poika on kyllä todella iloinen ja touhukas vaikka sitä ruokaa ei sitten syökkään.. ja onhan se hyvä että edes se pari lusikallista joka ruokailussa menee.. :) niinhän ne sanoo että ei se lapsi ruuan eteen nälkään kuole.. :) Meillä käytetään kans tuttipulloa todella vähän, kun poika juo mieluummin nokkamukista tai lasista. Tuttia käytetään vaan yöunille mennessä muuten ei juurikaan.. Tässä on suunnitteilla muutto, joten kiirusta tulee olemaan, asunto on myynnissä ja uus kiikarissa, kun rupeaa tämä asunto käymään jo hiukan ahtaaksi meille ;) Muuton jälkeen minäkin sitten palaan työelämään. Ei ole ollut halua mennä töihin vielä kun on puhuttu että poika olis se "viimeinen" lapsi, on tahtonut ottaa tästä ns. "vauva" ajasta kaiken irti.. kyllä ne nopiaan kasvaa! on oikeen haikea mieli..:/

Heippa..

Meillä poika kävelee jo kokonaan.. :) (jopa toppapuvussa pihalla) Hampaita meillä on seitsämän ja kahdeksas tulossa.. ensi viikolla ensimmäinen hammaslääkäri.. :) Hammaspesut sujuu moitteettomasti jne. Flunssaa meilläkin sairasteltu todella paljon.. isosiskolta kun saa kaiken.. :/
Tossa viikko sitten poika lopetti syömisen.. elikkäs siis pari hassua lusikallista menee jos saa itse syödä, kun yrittää syöttää niin poika pudistelee päätään ja sanoo eitä.. tuntus jotenkin niin turhauttavalta kun on aina syönyt todella hyvin! nooh.. pitääpi jutella neuvolassa 5pvä. Kuulin kyllä että niille tulee tuon uhman myötä sellainen "syömättömyys" kausi..mutta kun itse en esikoisesta sellasta muista ainakaan. Poika on kyllä todella iloinen ja touhukas vaikka sitä ruokaa ei sitten syökkään.. ja onhan se hyvä että edes se pari lusikallista joka ruokailussa menee.. :) niinhän ne sanoo että ei se lapsi ruuan eteen nälkään kuole.. :) Meillä käytetään kans tuttipulloa todella vähän, kun poika juo mieluummin nokkamukista tai lasista. Tuttia käytetään vaan yöunille mennessä muuten ei juurikaan.. Tässä on suunnitteilla muutto, joten kiirusta tulee olemaan, asunto on myynnissä ja uus kiikarissa, kun rupeaa tämä asunto käymään jo hiukan ahtaaksi meille ;) Muuton jälkeen minäkin sitten palaan työelämään. Ei ole ollut halua mennä töihin vielä kun on puhuttu että poika olis se "viimeinen" lapsi, on tahtonut ottaa tästä ns. "vauva" ajasta kaiken irti.. kyllä ne nopiaan kasvaa! on oikeen haikea mieli..:/

Ainiin ja sanoja on tullut taas lisää, elikkäs niitä on ollut se namnam=aina kun tahtoo ruokaa, äiti, iti,ei,hauva,iia=isosiskon nimi on iida, hiljaa.
Uudet sanat on, anna, auto,intu=lintu, uki=muki, aa-aa= nukkumaan :) aippa=vaippa, enä=nenä.
Siinä ne sitten tais olla :)

Viimeksi muokattu:
Mirkku: teidän taapero on kyl tosi "osaavainen" vai miten sen nyt muotoilis :D

Meillä siis kävellää sisällä jo tosi hyvin mut pihalla ei osaa kun seistä könöttää paikallaan. tai siis ainakaan jos on talvitöppöset tai kengät jalas. meillä veeti ei myöskään ite oo syöny kertaakaan. ei oo tehny alotetta enkö miekää oo sen kummemmin yrittäny. (pitäis varmaan,tiedän) ;) ainut et syö kyllä jos leipää murustaa valmiiks eteen. eli siis käsillä osaa syödä. ja poika ottaa jännästi kämmenillä ruoan otteeseen. eli ei oo silleen sitä pinsetti otetts viel.

sanoja ei oo tullu mitään. ihan jotain tavuntapaisia vaan.. tätätät tai sit van mumisee ja pärisee.

Veeti on nyt ekaa kertaa koko vuoteen varsinaisesti kipeenä(jos ei ota lukuun pikku flunssia) kolmas päivä jo kun on kuumetta. alko ihan yhenäkin,ei siis flunssaa tms. välillä tosi korkeellakin 40 astetta. lääkäris käytettiin mut ei löytyny selvää syytä kun et pikkisen toinen korva punotti joten tyrrkäs vaan antibiootit kouraan hoh

Mirkku: teidän taapero on kyl tosi "osaavainen" vai miten sen nyt muotoilis :D

Meillä siis kävellää sisällä jo tosi hyvin mut pihalla ei osaa kun seistä könöttää paikallaan. tai siis ainakaan jos on talvitöppöset tai kengät jalas. meillä veeti ei myöskään ite oo syöny kertaakaan. ei oo tehny alotetta enkö miekää oo sen kummemmin yrittäny. (pitäis varmaan,tiedän) ;) ainut et syö kyllä jos leipää murustaa valmiiks eteen. eli siis käsillä osaa syödä. ja poika ottaa jännästi kämmenillä ruoan otteeseen. eli ei oo silleen sitä pinsetti otetts viel.

sanoja ei oo tullu mitään. ihan jotain tavuntapaisia vaan.. tätätät tai sit van mumisee ja pärisee.

Veeti on nyt ekaa kertaa koko vuoteen varsinaisesti kipeenä(jos ei ota lukuun pikku flunssia) kolmas päivä jo kun on kuumetta. alko ihan yhenäkin,ei siis flunssaa tms. välillä tosi korkeellakin 40 astetta. lääkäris käytettiin mut ei löytyny selvää syytä kun et pikkisen toinen korva punotti joten tyrrkäs vaan antibiootit kouraan hoh

No täälläkin se itse syöminen menee vähän miten sattuu vielä.. löytyyhän sitä ruokaa sitten millon mistäkin :D ja nyt on tullu tuo uus juttu että poika on ruvennu syöttämään meitä, on sillä sitten mitä syötävää tahansa kädessä niin tulee meidän suuhun sitä tarjoamaan..ja sanoo vielä et mmm nam nam :D Meillä ei oo tosiaan ollu kun yks korvatulehdus sillon pienempänä..mut noit flunssia on aika useestikin.. ja ehkä jonkunlainen vattatautikin kun hyvällä ruokahalulla sillon söi, mut sit jonkun ajan päästä aina oksensi hiukan ..mut sekin kesti sillon ihan päivän vaan. Meillä se pinsetti ote tuli jo muutama kuukaus sitten...ja sen jälkeen ollaankin saatu kaikki ihan pienenpienetkin asiat otettua jos lattialle on tippunu! :D ja nyt kun on oppinu muutama viikko sitten taputtamaan niin sitä täällä sitten tehdään kokoajan! :) on ne niin mainioita tässä iässä kun kokoajan tulee jotakin uutta.. tossa viikko sitten tapahtu sellanen aika hauskanen juttu.. isosiskolla on oma kännykkä mikä on sit sellasen kaulaan laitettavassa kännykkäpussissa.. noh sisko oli unohtanu sen olohuoneen pöydälle kun oli lähteny kouluun, eikös meijän miehenpuolikas sen siitä sitten huomannu.. laitto kaulaansa roikkumaan ihan niinkuin isosiskokin aina..käveli ympäri kämppää reteesti ja tokas ain välil et "haloo" sit istahti jossain vaiheessa olohuoneen lattialle.. siskon kännykkä rupes siellä pussissa soimaan niin oisitte nähny pojan ilmeen ko ihmetteli et hän soi! xD

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä