Marrasvauvat 2009

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja **emppu**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sarppa, meillä herätään 1-2h välein läpi yön. Illalla nukahdettuaan saattaa joskus nukkua 2,5-3 h putkeen, mutta sitten alkaa heräilykierre. Klo 00-04 välillä poika herää tunnin välein, joskus nukahtaminen uudestaan saattaa kestää tunninkin eli vartin välein huutaa kun uni ei tule. Aamuyöstä nukutaan yleensä jo 1,5-2h kerralla sinne seitsemään asti, jolloin tulee kaverin aamu. Viime yönäkin kävin pojan huoneessa ainakin 10 kertaa. Olen saanut nyt vaihdettua maitopullon veteen ja pikkuhiljaa yritän päästä tästä eroon. Poika joisi vettäkin yöllä vaikka pullollisen jos antaisi, joten tuntuu että jano taitaa oikeasti olla. Unikouluttaja kyllä neuvoi, että juominen pois kokonaan kerralla, mutta en tiedä jaksanko kuunnella sitä huutoa.

Viime yönä poika tosiaan nukkui ekan kerran omassa huoneessa ja ihan samanlainen yö oli kuin aikaisemmatkin. Toivottavasti ajan kanssa yöt paranee. Mielestäni oli kuitenkin helpottavaa kun poika ei huutanut korvan vieressä vaan herätys tuli toisesta huoneesta. Jos ensi yönä venyttäisi vierelle menoa pikkasen - tiedä sitten onko hyötyä, mutta tällä metodillahan ne "rytmin siirrotkin" pidetään.

Lellu, kuulostaa kyllä pahoilta noi teidän yöt. Ja eikös tota ole jatkunut jo aika kauan? Ku mietin vaan, että tuleeko hampaita tai vaivaako joku muu. Onko korvat tutkittu? Ymmärrän kyllä hyvin, että tossa tilanteessa ei jaksa pitää unikoulua. Toisaalta taas jos sen pystyisi pitämään niin voisi muutaman yön kärsimyksellä tulla kunnon unet kaikille. Mutta vaikeetahan se on jaksaa tossa tilanteessa. Meillä kans mies on niin lyhytpinnainen, että mun hommaksi jää kouluttaminen. Meillä tosin yöt on aika luksusta verrattuna tohon. Nyt viime päivinä on herännyt vaan klo 23-01 ja 6-7 maidolle ja jatkanut sitten 8 asti unia. Ei toi musta paha ole, varsinkaan nyt kun mies yökyöpelinä syöttää ton ekan kerran, mutta saa nähdä jatkuuko tollai vaan palataanko taas siihen klo 2-4 heräilyyn. Se on musta pahin jos herää ihan keskellä yötä pari kertaa. Ja siis vaikka verrattuna Lelluun saan nukkua hyvin, niin ajattelin silti kokeilla, että onko tuo maito Idalla vaan tapa vai tarvitseeko sitä todella. Jos se on vaan tapa niin varmaan parissa yössä unohtuu.

Emppu, meillä oli neuvolalääkäri 10.8 eikä korvissa ollut mitään. Ei ole allergiaoireitakaan tai muuta fyysistä mikä unen laatuun vaikuttaisi. Poika vaan heräilee niin herkästi eikä osaa itse nukahtaa uudestaan.
Sinänsä huvittavaa, kun kaveri nukkuu vaikka missä telkkarin pauhussa ja välkkeessä, eikä herää ääniin tms. Mikä herättää? Unikouluttajan mukaan tämä on yleistä tän ikäisillä pojilla, "aivot käy liian kovaa tahtia" eikä saa riittävästi lepoa.

Emppu teillä herätään just samoihin aikoihin kuin meillä. poika on niin kellon tarkka se herää aina n.00.00 ja toisen kerra n5.30-6.00.

mut siis tosiaan nuo yö heräämiset ei sinänsä häirihe kun ei siinä ite oo valveilla kun sen minuutin kun käy maitopullon lämmittää. Tuli mieleen Emppu et juoko teillä itse jo pullosta,kun puhuit syöttämisestä?
meillä veeti on ite juonut pullosta jo 4kk ja kyllä helpottaa kummasti. varsinki jus tolleen yöllä. mut meidänki pitäis päästä eroon tosta yöpullosta koska luulen et se on vaan tapa. ja mitä pitemmälle sitä venyttää niin...

Ooteko muut tehneet potta hankintoja? tai jopa kokeilleet? ( en muista onko tästä ollu jo puhetta) mie ostin potan mutta ei poika oo yhtään ymmärtäny koko ideaa. tai itseasiassa potta ei kiinnosta ollenkaa,edes leluna. en oo kokeillukaan ilman vaippaa...

Sarppa, ei juo Ida vielä itse....en oikeastaan ole sitä edes yrittänyt, vaan aina pidän itse pulloa. Jos vaan jättäisin pullon sänkyyn niin ei tiedä missä maidot olisi sen jälkeen. Päivällä ainakin Ida alkaa leikkiä pullolla ja maidot suihkuaa ympäriinsä. Tosin ehkä yöllä ei tätä tekisi. En mäkään kauaa ton syötön yhteydessä valvo, mutta ainahan herääminen kesken unien rasittaa kuitenkin, kun kauan jatkuu. Ja kun kokemuksesta tiedän, että suht helpollakin tosta on mahdollista päätä eroon.

Meillä on Babybjörnin selkänojallinen potta esikoisella ja se on ollut hyvä. Idaa en ole vielä kertaakaan siihen istuttanut. Esikoista aloin potattaa jo 8 kk ikäisenä, mutta nyt en aio pitää mitään kiirettä. Esikoinen kävi ihan nätisti potalla johonkin 1 v 8 kk ikään, mutta sitten tuli totaalinen stoppi eikä moneen kk suostunut pottaan mitään tekemään. Kuivaksi oppi 2 v 3 kk iässä, mutta en kokenut, että tuosta aikaisesta alottamisesta olisi ollut sen suhteen mitään apua. Vaippoja siinä toki säästyy, että onhan toi pottailu ihan hyvä juttu jos vaan ehtii ja jaksaa.

Meillä käydään potalla säännöllisen epäsäännöllisesti, joka päivä kuitenkin. Poika tekee yleensä kakan pottaan jos huomaa laittaa ajoissa, joskus lopettaa kakkaamisen potalla. Pissat tulee vahingossa. Ihan suostuvainen kaveri on potalla istuskeluun, kovin kauan en pidä, ja itse olen vieressä seurana.
Me käytiin päiväkodissa tutustumassa ja sielläkin pottaillaan, joten hyvä harjoitella jo kotona.

Poika ei yhtään tykkää pinnasängystä, pitää sitä vankilana. Päiväunille käyntikin on monimutkaistunut nyt kun sängyn pohja laskettin alas. Tuolla se nytkin istuu sängyssään kun pitäisi nukkua...

Meilläkin poika juo itse unimaitonsa, mutta minä valvon vieressä ja vaihdan tyhjän pullon tuttiin ennenkun kaveri huomaa mitään. Yöllä annan itse vettä pullosta tai juo kerralla koko pullollisen.

Sarppa, eikö Veeti juo lämmittämätöntä maitoa? Mä annoin aina yöllä ja yleensä päivälläkin huoneenlämpöistä maitoa, on paljon helpompaa ( vaikka ei se mikrotuskaan työlästä ole).

Kyllä se juo lämmittämätöntä mutta en viitsi antaa jääkaappi kylmänä(vaik se kyllä juo ihan kylmääkin) koska se tosiaa on sit niin kylmää et varmasti kävisi kurkkuu. mut esim jos kaapista suoraan otan niin en lämmitä. ja yleensä jääkaapista otettua maitoa lämmitän ehkä 5 sec. Mie myös iltasin laitan pullon/pulloja valmiiks jääkaappiin et tosiaan ei tarvii kun nousta vaan, ottaa pullo ja lämmittä hiukka ja antaa pojalle. ja takas unille.. :D
en valvo millään lailla . pullo jää sänkyyn ja poika ettii ite tutin suuhunsa. aamulla noukin ne pullot sit. paitsi tietty jos vessas käyn tms yöllä niin sit saatan vaik vaipanki vaihtaa. veeti kun pissii niin tuhottamasti yöllä :)

meillä veeti on ollu flunssassa,mut ei kuumetta. viime yönä heräs n.4 krt mikä tuntu kyl paljolta. vaik ei aamulla väsyttäny koska mie nukahan melkeen heti kun tuun takasin sänkyyn. Kohta pitäis alkaa vierottaaa tosta yöpullosta et sit on varmaan meininki eri.. tuskin siinä huudossa voi kukaan nukkua. :)

Meillä on orthexin peruspotta ja joskus laitan Pinjan siihen. Yleensä saattaa istua siinä esim. kun käyn suihkussa, jos malttaa tai sitten tulee läiskyttelemään vettä mun jalkoihin :D. Mutta mitään stressiä en ota. Esikoisen kanssa kunnolla pottailtiin vasta silloin kun osas itse nostaa ja laskea housunsa ja tunnisti itse pissahätänsä ja osas mennä potalle. Ennen sitä mun mielestä pottailu on vähän turhaa ja on ihan riippuvaista äidin omasta aktiviisuudesta, koska lapsi ei itse osaa potalla käydä.

Pinja tosin ei kakkaa mielellään vaippaan. Joten jos huomaan kakantulon niin saatan kiikuttaa potalle, muutoin Pinja tekee vaan peukalon pään kokosia kikkareita, jos vaippa on vastassa. Yleensä käy niin, että kakka tulee lattialle silloin kun Pinja on ilman vaippaa.

Mullakaan ei oo mikään kiire potalle opettelussa. mie heitin potan takasin vessan nurkkaan. veeti sitä paitsi pelkää pottaa koska kun sen laittaa istumaan siihen niin se ei pääse pois ja se pelottaa toista.
ja toisekseen tuntuu helpommalta opettelu sit kun poika ymmärtää sen jos sille selittää et pyttyy kakataan jne. mie en oikein usko et veeti viel ymmärtää kovin monia sana merkityksiä. no ainakin oman nimen.. :)

Sarppa, kuinka paljon teillä menee maitoa yöllä? Annatko täyden pullollisen joka kerta?

Meillä riittää 200ml koko yöksi vaikka sitä 5-8 kertaa juodaankin. Silti on vaippa aina ihan täysi. Osittain epäilen, herääkö poika pissaamiseen. Jostain kyllä kuulin, ettei vauvat pissaa unissaan vaan vasta herättyään. Minäkin vaihdan vaipan yöllä jos poika on täysin hereillä, viimeistään mies vaihtaa sen kuuden aikaan kun herää.

Ostin tänään uusia tutteja päiväkotia varten. Otin koon isompia, kun meillä on ollut vain noita ihan pieniä. Poika otti uuden tutin heti pois suusta, huokasi ja heitti pois sängystä - että mua nauratti...

heh.. vähän repesin kun luin ton tutti jutun.. heh :D
jotenki voin kuvitella. näitten kanssa saa kyllä nauraa.. se on ihan huippuu

Mie laitan yöks se 100ml pulloon ja sen se juo aina. ja sit aamulla aikaseen kun herää niin annan vähän enemmän(150ml) kun sillä nukkuu sit siihen 8-9 asti. mut tosiaan en tiedä onko sillä määrällä välilä vaik pulloko on vaan must. mutta vettä oon yrittäny antaa mut ei..

päivällä meillä ei kuitenkaan juoda paljoo maitoo. ruualla annan nykyään vettä mukista. ja pari kertaa oon antanu piimääkin maistaa ja tykkäsi! eiks 10kk-> saa noit hapanmaitotuotteita antaa..

MEillä vaippa on ihan ääriään myöten täynnä yöllä ja usein tuleekin läpi vaipasta tai siis välistä. en kyllä usko mitenkään et pojalla ainakaan nälkä olis yöllä koska se syö niin jätti annoksen puuroa illalla.. siis saman verran melkeen mitä ite syön :D miun ukolla on kyllä niin lyhyt pinna et se ei kyl kestä sitä huuttoo kuunnella eli miehän se joudun vierottaa yksikseen.. :) mut sit ajallaan..

Sarppa, mulle sanottiin neuvolassa, et kannattaa vaihtaa yömaito pikkuhiljaa veteen (on parempi hampaillekin) ja vesi ei ole niin hyvää että sitä haluaisi pitkään juoda. Mä aloitin laimentamaan maitoa pikkuhiljaa, ensin 2/3 maitoa 1/3 vettä, sitten puolet ja puolet jne. Lopulta oli enää 30ml maitoa ja loput 170ml vettä, sitten vaan vettä. Tähän meni muutama viikko, eikä poika protestoinut lamennusta yhtään, ei kai unissaan tajunnut joku juttua. Päivällä annan normaalia NAN:ia ja illallakin unimaidon. Nyt kun saisi tuon vesipullon kokonaan pois. Se vaatii vielä kunnon huudatusta, argh.

Mä olen antanut pojalle raejuustoa (josta tykkää tosi paljon) ja maustamatonta jugurttia. Piimää meillä ei juo kukaan, joten tuskin sitä edes kokeilen. Ajattelin kokeilla lehmänmaitoa sekoitettuna NAN:iin joku päivä. Siellä päiväkodissa oltiin ihmeissään, ettei kaveri vielä juo lehmänmaitoa vaikka ikää on vasta reilu 9kk. Olin tosi yllättynyt, että näin pieneltä odotettiin jo maidonjuontia. Saan viedä omat NAN:it jos haluan, että siellä sitä juodaan, muuten saa vain vettä.
Muuten olen tyytyväinen, että poika saa päiväkodissa monipuolista ruokaa ja varmasti tulee maistettua sellaistakin jota ei kotona koskaan edes tarjota. Mä huomaan, että tarjoan aika samantyyppistä ruokaa joka päivä.

Niin no lellu meillä ei niitä hampaita viel oo :) et sama kai se on maito antaa ja arveli et lopetan ihan kokonaan se pullon antamisen siis kerralla. tarjoon nokkamukista juotavaa sit. mut senhän tietää et muki ei kelpaa :) ja huutaminen on taattu huoh

Liuku, kyllä ne ihan samaa ruokaa syöttää kuin muillekin. Ruoka tulee jostain koulusta. Eli suolat lähtee sitten käyttöön meillä vaikka just neuvolasta kysyin ja vuoden ikää siellä painotettiin. Tosin eihän tuo ole kuin 2kk etuajassa, mut kuitenkin.

Mä luulen, että ruoka on muutenkin niin erilaista (mausteista jne.) että tuskin kaveri mitään syö ainakaan aluksi. Ruokakin on vasta klo 11 (herää kotona klo 6.30), että luulen kaverin olevan niin yliväsynyt ettei mitään suostu syömään.

Tulin vähän päivittämään kuulumisia.
Meidän levottomat yöt ovat lähipäivinä helpottaneet eli omaan huoneeseen siirto alkaa kai pikkuhiljaa auttaa. Kuudentena yönä poika alkoi nukkua pidempiä pätkiä, siis 2-4h eikä enää halua yöllä vettäkään kuin aamuyöstä, jolloi varmaan jo jano/nälkä. Välillä kuulen, että kaveri on hereillä, mutta ei huuda apuun vaan nukahtaa itsekseen. Kyllä mua vielä tarvitaan 3-5krt yössä, mutta tuo tahti on jo luksusta meillä.

Pojalle iski flunssa eilen. Räkä valuu kokoajan, ehkä vähän lämpöäkin, mutta en ole mitannut. Ihme kyllä, ruoka maistuu paremmin kuin moneen viikkoon. Ruokahaluttomuus johtui varmaan hampaista, etuhampaat ovat nyt puhjenneet. Virtaa kaverissa on normaalisti, joten kovin kipeä ei ole, vaikka posket punottaakin kuin omenat.

Sarppa, katsooko Veeti vielä paljon telkkaria? Meillä poika ei nykyään katso telkkaria ollenkaan, ei kai malta keskittyä. Aamulla ykköseltä tulevan espanjalaissarjan tunnarin tulee kyllä aina katsomaan jos tv on silloin auki. Siinä on kai niin reipas ja houkutteleva musiikki.

Lellu: ei varsinaisesti katso mut tellu on meil aina päällä(musta on jotenki niin hiljasta muuten) niin aina välillä se vilkuilee mut hyvin harvoin jää kattomaan. MEillä kun nukkuu päikkärit matkasängys, mikä on olkkaris niin siinä saattaa ennen unia kattoo jonku piirretyn..

Meidän pojalla ei oo vieläkään hampaita ja kutsu hammashoitoonki tuli heh
Yöt meillä menee silleen et 2 herää juomaan maitoa.. siis oon antanu pullon ihan suosioilla koska viime aikona niin väsyny ja pahal päälle et vierottaminen ei nyt onnistu.. mut luulen et kohta pitää ottaa sekin asiakseen niin loppus nuo yösyönnit.

meillä oltiin kans flunssassa koko poppoo. ei ollu veetillä kuumetta. jännä taitaa olla samanlainen kun mie.. itellä ei oo varmaan 10 v ollu kuumetta. veetilläkään ei oo ikinä ollu vaik tosi flunssanen saattaa muuten olla.

meillä alkaa siel samassa kuntokeskuksen mis ite käyn niin perheliikunta tunnit mihin voi ottaa 1-2 vuotiaan. siellä leikitään ym ym kivaa :) ens ti ensimmäinen kerta

MItäs muiden arkeen??

Lellu, ei voi kun ihmetellä, jos teidän tarhassa oletetaan, että 9 kk ikäinen vauva juo jo tavallista maitoa. Luulis nyt alan ammattilaisten tietävän miten noi jutut menee. Hyvä, että yöt teillä on menneet jo vähän paremmin.

Me oltiin viikko mökillä ja siellä sitten pidin sen unikoulun. Viime yönä eli 5. yönä Ida nukkui klo 20-7.10 heräämättä kertaakaan ja sitten vielä jatkoi 8 asti. Unikoulun ekana yönä heräsi kerran ja valvoi/huusi 1,5 h, seuraavina öinä heräsi 3-6 kertaa eli useemmin ku normaalisti, mutta rauhoittui aika nopeasti aina. Ekan yön jälkeen mun ei enää tarvinnut käydä Idan luona, vaan rauhoittui sellaisella rimssulla, jota tossa unikoulussa käytetään. Saas nähdä miten nyt sitten kotona jatkuu. Jätin siis kaiken yötarjoilun ja tutin pois samalla kertaa.

Emppu luin kateellisena tota tekstiä. Miten siun hermot on kestäny kuunnella 1,5h huutoo? :) meinaan meillä poika huutaa niin kovasti ja sit tuntuu et se tukehtuu siihen.. :/

Meillä on yöt ruennu menee ihan perseelleen.. kaveri herää 2-4 krt 20.00-8-00.. miusta ei vaan oo vielä ollu kuuntelemaan sitä huutoo. mut otin lellusta oppia ja oon sekottanu maidon sekaan vettä ja sit annan pelkkää vettä. kun kova jano tuntuu olevan kuitenki..
mut mut.. meillä ei siis tätä oo kovin kauaa kestäny joten en kehtaa vielä neuvolaan soitella.. mut jos jatkuu viel kk niin sit varmaan jotain unikoulua.
siis yöthän ei rasita siinä mielessä et veeti juo ite ja en oota mitenkään et veeti olis juonu loppuun. mut ärsyttää vaan heräillä ja sit tiedän et mitä pitemmälle sitä jatkaa niin vaikeempi vierottaa. tutista mie vierotan ihan viimesenä..

Harmi, että Sarpalla alkaa yölevottomuudet. Voihan se olla, että Leevillä alkaa tulla hampaita.

Ihailen kyllä Emppua, että olet jaksanut pitää unikoulua. Varmasti se kannattaa, mutta vaatii kovia hermoja.

Onneksi meillä omaan huoneeseen siirto näyttää auttavan ja veden juontikin yöllä on loopunut lähes kokonaan.
Meillä kaveri nukkui toissa yönä ekan kerran elämässään 8h putkeen. Nostakaa lippu salkoon!
Viime yönä meni vain 6h, mutta sekin on jo luksusta. Viime yönä poika nukkui keittiössä kun isot veljet oli meillä yötä, joten sekin varmaan vaikutti nukkumiseen.

Meillä on yhtäkkiä alkanut ruoka maistua tosi hyvin. Nyt kelpaa 8kk ruoatkin eikä palaset häiritse yhtään.

Lellu siis veetillä :) joo siis voi olla et hampaita vihdoin tulos mut mut en tiedä sit..

se on kyllä ihan saletti et tuo pullosta juonti on selkeästi tapa.. veetikin herää niin se ei osaa nukahtaa uudestaan ilman pulloa..

viime yö oli kauhee muutenki. yöllä huomasin et vaipat oli fuskannu ja poika oli yltäpäältä pississä. siis kokoyöpuku,lakana.petari ja jopa patja.. huoh..
nyt en kyllä tästä lähin anna yöllä kun 20ml sitä juomista.. muuten sais koko ajan olla vaihtamassa vaippaa siis yöllä

Ärsyttää kun päivällä päättää että nyt en anna pojalle niin helposti periksi yöllä niin sit kuitenki väsyneenä valitsee sen helpoimman tien.. pitäs vaan yrittää asennoitua..

Sarppa, tuo periksi antaminen yöllä on niin tuttua. Nyt olen ollut tiukkana, vaikka kaveri yöllä huutaisikin niin vain vettä tarjoan. Yritän saada huomion muuhun kun juomiseen, jos kovasti huutaa niin pompin jumppapallon päällä poika sylissä niin aika nopeasti rauhoittuu. Meilläkin imeminen selvästi rauhoittaa ja sen jälkeen poika osaa nukahtaa uudestaan.

Onhan se rankkaa kuunnella sitä huutoa, mutta kyllä sen kestää, kun on muutama johtoajatus. Eli mä ajattelin, että palkintona tästä saan sekä Idalle että itselleni paremmat yöunet. Ja kun jo ekana aamuna näin, että juominen oli ollut vaan tapa eikä tarve niin se helpotti seuraavina öinä. Ekana aamuna ei siis ollut mitenkään normaalia janoisempi tai nälkäisempi. Lisäksi ajattelin myös hampaita, kun ei niille ole maidon yöjuonnit hyväksi. Onhan toi Anna Wahlgenin unikoulu ehkä astetta kovempi, kuin vaikka tassuttelu, mutta ei kuitenkaan tullut sellainen olo, että vaan huudatan lasta. Eikä Idaan mikään tassuttelu ois tehonnutkaan, on sen verran tota temperamenttia kuitenkin. Ja kun Ida huusi, niin koitin ajatella, että ei hänellä ole mitään hätää, vaan että huuto on kysymys, johon annetaan vastaus, eikä tyytymättömyyden osoitus. No tosta voi lukea lisää nettisivuilta jos kiinnostaa. Eikä toi unikoulu sillai ollut paha, kun ei tarvinnut kokonaisia öitä kuitenkaan valvoa. Mies sitten heräsi lasten kanssa aamulla, että sain nukkua ja lisäksi nukuin päikkärit.

Viime yökin meni hyvin. Ida heräsi pari kertaa ja vähän äännähteli ja nukahti itsekseen uudelleen eli ei tarvinnut edes rimssua sanoa. Eli ihan hyvältä näyttää.

Mie oon kyl ihmetelly et jännä kun veeti nukahtaa päikkäreillä ja illalla ennen unille menoa niin ilman pulloa. mut tuolleen et jos herää kesken unien niin sit ei pääse uneen takaisin ilman pulloa. mut joo jännä nähä miten tää yö taas menee. mut luulis kohta niiden hampaitenki jo tulevan, herralla ens viikolla 10kk ikää :)

Meillä on veeti ruonnu syömään tosi hyvin noita 8kk ruokia,siis oikeastaan jo pitemmän ajan. mie vähän yllätyin kun monissa ruoissa on aika isoja paloja ja veetillähän niitä hampaita kun ei oo. mut hyvin tulle tuntuu uppoavan :)

Paljon teillä muilla syödään yleensä kerralla?
kun mietin sillon aluksi et herääköhän poika oikeesti nälkäänsä yöllä,mutta epäilen koska syö musta tosi hyvin.
Eli pääruokana menee se iso purkki valmisruokaa eli 2x pvä ja välipalana iso hedelmäpurkki/riisipuuro ja illalla ja aamulla n.2-2,5dl puuroa +maito. ja sit välillä annan jotain naposteltavaa. maitoa ei päivällä juoda ku ehkä kerran. vettä annan ruoalla mukista.

Eilen annoin muuten maistaa tavan rasvatonta maitoa, tykkäsi poika :) siis annoin ihan tillkasen. en aijo vielä rueta antamaan. lapsen elimistöhän ei pilko vielä niin isoa määrää proteiinia yms

Yhteistyössä