Marrasvauvat 2009

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja **emppu**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä on kans ruettu kitisemään "turhasta".. tai en ainakaan oo löytäny syytä. meilläkin siis tosi harvoin nukutaan koko yö putkeen. riippuu ihan siitä miten illan valvonu ja syöny.

kuinka usein kylvetätte?? mie oon noin 3 pvä välein.. poika kyllä tykkaa kylvystä. jos on vaan tarpeeks lämmintä vettä.. mut heti kun nostaa veestä pois tulee itku..
ite myös rakastan kylpyhetkiä.. on niin ihana nähä kun vauva nauttii..

mie oon yllättyny siitä miten meillä mies on ollu apuna vauvan hoidossa. oikeastaan päivässä mies vaihtaaa vaipan useamminki kun ite. ja muutenki pukee ja vaihtaa vaatteet. välillä pitää jo väliin mennä et nyt on miun vuoro. on kyllä hyvä kun poika viihtyy isänsä kanssa niin voi huoletta lähtee asioille yksin.. mut siis saa nähdä kestääkö kiinnostus vauvan hoitoon..

mie imetän niin pitkään kun tulee maitoa.. mut omasta mielestä olis joku puol vuotta ehkä reilu maxim. meidän poika on kyllä niin nälkänen kaveri et ei varmasti pärjää pelkällä maidolla 6kk asti. varmaan alotan kiinteät heti kun saa eli 4kk.

kivoja nimiä olette antaneet vauvoillenne.. :))

Täytyy vielä tarkentaa, että meillä mies kyllä hoitaa poikaa ahkerasti. Ainoastaan ärsyttää tuo iltanukutusruljanssi joka on jäänyt kokonaan mulle. Minä uskallan koska tahansa jättää pojan isänsä kanssa, pärjäävät taatusti hyvin keskenään. Isällä ja pojalla on vaan joskus vähän rajunoloiset leikit, että mua pikkusen kauhistuttaa, mutta poika tykkää.

Meillä kylvetään max.2krt/vk. Kaveri tykkää kylpeä, mutta näin pakkasilla ei olla enempää kylvetty ettei iho kuivu liikaa.

Mä haluaisin imettää pitkään, mutta mulla ei toi imetys oikein tunnu luonnistuvan. Esikoista imetin tosiaan 2kk rintaraivareiden takia ja mulla on suihkutissit. Toivoisin niin että munkin vauva kaipais tissiä ja rauhottuis siihen.. mutta meillä on melkein päinvastoin. Huuto yltyy kun tarjoan tissiä ja joutuu tekemään erinäisiä temppuja, jotta saa tytön syömään ja se on yleensä tissillä vaan minuutin pari kerrallaan. Pulloa en uskalla antaa ollenkaan, ettei mene kokonaan plörinäks noi imetyshommat. Ajattelen että kyllä se siitä vielä, ehkä sitten kun se on vähän isompi niin helpottuu.. mutta jokainen päivä tuntuu saavutukselta ton imetyksen suhteen.

Kiinteitä varmaan meilläkin alotetaan 4 kuukauden iässä, kun ainakin kokemus esikoisen kanssa sanoo, ettei ne kunnolla maistu kuitenkaan piiitkäään aikaan, niin ehtiipä rauhassa maistella.

Hyvää tätä vuotta kaikille vielä :)

Useampi on valittanut tässä ketjussa suihkutisseistä. Mullakin on sellainen, mutta vain toinen. Jos poika laskee tissin pois suusta kesken syönnin niin tissi suihkuttaa maitoa ympäriinsä ja poika hermostuu kun naama kastuu yms. En kyllä ole huomannut, että pojalla olisi enemmän ilmaa vatsassa tästä rinnasta syönnin jälkeen. Välillä sillä tulee maitoa ulos nenästäkin kun ei ehdi nielemään niin nopeasti kun maitoa tulee.

Onko teidän vauvat jo kiinnostuneet leluista? Meillä ei lelut vielä kiinnosta. Sitterissä on pari kiinteää lelua ja niitä katselee, mutta muut lelut esiteltyinä ei kiinnosta edes katsomaan. Meillä olisi kellarissa leikkimatto lelukaarineen, mutta ei olla otettu sitä vielä käyttöön kun tuntuu että on vielä turha. Me ollaan saatu tosi paljon ensileluja ja mietin ehtiikö niillä kaikilla edes leikkimään.

Meillä poika katselee mielellään telkkaria jos sen laittaa tv:n eteen sitteriin tai sohvalle puoli-istuvaan asentoon. Saattaa mennä helposti vartti tai ylikin kun kaveri vaan tuijottaa tv:tä, ihan sama mitä ohjelmaa sieltä tulee. Taitaa tulla poika isäänsä...

Ja toinen juttu mikä kiinnostaa on siivous, erityisesti imurointi. Sitä poika jaksaa katsella vaikka kuinka kauan. Erityisesti kovat ja metelöivät äänet ovat meillä suosittuja/rauhoittavia ja imuri on siksi tosi hyvä. Outoa että noin pieni viihtyy sitä paremmin mitä kovempia ääniä on ympärillä. Ainoastaan iltahuudon jälkeen nukahtamisen yhteydessä äänet saattaa poikaa häiritä (ei malta käydä nukkumaan), mutta katson aina telkkaria makkarissa myös nukuttamisen aikana hiljaisella äänellä oman viihtymiseni takia.

meillä poika on kiinnostunu leluista.. esim. sängyssä pyörittää päätään mobilen pyöriessä :)) sit poika tykkää myös kattoo vauva-tv:tä.. :)
mut sit jos näyttää pojalle jotain lelua niin sit näyttää kun ei huomaiskaan koko lelua.

meillä olis la ristiäiset eikä pappi oo vielä käyny kylässä.. mietin et millonkahan mahtaa tulla kun loppuviikosta muutakin ohjelmaa ja kiirettä ristiäisten suhteen.

oliko muilla minkälaisia ristiäis ohjlemia??

tai virrethän on pakollisia mut onko vieraiden "pakko" lukea rukouksia. meille kun tuli postista ristiäislehtisiä niin siellä oli esim. kumminrukous, vanhemman ja isovanhemman rukous. meillä kun kukaan ei oo halukas lausumaan mitään. myöskään myö vanhemmat.

Ei ole kenenkään pakko lukea mtn, vaan ristiäisistä voi tehdä omannäköiset. Meillä ei esikoisen aikana muistaakseni kukaan lukenut mtn, mutta nyt yksi kummeista luki evankeliumin ja lapsen mummu luki isovanhemman rukouksen. Muita ei luettu.

Meillä ei vauva ole juurikaan kiinnostunut leluista. Tai sanotaan niin että on sattumaa jos kiinnostuu lelusta enemmän kun vaikka äitin kahvimukista. Ja esikoisen kohdalla kokemus sanoo, ettei ne lelut kiinnosta hirveesti pitkään aikaan. Tai että vauvalle on ihan sama antaako sille käteen kosteuspyyhepaketin vai lelun. Esikoisen vauvaaikana kosteuspyyhepaketti ja muut arkitarvikkeet vei voiton leluista mennen tullen, vaikka meillä oli leluja pilvin pimein. Nyt olenkin jättänyt leluhankinnan vähemmälle. Vauvalelut kun käy lällyiksi muutenkin nopeaan.

Meillä ristiäisissä laulettiin kaksi virttä, mikä on minimi ristiäiskaavassa. Toinen kummi luki pätkän raamatusta (lyhyt) ja yhteislausuntana oli uskontunnustus ja Isä meidän-rukous. Jossakin papin rukouksessa vanhemmat ja kummit piti kättä lapsen pään päällä, se oli ainoa juttu johon ns.piti osallistua. Meiltä pappi kysyi etukäteen halutaanko sanoa nimi itse (eli pappi kysyy, minkä nimen olette antaneet lapselle?) tai pappi sanoo sen, me haluttiin että pappi vaan sanoo ettei tarvi itse osallistua mitenkään. Koko ristiäiskaava kestää 20min.
Muuten meillä vain kahviteltiin ja juteltiin mukavia. Lopuksi avattiin lahjat.
Meillä oli mielestäni oikein onnistuneet juhlat. Iso kiitos siitä kuuluu järjestäjille, me itse vaan mentiin paikalle ja lopuksi maksettiin kulut. Itse ne halunnut mitään leipoa, koristella tms.

Missäs kaikki luuraa?

Meillä on menty takapakki iltanukahtamisen kanssa. Se on nykyään paljon vaikeampaa, äänekkäämpää ja vanhempien hermoja kiristävämpää kuin aikaisemmin! Kaveri on niin yliväsynyt, että jaksaa vain huutaa kurkkusuorana eikä suostu nukahtamaan edes tissille. Lopulta filmi katkeaa yhtäkkiä, mutta vasta 2-3h huutamisen jälkeen puolen yön maissa. Kun huuto alkaa niin mikään ei kelpaa. Onneksi itse yöt menee normisti 3h syöttövälein.

Nukkuuko muiden vauvat päiväunet omassa sängyssä? Tai yleensä sisällä?
Meillä ulkona nukkuminen on paljon helpompaa, tosi nyt parina päivänä kun on ollut kovat pakkaset poika on nukkunut sisällä suht hyvin. Tosin - tämä kaveri ei suostu nukkumaan sisällä kuin sohvalla. Jos poika nukahtaa syliin tai sohvalle ja siirretään sänkyyn, se herää heti vartin päästä, mutta sohvalla tv:n melussa, valoisassa ja ihmisten parissa nukkuu hyvinkin 2h. En pidä tätä mitenkään hankalana, mutta ihmettelen miksi oma sänky kelpaa yöllä muttei päivällä. Nytkin poika nukkuu sohvalla, nukahti sitteriin ja siirsin vain tähän viereen sohvalle. Onneksi meillä on kaksi sohvaa, että mahdutaan itsekin katsomaan telkkaria tms.jos poika nukkuu alkuillasta päikkäreitä.

Oletteko jo urheilleet synnytyksen jälkeen?
Mä kävin maanantaina hiihtämässä. Oli tosi nautinnollista urheilla pitkästä aikaa niin että hiki virtaa, sitä tunnetta olin jo odotellutkin. Ihme kyllä, lihakset ei tullut edes kipeäksi, mutta kroppa nautti ja etenkin mieli. Mulla ei ole ollut vielä lopputarkastusta, jotkut kai odottaa urheilemisen kanssa siihen asti ennenkuin aloittaa.

mie en osaa puhua päiväunista tän ikäsen kohdalla.. ainakin meidän vauva saattaa nukkuu vaikka 10 kertaa päivänaikana. mut meillä menee päivät suurpiirtein näin, aamulla herättän joskus 8-10(kun siis poika herää syömään yön jäliltä) mie laitan pojan sitteriin ja rupean aamu toimiin ym päivän mittaan oleskelu tila on välillä puuhamatto ja välillä sitteri tai syli.. eli poika nukkuu missä sattuu sillon olemaan. illan kun ite ruetaan unille laitetaan poika omaan sänkyyn ja jos ei nukuta poikaa niin vaikka mobile seuraksi pyörimään.

mie en oo vielä sen ihmeemmin liikkunu mut vaunulenkillä tulee kyllä hiki pintaan jos reippaasti kävelee. kuntopyörän joutuu kyl kohta varmaan kaivamaan esiin!

meillä olis ne ristiäiset la.. jännittää..

ps. saikohan nyt mitään selkoa kirjotuksesta kun yhellä kädellä kirjotan ku poika sylissä..

Oltiin taas eilen neuvolassa ja onnetonta on tän meijän neidin painonnousu edelleen, vaan 70g oli tullut viikossa! Mietittiin, että onko mun maito liian laihaa vai mikä mättää. Nyt sitten annan pullosta sekä korviketta että pumpattua maitoa, että näkee paljonko tyttö syö. Esikoisen paino oli aina plussakäyrällä, joten oon ihan ihmeissäni tästä tilanteesta. Ens viikolla sit taas kontrolli.

Meilläkin tyttö nukkuu parhaiten ulkona ja siksi ärsyttää nää kovat pakkaset, sais jo loppua. Eilen laitoin vauvan toppapukuun (puku auki) kantokoppaan nukkumaan sisällä ja nukkuikin yli 3 h.

Yöt me on nyt nukuttu niin, että minä olen keskellä ja vauva ja esikoinen vieressä ja mies esikoisen huoneessa. Ihan toimiva systeemi, kun ei itse herää niin kunnolla imetyksiin (joita on 3 yössä). Huono puoli on vaan, että esikoinenkin pääsee vasta tosi myöhään nukkumaan (klo 22-22.30), mutta joka tapauksessa hän ei yleensä nukahda ennen kuin vauvan iltahuudot loppuu. Aamulla noustaan esikoisen kanssa 8.30-9 ja vauva saattaa vielä jatkaa unia.

Meilläkään vauva ei ymmärrä lelujen päälle, ainoastaan keinun yläpuolella roikkuvaa nallemobilea jaksaa tuijottaa.

Mä en ole urheillut vielä. Siksikin harmittaa nää pakkaset kun ei edes kävelylenkeille pääse lasten kanssa.

Kiva, että Sarpan perheen ristiäiset sujuvat mallikkaasti ja pikkumies sai nimen.

Me ollaan oltu mummolassa "täyshoidossa". Välillä tuli tunne kun meillä ei olisikaan vauvaa kun ei tarvinnut itse juuri muuta kuin syöttää. Aika mukavaa vaihtelua vauva-arkeen kun joku muu vaihtaa vaipan tai rauhoittaa huutavaa lasta.
Nyt menee varmaan pari päivää kotona kitistessä kun kokoajan joku ei olekaan leikkimässä, sylittelemässä tai kantamassa.

Meillä on ensi viikolla 2kk neuvola. Poika painaa varmaan jo lähemmäs 6,5kg. Se on kasvanut hurjaa vauhtia ja painaa jo sylissä ihan kiitettävästi.

Tänään saatiin passi - nyt vois lähteä vaikka ulkomaille reissuun...

Onko tämä marraskuisten ketju kuollut kokonaan???

Millaisia mittoja olette saaneet 2kk neuvolassa?
Meillä oli käynti tänään ja poika oli 59,5cm ja 6760g, siis iso jätkä jo. Kaverin posket onkin jo aika pyöreät, mutta pituus/paino suhteet oli ihan normaalisti käyrillään. Onhan tossa jo kantamista, niskat alkaa vaan jumittamaan kuormituksesta. Osaispa kantaa poikaa molemmilla puolilla, mä ainakin kannan aina vasemmalla kun olen vasenkätinenkin.

Oletteko osallistumassa pneumokokkirokotetutkimukseen?
Minä edelleen mietin asiaa, vaikka varmaan hyvästä asiasta on kyse kun rokote kerran on tulossa syksyllä rokotusohjelmaankin.

Mä olen niin laiska kirjottelemaan vaikka lukemassa käyn tätä ketjua usein...

Meidän tyttö oli 2 kk neuvolassa 55 cm pitkä ja painoa 4900g. Meillä se napatyrä on edelleen olemassa, ei tosin vaivaa tyttöä mitenkään mutta on aika iso. Lääkäri katsoi parhaakseen tehdä lähetteen lastenlääkärille joka tutkii tarkemmin ja mietitään tarvitaanko jopa leikkausta... toivottavasti ei.
Samalla reissulla tyttö sai ekan rokotteen eli sen rotavirusta vastaan, onneksi se annettiin suun kautta niin ei tarvinnut pistää. Maha on ollut kyllä tytöllä kipeä siitä, ja kakkaa tulee erityisen paljon. Harmittaa katsoa toisen vatsan väänteitä.

Muuten meillä menee ihan hyvin. Tyttö nukkuu edelleen yöt hyvin, syö yhden kerran noin klo 04-05 aikaan noin 20 min ja sit nukkuu vielä 3-4 tuntia. Mutta nyt se on jotenkin aikaistanut rytmiä, eli menee nukkumaan noin klo 23 ja herää sit kokonaan noin klo 8. Tämä on ihan hyvä, sillä päästään ulos ja pitkille päikkäreille jo noin yhdentoista maissa. Tänään tyttö nukkui 2 1/2 tuntia ulkona ja eilen jopa 4 tuntia! :) Piti käydä välillä kattomassa onko se hengissäkään... :)

Posket on täällä myös paksut ja kaulassa paljon íhopoimuja jykevästä kaksoisleuasta johtuen. Huomasin eilen, että poimut olivat vähän punaiset.. tosi vaikea niitä on kyllä sieltä kaulan alta puhdistaa...

No joo, tämmöistä tänne. Kirjotellaan! :)

Sanip, meilläkin välillä kaulapoimut punaiset. Laitan vähän perusvoidetta ja jo seuraavana päivänä iho parempi. Meillä pulautellaan niin paljon, että kaulan poimuihin menee väkisinkin maitoa, jota ei saa kunnolla pyyhittyä pois ja ärsyttää ihoa.

Meilläkin "yö" tulee nykyään aikaisemmin. Poika nukahtaa yöunille jo klo 21-22 maissa, mutta heräilee n.2-4h välein. Aamu tulee n.klo 8-9, joskus poika yrittää herättää koko perheen jo klo 5, mutta otetaan poika väliin ja jatketaan unia niin hänkin nukahtaa uudelleen.
Meillä unet on tosi rauhattomia. Poika mölisee ja huitoo käsillään lähes koko yön. Usein luulen, että kaveri on hereillä ja haluaa ruokaa, mutta se nukkuukin vaikka metelöi kovasti. Siirrän pojan heti omaan huoneeseen, kunhan oppii nukkumaan läpi yön - eli tällä menolla ei kovinkaan pian. Meillä on yöherätykset jopa lisääntyneet viime viikkoina, mutta en anna tissiä jos herää "liian pian" vaan tarjoan vain tuttia johon poika yleensä nukahtaa.

Toivottavasti meillä ei tule rota-rokotteesta vatsavaivoja. Poika on kyllä ollut tänään aika kiukkuinen, eikä ole kunnolla kakannut, johtuisiko rokotteesta?

Harmi Sanipin tytön napatyrä. Toivotaan ettei kuitenkaan vaadi mitään operaatiota vaan korjaantuu itsestään.

Mekin eilen käytiin neuvolassa, hyvin on tyttö kasvanu :) pituutta oli 59cm ja painoa 5940g. Rokotteesta ei ainakaan Hetalle ole vielä mitään oireita tullut... Mulla itellä jälkitarkastus on torstaina. Hm, taas tuli tänne nuo pakkaset, eikä pääse ulos! Nyt on -17... :(

Mäkin käyn täällä ahkeraan lukemassa, mutta jotenkin ei muka ehdi kirjoittamaan kovin usein. Kirjoittelen myös toisella forumilla, joten sekin tietty vaikuttaa...

Meillä oli sunnuntaina ristiäiset ja ihan kivasti meni, vaikka edellinen yö valvottiin. Ida nimittäin sairastui flunssaan lauantaina :(

Kyllä noi vauvat kasvaa niin eri tahtia. Tai siis meijän tyttö tosi hitaasti, viimeksi painoi 4535g. Ja syntymäaika ja syntymäpaino melkein samat ku Lellun pojalla. Viime käynnillä painoa oli tullut viikossa "tarpeeksi", kun olin kaikki maidot päivisin antanut pullosta (pumpattua ja korviketta), mutta saas nähdä nouseeko paino taas nyt kun imetän. Neuvolantädin mukaan ei mun imetystä kannata lopettaa, kun maitoa tulee hyvin. Mutta pitää arvioida tilannetta sitten taas seuraavan kerran jälkeen. Jos taaskaan ei paino nouse niin sitten on kai pakko siirtyä korvikkeeseen. Tota pumppailua en oikein ehdi tekemään, kun on nämä kaksi lasta ja koti hoidettavana.

Meilläkin on nukkumaanmeno nyt vähän aikaistunut ainakin muutamana iltana. Ida on siis nukahtanut viimeistään klo 22. Ja kahtena viime yönä herännyt ekan kerran vasta 2.45 ja 3.30. Eli ehkä pikkuhiljaa alkaa noi unet pitenemään.

Me aiotaan ehkä osallistua siihen rokotetutkimukseen. Pitää vielä kysyä mieheltä asiasta, mutta mun puolesta ainakin.

Meillä mietityttää rokotetutkimuksessa se, että verrokit saavat hepatiittirokotteen, joka me ehdottomasti halutaan antaa pojalle muutenkin kun matkustellaan niin paljon. Tutkimus puretaan kuitenkin vasta 2011 eikä sitä ennen saa tietää kumpi rokote on annettu. Hepatiittirokotteet kuitenkin annetaan lapsille siinä 1v.kohdalla, voihan sen antaa myöhemminkin, mutta haluaisin kuitenkin mahd.aikaisin kun se kuitenkin on voimassa 20v.

Me katsellaan jos päästäisiin jonnekin reissuun äkkilähdöllä nyt lähiviikkoina. Mies pitäisi vihdoin vähän isyyslomaa. Pieni breikki tästä arjesta tulisi nyt tarpeeseen. Me ollaan niin nirsoja kohteen suhteen, joten voi olla että reissu jää tekemättä.

Oletteko jo käyneet lopputarkastuksessa?
Mulla on lopputarkastus torstaina. Eilen pojan neuvolan yhteydessä otettiin multa jo hb, verenpaine, pissat ja paino. Olen edelleen +2,5kg, ja tässä se paino näköjään nyt pysyy jollen ihan hurjasti lisää liikuntaa tms. Vaatteet mahtuu päälle, se on tärkeintä, tosin kyllä mun sektiohaavanseutu edelleen pullottaa ulompana kuin vatsa ennen. Jossakin vaatteissa sen jopa huomaa, ettei istu niin hyvin kuin ennen.

HEIPS!

meillä oli 2kk neuvola viikko sit.. Painoa pojalla oli sillon 5300g ja 58cm :)) oikein kivasti kasvanu poika syntymämitoistaa! saatiin myös rota-rokote ja siitä ei tullu mitään masuvaivoja.. uloste oli ehkä hiukan vetisempää.

yöt menee ed toi hyvin, yhdellä syötöllä mennään ja sekin kukon laulun aikaa eli periaatteessa yöllä ei herätä ollenkaan.nukkumaan mennään 22-12 aikoihin..

mie kävin jälk.tark viime ma, painoa on vielä reilu 5 kg jäljellä :(( eikä tunnu kyl lähtevän.. vaikka aika paljon oon ruokavalioo keventäny..
Täys imetyksellä mennää edellee ja maito on riittäny hyvin..

Moikka!
Mä oon kyllä tosi laiska kirjottelemaan.. nää päivät vaan hurahtaa jotenkin.. :/

Rotavirusrokotteesta piti kommentoida, että mä joudun kyllä jättämään kesken sen rokotussarjan (kun sitähän pitäs antaa vielä 3kk ja 4kk tarkastuksissakin)... pojalle tuli niin hirveät oireet siitä - viikko rokotteen annosta (jolloin kuulemma pahimmat oireet tulee) poika alkoi oksentelee, ripuloimaan ja oli tosi kipeä :( se oli ihan kamalaa, huusi vaan illat läpeensä ja kesti siis varmaan 5vrk.. Oli tosi surkea olo itelläkin kun toinen oli niin kipeä.. En tosiaan anna yhtään moista enempää :( toiv. te muut pääsette helpommalla.

2kk neuvolassa : paino 5100g ja pituuus 57cm. Pian meillä onkin jo 3kk neuvola ja painoa on kyllä tulut rutkasti lisää :)

Olin yks ilta kampaajalla (varmaan 3h) ja mies jäi kotiin pojan kanssa. olin lypsäny maitoa, ja ei ees aateltu että tuttipullon kanssa tulee ongelmia.. no eipä ollut kelvannut ollenkaan vaa poika oli sit huutanu vaan nälkäänsä.. Kiva. Eli enää ei yhtäkkiä tuttipullo kelpaa!! Apua! Onko muilla tullu eteen samaa ongelmaa? Tosi kurjaa, koska poika syö päivällä 1,5-2h välein, eli tarkottaa kyllä sitä etten hirveesti mihkään pääse lähtemää....

Yöt menee onneks yhellä tai kahella syötöllä, eli päivisin syödään tiheään mutta yöt on rauhallisia, kiva niin:) Yleensä simahtaa 22 aikaan ja heräillään sit puol kymmenen. Tosi kiva rytmi löytynyt ja saa itekin hyvät unet :)

nyt huudellaan taas maitoa, joten gotta go!

Sandy ja poika (huomenna 12 vkoa)!!

Sandy, minä just tänään ajattelin, että pitäisi antaa pojalle pakastimessa olevaa maitoa ihan vaan kokeillakseen että kelpaako tuttipullo vielä (ja ettei maidot mene vanhaksi). Meillä poika "juo" vettä tuttipullosta lähes joka ilta, mutta vesi ei ole sen suosikki joten ei sitä juomiseksi voi sanoa, lähinnä pitää ruiskutella vettä suuhun.

Poika onneksi syö vain 3-4h välein, joten mulla ei ole ongelmia hoitaa omia asioita. Meillä hoitajat ei ole vielä joutuneet syöttämään, kun ollaan ehditty takaisin kotiin seuraavaan syöttöön.

Minä kirjoittelen aikani kuluksi. Nämä pakkaspaivät on niin syvältä, onneksi on sentään viikonloppu että mieskin on kotona. Meidän miehet nukkuu nyt yhteisiä päiväunia vierekkäin sohvalla. Nyt kannattaisi itsekin nukkua, mutta kun ei nukuta vaikka viime yö meni tosi pätkäunilla. Poikakin on huono nukkumaan sisällä päiväunia pieniä torkkuja lukuunottamatta.

Meillä poika nukkuu nykyään huonommin kuin ennen, siis heräilee 2-3h välein ja välilläkin huutelee ja ähkii tosi paljon. Olen päättänyt, että vähintään 2,5h tauon pidän syötöistä, jos herää aikaisemmin annan vain tuttia, mikä aiheuttaa melkoisen sirkuksen ennenkuin tutti pysyy suussa. Jostain syystä poika myös kakkaa nyt joka yö klo 05 maissa ja herää tietysti siihen, vaikka olisi vain hetkeä aikaisemmin syönyt.

Meillä myös saadaan raivareita joka päivä moneen kertaan. Kaveri on selvästi kiukkuisempi kuin aikaisemmin ja mieliala vaihtuu ihan sekunnissa ilosta raivoon ja toisinpäin. Luin kyllä, että tämä on tavanomaista tässä iässä, mutta välillä meinaa hermo mennä kun ei yhtään ymmärrä miksi poika huutaa naama punaisena.

Lelut on alkanut pikkasen kiinnostaa. Kädet huitoon niiden suuntaan ja aika usein osuukin mihin haluaa. Luin myös kirjaa tällä viikolla ja poika jaksoi hyvin katsella kuvia sylissä.

Missä asennossa te pidätte vauvoja sylissä?
Meillä poika ei suostu muuhun kuin istuma-asentoon ja olalla kanteluun. Istuminenhan olisi kiellettyä, mutta meillä istuttamisen välttely onnistuu huonosti kun poika väkisin vetää itsensä istumaan jos yrittää pitää puoli-istuvassa asennossa sylissä. Poika ei erityisesti halua "halitella" vaan myös sylissä pitää päästä näkemään ja touhuamaan jotain. Tällä kaverilla on energiaa kuin pienessä kylässä! Vatsallaan poika ei kuitenkaan halua olla yhtään, siinä ei varmaan näe riittävän hyvin ympärilleen. Joka päivä pidän kuitenkin pakollisen "jumppatuokion" myös vatsallaan lattialla.

moikka kaikille!

lellu, myös meillä veeti tykkää olla lähes istuvassa asennossa.. mut musta se tuntuu luontevalta ja poikakin kerta pitää. ja myöskään meillä ei pidä mahallaan olosta mut joka päivä kuitenki pidän "pakollisen" ajan.. et niska ja selkä vahvistus.

kyllä meidänki pojasta ääntä lähtee.. ihan kun se komentelis välillä.. että maitoo tänne ja sassiin :DD

onko muut miettiny mitä äitiysloman jälk.. töihin vai hoitovapaalle?

myö ollaan miehen kanssa keskusteltu ja tod näk jään hoitovapaalle ainakin joksi aikaa. 9 kk on vielä niin pieni hoitoon. onnex vakituinen työ odottaa kuhan siltä tuntuu..

Hei!

Meillä tyttö tykkää olla myös istuvassa asennossa ja sitten sellaisessa kylkiasennossa tai mahallaan kasvot lattiaan päin vanhempien käsivarsien varassa. Tai sitten olkapäällä. Jos masuvaivoja niin sitten helpottaa jos kanniskelee niin, että on kasvot lattiaan päin...

Tyttö nukkuu edelleen hyvin, eikä söi öisin paitsi tosi harvoin. Viime yö meni niin että 22.30 syötiin ja sit siirrettiin omaan sänkyyn nukkumaan jossa nukkui noin kolmeen asti. Sitten heräili ja ähisi ja piereskeli. Otin meidän sänkyyn ja laitoin tutin suuhun niin nukkui vielä 6.15 asti jolloin söi. Tyttö tykkää nukkua mun mahan päällä ja monesti aamuyöstä nostankin sen siihen jatkamaan vielä unia. Ihme kyllä itekin saan siinä nukuttua. Peitto on siinä mun ja tytön välissä, ettei se aivan kiehnä itseään minua vasten. Viime yönäkin hiljeni sekunnissa kun nostin tosiaan aamuyöllä siihen nukkumaan. Nyt tuntuu, että mulla tissitkin ovat vihdoin ja viimein tajunneet että maitoa ei tarvi öisin valuttaa.. :) ja muutenkin tyttö pitää 3-4 väliä syötöissä niin maidontuotanto tuntuu pikkuhiljaa helpottavan (TOIVOTTAVASTI) :).

Napatyrän takia mennään tulevana maanantaina lastenlääkärille, saapa nähä mitä se reissu tuo tullessaan.

Meillä mies haluaisi jäädä äitiysloman jälkeen kotiin ainakin kolmeksi neljäksi kuukaudeksi eli tän vuoden loppuun saakkaa hoitovapaalle. Mun äitiysloma loppuu syyskuun alussa, niin mies olisi sitten loppuvuoden kotona. Ihan mukava, vaikka ite olin jo orientoitunut että saan olla pari kolme vuotta kotona :). Mutta en voi miestä kieltääkään jäämästä, onhan se ainutlaatuista aikaa ja pitää se myös mielestäni miehellekin suoda.

Kirjoitellaan taas!

Meilläkin poika nukkuu viimeisen unipätkän meidän sängyssä. Yleensä ollaan kahdestaan kun iskä on jo herännyt, mutta viikonloppuisin otetaan väliin muutamaksi tunniksi ennenkun herää. Minusta on kiva aamulla seurustella pojan kanssa vierekkäin sängyssä. Kaveri on niin hyväntuulinen ja juttutuulella heti aamusta.

Mä olen menossa töihin heti äitiysloman jälkeen, ainakin tällä hetkellä olen sitä mieltä. Mutta ajattelin pitää sitten seuraavana kesänä muutaman kuukauden hoitovapaata, että saan olla pojan kanssa koko kesän. Poikahan on silloin jo 1,5 vuotta ja voidaan touhuta jo kaikkea kivaa yhdessä toisin kuin vielä tulevana kesänä.

Yhteistyössä