Marrasvauvat 2009

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja **emppu**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä joulua vietään pääosin kotona.. käydään vaan molempien vanhemmilla kylässä. miehen poika tulee jouluksi meille.

meidän poika nukku toissa yönä yli 7 h putkeen!! oli muuten nälkäinen kaveri kun heräsi :)) 12 nukahti ja joskus 7 jälestä aamulla herätti. jos olisin heränny yöllä niin olisin varmaan pojan herättäny syömään kun aika hurjalta tuntuu tuo aika.

meillä on muuten jännä kun isäntä ei herää vaikka poika itkis kuin kovaa yöllä mut ite herään jo kun poika vasta heräilee syömään.. haukottelee jne :))

hyvää joulunodotusta kaikille!!

Sarppa, meillä ihan sama että mies ei herää pojan ähinöihin ja itkuihin yöllä. Aamulla mies kysyy ihmeissään, että mitenkäs yö meni ja monta kertaa heräsitte. Mä herään usein turhaakin kun poika mölyää itsekseen unissaan. Vaistonvaraisesti tulee katsottua sänkyyn, että mitä siellä tapahtuu, mutta usein on ihan unessa. Poika ei yöllä varsinaisesti itke, jollei tissin esiinotto kestä liian kauan, se vaan ynisee ja vikisee sängyssään.

Yöllä imettämisen jälkeen jätän pojan hetkeksi mun viereen kunnolla nukahtamaan ennenkun siirrän omaan sänkyyn. Joskus olen siinä 5-10min aikana torkahtanut itsekin, mutta yleensä odotan ja käy sitten itse nukkumaan. Nyt parina viime yönä olen heräänyt keskellä yötä ja etsinyt poikaa vierestäni, vaikka olen sen jo siirtänyt omaan sänkyyn jo 1-2h aikaisemmin. Unissani olen selvästi ihan sekaisin. Viime yönäkin tönin miestä, ettei saa kääntyä niin lähelle mua kun poika on meidän välissä vaikka se nukkui omassa sängyssään. Nauratti kun tajusin mitä olin sekoilemassa.

Ihanan kauan olette saaneet vauvat nukkumaan. Meillä ennätys on 4h, mutta ehkä unet siitä pikkuhiljaa pitenee. Poika ei syö öisin kovin pitkään kun jo nukahtaa, joten varmaan nälkä alkaa vaivata jo aikaisemmin. Mä en edelleenkään syötä kuin yhden rinnan kerralla ja hyvin näyttää jätkä silläkin määrällä kasvavan.
Yritin yksi yö sitä kikkaa, että kääntää vaan vauvan kylkeä kun se herää eikä imetä, mutta meillä se ei toiminut, poika halusi ruokaa eikä nukahtanut ennen sitä.

mulla ihan sama tuon yö sekoilun kanssa.. yleensä aamulla mie en muista koko yöstä mitään. ja sit yöllä kun herään niin hädissään vauvvaa etin vierestä vaikka eihän se koskaan siinä nuku. en vaan ikinä millään muista että olisin nostanu omaan sänkyyn. viimenen muistikuva kun nostanu pojan rinnalla.. :))

joko teillä ruettu hymyilemään??

meillä on ollu niitä tahattomia hymyjä ja pari kertaa on näyttäny kuin olis vastannu hynmyyn..
mut lääkärissä kun oltiin ti niin lääkäri hymyli ja ilveili pojalla niin poika väläytti ihan selkeen hymyn sille. kyllä harmitti.. mie kun yritän pällistellä pojan naaman edessä niin se vaan irvistelee ja kahtoo ihan hölmönä että mitä se äiti tekee.

Meillä oli ristiäiset tänään. Poika oli kuin unelma, nukkui ja nautti hereillä ollessaan sylittelystä. Selvästi poika nautti hälinästä kun ei itkenyt yhtään vaikka just ennen ristiäisiä huusi meille kurkku suorana.
Pojasta tuli Oskari Aleksi. Ollaan kutsuttu poikaa Oskariksi jo heinäkuusta asti kun saatiin tietää että poika on tulossa. Jännitystä pidettiin pikkasen yllä sanomalla ihmisille, että pojan jompa kumpa nimi tulee olemaan Oskari.
Olen niin tyytyväinen tähän päivää. Kaikki meni täydellisesti. Pelkäsin etukäteen, että mua alkaa itkettämään, mutta onneksi selvisin nieleskelyllä parista pahimmasta hetkestä.

Me käytiin tänään pojan kanssa passikuvassa. Otettiin ehkä kymmenen kuvaa ja vihdoin saatiin yksi kriteerit täyttävä. Se on niin hupaisa otos! Poika on tosi pelästyneen näköinen, silmät ja suu auki, ihan kaulaton kun piti kannatella kainaloista kuvan oton aikana. Poikaa kyllä itseäänkin naurattaa isompana kun näkee kuvan. Vielä on epäselvää kelpaako kuva poliisilaitoksella kun siellä oli niin pitkä jono ettei jääty anomaan passia vielä tänään.

Olen miettinyt, pitäisikö pojalle alkaa rakentamaan jonkilaista päiväryhtmiä? Minkä ikäselle vauvalle rytmiä voi alkaa harjoitella? Hohoi, te jo toisen lapsen saaneet ja kokemusta omaavat naiset!! Kertokaa!

Meillä on tähän asti menty miten sattuu eli poika nukkuu kun nukuttaa jne. Puolen päivän molemmin puolin ollaan oltu paljon kaupungilla (3-4h) jouluvalmistelujen parissa ja poika nukkuu kuin unelma vaunuissa. Iltapäivällä uni ei sitten tahdo tulla millään sisällä ja ilta menee väsykiukun parissa ko 23 asti, jolloin sammuu vihdoin.

Monetko unet tällainen alle 3kk vauva vaatii?
En ole vielä yrittänyt nukuttaa parvekkeella kuin kerran, mutta luulen että siitä löytyisi ratkaisu iltapäiväuniin. Joulun jälkeen kaupungilla luuhailukin vähenee, joten aamupäiväunet lyhenee reilusti ja iltapäivällä väsyttää varmasti enemmän.

Tässä palstalla oli juttua 2-3kk lasten rytmistä, mutta meidän aikatauluun niiden kopioiminen ei toimi. Minä haluan ehdottomasti lähteä pojan kanssa ulos jo klo10-11 maissa, jolloin ekat päiväunet tulee väkisinkin silloin.

Tulipas sekavaa juttua... toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan ja kiinnostaisi kovasti kuulla muiden marraskuisten arjesta enemmän.

Minä näytän olevan ainoa marraskuinen joka ei väsää lanttulaatikoita tms. kun ehdin käydä täällä kirjoittelemassa.

Oikein ihanaa Joulua kaikille!

Meillä poika pääsee todennäköisesti jo näin eka jouluna pukin syliin. Mennään illaksi serkkujen luokse, jonne on tulossa ihan oikea joulupukki.

en väsää miekään.. isäntä vaan asenti konetta tai jotain sääti, niin oo päässy nettiin..
mie oon onnellinen kun nyt on noi "pakolliset" vierailut tehty ja saa olla vaan kotona. meillä ei joulupukki vieraillu mutta toi kyllä lahjoja. :)) vauvakin sai hirmu pinon..

tänä vuonna ei oo niin paljo tullu ahettuu jouluruokia kun ennen.. yleensä ruoka on ollu koko joulun kohokohta. tänä vuonna keskittyny vaan tohon poitsuun..

oikein ihanaa ja rauhallista joulua kaikille!!!!

Olipas rankka jouluaatto, ainakin Oskarille. Oltiin 6h kyläilemässä ja poika oli aika väsynyt kun uni ei tullut kuin vartiksi sinä aikana + automatkat.
Pukin vieraillessa kaveri vaan huusi väsymystään ja nälkäänsä. Pikainen yhteiskuva serkusten ja pukin kanssa saatiin otettua. Ensi vuonna sitten paremmalla mielellä ja isommalla ymmärryksellä pukin syliin.
Huomenna vielä mummulaan, loppuviikko ollaankin sitten kotona.

Täällä ollaan nautiskeltu kotona olosta koko joulu, tosin pakolliset isovanhempien vierailut on tehty.

Tyttö kasvaa ja voi hyvin. Meillä on rytmi yleensä tälläinen... Nukkumaan tyttö menee noin 23.30-24. Yleensä nukuhtaa tissille tai tutille, koska unitku tulee melkein joka ilta. Eli väsyttää, mutta neiti tahtoisi tissiä vaikka maha on jo ihan täynnä. Mutta lopulta sitten simahtaa... yleensä mun viereen josta nostan sitten nukkuvan omaan sänkyyn tai vaunuun. Meillä tyttö tykkää nukkua vaunuissa.
Aamulla sit heräilee noin 05-06, jonka jälkeen syö ja ähisee noin 45 min ja sit taas nukahtaa pariksi tunniksi. Eli päivä alkaa noin klo 9 kieppeillä. Sit aamupäivä menee hoitojutuissa ja syödessä sekä torkkuessa ja iltapäivällä, ehkä noin 13 aikoihin nukahtaa pitkille päikkäreille eli noin 2-4 tuntia. Ilta menee sit kans pienillä unilla eli noin 30-60 min pätkillä yöunille saakka. Musta tuntuu että meidän neiti on tosi pitkiä pätkiä hereillä, miten teillä muilla? Helposti jaksaa olla hereillä kolme-neljä tuntia, eikä edes itkeskele jos ei mahaa väännä.

Onko muiden vauvoilla napa pullistunut? Tytöllä napa tulee selvästi ulos, vaikka on muuten siisti eikä sitä arista. Neuvolassa sanottiin, että ihan ok, laskee pikkuhiljaa ensimmäisen ikävuoden aikana. On vaan aika hurjan näköinen... paidan alta pullottaa reilusti :).

Nyt tytsy heräilee, palataan taas. Kiva lukea teidän muidenkin juttuja vaikka itse en hirveän usein tänne kirjoitakaan.

Me ollaan nyt yritetty "pakottaa" poika kaksille pitkille päiväunille (ulkona) + joskus pikkutorkkuja, muuten on liian väsynyt ja kitisee. Puolen päivän maissa ottaa ekat päikkärit ja siinä viiden maissa toiset. Tällä rytmillä ollaan saatu poika yöunille 21-23 maissa ja unta riittää aamulla vähän pidempään.

Tämäkin poika valvoo tosi pitkiä pätkiä kerrallaan, helposti 3-4h. Aamupäivisin on reippaampi ja hyvätuulisempi, iltaisin huutaa ja kitisee tylsistymistään ja väsymystä. Poika ei varsinaisesti itke juuri koskaan, vain harvoin herätessä tulee muutama kyynel ja hiljainen nyyhkytys. Ruokaa halutessaan kaveri maiskuttaa suutaan ja syö nyrkkiään.

Meillä on napa ihan normaalin näköinen.

Muuten poika alkaa saada kiloja eli jalat ovat pullistuneet ja kaksoisleuka alkaa muodostumaan vaikka ei edelleenkään syö kuin 3-4h välein. Ruokarytmi on sama päivällä ja yöllä.

Meillä poika tietää jo, että vaunuissa ja autossa nukutaan, joten nukahtaa kaukaloonsa jo ennenkuin ehditään autoon ja vaununkopaankin heti kun vaunut liikahtaa (vaikka joka kerta ensin huutaa hetken kun laitetaan kaukaloon tai koppaan).

heips kaikille!

kyllä on ihanaa kun joulu on ohi.. hooh.

meillä myös on napa ihan "normaalin" näköinen.. eli ei vielä ainakaan pullota.
viime yönä poika nukku taas 6 h putkeen.. mie oli taas ihmeissää aamulla. illalla kyllä tankkas hyvin ennen ko nukahti.

makkarat on ilmestyny myös meidän poijjan jalkoihin.. hih.. ihan syötävä suloset koivet tällä..

valveilla on oikeastaan koko päivän.. välillä torkkuu vartin tai puoltuntia. välillä on hirmu huomionkipeä mut välillää viihtyy pitkiäkin aikoja ittekseen katellen vaikka leluja tms

Me käytiin tänään lätkäpelissä. Jätkä nukkui koko pelin ajan turvakaukalossa kuulosuojaimet korvilla. Tosifani aloittaa kannustamisen ihan pienenä!!?? Porukkaa hymyilytti kun näkivät tämän pikkumiehen katsomossa.

Meilläkin on napa normaalinnäkönen.
Mitään kovin kummosta rytmiä ei ole muodostunut. Me ollaan muutenkin aika joustavarytmisiä koko perhe. Mennään nukkumaan kun tuntuu siltä ja heräämisen suhteen samoin, jos ei oo pakko jonnekin herätä.

Meillä oli tänään ristiäiset ja tyttö sai nimekseen Pinja Peppiina. Oli oikein ihana pappi ja muutenkin meni kivasti :)

heps, meillä ollut joulun aika niin kiireistä ettei ole ehtiny koneella käymään ollenkaan. Vieläkin ollaan samalla kyläilyreissulla ja kotiin palataan vasta vuoden vaihteen jälkeen. Melkosta hulinaa on kyllä ollut, kahdet kastajaiset juhlittu joulun lisäksi ja sitten on vielä se uusivuosi tosiaan tulossa...huhhuh...
Meilläkin oli Tapanina kastajaiset, tyttö sai nimekseen Heta Hilja Esteri :D vanhoja nimiä kaikki, ja mummuni oli kovin otettu, kun sai pikkuisen kaimakseen.

Meidän piti vaihtaa Jekovit-tipat Devitoliin, ainakaan vielä ei ole niistä ongelmia koitunut...ensimmäiset teki vatsan kipeeksi. Ja rytmiin olen tosi tyytyväinen. Yöt menee yhdellä herätyksellä ja päivällä nukutaan vaihtelevasti väsymyksen mukaan. Ainakin kahdet pitkät unet nukkuu. Nytpä Heta heräsikin, pitää siis mennä :)

Käytiin tänään neuvolassa ja nyt tyttö painaa 4300g, eli paino nousee kohisten... :) Tämän kyllä tiesinkin, koska maitoa tulee niin paljon että tyttö joutuu sitä hotkimaan. Otinkin nyt viikonloppuna käyttöön rintakumin joka hillitsee pahimpia suihkuja. Tytölle tulee muuten armottomat ilmavaivat liian nopeasta syömisestä. Ja tyttö ei syö kuin yhden rinnan kerrallaan niin toinen rinta on ihan pinkeenä maidosta kun seuraavan kerran syödään... huh. Varsinkin yön jälkeen tissit meinaa räjähtää. Joskus toiselle rinnalle saattaa tulla syöntiväliä 10-12 h. Meillä tyttö nukkuu yleensä klo 23-24-06 ilman syöttöä. Kokeilin muutamia viikkoja cuplatonia koska ajattelin sen helpottavan mahaväänteitä. Mutta totesin, että ne tipat vasta pierettämään laittoivatkin. Suuri maitomäärä yhdistettynä niihin tippoihin ei ainakaan täällä toiminut. Nyt ollaan oltu viikonlopusta lähtien ilman cuplatoneja ja sitä vastoin aloitin rela-tipat, niin kylläpä auttoi. Tyttö on ei vääntele eikä piereskele läheskään samalla tavalla. Ennen oli kakat koko ajan housuissa ja naama mutkalla, niin nyt tosiaan paljon helpompaa... toivotaan vaan ettei mene ummetuksen puolelle, luin jostain että Relat voi sitä aiheuttaa...

Meillä tosiaan tytöllä taitaa olla napatyrä. Kuulemma vaaraton, eikä sitä tarvitse murehtia - menee ajan myötä ohi. Enkä kyllä ole paljon murehtinutkaan sillä se ei näytä tyttöä vaivaavan. Huomenna lähden ristiäisvaateostoksille - saapa nähdä mikä ruuhka alennusmyyynneissä on. Toivotaan että ostosreissu osuu päikkäreiden aikaan.

hyvät uudetvuodet kaikille!!!

onko muilla silmän rähmimistä? meidän pojalla oli toisessa silmässä tulehus ja siihe oli tipatkin. nyt vaivaa toinen silmä.. siis rähmii kamalasti. ei olla lekurissa käyty sen takia, arvelin jos menis ihan kotihoidolla ohi.

meillä on myös vaivana tosi kuivat posket ja korvat pojalla. vaikka ei pihallakaan olla oltu. ihan on kun hiekkapaperia. mitä rasvaa vois suositella?

Sarppa, meillä vaivaa myös kuiva iho, lähinnä pojan otsa on rutikuiva. Olen laittanut siihen ihan normaalia perusvoidetta. Neuvolatäti käski rasvata ja rapsuttaa siten pehmenneen kuivan ihon pois. Myönnän, että olen vähän laiska tuossa hommassa, mutta rasvaa yritän laittaa silloin tällöin. Onneksi se ei näytä vaivaavan/kutittavan poikaa mitenkään.

Me saatiin vihdoin tänään anottua pojalle passia. Onpa sekin tehty vaikeaksi, tai ainakin täällä meidän poliisilaitoksella asiasta tehtiin suuri ongelma. Ensin puuttui Kela-kortti (jota ei ole vielä tullut), sitten puuttui nimi Maistraatin tiedostosta jne... Ja passin noutajakin piti päättää ja nimetä sillä hetkellä ja toiselle vanhemmalle sitä ei anneta vaikka toinen sen helpommin pääsisikin hakemaan jne... Toivottavasti päästään passia pian kayttämään. Ainakin Ruotsissa mennään käymään, vaikkei sinne passia tarvitsekaan, mutta henk.todistuksen kuitenkin joten passi on pojan ainoa todiste henkilöllisyydestään.

Hyvää Uutta Vuotta kaikille!

Me paukutellaan muutama raketti kotona kolmestaan ja äitikin aikoo ottaa edes yhden siiderin syötön jälkeen.

Hyvää uutta vuotta!

Täällä menee ihan kivasti, mitä nyt väsyttää jatkuvasti. Neiti syö öisin 2-2,5 tunnin välein, joten kateellisena luen teidän joidenkin vauvojen yöunista. No pääasia, että kuitenkin pääosin nukkuu syöttöjen välit eikä silloin itke mahaansa. Päivisin ja iltaisin sitä itkua sitten riittääkin. Mullakin on suihkutissit, mikä lisää ilmavaivoja. Tota rintakumia en olekaan siihen tarkoitukseen kokeillut.

Olen yrittänyt jo luoda jonkinlaista päivärytmiä myös vauvalle, mutta ei ole oikein onnistunut. Päiväunet kestää puolesta tunnista 3 tuntiin ja niitä nukutaan vähän miten sattuu, koska maha tosiaan vaivaa usein. Haaveena on, että vauva ja esikoinen nukkuis päikkärit yhtä aikaa, että sais itsekin levätä. No jonkun puolen tunnin lepohetken olenkin lähes joka päivä saanut ja sitten toinen herää tai vauvalle pitää laittaa tutti.

Se mun unettomuus luojan kiitos loppui tossa pari viikkoa sitten eli lopetin sen rauhoittavan lääkkeen ottamisen. Päivällä ei edelleenkään uni tule, mutta iltaisin olen ihan sippi siinä yhdentoista jälkeen, kun vauva lopettaa iltahuudot ja käy yöunille.

Viime viikolla oltiin ma-pe mun äidin luona lasten kanssa ja oli aika luksusta, kun oli äiti ja sisko hoitoapuna.

Meillä on ristiäiset reilun kahden viikon päästä eikä vieläkään olla päätetty nimeä. Meillä on siis kaksi vaihtoehtoa ja molemmat tasavahvoja tällä hetkellä, vaikeeta. No siihen mennessä on pakko tehdä päätös, kun pappi tulee käymään.

Me paukutellaan muutama raketti tässä illalla ennen ku esikoinen menee nukkumaan ja pullo kuohuvaakin odottaa jääkaapissa. Itse otan ihan huoletta pari lasillista, kun eihän se maitoon vaikuta niin ettei imettää voisi enkä humallu mitenkään helposti.

Emppu, ei meilläkään nukuta kuin korkeintaan 3-4h kerralla. Yleensä poika nukkuu ekan pätkän 3-4h ja sen jälkeen 2-2,5h, mutta osaa nykyään nukkua itse sikeästi syöttöjen välit joten väsymystä ei juurikaan ole. Minäkin olen kateellinen 6h syötönväleistä.

Kuinka kauan olette suunnitelleet imettää vauvaa? Entäs te joilla on jo lapsia, kauanko imetitte viimeksi?
Mä olen luvannut miehelle (ja itselleni), että imetän puoli vuotta, mutta kiinteitä aloitellaan heti 3kk kohdalla. Kesäksi aion imetyksen lopettaa. En erityisemmin nauti imetyksestä ja nämä turbosuuret rinnat ei viehätä mua yhtään ja ne on niin pirun kipeätkin kokoajan, että lasken jo nyt päiviä imetyksen loppuun (heh). Arvostan ja kadehdin niitä äitejä jotka jaksaa imettää lastaan vuodenkin. Onhan se äidinmaito terveellistä ja ilmaista ruokaa lapselle.

Meillä pojan unentarve on kasvanut lähiviikkoina. Ennen jaksoi valvoa enemmän, nyt tulee kitinä heti jos väsymys alkaa painaa. Ollaan huomattu, että poika on tosi iloinen kun on nukkunut riittävästi joten ollaan nyt lisätty unen määrää, joka tarkoittaa pakkonukuttamista ulkona.

Nukuin sitten vuoden vaihtuessa. Tai no kuulin toki raketit, mutta torkuin, kun en kertakaikkiaan jaksanut valvoa. Nykyään vauva heräilee jo siinä 7.30 maissa itkemään mahaansa ja esikoinen aika pian sen jälkeen, joten kauheesti ei viittisikään valvoa. Taisin vähän valehdella noista meijän unista. Kyllä meijänkin vauva välillä nukkuu yöllä reilun 3 tunnin pätkiä. Usein just se eka on sellainen ja loput sit sitä 2-2,5 tuntia. Mulla on vaan niin suuri unentarve, että jotkut 6-7 tunnin yöunet pätkissä ei riitä ja siksi aina väsyttää. Voi ku sais vaikka yhtenä yönä nukkua tuon ajan putkeen!

Lellu, mä imetin esikoista 9 kk. Olisin omasta puolestani imettänyt vuoden, mutta hän itse vieroittautui rinnasta eli ei vaan enää kelvannut. Mutta tosi tyytyväinen olen tohon aikaan, kun jo 2 kk kohdalla meinasin luovuttaa juurikin suihkutissien ja niistä pahenevien mahavaivojen takia. Vaikka eipä ne mahavaivat lopu, vaikka pullostakin antaa. Siitäkin toi meijän neiti onnistuu hörppimään ilmaa. Enkä edes tiedä onko kaikki itkut mahavaivaa vai jotain muuta. Eihän koliikin syytä oikeastaan edes tiedetä. Muutenkin niin herkkä toi tyttö ja reagoi kaikkeen epämukavuuteen voimakkaasti (esim. vaipanvaihtoa huutaa usein kurkku suorana).

Pakko vähän avautua tänne mun miehestä, kun niin ärsyttää. Vauvan hoito on nyt aika pitkälti mun harteilla, kun mies ei oikein jaksa tota itkua. Huutokohtauksien aikanakin vaan pitää vauvaa yhdessä ja samassa asennossa, kun "ei se kuitenkaan rauhoitu". Itse vaihtelen asentoja, hytkyttelen, kävelen jne. koska usein se edes vähän rauhoittaa, vaikka ei itkua lopetakaan. Kyllä tässä parisuhde kärsii, kun toinen pakenee vastuuta, kun nyt sattuu olemaan vähän vaativampi vauva. Pitäis päästä ostoksille ja muutakin menoa olisi, mutta ei tee yhtään mieli jättää vauvaa miehen hoitoon, kun sillä on toi asennevamma :(

Pitää vaan toivoa, että pian loppuisi toi koliikki tai mitä nyt onkaan.

Meillä taas poika tykkää vaipanvaihdosta. Pukeminen joskus harmittaa. Erityisesti hoitopöydällä on kiva olla. Mies vie joskus pojan sinne makaamaan jos huutaa illalla, huuto loppuu heti ja yllättävän kauan jaksaa siellä olla ja katsella ympärilleen.

Mä olen päätellyt, että meillä poika ei huuda illalla vatsaansa vaan tylsyyttä ja väsymystä kun ei yhtään kipristele vartaloaan tms. Jos mahaa vaivaa niin poika kiemurtelee ja vääntelee vartaloaan. Mutta joka ilta tulee hurja huuto, siis ihan pää punaisena huutaa eikä yhtään tiedetä miksi. Viimeistään tissille rauhoittuu vaikka nälkä ei ole kun usein on syönyt vähän aikaa sitten.

Miehestä sen verran, että mua ärsyttää se kun illalla tosi väsyneenä yritän saada kaverin nukahtamaan niin mies tulee vaan sänkyyn ja käy nukkumaan, vaikka yritän sanoa että on epäreilua että hän käy nukkumaan ja minä yksin nukutan. Kerran jätin pojan miehen kanssa olohuoneeseen nukahtamaan ja menin itse nukkumaan, mutta tunnin päästä miehet tuli herättämään minut muka nälän takia. Pyh, tekosyy se oli ja tapa päästä nukuttajan osasta kun poika ei ollutkaan suostunut heti nukahtamaan. Arki-iltana vielä hyväksyn että mies nukkuu aikaisemmin kun joutuu aamulla heräämään, mutta viikonloppuisin mulla pitäisi olla myös oikeus joskus nukkua aikaisin illalla.

Meillä on myös tytöllä unen tarve selvästi lisääntynyt. Tyttö nukkuu nykyään noin1-4 tunnin unet kaksi kolme kertaa päivässä. Ja öisin tosiaan sen noin 6-7 h. Tätä koko aikaa en silti saa nukuttua, koska välillä käännän tytöllä kylkeä ja aamusta joudun käydä tyhjentämässä rintoja, jotka ovat usein aamuisin räjähtämispisteessä... kiva herätä omasta maitolammikosta... huh.

Unen lisäksi syöttövälit ovat pidentyneet. Nyt syödään keskimäärin kolmen tunnin välein ja suihkutissit antaa maitoa kuin paloletkusta... tyttö ei syö kuin yhden rinnan syötöllä, niin päivisinkin yhdelle rinnalle tulee tuo 6-7 tuntia väliä. Odotan jo kuumeisesti sitä kuuluisaa maitomäärän tasaantumista...

Meillä on myös tytöllä kuiva iho, varsinkin otsa hilseilee. Olen laittanut siihen pakkauksessa tullutta Erisan-perusvoidetta. Samoin näppyjä on tullut jonkin verran, sopivasti ristiäisiin jotka ovat ylihuomenna. Tytöstä tulee Saana Rebekka. :)

Ihana lukea että muillakin on välillä vääntöä miehen kanssa hoitojutuista. On se kyllä niin, että ei ne miehet tosiaankaan tajua mitä kaikkea nainen joutuu kestämään ja tekemään raskausaikana kuin myös näin vauvan kanssa. Vaikkakin täytyy sanoa, että meillä mies ihan mielellään hoitaa vauvaa, mutta hermot silti meinaa välillä mennä. Varsinkin jos en saa nukuttua.

Yhteistyössä