Marrasvauvat 2009

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja **emppu**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

**emppu**

Vieras
On varmaan jo aika siirtyä tälle puolelle, kun ei kukaan meistä enää odota. Jos vaikka kyhättäis listaa:

Marrasvauvat 2009

**emppu** 17.11 tyttö 3945g 49 cm

Meillä on nyt mies toista päivää töissä ja ihan kivasti on mennyt. Vauva ei onneksi ole nyt öisin valvonut/huutanut vaan huutokonsertit keskittyy päivään ja iltaan. Iltahuudot on vakiintunu siihen klo 20-22/24. Josta seuraa et esikoista on vaikea saada nukkumaan.

Öisin tankataan 2-3 h välein. Aamuyöstä tosin ähisee ja nukkuu levottomammin, silloin viimeistään otan viereen. Mä en vieläkään saa päivällä unta ja iltaisinkin olen ottanut lääkettä. Eilen otin enää vaan 1/4 tabletin, että jospa se tästä pikkuhiljaa palais se taito nukkua. En tosiaan koskaan ennen oo kärsiny unettomuudesta ja siks tää on outo tilanne ja tylsää syödä lääkkeitä. Mut mieluummin kuitenkin syön ku oon ihan sekaisin väsymyksestä.

Meijän vauva on kyllä tosi kipakka neiti. Ei viihdy yksin ku max. 10 minsaa ja suuttuu kunnolla jos hänet sylistä laskee johonkin. Lisäks on paljon mahavaivoja, joita itketään ja kovaa. Manduca-kantoreppu on osoittautunut hyväksi, kun on toi esikoinenkin hoidettavana.

Meillä on käytössä 50 ja 56 cm vaatteet ja sisällä oon pitäny bodyn ja puoliputkareiden päällä vielä sellaisia velour-kokopukuja.

Ehkäisystä, mä ajattelin nyt kokeilla kuparikierukkaa, kun eka on ilmainen. Viimeks mulla oli hormonikierukka mut siitä tuli mahakipuja.

Jaahas pitäis koittaa saada esikoinen sisäpäikkäreille, kun on niin kylmä. Nukkuu aina ulkona, joten saas nähdä kuinka käy...

joo löyty tää pienellä etsimisellä.. mut ihan vaan ehtii kirjata

sarppa1987 10.11 poika 2800g 49cm

mulla on nykyään hirmu vaikeeta herätä yöllä syöttämään poikaa. siis niin väsyny olo on ja jotenki pitäis sinnitellä hereilä. mie kun vielä syöttänä makuu asennossa yöllä niin on kova työ et ei nukahda poika tissille.
huh pelottaa et maidon tulo rupeaa tyrehtymään kun nykyään tulee just ja just omiin tarpeisiin ja oon jouttunu käyttämään kaikki pakastamani maidot. luuulen kyllä et syy on syömisessä.. kun tulee aika vähän syötyä. aamulla jotai pientä ja sit lämmin ruoka ja ehkä illalla jotain pientä. hmm.. ei taho vaan maistua vaik tiedän et tärkeetä imetyksessä huolehtia omasta ravinnosta

Kiitos Empulle uuden ketjun aloittamisesta. Tämä on meille ihan oikea paikka keskustella vauva-arjesta.

Lellu 16.11. poika 3900g 52cm

Empun tyttö vaikuttaa hyvin samanlaiselta vauvalta kun meidän poika. Ei viihdy yksin juuri yhtään, max.sen 10 minsaa joko lattialla tai keinussaan. Iltaisin meillä kiukutaan 21-00 väsymystä, ehkä joskus kakkakin on tulollaan ja se kiusaa. Muuten poika nukkuu hyvin, kunhan saadaan nukahtamaan huutokonsertin jälkeen. Yleensä poika lopulta nukahtaa isän syliin johonkin todella epämiellyttävään asentoon.

Meillä D-tipat ei ole aiheuttanut yhtään mahavaivoja. Käytetään niitä neuvolasta saatuja Jekoviteja, nyt menossa 4 tippaa, huomenna otetaan jo täydet 5 tippaa. En tiedä onko sillä vaikutusta, että annetaan pojalle lähes joka päivä pullosta vähän vettä, ja vatsa on näin tottunut muuhunkin kuin äidinmaitoon. Ainakin vatsantoiminta on hyvää veden ansiosta.

Meillä lapsiluku on täynnä ja mies on suostuvainen tekemään vasektomian, joten mun ei tarvi miettiä ehkäisyjuttuja. Meneehän siinä useampi kuukausi ennenkun ilman ehkäisyä kannattaa olla, joten siihen asti varmaan kumeilla, vaikka en niistä erityisemmin pidäkään.

Marrasvauvat 2009

Liuku 6.11. tyttö 3615g 52cm
Lellu 16.11. poika 3900g 52cm

Mä laitoin noi syntyvyysjärjestykseen, mun mielestä on kivempi ja selkeempi niin. Tohon vois ehkä vielä laittaa, että onko kyseessä ensimmäinen, toinen, kolmas jne. lapsi? Kun mulla itselläni pääsee helposti unohtumaan ja äskenkin pohdin kun lellu puhu lapsiluvun täyttymisestä, että moneshan tämä nyt hällä olikaan..

Mä olin tosi yllättynyt, kun kävin työpaikalla työkavereille vauvaa näyttämässä, niin olivat ostaneet vauvalle tosi kivan leluhärvelin. Sellasen joka kasvaa lapsen mukana ja lopulta voi käyttää kävelytukena.

Ehkäsystä.. mä mietin etten tartte kun ei ole miestäkään. Mutta jos jonkun ehkäisyn otan, niin varmaan sitten hormoonikierukan, mutta haluan keskustella siitä lääkärin kanssa.. meinaa kun mulla puhkes toissasyksynä akne ja nyt raskauden myötä meni pois enkä todellakaan toivo sitä takas ja siten vähän pelottaa hormonaalinen ehkäisy.

Mutta ei mulla muuta tällä kertaa!

Lellu 16.11. poika 3900g 52cm 1.lapsi

Mä täytin oman osuuteni lapsiluvusta. Mulla ei ole kun tämä yksi kullannuppu, mutta miehen mukana perheeseen kuuluu myös kolme teiniä, joten meidän yhteinen lapsiluku on nyt todellakin täynnä. Ja mehän ollaan jo niin vanhojakin ettei enää jaksettais enempää...

Marrasvauvat 2009

**emppu** 17.11 tyttö 3945g 49 cm 2.lapsi (tyttö 12/07)

Uus yritys :D

Marrasvauvat 2009

Liuku 6.11. tyttö 3615g 52cm, 2.lapsi (tyttö 7/06)

sarppa1987 10.11 poika 2800g 49cm1 1 lapsi
**emppu** 17.11 tyttö 3945g 49 cm 2.lapsi (tyttö 12/07

onko muilla miten kilot lähteny liikkeelle? minuu ei oo aijemmin stressannu koko asia mut nyt on ruennu ahdistamaan. tää sama 7 kg on vielä jäljellä ja paino on junnannu 3 viikkoo samoissa lukemissa. välillä jopa tuntunu nousenvan...

onko muiden vauvoilla ollu silmän rähmimistä? meille määrättiin tänään tippoja oikeeseen silmään. hirmu hankala vaan laittaa..

mulle tuli muuten mieleen et onko tullu puhetta mistä kukin asuu....
myö asutaan pohjois-karjalassa, kontiolahdella.

Mulla on 4kg jäljellä. Painonlasku pysähtyi tähän jo yli viikko sitten. Vanhat farkut mahtuu kyllä päälle, mutta painaa aika ikävästi just sektiohaavaan joten en juurikaan käytä niitä, mutta muita normaalihousuja kyllä. Maha on vielä pulleampi kuin aikaisemmin, kyllä sen ihan selvästi huomaa että löysää ihoa roikkuu vatsassa ja haavan seutu pullottaa aika lailla. En siis ole vielä ns.bikinikunnossa, mutta olen positiivisesti yllättynyt kuinka helposti kilot lähti karisemaan (ainakin tähän asti). Haluaisin vielä pari kiloa pois niin olisin suht samoissa mitoissa kuin ennen raskautta, painaahan nämä jättitissit jo jonkun verran ylimääräistä.

Pääsis vaan kunnolla ulkoilemaan vaunujen kanssa, mutta pakkaset sen kun jatkuu. Oletteko te muut ulkoilleet vauvojen kanssa näillä pakkasilla? Me ollaan käyty joka päivä edes vähän ulkona n.30min. Olen laittanut kaverille reilusti päälle ja toppapussin niin tiukasti kiinni että kasvojen eteen jää vain hengitysaukko. Vaunun kuomun saa meillä vielä ns.yliasentoon niin että vain 10cm ilma-aukko jää jalkapeitteen ja kuomun väliin. Uskon ettei vauvan hengitysilma näillä menetelmillä ole montaakaan astetta pakkasen puolella. Aiotaan me tänäänkin kävellä neuvolaan, mutta tullaan iskän kyydillä takaisin kotiin.

Meillä nukuttiin viime yönä tosi rauhattomasti. Poika simahti jo 21.30 (2-2,5h normaalia aikaisemmin) ja oli tietysti hereillä tosi virkeänä 03-04.30. Sen uni ei koskaan kestä 6h pidempään yhdellä välisyötöllä vaan sen jälkeen on pakko valvoa ainakin tunti. Muutenkin se nukkui tosi rauhattomasti ja halusi syödä normaalia useammin kun kerran heräili jo parin tunnin välein.
Tää kaveri nukahtaessaan huitoo unissaan käsillään ihan tolkuttomasti ja mölisee ja vikisee kaikenlaista ainakin ekat 5min. Täytyy ottaa kohta pinnasänky käyttöön kun nyt se huitoo käsillään jo äitiyspakkauksen laatikon reunoja nukahtaessaan. Syliin nukahtaessa tätä huitomista ei ole, vain sängyssä, omassa tai äidin vieressä.

Sanip, 15.11 tyttö 2795g, 44,5 cm 1.lapsi
**emppu** 17.11 tyttö 3945g 49 cm 2.lapsi (tyttö 12/07

Hei!

Lisäsin itseni myös listalle...

Meidän tyttö nukkuu niin, että iltakätinoitten jälkeen nukahtaa yleensä 23-24 ja sit heräilee noin 04-05. Joskus tuohon aikaan syö mutta ei läheskään aina. Käännän sillä kylkeä ja jatkaa unia vielä 1-2 tuntia, jonka jälkeen sit syö. Eli yöllä saattaa tulla 6-7 tuntia ja aamulla sen huomaa kun tissit meinaa räjähtää... huh. Muutenkin mulla tulee älyttömästi maitoa ja usein suihkuaa vauvan päälle vaikka yritän enimmät maidot saada ulos ennen syöttöä. Aamupäivät tyttö nukkuu 30-45 min ja syö noin 1 - 1 1/2 tunnin välein. Iltapäivisin sit nukkuu pitkät päikkärit, noin 2-4 tuntia. Ilmavaivoja on paljon kun imettäessä menee ilmaa niin paljon mahaa, kurja katsoa kippurointia vierestä. Cuplatonit ja röyhtäisyt ei aina helpota... Öisin tyttö usein ähisee ja ääntelee mekosen voimakkaasti... tuntuu että kurkussa ois jotain.

Mulla on oma paino tippunut myös aika helposti. Nyt noin 3 kg ylimääräistä. Ollaan ulkoiltu myös aina kun ilmat sallii noin 45min-60 min lenkkejä. Päikkäreille en ole vielä ulos laittanut.
Kohta lähetään ekalle lastenneuvola reissulle...:)

Meillä ei viime yönä nukuttu juuri yhtään. Kauheeta kiemurtelua, vääntelyä ja itkahtelua koko yö. Ja sama jatkunut nyt aamupäivällä. Äsken vasta (ehkä) nukahti kunnolla. Eilen, kun kylvetin tytön niin otti ison kulauksen kylpyvettä, kun vahingossa laskin liian alas. Mietin, että jos se sekoitti mahan totaalisesti. No toivottavasti viime yö oli poikkeus, ei meinaan muuten jaksa millään.

Väsyttää niin ettei muista mitä piti kirjoittaa...Mulla on painoa jäljellä 4 kg ja siihen on nyt jämähtänyt. Sama juttu, että vanhat farkut menee jalkaan, mutta aika kireet on ja roikkuva maha pursuaa sieltä ikävästi.

Mä asun Keravalla.

mie en oo uskaltanu viemään ulos.. pidän sitä -10-15 astetta rajana.. Vaikka meilläkin on semmonen iso kuomu rattaissa... ihana olis kyllä päästä ulos mut pitänee odottaa.

Poika kävi tänään 1kk neuvolassa, just tänään 1kk ikäinenkin. Painoa oli nyt 5,4kg ja pituutta 56cm eli kaveri on hyvin kasvanut. Seuraava neuvola onkin vasta kuukauden päästä, jolloin saadaan eka rokote, joskin onneksi suun kautta.

Sarpalle tiedoksi, että meidän neuvolatäti kysyi meiltä, että ollaanhan me ulkoiltu vaikka onkin pakkaset. Pidemmille lenkeille kehotettiin vasta kun pakkaset laantuu, mutta ulkona kannattaa käydä joka päivä edes vähän.

Tietääkö kukaan kuinka kauan ristiäisistä kestää ennenkun nimi on maistraatin tiedossa ja voi anoa lapselle passia? Onkohan se jo seuraavana arkipäivänä?
Meillä on ristiäiset lauantaina ja aika pian pitäisi passia anoa kun lähdetään mummon ja vaarin kanssa heti tammi- tai helmikuussa alpeille mutkamäkeen. Tossa loppuvuodesta on niin paljon pyhiä, että passi ei varmasti valmistu ihan normiajassa.

Sanip, 15.11 tyttö 2795g, 44,5 cm 1.lapsi
-villa- 22.11. tyttö 3940g 53cm 2.lapsi (poika 10/06)

Löysinhän minäkin tänne :)

Mulla oli esikoisen jälkeen se kuparikierukka, mut en enää tosiaan sitä halua... sen poistaminen oli aika hankalaa ja välillä oli maha tosi kipeenä, pillereitä söin ennen esikoista ja niistä nousi paino ja mielialat vaihteli tosi paljon :/

Meilläkin oli tänään 1kk neuvola, tyttö painaa jo 4800g ja on 56cm pitkä, eli hyvin kasvaa :D maidon tulo alkaa hiipumaan täälläkin, lisämaitoa menee joka syötöllä. Ja toisesta rinnasta tulee paljon vähemmän ja huonommin ku toisesta. Meillä menee edelleen 1 D-tippa päivässä, mut kun saa korviketta, niin ei tarvii antaa ku kolme tippaa sit muutenkaan. Ei olla ulkoiltu ihan joka päivä...

Me asustellaan Kuopiossa.

lellu: tiedän kyllä et useimat varmasti rattailee näillä ilmoilla ja myös neuvolassa annettu lupa tähän... mut koska meille sanottiin et ulos saa mennä kun on alle -15 astetta.. ja tää kuulemma ainakin täällä tiukka raja (myös ulkona nukuttamisessa) niin enpä kehtaa mennä sitä uhmaamaan. vaikka raitis ilma tekis kummallekkin hyvää. :)

mie ihmettelen suuresti miten mulla jo nyt voi alkaa menkat.. tai anakin luulisis et on kuukautisvuotoa. kun kaks viikkoo sitten loppu jälkivuoto ja sen jälkeen ei oo tullu mitään, eli tuskin enää jälkivuotoa on.
toissa päivänä alko menkkakivut ja tänään vuoto. hmmm...
niin ja siis täysimetyksellä mennään edelleen.

Sarppa, aika pian sun menkat tosiaan alkoi jos ne todella on sitä. Mulla jatkuu jälkivuoto vieläkin, siis yli 4vk jo mennyt. Aika pientä se enää on, tänään uskallan kokeilla pelkkää pikkuhuosunsuojaa kotona. Toivottavasti menkat ei ala sit heti perään kun tästä rättisulkeisesta pääsen.

Onkohan joka kunnassa eri systeemit myös noiden lasten neuvolakäyntien ja lääkäreiden suhteen? Toiset tässäkin ketjussa on jo käyneet lääkärissä, mutta meille ei olla edes vihjattu lääkäristä, seuraava normaali neuvolakäynti varattiin 2kk kohdalle. Mun omaa jälkitarkastustakaan ei vielä varattu, mutta tammikuun loppupuolelle se menee.

Laitoin pojan nyt ekan kerran parvekkeelle nukkumaan. Mittarin mukaan lasitetulla parvekkeella oli -6C, joten uskalsin kokeilla miten kaveri viihtyy parvekeunilla. Yllättävää kyllä poika nukahti alle minuutin heilutuksella. Laitoin vaunujen kopan matkarattaisiin parvekkeelle ja pikkasen ehdin heiluttaa kun jo kuorsaus kävi. Mulla on nyt varalta ovi pikkasen auki, että kuulen kun se herää. Meillä olisi myös sellaiset radiopuhelimet, joita voi käyttää itkuhälyyttimenä, mutta en jaksa harjoitella niiden käyttöä tänään.

Nyt taidan tehdä vähän jouluvalmisteluja kun poika nukkuu. Punaiset tyynyt ja tapletit esiin jne...

vaikee kyllä uskoo et kuukautiset olis mut uhkaavasti näyttää siltä.. ja vielä täysimetyksellä oon..
noh luonto on ihmeellinen..

mulla oli lääkäri tänään.. angiina ja korvatulehdus.. pahus! toivot ei poikaan tartu. kielsivät pusuttelun.. voiii.. mitenhä sitä malttaa. huomenna pääsen vasta kuurinki alottamaan kun apteekkiin pääse kun autoa ole käytössä. täällä pakkanen paukkuu yli -20 huoh.. toivottavasti lämpenis ilmat jouluksi.

Meilläkin oli tänään neuvola, ikää tasan 1 kk. En muista olenko kirjoittanut asiasta, mutta meijän vauvalla ei meinannut paino nousta kunnolla, joten ollaan käyty jo muutama kerta kontrolleissa. Nyt oli paino 4120 g ja pituus 52,5 cm. Viime viikosta oli noussut lähes 300g eli ihan ok. Paino laski siis syntymän jälkeen aika paljon ja vielä 3 viikon iässäkään ei ollut syntymäpainossaan. Mutta nyt siis suunta näyttää ihan hyvältä.

Meillä oli tänään vauvalla ja mulla lääkäri. Tyttö 57cm, 4825g ja pipo 37,9.

Mullakin on vielä 7kg 'ylimäärästä' painoa itsellä, mutta eipä tuo mua haittaa, kun ei mun mielestä ees missään näy.. no mahan kohdalla ehkä hieman.
Mä sain reseptin hormonikierukkaan, mutta senhän voi laittaa vasta 6kk synnytyksestä, joten tässä on vielä aikaa miettiä otanko sitä tai en.

Eikös täällä ollut muuten jonkun muunkin vauvalla tapaninpäivänä ristiäiset..? meilläkin on silloin! :)

Syökös teillä vauvat muuten tuttia? Mulla on lahopää enkä muista onko tästä ollut puhetta. Mä annoin jo synnärillä tutin tytölle, kun ei nännit kestänyt antaa sen käyttää mua tuttina.

Nyt tyttö hermostuu, joten pitää lopetella tältä erää..

joo meillä annettiin tuttia heti kun kotiin tultiin.. tällä pojalla on niin kova imemisen tarve. ja oon sitä mieltä et tutista helpompi vierottaa kun peukalosta.

Meillä tutti kelpaa tosi huonosti vaikka ihan heti kotiuduttua sitä tarjottiin. Käytössä on nyt 3 erilaista mallia, mutta Ainun perinteinen on pojan mielestä paras. Sellainen muotoiltu on autoistuimessa kiinnitettynä ja sitä se syö viimeisessä hädässä jos hermot autossa täysin menee. Toivoisin, että söisi tuttia paremmin. Joka päivä tarjotaan jos joskus tutista innostuisi ja oppisi syömään kun harmittaa.

Meillä ristiäiset nyt lauantaina. Just sovittelin itse vaatteita, et mitkä mahtuu päälle ja on riittävän siistit pojan ensimmäisiin juhliin. Mun äiti ja täti onneksi järjestää kaiken juhliin, joten meidän ei tarvitse kuin mennä paikalle - ihanaa!

Onko teillä vauvoilla jo "hormoninäppyjä" kasvoissa? Meillä posket aika näppyläiset, tietysti just kun on ne ristiäiset ja otetaan paljon valokuvia. Neuvolatäti nauroi, että näppyjä on naamassa myös pojan seuraavissa kirkollisissa juhlissa eli rippijuhlissa...heh.

liuku, meillä on myös tapaninpäivänä kastajaiset :) nimiä on kovasti pähkäilty, ja kaks hyvää on vielä jäljellä...kun vaan osais näiden kahden välillä päättää!!
mä en oo ees vielä uskaltanu vaa'alla käydä, on varmasti kiloja runsaasti jäljellä. Äsken kokeilin toppahousuja, niin ei menny nappi kiinni :'( joulun jälkeen alkaa meillä himolaihutus, enskesänä ollaan menossa naimisiin ja ois kiva mahtua hääpukuun :D

Meillä on kaks edellisyötä menny tosi hyvin, ei ole tarvinnu herätä ku yhdesti syömään n. klo 5 ja sit nukkuu vielä 9-10 asti! nytkin tyttö vielä nukkuu, kerkeen vähän esikoisenkin kanssa viettää kahdenkeskistä aikaa näin aamuisin <3

Me ollaan tänään lähdössä Kainuuseen joulunviettoon. Saas nähdä miten matka menee, reilu 2 h menee ajaessa...toivottavasti saan lähdön ajoitettua niin, että molemmat muksut nukkuu.

Yhteistyössä