MARRASTAAPEROT 2007

KAtsotaan onko marraskuiosa täällä taapero puolella vielä liikkeellä. Suurin osa taitaa olla kerhossa :D . Mutta ainahan uusia pongahtaa tänne palstoille.

Eli kertauksen vuoksi meillä kohta 1-v tyttä 7.11.07 syntynyt LUSissa. Kävellyt tohottanut kuukauden ja jotain sanoja tavailee... nyt kun lähti kävelemään on muutamat sanat ihan unohtunut ja nyt vaan toistellaan kukka (meidän kani) ja appu (lamppu) ja aaaaaa (käsi sohittaa... tarkoittaa aaa ei saa koskea!!)

Liikenteessä vielä ollaan! :wave:

Eli 1-v-poika meillä, s. 2.11.07. Tyksissä syntynyt. Meillä ei vielä kävellä, tuen kanssa kyllä ja kontataan kauheaa vauhtia eteenpäin. Sanoja tuntee jo useita, mutta ei oo vielä ite sanonu mitään selkeää. Oon ollu vähän laiska palstailija, jospa nyt koittais vähän petrata :) Vuoden vaihteessa olis tarkoitus mennä takas töihin eli hoitopaikkaa jännätään parhaillaan...

Ihanaa, kun Viivin viitsii laittaa tänne "yleisellekin" puolelle meille -07 Marrasmasuille oman pinon, vaikka täällä niin hiljaista onkin.
Kertailenpa minäkin, poika syntyi vähän etuajassa, 22.10.-07, on siis jo vuoden täyttänyt. Kävelemään oppi tässä viikko-pari sitten, joka päivä vaan varmemmin ja varmemmin. Omaa kieltä puheessaan käytttää, ei vielä ihan selkeitä oikeita sanoja, ymmärtää kyllä selkeesti puhetta.
Eiköhän siinä ne tärkeimmät. Viime viikon poitsu oli eka kertaa perhepäivähoitajalla hoidossa. Hyvin oli mennyt, aamuisin tulee kova kiire leikkihuoneeseen leikkimään, kun hänet sinne vien. Joka toinen viikko hän tulee olemaan hoidossa, miehen iltavuoroviikolla kerkeän aina kotiin ennen kuin hän lähtee töihin. Joten noin 10 päivää kuukaudessa tulee hoitopäiviä kasaan. Ihanaa kun niin hyvin lähti hoitoaika käyntiin, kun se kuitenkin aina kuitenkin kirpaisee alkuun tuo hoitoonvienti. Onneksi on ihan kiva hoitotäti, ainakin siltä vaikuttaa näin alkuun.
No, ei taas enempää tällä kertaa, kiva olisi kuulla muittenkin marrasmasujen kuulumisia. :wave:

Toinen vuosi sitten alkoi nuhanenä merkeissä...

Oltiin eilen perhejuhlassa. Siellä oli esiintymässä Muumit ja Pressan Katit. Mimosa pääsi pikku Myyn syliin , muumit pelotti, juuri ja juuri uskalsi koskea ja sitten kiiruusti äipän syliin kätkemään pää. Pressan Kateista sai hyvät jamit :) Päivä jatkui synttärivierailla kolmelta ja onneksi ymmärsivät poistua kuuteen mennessä, joten sankarikin pääsi normaali aikaan lepäämään. Tosin oli kanssa menoa sen verran että yö oli aika katkonainen. Tänään oltiin sitten katsomassa siskon baletin päätösjuhlaa (joo täällä nuo pienimmät päättää vuoden jo näin aikaisin).

Kakkua syöty ja huomenna tarttisi vääntäytyä kunnolla lenkille kakun kadotukseen :snotty:

meillä siis hiukka ennen aikainen marras poika.. laskettu oli siis tammikuussa 11pvä ja poika tulikin maailmaan jo 10.11.07 (rv31+1) mitoin 1210g ja 38,5cm.

1v mitat oli nyt maanantaina 10kg ja 40g päälle ja 72,6cm. konttaa kovaa vauhtia, nousee itse seisomaan ja laskeutuu itse alas, kävelee tukia pitkin mahdotonta vauhtia,ilman tukea seisoo ihan hetkellisesti itse, kävele ei siis vielä.. :)

osaa sanoa: äiti, hei hei(vilkutuksen kera) mammam(kun haluaa maitoa), vauva, kisss(on yhtä ku kissa) :D

yöllä on ruvennu nyt kukkuu, hirveän kiljunnan ja huudon kera (ei siis itke vaan on sellaista vaativaa murinaa ja huutoa/karjumista) :ashamed: eli uni koulua varmaan taas pitäis, koska ei rauhotu millään ilman pulloa, saattaa huutaa sen kolmekin tuntia putkeen...

Hei,
Meillä tyttö 13.11.07 syntyi, kk etuajassa..
meillä seistään, kontataan ja otetaan muutamia askeleita. Sanavarastoon kuuluu: äitä, isi, issssa(kissa suomeksi tai ruotsiksi), tak-tak(kiitos ruotsiksi), ooss(kiitos suomeksi), katso. Leikitään purkkileikkejä, ymmärtää hirmuisesti mitä hänelle kerrotaan tai puhutaan.vilkuttelee ihmisille ja komentaa heitä.
Neuvolan mitat. 8020g 72,4cm. Pieni tyllerö mutta niin aktiivinen, ei lihoa millään.. sama kuin isoveljellään :D
Yöt menee suhteellisen hyvin, menee nukkumaan 19 ja herää leikkimään n. 23 itsekseen, nukahtaa ja herää n 7-8.00

ipa ja vekarat 4 ja 1v.

:D Kiva kun täällä yleisellä puolellakin on uusia tulokkaita vielä.

Ja heti PALJON ONNEA 1-v ja PIAN TÄYTTÄVILLE :D :flower: :heart:

Meillä tänään neuvola ja uudet neidon mitat ovat 79cm ja 10,25kg ja pää 46cm

Pikkupeikko ja ipaipa vau kun teidän lapset menee vaikka ovat kiiruhtaneet aikaseen maailmaan :eek: :D . Mun kaverin kaksoset alkoivat kävelemään puolitoista vuotiaina (syntyivät runsas kaksi kuukautta etuajassa)

Jaaha meidän touhutaavetti heräsi ja päristelee itkuhälyttimeen ja huutelee äittiii...mammaaa...kakkaaa :LOL: täytyy mennä katsomaan onkos se kakka tullut :LOL:

Ai niin ipa minullakin 4v tyttö vielä tään vauhtitaavetin lisäksi

Kaipa minäkin työnnän lusikkani tähän "soppaan", vaikken mikään uusi tulokas olekaan ja aika riittää vähän heikosti tuolla kerhon puolellaan pörräämään. :D

Meidän tyttö syntyi 5.11.07 SatKs. Viimeisimmät mitat neuvolassa olivat 8430g, 76,5cm ja py 45 jos en nyt hätäsesti ihan väärin muista. Syöminen ja painon hidas nousu ovat olleet neuvolassa tapetilla usein, mutta hoikka olen minäkin lapsena ollut, joten itse en enää jaksa murehtia. Ei sitä oikein voi lasta pakkosyöttääkään ja kun lapsi on muuten hyväkuntonen, iloinen ja energinen on murehtiminen turhaa. Liikkumaan tyttö lähti konttaamalla 7kk iässä ja kävelemään 10kk iässä. Nyt kovasti kiipeillään joka paikkaan ja höpötetään mennessä. Sanoja on muutamia ja sitten runsaasti sitä omaa kieltä. Myös päristely tuntuu olevan uudestaan tosi kiva juttu.

Tyttö heräsi päikkäreiltä, joten :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja ipaipa:
Hei,
Meillä tyttö 13.11.07 syntyi, kk etuajassa..
meillä seistään, kontataan ja otetaan muutamia askeleita. Sanavarastoon kuuluu: äitä, isi, issssa(kissa suomeksi tai ruotsiksi), tak-tak(kiitos ruotsiksi), ooss(kiitos suomeksi), katso. Leikitään purkkileikkejä, ymmärtää hirmuisesti mitä hänelle kerrotaan tai puhutaan.vilkuttelee ihmisille ja komentaa heitä.
Neuvolan mitat. 8020g 72,4cm. Pieni tyllerö mutta niin aktiivinen, ei lihoa millään.. sama kuin isoveljellään :D
Yöt menee suhteellisen hyvin, menee nukkumaan 19 ja herää leikkimään n. 23 itsekseen, nukahtaa ja herää n 7-8.00

ipa ja vekarat 4 ja 1v.
minkä kokoinen neiti teillä oli syntyessään??

pikkupeikko85
Tytsky annettiin tulla vkolla 36, koska oli "lihava" mitat:
3590g ja 49 cm... Synty kyllä ihan "luomuna" eli alateitse ilman käynnistystä ja 3 h kesti, suht kivuton, seuraavalle vkolle oli vasta suunniteltu tuo käynnistys, painon vuoksi.
Poika tuli päivää vaille LA aikanaan ja mitat: 3590(!)g ja 51cm. keisarinleikkauksella 18 h vääntämisen jälkeen, ei laskeutunut.. :(

joo, oli painoa ja mitaa mukavasti... Se mietityttääkin kun on kolmas nyt tekosilla niin mites "lihava" sieltä tällä krtaa tupsahtaa, kun musta ei mahdu tota 3600g isompaa ulos.. :/ mittasivat nääs lantion röntgenkuvista...
Saatiin influenssa rokote ja toi vuoden rokote eilen ja kamalaa ollu kaks pvää nyt. kiukkunen ku amppari ja nukuttais vaan, muttei nuku. panadoolit annettu 2x. miten teijän on reagoinu rokotuksiin??

Meillä ei otettu ollenkaan influenssa rokotetta. Muut rokotteet aiheuttanut väsyä... nytkin nukkuu kuin tukki... taitaa olla aavistuksen lämpöä eilisestä rokotuksesta. Panadolia suun kautta annettu illalla ja varmaan täytyy tänäänkin antaa.

Donu... joo vanhat tietty saa kirjoitella, niinhän minäkin :D . Ei vaan aina ehdi muka kirjautua tonne kerhoon. JA onhan se muka kuullaa uusistakin :D

meillä otettii toi influenssa rokote,kosak poika muutenki jatkuvasti kipeenä ni pieni piina se yhden illan/yön kitinät.. meilä poika reagoi tosi vahvasti rokotteisii,nostaa lämpöä ja itkee pistos kohtia ihan hurjana.. :/ ootko ipaipa varma et olsi nyt rokotuksista? meilel kyl kans sanottii et se influenssa rokote saattaa tehä ihan samanlaisia oireita ku flunssa,et on väsyny ja sellaine kipeän oloinen..

joo, influenssa rokotuksista tuli hieman lämpöä, ja känkkäränkkä kylään... ja nyt sitten meillä ei nukuta illalla ja aamulla ja päiväunia... Ehkä johtuu kun tälle vlopulle sattunut tytyn synttärit ja serkun synttärit ja kaikki pyörittävät sylissä ja pallottelevat... :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja ipaipa:
joo, influenssa rokotuksista tuli hieman lämpöä, ja känkkäränkkä kylään... ja nyt sitten meillä ei nukuta illalla ja aamulla ja päiväunia... Ehkä johtuu kun tälle vlopulle sattunut tytyn synttärit ja serkun synttärit ja kaikki pyörittävät sylissä ja pallottelevat... :ashamed:
Meilläkin ilmeisesti liika häslinkiä kun tyttö nukkunut kanssa huonosti ja samaan syssyyn tulee hampaita... alas. SInnehän oli yksi puhjennut vaikka yläkulmahampaat pullottaa.

Jaksamisia kaikille...

Meillä ei tosta influenssarokotteesta tullut mitään oireita kun taas siitä minkä 1-vuotisneuvolassa sai niin oli ärtyisä kun se jalka johon pistettiin tuli kipeeksi. Nuo hampaitten tulot ovat kyllä ollut riesana, kun kaksin kappalein pukkaa yhtäaikaa, silloin nousee puhkeemisaikaan vähän kuumetta, sitä ennen kamala kuolaaminen, saa kuivaa paitaa vaihtaa alvariinsa. 7-kk ikäisenä tuli ekat kaksi hammasta ja nyt on 8 hammasta.
Onpa täällä kotona nyt hiljasta, kun yksin olen. Isompi poika on koulussa ja nuorempi hoidossa. Itse olen ruokatunnilla.Ihan outoo olla yksin. Joka toinen viikko onkin sitten mies ja nuorempi täällä ruokatuntisin, kun miehellä on iltavuoro joka toinen viikko.
Tuntuu se hurjalta miten äkkiä meidän vauvasta on tullut taapero, ei enää konttaa ollenkaan, kävelee paikasta toiseen. Onhan tuo kyllä jo 22.päivä 1 v 1 kk. Mutta kamalan nopeesti on aika mennyt, kun äsken "suri" että ryömiminen alkaa jäämään kun konttaus opittiin, ja nyt sitten konttaaminen jäi. Mutta hyvähän se kyllä on, että kehittyy.
Aamulla oli kiva lähteä töihin kun poika jäi hoitopaikkaan niin tyytyväisenä, ei edes vilkuttanut kun oli kiire leikkihuoneeseen leikkimään. Hänen toinen hoitoviikkonsa alkoi tänään, on joka toinen viikko päivisin perhepäivähoitajalla. Toivottavasti sujuu jatkossakin yhtä hyvin.
No, nyt sitten pitäisi lähteä sinne työpaikalle, ruokatunti on loppujen lopuksi lyhyt, kertoilkaahan kuulumisia välillä, ja kivaa joulun odotusta!

Voinkos mä työntää lusikkani tähänkin soppaan? :D Mulla on kylläkin joulukuun taapero,mutta mulla oli l.a marraskuussa ja oon näiden tuttujen ihmisten kanssa kirjotellut jo iät ja ajat =) Eli en muuhun pinoon oikein osaakaan kirjotella...

Siispä kertauksen vuoksi,meille syntyi 9.12 rv 41+5 kolmas poika. Eli tuoreessa muistissa on vähän liiankin hyvin,kuinka piinaavaa tuo ylimennyt aika oli :whistle:

Poika ei vielä kävele muuta kuin tukia pitkin. Konttaamalla etenee kovaa vauhtia. Sanavarastoa ei oikein ole vielä kehittynyt,mutta olen mä bongannut vauvaa (vauvau siis ) muistuttuvan sanan monia kertoja. Ja sanoo vauvau nimenomaan kun jossain lehdessä esim on vauvan kuva. Vauvau tulee kyllä silloinkin kun näkee koiran :D Lampun osaa näyttää,että missä se sijaitsee.

Tällä hetkellä,tai on siis jatkunut jo jonnin aikaa,meillä on todella takertuvainen vaihe menossa. Mä en saisi kadota hetkeksikään pojan näkökentältä tai sitten iskee paniikki. Mutta aika aikaansa kutakin... hampaat ovat myös vaivanneet aika paljon ja kaikkien näiden kehitysvaiheiden ym tapahtumien vuoksi yöt ovat välillä aika katkonaisia.

Mutta lisää seuraavalla kerralla jos huolitte mua joukkoon =)

:D Ei kun potkitaan pois :LOL: :LOL: Mukaan vaan :D Kerhossakin on hiljaista, joten täytyyhän sitä jonnekin päästä kirjoittelemaan.

Sanoinko jo että tytölle tuli sitten alas hammas, nyt siellä sitten kolme hammasta ja ylhäällä neljä. Hirvee kuolaaminen päällä, että taitaa se neljäs alahammaskin kohta puhjeta.

Meidän neiti on sellaine oman tiensä kulkija. Äitiä aletaan kaipaamaan sitten vasta kun sädy tai nälkä iskee. Kävellessäkin huitoo käteni pois jos koitan kädestä pitää kiinni. Hirveet raivarit veti tänään srk kerhossa kun äiti tyhmeliini kielesi kiipeämästä pöydälle ja kuljettamasta halkoja (joo siellä kerhotiloissa on takka). Mites muilla joko on tota omaa tahtoa hirveesti näkyvissä?

Meillä tota omma tahtoa ollu jo melkee synnäriltä asti, pyrki kakskuisena jo istumaan!!! :eek: nykyään tottelee suht hyvin jos kieltää, mutta osaa hyvin kiukutella väsyneenä jos johonkin ei saa koskea tai ruoka ei tule ajoissa nenän eteen.. :) automatkat ihan mahdottomia, kirkuu ja mökää takana turvaistuimessa kuin sikaa lahdattais!! :/ vaikka auto olis vasta lähtenyt pihasta, malttamaton hyvinkin.. jos koku palikka ei mene esim purkkiin tai jotain vastaavaa kauhea kiukuttelu palikalle tai sitten heitellään purkkia vihaisena... toisaalta hyvin huvittavaa seurata sivusta moista touhua :D roikkuu lahkeessa jatkuvasti ja syliin päästä ja sillä sekunnilla kuitenkin pois... meillä jo kymmenen hammasta ja eka ilmestyi jo 5 kuisena.. eli musta liian aikaisin.. miten muilla tullu hampaita?

ipa ja vekarat...

Omaa tahtoa meilläkin löytyy, heti kun kieltää ja ottaa pois esim. kaappeja penkomasta, kiukkuilu alkaa. Laitoin roskiskaappiin esteen ettei pääse sinne, kun koko ajan sai olla hakemassa pois, niin pitkään muisti käydä siellä kiskomassa sitä ovea ja kiukuttelemassa, kun ei aukea. Mutta seuraavana päivänä oli sitten jo unohtanut koko touhun, siirtyi vaan muihin kaappeihin.. :LOL:
Yöt ovat meilläkin aika risaisia, parikuisena kyllästyin nousemaan öisin imemään niin siirsin sen sitten viereeni nukkumaan. En vaan uskaltanut tuossa nojatuolissa imettää, kun nukahtelin siihen istualleni, ja tykkäsin että helpommalla pääsen kun nukkuu vieressä. Nyt onkin sitten tenkkapoo, että millähän ilveellä sen tten saisi jossakin välissä nukkumaan omaan sänkyyn, vai odotanko rippikouluikää.. Mutta toisaalta poika vielä tissiä lutkuttelee, ehkä se sitten muuttuu kun se jää kuvioista pois. Mutta milloinkahan se jää, kun pikkuherra ei tuttia huolinut, eikä tuttipulloakaan, niin minä toimin sitten sen huvituttina. Toisaalta olen ajatellut, että kun viimeinen lapsi meille on, niin kai minä jaksan häntä imetellä, kyllä se varmaan jossakin välissä suht luontevasti sitten jää pois, kunhan ei ihan 2-vuotiaaksi sentään. Olen jotenkin huono huudattamaan tommosen asian takia, vaikka eihän se enää tissimaitoa tarvitsisi. Onkin ainut minun lapsistani, joka ei ole tuttia huolinut, joten on mullekin uutta, miten tuon imemistarpeen sitten hoitaisi, joten tissiä vaan kehiin sitten.
No, nyt töihin sitten, ruokatunti alkaa loppua. Kuulemisiin!

No jospa mä sitten liityn teidän mukaan ;) Ja mä kun tykkään kirjotella ja kuulla/saada vertaistukea muilta samassa tilanteessa olevilta niin siksi on kiva jos tämä palsta olisi virkeämpi....mitä tuolla kerhon puolella nyt.

Omaa tahtoa löytyy täältäkin. Varsinkin ruokailu on aika kriittistä touhua. Pojalla pitää olla lusikka omassa kädessä ja jos menen siihen auttelemaan niin hän heittäytyy veltoksi ja retkottaa ylävartaloa syöttötuolista taaksepäin :eek: :D Sylissä usein heittäytyy myös veltoksi jos pännii. Mutta sitten välillä on niiiiin vauvaa että :heart:

Eka alahammas tuli 6kk iässä. Sitten olikin aika pitkä väli ettei tullut yhtäkään,ainakin 2-3kk oli. Nyt hampaita on 4 alhaalla ja ylhäällä. Siis yhteensä 8. En paljoa uskalla suuhun koittaa kun puree niin lujaa sormeen :kieh:

Mites muilla nukutaan päikkäreitä? Nukutaanko vielä 1 vai 2 kertaa päivässä? Ja kuinka syömiset sujuu tällä hetkellä? Meillä riippuu unien pituuksista,että nukkuuko yhdet vai kahdet. Mutta normaalisti nukkuu aamupäivästä 1.5h ja tunnin tirsat iltapäivällä. Mutta jos hairahtuu nukkumaan yli 2h ekoilla unilla niin sitten ei nuku toisia. Syönyt on todella huonosti jonkun aikaa. On kyllä ollut kovassa flunssassa ja oksennellut limaa,että ei varmaan siksi ole maistunut. Tänään tosin paistoperunat maistui nakeilla :ashamed: Annoin syödä kun kerrankin söi...

:snotty: joo meilläkin herkkua nakkikeitto. Koitan katsoa ettei mene lautaselle montaa nakin palaa. Tosin kerran pölli mun hodarin ja nautti sitä antaumuksella kun palasin takaisn keittiöön.

Meillä otetaan pääsääntöisesti kahdet unet. Neiti kun herää kuudelta tai puoli seiskalta niin johan häntä tossa puoli kymmen aikaan nukuttaa. Nukuu noin tunnin. Iltäpäivä päikkärit otetaan yhden kahden aikaan ja nukkuu tunnista kahteen. Yöunille sitten puoli kasi.

Syömiset on vaihtelevia. Me jouduttiin palaamaan vauvalinjalle kun neiti ei muka yht´äkkiä pysytnyt suomään ruokaa missä klönttejä ja klönteiksi neidin suu ei laske raejuustoa :eek: ... että aika erottelevainen on suu muka. Niin juu ja banaania kyllä vedetään hirveitä palasia ja leipää kanssa.

Mitä teidän lapset syö aamupalaksi? ENtäs iltapalaksi? Ja muutoinkin tuo ruokarytmi......

meillä päivärytmi näin:
7-9 herätään, syödään.
10-11 välipala
12-13 päiväruoka ja nukkumaan 13.
14-15 herätään ja syödään heti
klo 18-19 yöunille.

Meillä kans ei syödä ruokaa missä"klönttejä". kaikki pitää muussaa. kotiruoka ei kelpaa :kieh:
meillä mennään sen mukaan noitten syömisten kanssa että se mikä neidille maistuu. joo, banaani in ihan in ja samoiten leipä ja kaikki mistä saa vaan isoja paloja irti ja äidin niskakarvat pystyyn!!

Ipa ja vekarat....

Täälä ihan kauhee myräkkä.

Oltiin kuitenkin tyttöjen kanssa pulkkailemassa ja tuo pienmpi innostui istumaan Stigan kyydissä.... hirvee pörinä oli neidillä päällä kun vetelin Stigassa pitkin katuja. :D

Yhteistyössä