kiitos kaikille!!
tässä hiukan synnytyskertomusta...
lauantai aamu koitti, vauva oli väänellyt yöllä itsensä omituiseen asentoon, hakkasi mua alas ja lujaa. mullahan oli kohdunsuu jo 4cm auki ja pelkäsin et vedet menee.
iltapäivällä, kun mies tuli töitä lähdin polilla käymään,klo14.30. kun mullahan taustalla yksi kiireellinen sektio yllätysperätilan/jalkatarjonnan takia.
ultrassa sit selvis, et vauva täysin poikittain, peppu vasemman kylkikaaren alla, pää oikean ja pienet osat alaspäin, eli jos vedet olisi mennyt, olisi se ollut kohtalokasta.
mut siirrettiin saliin, jossa tehtiin heti ulkokäännös ja laitettiin tippa, jotta vauva painuisi alemmas.yritti koko ajan livistää alta pois. kalvot oli tarkoitus puhkoa, mut vauvan käsi oli pään päällä, eli sit sieltä olisi tullut ensin käsi ja leikkuri olis taas kutsunut. alakautta välillä kokeiltiin, tuntuuko käsi, ja kun se oli siirtynyt pois, puhkottiin kalvot, noin klo 16. siinä vaiheessa 5cm auki.
tippa meni koko ajan. siinä sit supisteli ja ne muuttui voimakkaammiks koko ajan. ilokaasulla selvisin. klo 18 siirryin jakkaralle ponnistamaan..siinä vaiheessa huomattiin et vauva on tulossa kasvot ylöspäin eli avotarjonnassa. tilaa tarvittiin, joten jalat piti levittää niin leveelle kun sai. ponnistus oli kamalin kaikista synnytyksistä..tunsin koko ajan kuinka peräsuoli rusentuu..suoraansanotusti oli ihan he..ettiä..kymmenen minuuttia sitä tuskaa, kun vauva syntyi. kipu ei loppunut siihen kun vauva syntyi..vaan jatkui ja hiipui pikkuhiljaa. ilmeisesti johtui tuosta tarjonnasta.
pahin pelkoni toteutui, eli istukka ei lähtenyt irtoamaan. napanuorasta ei voitu vetää, koska oli kalvoissa kiinni. yritin ponnistaa sitä ulos, yritettiin painella, se oli yhdestä kulmasta jumissa. isukka tuli kohdunsuulle josta kätilö yritti napata otetta siitä. lopulta monien yritysten jälkeen..yksi kätilö yritti aborttipihdeillä saada otetta istukan reunasta, yksi kaivoi mahan päältä kiinni jäänyttä kohtaa..salin seinät veriroiskeissa. minä puoli tajuttomana vedin ilokaasua ja itkin. 2tuntia10min istukka oli kiinni, kunnes luovutettiin ja vietiin leikkaussaliin, jossa istukka irrotettiin nukutuksessa.
poika sai täydet kymmenen pistettä, napanuora tuli siististi suorassa, pyörimisestä huolimatta.
synnytystä päätettiin vauhdittaa, just sen takia, koska siinä olisi todennäköisesti käynyt niin, et olisi kenties tullut jalat edellä, tai jossain muussa väkkyrässä.
hyvä näin..
mitään katkeruutta ei jäänyt..koska mun ihana kätilö tuttuni oli synnytystä hoitamassa. olen hänelle ikuisesti kiitollinen..kokemus oli todella hurja..mutta kuitenkin päällimmäisenä on positiivinen ja iloinen mieli
oli ihana kotiutua eilen..sairaalassa olo tosi ankeaa..
poika on ihana :heart: