Viimeinkin kerkeen/jaksan koneelle..
Eli meille syntyi suloinen neiti 13.11. klo 13.51, rv 41+0. :heart: Painoa "pienokaisella" oli 4150 g, pituus 53 cm ja pipo 36 cm. Ihan puun takaa tuli tuo koko, itelle painoo kertyi yhteensä normi 12 kg ja painoo tuli vain mahaan
Synnytyskertomusta:
12.11. klo 2 yöllä heräsin supistuksiin ja verta vuosi myös menkkamaisesti. Oltiin kotona miehen kanssa klo 13 asti, jonka jälkeen lähettiin tarkastukseen KYSiin tuon vuodon takia, supparit ei ollu viel pahoja, vaikka säännöllisesti tulivat n. 10 min välein. Mentiin saliin käyrille ja odoteltiin sitten lääkäriä klo 18 asti illalla, vähän meinas pää hajota ja meinasin lähtee käveleen sieltä, mut eivät päästäneet, koska verenvuodon takia otettu sisään. :stick:
Lopulta pääsin lääkärille ja olinkin yllättäen 3-4 cm auki ja ottipas kätilökin mut äkkiä paljon vakavammin, kun aiemmin ei meistä juuri perustanut, kun niin kivuttomalta vaikutin...oli kotiin laittamassa heti kun lääkärillä käyty. Jäin yöks saliin ja sain uniapuja nukkumiseen. Yöllä häräsin suppareihin ja klo 5 aamulla pääsin ammeeseen.
Ihanaa oli siel, oisin voinu lillua vaikka kuinka pitkään, mut vain tunnin sai olla. Kuudelta menin kiikkumaan keinutuoliin ilokaasun kanssa ja ihan hyvin auttoi ilokaasu. Puol 10 sain kohdunkaulapuudutuksen, kun alkoi supparit olla aika tuskaisia ja taivas aukeni, kaikki kivut katos ja torkuin sängyssä about tunnin. Sit vaikutus lakkas ja menin jumppapallon päälle keinuttelemaan.
Klo 10.50 olin lähes täysin auki ja keskusteltiin puudutuksista kätilön kanssa. En halunnu spinaalia/epiduraalia, kun pelkäsin liikaa mahdollista imukuppia ja oksitosiinitippaa, joten päädyttiin pudendaalipuudutukseen, joka siis melki sama ku kohdunkaulapuudute, mut alemmas emättimeen, niin pitäs auttaa ponnistuskipuun. Ehkä se vähän auttoikin, sain sen vaan tosi myöhään puol 12 aikaan, olin jo täysin auki sillon, kun lääkärillä kiireitä. KYSillä vaan lääkärit laittaa noita puudutuksia. Kävelen ympäri salia, että vauva laskeutuisi nopeammin ja odottelen ponnistustarvetta. Klo 12 asetun jakkaralle ja siinä vierähti aikaa klo 13.51 asti, jolloin syntyi meidän vauva!
Kyllä se pään syntyminen vaan kirveli ja kiristi aika pirun paljon ja kätilö yritti helpottaa öljyä suihkuttelemalla. Mulla supparit tuli vaan 3-4 min välein jopa ponnistusvaiheessakin, joten ERITTÄIN rauhallinen ja samalla pitkä ponnistusvaihe oli. Kätilö vähän väliä ehdotteli oksitosiinitippaa nopeuttamaan, mut siitä ne tuskat ois vaan lisääntyny, niin en halunnu sitä. Mut nopeesti ne kivut unohtu ja oon tosi tyytyväinen näin jälkeenpäin koko synnytykseen
Välilihaan tuli 2. asteen repeämä, joka tikattiin ja lisäksi pieniä imakalvonirhaumia. En tuntenut repeämän syntymistä muun kivun keskeltä ja hyvin on parantunut. Ei traumoja siitäkään.
Kotiin päästiin 15. päivä kaks päivää synnytyksen jälkeen ja KYSin synnytys- ja vauvaosastot oli kyl tosi ihania paikkoja, kaikki kätilöt ja lääkärit tosi ystävällisiä ja avuliaita! =) Ja se ruoka, koko ajan sai olla syömässä, nam
Maito nousi about 2 päivää synnytyksestä tosi kivuliaasti ja olin kyl imettäny sairaalassa tosi aktiivisesti, vaikka ei varmaan vauva mitään tisseistä saanukaan, ja nyt maitoa riittäis vaikka kahdelle vauvalle... Kun toisesta imettää, niin toisesta valuu puol desiä maidonkerääjään
Huh, tulipas stooria! Nyt pitää herätellä vaavi imemään, kun tissit räjähtää... Tsempit ja halit kaikille!! :heart:
Ritu ja pomppiainen 5 vrk