Ensiksi lämpöiset onnittelut kaikille viime päivinä vauvautuneille - teitä näkyy olevan jo melkoinen joukko
:flower: :heart:
Me päästiin eilen illalla kotiin sairaalasta ja nyt ennätin vihdoin koneelle pistäytymään. Oli hiukkasen kiirus päivä yksin 1v4kk esikoisen ja vauvelin kans kotona.. No tätähän tämä tulee olemaan, kun olen yksin kotona. Mies jää isyyslomalle EHKÄ joskus ens viikolla.. tai sit vasta myöhemmin
No, onneks oma vointi on kuitenkin ok niin se ei juurikaan touhuilua rajoita.
Mut nyt sitä synnytyskertomusta, jos jotakuta kiinnostaa lukaista
Elikkä tuli sit noudatettua kätilön vinkkausta miehen kansa puuhailusta ja kenties sillä oli oma osuutensa asiassa. La vastaisena yönä alkoi hiljalleen supistella ja kun menimme aamulla 8 jälkeen käynnistystä edeltävälle käyrälle niin suppareita tuli tasaisesti 8 minuutin välein. Tuosta lopulta merkittiin synnytys käynnistyneeksi. Kohdunsuun tilanne oli tuolloin vielä ennallaan eli n. 2 cm auki ja kanavaakin 2,5cm jäljellä. Meidät siirrettiin sit kuitenkin suoraan synnytyssaliin odottamaan lääkärin kiertoa ja päätöstä miten nyt sitten lopulta käynnistetään/vauhditetaan hommaa. Lääkäri sit päätti et mennäänpä nyt sit ihan kunnolla eteenpäin ja aloitetaan suoraan tipalla ja puhkaistaan sit myöhemmin kalvot. Ja näin sitten edettiinkin. Tippa laitettiin joskus klo 10.30 tietämillä ja siitä sitten pian supparit alkoivatkin tihentyä ja kipeytyä. Kohdunsuun tilanne lääkärin tutkiessa oli 3-4 cm auki eikä se siitä oikein aluksi mihinkään muuttunutkaan vaikka supparit alkoivat tulla jo 2-3min välein..
Klo 13 maissa sit lääkäri puhkaisi kalvot ja siitä alkoi elämäni karmein tunti!! Tippa oli melko isolla ja kalvojen puhkaisu voimisti supparit tuhatkertaisiksi! Jostain syystä kätilö ei heti uskaltanut synnytyksen hidastumisen pelossa tms. tilata puudutusta vaan odotteli siinä puolisen tuntia ennenku tilas sen. Minä melkein itkua väänsin aina supparin tullessa ja höngin ilokaasua minkä kerkesin - miehen katsoessa avuttomana vieressä (hänkin ihan itku kurkussa ku ei voinut mitenkään mua auttaa).. No, onneks ei ollut mitään ruuhkia ja anestesialääkäri tulikin sit suht nopsaan ja sai laitettua epiduraalin (tuolloin kello oli n. 14). Vähitellen alkoikin sit helpottaa ja pystyin olemaan rennosti ja lepäilemään, vaikka jouduinkin vieläkin hiukan ilokaasua ottamaan suppareitten aikaan.
Klo 14.45 kätilö sitten tsekkas tilanteen ja totes sen edenneen niin että olin 5cm auki ja lähti sit päivitteleen papereita tai jotain.. Siinä sit hetken kuluttua aloin tuumailla miehelle et tuntuu jotenki hassulta, et niinku ponnistuttais ja että epiduraali ei tunnu nyt oikein enää tehoavan ja että haluaisin sitä isommalle.. Mies siinä tuumi et eikös se ponnistutakin sit ku vauva on tulossa ulos.. Mä sit siihen, et joo, mut ku enhän mä ollu 5 min sitten ku 5cm auki ja etteihän se vielä oo sieltä tulossa.. Ja sit tuli uus suppari ja sit painoin samantien kelloa ja kutsuin kätilön muka lisäämään puudutusta
No, kätilö sit halus ensin tsekata tilanteen ja totes mun olevankin kokonaan auki, vain hiukan reunaa edessä jonka hän sit seuraavan supparin aikana jotenkin siirsi pois tieltä.. Mä olin ihan kauhuissani kun tajusin että tällä kertaa ponnistus tulee sattumaan huomattavasti enemmän ku ed. kerralla!! Samalla alkoi kauhea tohina kun kätilö alkoi laitella kamppeita valmiiksi ja kutsui avustavan kätilön paikalle. No, niin meidän neiti sit syntyi 2 min ponnistusvaiheen aikana
Ja tuntuihan se, mut onneks epiduraali hiukan lievensi kuitenkin kipua. Klo 15.12 syntyi sitten 3060g ja 48 cm tyttäremme :heart: Synnytys eteni siis oikein rytinällä viimeisen 30 min aikana 5cm -> 10 cm.. Nopean ponnistusvaiheen takia minulle tuli pieniä repeämiä, mut ei kuitenkaan epparia ja nuo repeämätkään eivät enää kovinkaan vaivaa.
Mut tällainen romaani tästä näköjään tuli.. Synnytyksessä mukana olleet kätilöt olivat kyllä aivan ihania, ei mitään moitittavaa heissä!
Mut nyt nukkuun ku vielä ennättää nukahtaa ennen seuraavaa syöttöä.. Neiti syö pahimmillaan 2h välein, mut eipä noin pienen mahaan vielä paljoa mahdu kerralla..
Pirtsi ja pikku myy 4 vrk