Marraskuun muruset 2010 *syyskuu*

Moonvaan- on varmasti ollut pitkät 40 min sun 2 vuotiaallakin.. eiks ois voinut naapuri hakea niitä avaimia vaikka ja sä oisit ollu siinä ikkunan vieressä ja lainannut vaatteita naapurilta..:( kauheelta tuntuu mitä pienen päässä on liikkunut kun on yksin kotona-- ei mun 4 vuotiaskaan pärjäisi 40min kotona yksin ilman pelkotiloja.
 
Tanya Alkoiko liikkeitä tuntumaan vai menitkö näytille? Toivottavasti kaikki hyvin!
Kiitos kaikille huolehtimisesta. Pelkällä ruualla en saanut poikaan vauhtia, enkä illalla vielä leivällä ja jugurtillakaan, niin päätin kokeilla suklaajäätelöä ja johan tuli liikettä niveliin :)

Sintsuko se puhui siitä että pelkkä huoli nostaa jo paineita, ja näin mäkin näkisin tämän homman. Perjantaista lähtien mun "normielämä" on ollut aivan sekaisin, sittenkun en itsekään tiedä tilastani oikeestaan mitään, enkä kyllä jatkostakaan, niin vähemmästäkin alkaa "keittämään yli".

Miehelle sanoin tossa, että torstaihin jos selviän sinne äippäpolitutkimuksiin niin ulos en lähde ennenkuin tiedän tasan missä mennään, ja kuinka edetään! Perjantaina on sitten neuvolalääkäri, ja maanantaina taas äippäpolilla vauvan kokoarvio, kauheesti aikoja joka puolelle.

elämä kantaa otanosaa vauvasi menetykseen :hug:

Nallu kuinka sä muuten voit yleisesti, kun oot meistä pisimmällä niin ois kiva kuulla?

Tanya & herra hukkapätkä 35+3
 
elämä kantaa Piti sanoa vielä, että tänään ei ultrattu laisinkaan. Perjantaina katsoivat ultrassa, että kaikki on ok.
Käyrillä olin tänään tunnin verran, kätilö vaan mainitsi että enemmän saisi poika liikkua, mutta jätti asian siihen : / Mua vähän inhotti se että puhe oli lääkäriin menosta tänäänkin kuulemaan kokeiden tulokset ym. mutta ilmeisesti heillä oli niin kova kiire, että eivät sitten joutaneetkaan kuin kotiuttamaan mut, ja sekin vasta kun kävin 3 tunnin odotuksen jälkeen kyselemässä vuoroani.
 
olin siskoni luona nokialla viikonloppu vierailulla ja lauantaina astuin pihalla pallon päälle ja lensin komeassa kaaressa. illalla sitten maha niin kipea, että tuskan hiki valui, enkä saanut nukuttua kolmeen mennessä. sitten soitto tayssiin ja käskivät mennä käymään. tunti käyrillä ja kaikki mahdolliset testit. eikä neuvolakorttia tietenkään mukana... (josta sain kuulla natinaa kolmelta eri kätilöltä..)
lääkäri ultras istukkaa ja näytti olevan kaikki kunnossa, mutta sanoi vauvan olevan viikkoihin nähden iso, ja että kasvukontrolli täytyy olla 36 viikolla.
no, nyt alkoi jännittään minkäkokoinen jötikkä sieltä on tulossa. pelkäsin ensimmäistä synnytystä ihan hulluna ja nyt olen osannut ottaa tähän asti rennosti, mutta nyt alkaa taas ne samat painajaiset pyörimään päässä... p****le!

että tällaista tänne tänään. nukuttua ei todellakaan saa ja maha muutenkin kipeä. kaiken kukkuraks istui vauva mahassa, vaikka piti olla jo nätisti pääalaspäin... että sekin vielä!

soikku ja otso 32+3
 
moonvaan: pitkät 40min teillä molemmilla, voin kuvitella miltä susta on tuntunut kun huomasit et avaimet on sisällä mut hienosti oli 2 vuotiaas pärjännyt yksikseen, itse olisin ollut ihan paniikis jos omalle kohdalle olis osunu ja meil on kans 2v4kk ikänen ja voin kyl sanoo ettei olis kiltisti nukkunut sohvalla vaan olis ollut täys kaaos päällä :whistle:

tanya: helpottavaa kuulla et sait pikkuiseen liikettä herkuilla =)

soikku: hurja ilmalento, onneksi vauvalla kaikki hyvin kuitenkin :hug:

1,5h päästä neuvolaan nyt kahville

kurpitsa ja "A" rv33+6
 
Huomenta!
Elämä kantaa, Naapuri oli pikku maistissa eikä mulla käynny mielessäkään et se olis lähteny hakemaan avaimia, ku ei se ees tiedä mis mies on töis ja se on muutenki vähä "ei niin tässä maailmassa, kuuskymppinen ikuinen poikamies" Toinen naapuri olis voinu hakeakin, mut se ei ollu kotona =(
Se mitä mieheni hoksasi jälkeenpäin, että olisha hän voinut soittaa taxin ja laittaa pelkät avaimet tulemaan taxin mukana meille. Tämmöinen tilanne ku vaan tulee, ni on pakko toimia nopeaan!

Tänään on neuvola iltapäivällä, saa nähdä mimmosia sykkeitä jumpsuttaa?

Meillä neiti heräs tänään 06.30 ja mieheni oli niin ihana että heräsi neidin kans ja minä sain nukkua piiiitkästä aikaa yhdeksään :heart:

Onko täällä muita liikevainoharhaisia`? Musta tuntuu, et heti jos vauva ei oo liikkunu aamiaisen jälkee ni alan odotella liikkeitä. Siskonsaki oli tooosi rauhallinen ja välistä tuntuu et tää on vielä rauhallisempi. Ärsyttävää =( Mut eilen oliki sit sellanen ilta et 3h tyttö muklas massus
niin et piti oikeen sanoa et rauhoittuis jo =)

Mul on ollu niin kova yskä, et oikeen puolen kylki/vatsalihakset ihan hellänä ja niihin sattuu ku yskii.. Kurjaa! =(

Nyt aamutoimiin!

Moon ja pikkunen 35+4
 
MoonVaan Mä kans ajattelin käydä vyöhyketerapiassa. Kävin jo aikaisemmin kesällä ja jatkan synnytystä tukevaa hoitoa sit ku äitiysloma alkaa. Ajattelin ottaa sellasen 5 kerran hoitojakson. Mun kaveri kävi ennen synnytystä ja sillä oli ollu kuulemma tosi helppo synnytys plus et sen maidon tuotanto on ihan uskomatonta ku se terapeutti paineli niitä "maitopisteitä". Ja tohon liikkeitten tuntemiseen. Mä ainakin myönnän olevani tosi hermoherkkä niitten kanssa. Yhteen rakoon vauva tuntui olevan niin rauhallinen. Nyt taitaa tila alkaa käydä vähäksi ku tunnen liikkeitä melkeinpä kokoajan.

Noista kestovaipoista. Mä en todellakaan jaksa alkaa pyykkäämään niitä rättejä. Pyykkiä tulee kyllä muutenki. Ja toisaalta en oo yhtään niin vakuuttunu, et ne olis yhtään sen ekologisempia ku kertsitkään (en tosin oo tutkinu asiaa sen kummemmin). Vettä ja sähköä kuluu aikalailla ku niitä pyykkää...

Nyt on lähdettävä neuvolaan joten palailen hetken kuluttua kertomaan neuvola kuulumiset. :)

AaVee ja pikku L 30+6
 
MoonVaan: Kamala tilanne ja toi on totta,että kun itsekin on paniikissa niin sitä tekee sen mikä ekana tulee mieleen. Ei sitä ala pohtimaan eri vaihtoehtoja,että kuinka kannattaisi toimia. Mutta onneksi tytölläsi ei ollut hätää:) Meillä poika 2v9kk on kyllä sellainen,että varmasti olisi huutanut täällä hädissään joten siksi tuollainen tilanne ei todellakaan ole mikään kiva. Mulla jäi joskus esikoinen autoon lukkojen taa ja se oli ihan kamalaa.

Onneksi Tanyan vauveli taas liikkuu:)

Vitsit mä sain eilen ihania vauvan vaatteita meidän kummipojulta ja niitä olen nyt hiplannut tuossa moneen otteeseen:heart: Tekisi mieli jo laittaa kaikki valmiiksi,mutta mä nyt odottelen muuttoa ensin...

Pojatkin osaa leikkiä vauvaleikkejä. Mantelin vaunuissa on nyt pehmokoira ja sillä on paitakin päällä:D Eskarilainen sairastaa tämän päivän kotona.

LilliM ja manteli 31+1
 
neuvolakuulumisia: turvotus: +
rr: 147/83
pissa puhdas
lapsivettä normaalimäärä
sf 29 ( noussut alakäyriltä nyt liki keskikäyrää )
syke 158
liikkeet ++
painonnousu: +800g/vko ( osa johtuu turvotuksesta )

kaikki siis hyvin. vauvan pää tosi alhaalla ja kiinnittynyt kuoppiinsa. ens viikon pe äitiyspolikäynti joten sitä odotellessa ja neuvolatädin mukaan ei vauva olisi käsituntumalla mikään iso, se tieto on suuri helpotus! itse synnytys rupee pelottamaan vaik onkin jo neljäs synnytys ja olisin saanut ajan pelkopolille mut kieltäydyin..

kurpitsa ja "A" rv33+6
 
Tanya: Hieno juttu jos pikkumies alkoi kunnolla taas liikkumaan! Kannattaa kuitenki olla tosi varuillaan ja kuulostella tosi tarkkaan omaa olotilaa sillä se saattaa tosiaan muuttua ihan hetkessä! Tarkkaile niitä paineita kotona pari kertaa päivässä ja todellaki nyt kannattaa oikeesti levätä vaan. Sinuna jättäisin ne pyörälenkitkin väliin vaikka se muuten tuoki hyvän olon.
Mulla tuo toksemiatilanne oli niin ärhäkkä että se nousi nollatilanteesta tuohon hätäsektioon vajaassa kahdessa viikkossa. Ensin tuli mukaan päänsärky (se oli torstaipäivä), joka tietty oli seurausta verenpaineen noususta (mutta enhän sitä tienny ku ei mulla ollu nlaa siinä vaiheessa), pe soitin nlaan ja se antoi ajan maanantaiksi jolloin paineet oli jo korkealla ja prot ++ virtsassa. Aippäpolin kautta osastolle pakkolepoon ja virtsankeräilyyn, lääkitys aloitettiin samantien. La alkoi supparit joita reilu pv yritettiin lopetella ja ne loppuikin mutta niin loppui lapsen hyvinvointiki ja hirveellä kiirellä leikkuriin ja hätäsektiolla syntyi pikkuinen poika, päivä oli sunnuntai.

Kestovaipat tulee käyttöön heti ku kotiin tullaan. Ensin käytettään harsoja ja villiksiä, ne on mielestäni parhaat noin pienellä, eivät ole lahkeestakaan liian isoja (olen kutonu sellasia pieniä hahtuvia). Vähän ku kasvaa pikkuinen niin kaapissa oottaa käyttöä niin AIO, taskuvaipat, sisävaipat ku kuoretki eli laidasta laitaan. Osan olen tehny ite (varsinki noi sisävaipat) ja osan ostanu. Kuopuksen kanssa kestoiltiin ja siihen tykästyin!

Maija: Kyselit lasten päikkäreistä ja unista muutenki...
huoh....meillä on 3v1kk poika nuorin ja tää alkoi jättämään päikkärit pois 1v10kk paikkeilla niinku kaks aiempaaki. Samalla illalla nukkumaan menemisestä alkoi tulla ihan farssi ja tää sama jatkuu edelleen! Jos sattuu niin että pikkumies on ne päikkärit nukkunut (ihan sama puhutaanko 5min vaiko 2h) niin illalla ei unta tule tai tulee mutta sitte puhutaan kellon ajoista 23. Meillä iltatoimet on oikeastaan aina samat: ensin iltapala, pesut, iltasatu, iltarukous ja nukkumaan, viimeistään klo21:30 mutta yleensä ennen klo21.
Tuolloin ku tää farssi alkoi niin poika ei enää nukahtanut itekseen vaan hänet on pitäny nukuttaa eli hän on omassa sängyssään ja minä vieressä (en siis hänen sängyssään). Jos yritän niin että lähden pois niin hän tulee perässä jos siis ei ole nukahtanut. Kaikkea ollaan yritetty, sitäkin että viedään vaan lapsi mitään sanomatta sänkyyn takaisin mutta kerran laskin ja sinä iltana 50kerran jälkeen luovutin ja jäin sinne eli oisko loppua tullu ja millon, kello oli tuolloin jo yli puolen yön??
Päiväohjelmaa ollaan muutettu niin että hän kuluttais itteään enemmän ja tää auttoiki yhessä välissä ja kerkesin jo juhlia että nyt hän nukahtaa jo 10min nukuttamisen jälkeen...mutta tätä iloa ei siis kestäny kauaa..
Päivärytmiäki ollaan yritetty muuttaa niin että herätetään häntä vain aiemmin mutta jos sattuu niin että hänet saa hereille niin se lopullinen herääminen kestää pari tuntia tai sitten hän on koko päivän aivan poikki ja makaa pitkin lattioita ja sitten nukkuu ne päikkärit ja illalla sitte unentulo kestää sinne puolille öin. Ja kierre on taas valmis...
Päiväkodissa tätit mua "ohjaa" tai vihjaten neuvoo että tuon ikäsen pitäisi nukkua ne päikkärit vielä mutta tekis niin mieli sanoa heille että tervetuloa sitte vaan illalla häntä nukuttamaan!
Eli voitte kuvitella että oon turhautunu! Se ku alkaa mun "ikioma aika" tuosta ku poika nukahtaa ja nykyään se on melkein aina tuo klo23 ja risat niin mulla tuota omaa aikaa ei enää oo...siks en tännekkään ehi kirjoittelemaan ku en tuossa vaiheessa enää jaksa..Ei noitten kahden aiemman kans ollu mitään tällaista...ihan pelottaa että miten ihmeessä mää selviän ku vauva syntyy...
En tiiä saitteko mitään tolkkua tuosta mitä yritin kirjoittaa, se on vaan niin vaikeaa pukea sanoiksi tuota...Mutta jos jollakin on heittää vinkkiviitosta niin ilolla otan vastaan!!

Varoitus ensin muille jotka EI kärsi painostansa, kantsii hypätä tän kappaleen ohi!!
Maija, Sintsu, Kojootti, Vaimo jne...eli painosta kärsivät!! Täällä yks todella ylipainoinen! BMI:tä en ees halua nyt laskea, sillä se on paljon!
Ennen esikkoa painoin 52kg, hänen raskauden aikana painoa tuli melkein 30kg!! Muutama kk synnytyksen jälkeen painoin 65kg. E-piltsut ja muutenki huonot elämäntavat nostattivat painon muutamassa vuodessa 78kg jonka painoin ku keskimmäistä aloin oottamaan.
Häneltä painoa ei tullu juuri yhtään muuta kuin turvotuksina toksemian vuoksi ja lapsen syntymän jälkeen painoinki heti tuon saman.
Ehkäisyvälineiden kanssa pelleilessä sain minipiltsut nautittavakseni ja iloikseni huomasin puolen vuoden käytön jälkeen painavani 90kg vaikken ollut muuttanut ollenkaan ruokailutottumuksiani. Pillerit lopetettiin jo tuon vuoksi. Ja sitte alettiin kuumeilemaan no3:sta. Ja sitä ei sitte alkanu kuulumaan...tuon järkytyksen (eli 90kg puntarilla käynnin) jälkeen aloin vaihteeksi dieetille ja sainki painon putoamaan kovalla työllä ensin 10% jossa jonku aikaa pyörin ja sitte ku vauvaa ei vieläkään allkanu kuulumaan niin jatkoin laihista ja lopulta painoin 70kg ja tunsin itteni laihaksi! vaikka BMI oli vielä 27. Mulla siis tuota pituutta on kans vain se 160cm.
Ja hupsista keikkaa testi näyttiki sitte plussaa melkein 4v yrityksen jälkeen. Ja tästä taas alkoi se tuskan kierre taas eli paino lähti nousemaan ylöspäin 500g viikkovauhtia vaikka todellakin katoin mitä suuhuni laitoin. Painoa kertyi taas se 22kg josta synnärille jäi ruhtinaaliset 5kg! Pikkasen oli mieli maassa ku vuosien työ meni hukkaan! Onnekseni kuitenki imetys sujui mutta eihän se mitään panoa pudottanut vaan tiukasti se pysyi samassa melkein sen 2v minkä kuopusta imetin. Tän jälkeen menin yhteen laihisryhmään missä oli terveydenhuoltoalan ihmisiä ohjaamassa laihduttamista terveellisesti. Ruokaremppaa ei "voitu" tehdä ku kuulemma siinä ei ollu mitään muuttamista. Joten lähettiin vain lisäämään pikkuhiljaa proteiinien määrää ja veden juontia entisestään lisäämään. Pikkuhiljaa painon sain putoamaan sinne 77kg mutta sitte kroppa sanoi naisasioitten osalta sopparin irti. Menkat loppu kokonaan ja mukaan tuli muita ihanuuksia...diagnoosina PCO ja ei ku hormooneja naamariin..ja kohta ilokseni taas huomasin että kippaskappas paino oli 85kg ja testi näyttää plussaa 2,5v "yrittämisen" jälkeen (me annettiin kuopuksen syntymän jälkeen neloselle heti lupa tulla).
Oma lekurini joka on alansa asiantuntija kertoi että mulla nuo hormonit ovat sellaiset että ne tekee tuon painon pudottamisen vaikeaksi. Eli kroppani pitää jokaisesta grammasta tiukasti kiinni, eli jokainen hormonaalinen muutos kropassani saa aikaan sen että paino ei putoa vaan nousee (vaikken siis muuta ollenkaan ruokailutottumuksiani). Eli nyt ku raskaana ollaan, olen taas saanut painoa riesakseni vähintään sen 10kg (en enää uskalla puntarilla käydä!) ja viikkoja on vielä paljon kerrytettävänä ja samalla myös kiloja, joten odotettavissa on että kolminumeroinen sarja täyttyy piakkoin...voih ja huoh mikä urakka onkaan mulla eessä!! Sillä tää vauva saa nyt olla viimenen ja jos imetys sujuu niin hieno juttu mutta sen jälkeen alkaa rouvan kittuuttamisdietti! Mää tahdon taas joskus olla normipainoinen! Ja mikäs sen mukavampaa jos mää saisin teistä siihen seuraa!!

( . ) Olo on mitä kamalin! En voi ymmärtää että miten tää nelosen oottaminen voi olla niin erilaista ku noitten kolmen aikasemman!! Joka paikka kränää ja on sanonut sopparit irti, kolottaa, vihloo, turvottaa, repii, supistelee ja kunnolla! Pe yritin vähän haravoida ja tulin niin kipeäksi että. Illalla piti ajaa autolla 3h ja mua supisteli aivan kauheesti koko ajan. Puhaltelin siinä välillä ihan tosissaan..Jalat puutui vähän väliä ja takareisissä tuntui painetta ja sinne oliki tän seurauksena ilmestyny mustelmat ja kunnon verenpurkaumat eli verenkierto ollu heikkoa...Yöllä ei saanu nukutuksi suppareiden ja kipujen takia, joka asento vaan sattui. Mies pelkäs ihan tosissan että mää alan synnyttään..
Muutenki kaikki liikkuminen aihettaa hirveitä suppareita, ei siis voi kuvitellakaan että kävis reippaalla iltakävelyllä...sellasta pientä hipsuttelua ja ankkavankka vaaputtamista.
Toksemia on alkanu pelottaan ihan erilailla ku aiemmin, vaikka tuossa prot plussalla kävivätki. Nyt päänsärky on ilonani heti herättyäni, turvotus on jotain ihan kamaa. Sormet on niin paksut ja tunnottomat että näppiksellä kirjoittaminen on vaikeaa. Naama on pöhöttyny ja jalat ei mahu mihinkään kenkiin, paineet on onneksi ihan kohtuulliset kotimittarilla ja vauvaki tuntuu liikkuvan ihan normisti...Nla on perjantaina ja aattelin kysyä saisko niitä stickejä kotiin muutaman ettei tartte pelätä (noitaku ei myydä apteekissa, miksiköhän??)

Jospa tää tältä erää riittäis...

Niin joo ja nyt poksutaan, yks välietappi taas saavutettu!!

 
Crocus76 Joo oon varovainen, mittailen paineita kotona ja levitän vaan persettäni nyt. Tahdon todella, että saisin viikkoja kasaan 37 :)

AaVee Mä oon samoilla linjoilla sun kanssa kestoilusta, kertiksillä mennään täällä koko vaippa-aika :)


Painosta Mä en itse huolehdi yhtään, kun olen aika hyvässä kunnossa 172/61 = BMI 20,5
Taistelin painoni kanssa muutama vuosi takaperin ihan urakalla kun lakkasin vaan välittämästä itsestäni, söin kaikkea epämäärästä ja lööbäilin vaan, painoa oli pahimmillaan 78kg. Ankaralla itsekurilla, pakkopullaisella liikunnalla pääsin nykyisiin mittoihini n. vuodessa, ja tämän nykyisen kunnon/painon tahdon pitääkin =)

Olo tuntuu hyvältä tänään, ja poikakin liikkuu mahassa normaalisti :)
Neuvolatädille soitin aamulla ja kerroin tilanteen, peruttiin perjantainen neuvolalääkäri, koska kättäri on tutkinut ja tutkii ihan niidenkin edestä. Torstaina oon luultavasti paljon viisampi tilanteestani.
Nyt voisin lähteä valmistamaan ruokaa.

Tanya & herra hukkapätkä 35+3
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä kuulla Tanya, että poika liikkuu jo normaalisti :)

Moonvaan; Varmasti kauhe kokemus molemmille, onneksi mitään pahempaa ei kuitenkaan tapahtunut ja lapsikin oli nukahtanut hakureissun aikana.

Mun esikko lukitsi mut ja vauvan parvekkeelle -07 talvella. puuvillapaita, unihousut ja crocsit jalassa siellä hytkytin kuopusta kun ovi naksahti kiinni. Parvekkeen ovea ei saa ulkoa auki ja sisältä on niin jäykkä että esikko 2v ei sitä auki saanut.
Luojan lykky asuttiin 1. kerroksessa ja parveke lähes maassa kiinni. Ei kun hyppy partsilta alas, kipin kapin talkkarille ( joka ei ole kotona... ) juoksin rappuun ja ajattelin, että huikkaan esikolle postiluukusta ennen kuin menen soitteleen naapureiden kelloja saadakseni puhelinta lainaan. Avaan postiluukun ja huomaan kassini olevan oven edessä, huikkaan esikoiselle että tulee luukulle. Raukka itkee paniikissa, onneksi rauhoittuu kun näkee luukusta äidin :) Pyydän lasta ottamaan kotiavaimet äidin laukusta, lapsi löytää laukun ja kaivaa avaimet sieltä ja ojentaa ne postilaatikosta.
Sen jälkeen avaimet kulki aina kädessä mukana partsille :)

Minä en olisi voinut lähteä postiluukulta kuin soittamaan ukolle, että vähän äkkiä tänne avaimineen. Lapsi oli niin paniikissa sisällä yksinään ja toinen nukkui parvekkeella.

BV; kun ehdit niin julle voisi päivittää iäksi 29-v. Kiitos :)

Meillä kestoillaan aivan varmasti, ainakin osittain :) Pesuun ei kulu enempää aikaa kun muuhunkaan pyykkihuoltoon. Jos kestot ei täytä koko koneellista laitan muuta pyykkiä sekaan, jolloin ei kulu sen enempää vettä, eikä sähköä kuin normaalistikaan. Kertiksiä käytän tarvittaessa, varmaan ainakin aluksi, kun kakkaa saattaa olla joka vaipassa.

Minä ilmoittaudun myös painonpudotus porukkaan 86kg/178cm nyt, vielä voi tulla vaikka kymmenen kiloa lisää...

OP ja Arvo 33+4
 
No niin neuvolassa käyty ja kivasti meni. Siellä oli tänään joku sijainen mut oli oikein mukava täti. :)

Tässäpä nämä kuulumiset:

turvotus: -
rr: 123/66
hb: 113 (ei siis ole noussut mihinkään...)
pissa puhdas
sf 26,5 ( menee keskikäyrän alapuolella mut kuulemma normaali )
syke 140-160
liikkeet ++
painonnousu: +0,81g/vko eli painoa oli kuukauden aikana tullu vain 300g! Voitteko kuvitella! Mä kun olin ihan varma, et tää mun vähäinen liikkuminen ja järjetön suklaan syönti olis paisuttanu mua mut ei. Painoa on tullu nyt kokonaisuudessaan eka neuvolan punnituksesta 4,95kg oman puntarin mukaan 7,85kg. Tohon omaan puntariin ei tosin ole kova luotto ku se näyttää aina miten sattuu mut ei siis paljoo oo tullu ja hyvä niin. :)

Seuraavaan kerran neuvola on parin viikon kuluttua. Sit ollaanki jo lomalla. Huomenna sit poksuu viikot taas! :)

AaVee ja pikku L 30+6
 
Viimeksi muokattu:
Nallu kuinka sä muuten voit yleisesti, kun oot meistä pisimmällä niin ois kiva kuulla?
Yleisesti voin ihan hyvin. Yöt tosin on yhtä painajaista, heräilen vuoronperään vessahätään, suonenvetoon ja kolotuksiin. Kääntyminen ei myöskään onnistu heräämättä. Liitoskivut on niin kovat, että hampaat irvessä työnnän itseni toiselle kyljelle. Joskus liitoskivut yllättää myös päivällä ja sillon liikkuminen on hankalaa. Olo on myös kuin valaalla, olen iso ja kömpelö. Hengästyn pienestäkin liikkeestä ja sohvalta on vaikea nousta mahan takia. Sukatkin saan jalkaan vain kunnon taistelun jälkeen. Supistuksia mulla ei kauheasti ole ollut, mutta selkää jomottaa kunnolla joka päivä. Myös väsymystä on ihan kiitettävästi (johtuu varmaan huonosti nukutuista öistä ja alhaisesta hemoglobiinista). Olen myös ärtynyt ja hermostun helposti. Kyllä noita vaivoja näköjään enemmän onkin kun nyt oikein ajattelee :D

Tanya hyvä, että poika liikkuu taas normaalisti!

Huomenna mulla olisikin edessä ultra, toivottavasti vauva ei kovin iso ole ja voi hyvin! Sitten sellainenkin toive olisi, että saisi vahvistuksen sukupuoleen:whistle: Jännittää myös, että tehdäänkö mulle sitä synnytystapa-arviota ja katotaanko kohdunsuun tilanne. Jos ei niin pitää soitella neuvolaan ja pyytää aika lääkärille!

Nallu ja Hattivatti 36+2
 
Nallu tulihan sulta aikamoinen kremppalista :D No kohta on odotus ohi, ja nyytti kainalossa <3
Onnea huomiseen ultraan, toivotaan ettei hattivatti olisi jättiläinen, ennenkaikkea toivotaan terveyttä :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Tänään mulla oli pelkopolikäynti (lääkärikäynti). Verenpaineet on nyt koholla täälläkin 135/87. Viime viikolla neuvolakäynnillä olivat 126/78. Pissa oli kuitenkin onneksi puhdas. Mitään extraseurantaa en ainakaan vielä saanut noiden paineiden vuoksi ja lekuri sanoi, että jos pissatestit näyttää puhdasta, ei mitään lääkitystäkään ole tarpeen aloittaa. Aattelin nyt kuitenkin käydä vanhemmillani muutaman päivän päästä mittaamassa paineet, kun heiltä mittari löytyy.

Painoarvio
tällä hetkellä 2375g ja syntymäpainoarvio tällä hetkellä 3500g. Toivotaan ettei kauhean paljon isommaksi kasva. Kaikki oli poitsulla muutenkin hyvin. Kova oli liikkumaan;) Pää hällä on TODELLA alhaalla, jota lääkärikin ihan ihmetteli ja aiheutti jopa ongelmia pään mittausta tehdessä. Ei ihme, että saan juosta koko ajan vessassa;) Äitilläni on ollut sama tilanne, että vauvan pää ollut tässä vaiheessa jo tosi alhaalla ja synnytykset olleet todella nopeita. Saas nähdä ennakoiko tämä myös tänne nopeaa synnytystä..

Terese ja poitsu 33+6
 
Moonvaan, voin kuvitella miltä susta tuntui, onneksi pieni ymmärsi nukahtaa! Meidän 2v10kk olisi varmaan ollut ihan paniikissa, en tiedä mitä tekisin itse jos samanlainen sattuisi kohdalle, varmaan soittaisin huoltoyhtiöön kun meillä sellainen rivitalossa asujina onneksi on. Onneksi meillä on ulko-ovi sellainen ettei sitä saa ilman avainta suljettua, eli ei onnistu unohtaminen ihan helposti.

Tanyalle toivotaan tilanteen rauhoittumista ja tsempitykset kaikille vaivojen kanssa kärvisteleville!

Painosta: mulle on tullut tähän mennessä sellaiset 13-14 kiloa (jos siis vertaa ekaan neuvolakäyntiin jolloin olin ehkä kilon laihempi kuin normaalisti pahoinvoinnin vuoksi), mutta en ole kovin huolissani kun esikoisestakin tuli 17 kg ja pitkän imetyksen aikana putosi kaikki ja enemmänkin, laihimmillani painoin 52 kg ja tämän odotuksen alkaessa n. 56 kg. Samaa tavoittelen nytkin, paitsi että voipi tulla tässä raskaudessa vähän enemmän kun on noita viikkoja vielä, mutta tosiaan tiputellaan sitten yhdessä =)

Mulla alkoi tänään äitiysloma! Ihan mahtavaa, tätä on odotettu! Nyt olis sitten paljon kaikenlaista tekemistä mitä olen lykännyt tähän asti, kodin siivousta, pihahommia, vauvan varusteiden hankintaa ja kuntoon laittamista, tytön synttäritkin pitäis järjestää ja joululahjojakin aattelin hankkia mahd paljon ennen synnytystä jne... Mutta en ota stressiä näistä, onhan tässä mukavasti aikaa kun hyvissä ajoin jäin. Vähän kerrallaan ja iloisin mielin =)

Sokeripala 31+2
 
Mä tulin tänne jo aamulla kirjoittamaan, mutta ne hävisi kaikki. En jaksa kirjoitella uudestaan enää, joten lyhyesti vain.

Tänään on mulla syntymäpäivä ja ikää tuli vuosi lisää. Outillakin on tänään, joten onnittelut täältä!:flower:

Bad Virgin, mulle voi päivittää iäksi 35 kunhan kerkeät.

Tuosta ylipainosta sen verran, että mulla se on ihan todellista ylipainoa. Bmi on yli 40 ja jo terveydellisistä syistä neuvolalääkäri kehoitti laihduttamaan synnytyksen jälkeen. Mä olen tällä hetkellä perusterve, mutta ajan kanssa vaivoja varmasti tulee, joten laihdutus on todellakin tarpeen. Tämän takia yritän seurata myös tuota painonnousua raskausaikanakin. Synnytyksen jälkeen on laihdutus edessä ja kiva vain jos useampi meistä on sitä samaa tekemässä. Saadaan toisistamme hyvää vertaistukea.

Mulla myös jäi kuopus pienenä lukkojen taakse kun olin kaksostenrattaita laittamassa kerrostalon käytävässä kuntoon. Esikoinen työnsi oven kiinni ja mulle jäi sisälle, kengät, takki, avaimet ja puhelin. Onneksi meidän naapurissa asui eläkkeellä oleva mummo, joka onneksi oli kotona kun soitin kelloa. Sain lainata puhelinta ja huoltoyhtiöstä tultiin saman tien yleisavaimella avaamaan ovea. Mulla kuopus oli alla 1,5 -vuotias kun tämä tapahtui. Mä rauhoittelin häntä postiluukun kautta siihen asti, että huoltomies tuli ja avasi oven. Onneksi siinä ei varmaan 5 minuuttia kauemmin mennyt, koska huoltoyhtiö sijaitsi silloin naapuritalossa. Tämän tapauksen jälkeen pidin huolta, että avaimet olivat aina mukana.

Katja-75 ja kovasti potkiva PikkuNeiti rv 32+5

 
op:lle ja katjalle synttärionnittelut :flower:

hitsi kun on koko päivän ahdistanut keuhkoihin/kylkiluihin.. sattuu sisään hengittäminen ja on tosi ahdas olla mut johtunee kaiketi tosta hurjasta sf-mitan kasvusta..tälläin puoliks istuvas asennos on kaikkein parhain olla..ei aiemmis raskauksissa ole moista ollut..
 
Ai että mun pinnaa kiristää noiden lasten tappelu ja jatkuva marina!!!!! Isoveli härnää koko ajan pienempää ja pienempi kiljuu ja kitisee ja mä huudan naama punaisena! AAARGH!:kieh: Ja sitten seuraavassa hetkessä voivat taas leikkiä tunnin nätisti, mutta kyllä on aika voimakastahtoisia lapsia meillä eikä tästä tytöstä varmaan tule yhtään helpompi, joku karema inisijä:LOL:

Crocus
Ei kuulosta kivalle tuo teidän iltameno, lähipiirissä kyllä monella samanlaista joten taitaa olla aika yleistä. Meillä siirrettiin lapset samaan huoneeseen vuosi sitten kun isompi oli 3,5v ja silloin se alkoi ravaamaan aika pahasti, vaikka luettiin satu, laulettiin ja luettiin iltarukous. Se häiritsi pikkuveljen nukahtamista kun koko ajan ovi kävi ja isoveli ravasi kertomaan jotan "asiaa". Usein annettiin pienen nukahtaa ensin kun nukahtaa nopeasti, mutta joskus kun isoveli ei nukkunut päikkäreitä piti senkin päästä ajoissa petiin. No, kesällä multa meni hermot siihen ravaamiseen ja tein isommalle tarrataulun. Sovittiin, ettei ravaa sängystä vaan jos on tärkeä asia, kuiskaa sängystään isiä tai äitiä ja me tullaan (tärkeitä asioita ei yleensä ollut ja pottakin lastenhuoneessa yöllä). Aina kun on nukahtanut ravaamatta nätisti, saa aamulla tarran ja tietystä määrästä tarroja saa pienen palkinnon (sai jonkun salama-kaulakorun h&m:ltä). Tätä treenattiin pari viikkoa ja nyt siitä on jo monta kuukautta ja TODELLA harvoin ovi käy, ehkä kerran viikossa kun unohtaa, ettei saa rampata.

Jaahas pitäisi kohta lähteä iltapesulle lasten kanssa, mies treenaa kellarin punttisalilla.

Painosta vielä Lopetin kilpaurheilun (voimistelu) 16-vuotiaana ja parissa vuodessa paino nousi yli 10kg kun samalla käynnistyi hormonitoiminta joka oli uinunut kilpatreeniajan. Paino olisi noussut varmaan enemmänkin, mutta ohjasin kuitenkin paljon jumppia ja valmensin ja lenkkeilin koiran kanssa niin paino ei ihan räjähtänyt. Yo-keväänä sitten laihdutin laihemmaksi kuin olin ollut edes voimisteluaikoina, jotain 15kg ja painoin jotain 54kg (171cm). Sitten yritin pitää painoa siinä, mutta ei se onnistunut kuin olemalla lähes syömättä ja jossain vaiheessa tuo alkanut anorektinen meininki alkoi muuttumaan bulimiaksi, josta kärsin pari vuotta, mutta opiskeluaikana se onneksi itsestään hävisi, mutta niin hävisi kiloista välittäminen ja opiskelijaelämä rankkoinen baari-iltoineen useasti viikossa + krapularuoka + vähäinen liikunta nosti painoa muutamassa vuodessa sinne 70kg kieppeille. Kun tapasin mieheni, tippui paino alkuhuumassa reilusti, mutta tulinkin pian raskaaksi toivotusti ja painoa sain kerättyä tosiaan sen 20kg. JOS tämä vauva nyt jää viimeiseksi, aion todellakin vielä päästä ihannepainooni, joka on noin 64kg ja siinä oli aikoinaan helpohko pysyä. Miten sitä ei ole niin helppo kuitenkaan saavuttaa enää:D

Maija ja vauva rv 30+5
 
Päiväunista: Meidän 2v9kk ei ole nukkunut aikoihin virallisesti päikkäreitä ja mieluiten aina toivon,että ei nukahtaisikaan päivän aikana. Aamulla vaan herää samaan aikaan kun menen eskarilaista herättämään 7.45 joten usein on päiviä,että nukahtaa ihan väkisin. Ja ei ole merkitystä kanssa,että antaako nukkua 5min vai 3h...illalla ei tosiaankaan nukahda normaaliin aikaan. Ja ensinnäkään poikaa ei saa hereille jos sen ei anna hetken nukkua ja kiukkunenhan tuo on sitten kuin ampiainen. Eli meillä vältetään päivänukkumista ja illalla vien pojan sänkyyn klo 20 ja nukahtaa heti. Meillä keskimmäinen oli kyllä pahempi tapaus. Jos nukkui isompana päivällä niin yöunille meno oli juuri siinä 23 maissa...tämän kolmosen kanssa on vähän helpompaa. Se nukahtaa "ihmisten aikoihin" kuitenkin... Että tsemppiä vain päikkäriasioiden kanssa painiville!

Mitenkäs muilla hermot jakselee? Heh,vähän outo kysymys,mutta mulla kiristää pinnaa vähän liiankin kanssa. Itseäkin jo ahdistaa kun yritän ottaa rennommin,mutta ei vaan aina onnistu. Varsinkin jos/kun muksujen kanssa ongelmaa niin ei vaan jaksaisi ja sitten huudan naama punasena. Tänään totesin (eskarilainen siis oli kotona tämän päivän ) että mun on parempi poistua ulos tuulettumaan kuin alkaa räyhätä täällä sisällä:ashamed: Tänään on kyllä väsyttänytkin kun nuorimmalla yskää ollut öisin ja nähnyt pahoja unia.

Onnea synttärisankareille:flower:

LilliM
 
imetysliiveistä
muistan että jossain vaiheessa oli näistä keskustelua ja olitte osa tilailleetkin jotain. en muista milloin sitä keskustelua käytiin eli en löydä varmaan niitä juttuja joten jos joku osaa suositella mistä kannattaisi tilata ja mitkä niin olis kiva :)
 

Yhteistyössä