Hurjasti taas tullu teksitä, mutta eiköhän kaikki saa kahlattua läpi ajan kanssa
Synnytyksestä. No en tosiaan aio luomuilla. Ajatuksenaki se, että mitään mömmöjä ei saa tuntuu hurjalta, mutta hattua nostan korkealle kaikille, jokka siihen pystyy!! Aqua rakkuloita en halua, muu on kaikki kokeilemisen arvoista ja epiduraali/spinaali ihan kärjessä. Mulla ei tosin epiduraali ole koskaan vieny kipua kokonaan pois, mutta pyöristäny ainakin vähän sitä pahinta kärkee. Nelosta synnytellessä epiduraali tuntu menevän jonnekki muualle minne piti, mutta suppareihin se ei auttanu ollenkaan. Mulla oli jalat ihan tunnottomat, mutta kaikki muu tunsi kaiken ja hyvin. Se nyt oli muutenkin sellainen 20 tunnin kidutus, että ei pahemmasta väliä. Kaikki meni päivn mettiä
Mut poika synty kuitenkin sitten hartioistaan jumiin jäännin jälkeen sinisenä ja elottomana, sentään jäi henkiin, mutta vauriota tuli, pysyvää sorttia. Muuten mun synnytykset on ollu lyhyitä 3-5h. Napanuora on ollu ongelmana melkein joka kerta enemmän tai vähemmän vakavalla tavalla. Jostain syystä napanuorat on ollu aina tosi pitkiäkin, 1m-130cm, josta kyllä jo kätilöt mainitti, että ei eihan normaalin mittasta köyttää ollu. Silloin oli kyllä istukkakin jotenkin apilan muotoinen, että liekkö jotain istukka ongelmaa sitten. Vauvat ovat olleet isoja, reilusti yli nelikiloisia. Täällä on tapana lopettaa epiduraalikin ennen ponnistusta, että tuntee mitä tekee. Kyllähän se kipeesti tuntuu, kun tuommoinen 4,5kg vaavi tunkee itsensä maailmaan. Mutta voi sitä tunnetta, kun saa sitten katsella sitä pientä ihmettä masun päällä, siihen kyllä sekottuu niin iloa kuin ihmettelyä, onnen kyyneleitä ja suurta helpotusta. Väsymystä ja huokaus, nyt se on ohi. Kivut unohtuu ja koko maailma pysähtyy ja meillä on vain se hetki. Sitä odotellessa...vielä viimeisen kerran.
Mahasta. Sitä on. Pitäis taas tänään päivittää masukuva ja se on oikeastaan koko etumuksen kattava pallukka
Kovasti nämä kylän ihmiset meinaa, että LA olis jo ihan varmasti heti tässä ja nyt tai ainakin parin viikon päästä, mutta saan järkyttää heitä sanomalla, että ei vielä piiitkään aikaan. Sitäkös sitten siuanavat, että voi hyvänen aika, montakos siellä oikein on ja voi voi.... Joskus ärsyttää, mutta annan mennä ohi korvien. Ei jaksa välittää enää. Lyhyt kun olen, niin tottahan toki se maha näyttää sitten vielä isommalta.
Lumi-Marja ja Nuppunen 24+0 Poksista