*** MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - LOKAKUUSSA *** Ensimmäiset pennut syntyneet! ***

Supisteluista kärsitään täälläkin vaihteeksi.. Parina iltana on ollut enempikin, tänään sitten jo aamusta asti, onneksi aika satunnaisia, mutta hiukan kipeähköjä kuitenkin. Jospa menisi levolla jälleen ohi, soittelin polillekin (jälleen kerran, ovat saaneet minusta pysyvän riesan kun soittelen ja käyn alvariinsa, mutta siksihän ne siellä töitään tekevätkin..) ja sanoi vaan viikot kuultuaan, että lepäämään nyt ja jos alkaa tuntua tosi pahalta, lähteä näytille, ei kuulemma esteltäisi enää synnytystäkään, vaikka hyvä olisi jos pysyisi vielä pari viikkoa massussa.
HEIDIS23, mulla on painoa tullut noin 9kg, tosin laskettuna siitä, mihin tippui alussa, mutta nousuahan sekin on. Kuopuksesta tuli huimat 17kg, joten tämän kanssa tuskin ehdin päästä niin kovaan nousuun :D
Vauvalla oli muuten tänään pitkäkestoinen hikka, mieskin tunsi ekaa kertaa hikkailun, vaikka kova hikkailija tämä on ollut koko ajan :D
Mutta nyt levolle, puristaa niin himputisti massussa..

PP+pikkupupu 33+4
 
Moikka marraskuiset, ilmoittaudun joukkoonne tuolta lokakuisten puolelta :wave:

Laskettu aikani on 31.10. ja eilinen Naistenklinikan lääkärikäynti vahvisti epäilyitäni siitä, että tällä vauvalla ei taida olla kiire minnekään. Paikat eivät siis ole vielä kypsyneet, kohdunsuu on kiinni ja kiinteä ihan kuin edellisellä lääkärilläkin elokuussa. Supistuksiakaan ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole (no, sellaisia menkkakipumaisia joskus). Nyt kun lokakuisten ketjussa on jo pitkälle toistakymmentä syntynyttä vauvaa, tuntuu, että mielummin vielä vaihtaisi näitä odotusajan kuulumisia. Ajankohtaiselta tuntuvat lähinnä lonkkakivut ja huonosti nukutut yöt...

Thor: Tietoihini voisi laittaa että la 31.10., paikka NKL (Helsinki), ensimmäinen lapsi ja poika meille on tulossa. Olen 29-vuotias. Kiitos paljon :flower:

Kirjoittelen ja kommentoin enemmän myöhemmin tällä viikolla ja luen mielenkiinnolla jutusteluanne :)

Terveisin Apollo+Töppönen rv 36+3

p.s. Onnittelut niille marraskuisille, jotka ovat jo nyyttinsä saaneet! :heart:
 
Ludde: Esikoinen kääntyi itsestään vasta rv 36+4, en "päässyt" ulkokäännöstä siis kokemaan. Luin täältä jonkun äidin kokemuksen Tammisaaresta, oli hieman pehmeämpi muoto. Se meni jotakuinkin näin: äiti selällään (saattoi olla tyynyä lantion alla) jalat ylös, kätilö laittoi lämmitettyjä akupunktioneuloja jalkapohjiin (vai oliko varpaisiin? ) vauva kuitenkin kääntyi ja siinä ei siis kukaan koskenut vatsaan :eek: Bardolinon kotiniksin näin myös telkkarista, siinä äiti vielä "ärsytti" vauvaa pitämällä kylmäpakkausta vauvan pään päällä, jotta se väistäisi viileää ja lähtisi kääntymään.

Schnappy79: Mulla on rautalääkkeet tehnyt samaa, mutta oon myös kuullut ns. raskausripulista eli pelkkä raskaana oleminen aiheuttaa tuota. Ootko kokeillut mitään "kovettavaa" ruokainetta esim. banaani?

Imetyspaidat on varmasti käteviä, mutta itse pärjäsin esikoisen ajan ilmankin, varsinkin kun en missään julkisesti imettänyt :ashamed: nyt on muutama tullut hankittua huuto.netistä. Yöpaita olisi vielä hakusessa, vois olla ihan tavallinenkin, mutta olis napit edessä, niin ei tarttis pyllyn alta nostella aina öisin (siis semmonen pitkä malli) .

Onnea Pikkuruinen syntymäpäivä-tiedosta :flower:

Kohta neuvolaan sitä stanan vaakaa katsomaan :kieh: :$ :ashamed:

Meinasitko heidiS23 , että 2kg on paljon vai puuttuuko nolla perästä :LOL: Anteeksi, mutta itselläni taitaa olla toi 20, mutta kohtahan se nähdään, tuun sit kertomaan :D

Tervetuloa Apollo :flower:
 
Tervetuloa joukkoon apollo80!

Harmi tosiaan, ettei aiemmin tullu täällä puheeksu tuo tampereen tapaaminen :ashamed:
Mutta ilmotellaan tällä puolella sit seuraavan kerran ja ajoissa!

Sf mitasta. Mulla on ollu rv 30+0 25cm,32+5 26,5cm ja 34+6 27,5cm...Noi Mitat kulkee mulla aikas alakäyrillä, mikä johtunee mun vähäisestä lapsiveden määrästä. Vauva on kuitenkin kasvanut tasaisesti, hieman keskikäyrän yläpuolella...

Täällä on ollu aika hermoja raastava päivä. Muksut kiukkuaa kokoajan ja tappelee keskenään :whistle: Tämmöset on välillä niitä hetkiä, kun miettii, et miks mä teen näitä vielä lisää :whistle: Mut eiköhän tää tästä...

Huomenna olis taas neuvola...

Sonja ja poju 35+6
 
Pakko laittaa vielä galluppia, kattokaas uudelleensynnyttäjät onko edellisillä synnytyksillä ollut yhteyttä täyden kuun aikaan? Meillä on sillä tavoin, että synnytys käynnistyi täyden kuun aikaan ja vauva synytyi sitten seuraavana päivänä. Kuulemma lapsivedet tuppaavat poksumaan useimmiten juuri tuolloin, tosin itselläni vedet ei spontaanisti menneet eli ihan supistuksilla alkoi. Jännä nähdä meniskö tää toinenkin kuun mukaan, sitten se voisi alkaa 2.11. B)

Tuolta näkee vissiin useamman vuoden kuukalenterin:
http://kalender-365.de/kuukalenteri.php
 
mimonan galluppiin meillä ei ole kukaan lapsista lähteny syntyy täyden kuun aikaan.

Täälläki taas masua puristaa ja kiristää ihan kiitettävästi,mut silti tuntuu että mä roikun täällä vielä rv 42 viikoillakin
 
Synnytystapa-arviossa ja pelkopolilla käyty.
Paikalla oli ihania ihmisiä: lääkäri, kätilö sekä kätilöopiskelija. Sain kuulla, että edellisistä synnytyksistä homma on paljon muuttunut. Äitiä kuunnellaan enemmän sekä lääkkeet ovat kehittyneet huimasti. Valitettavasti se mulle trauman aiheuttanut kätilö on vielä töissä siellä, mutta mun ei tarvitse huolia onneksi häntä, jos sattuu olemaan paikalla juuri mun synnytyksen aikana.
Painoarvio oli huimat 3100-3300kg!....olen laittanut valmiiksi kotiutumisvaatteet 50cm...pitänee valita toiset isommat. Tuolla menolla tytölle ei 50cm vaatteet mene ollenkaan. Vauvelilla hulmusi hiuksetkin lapsivedessä =)
Oli kyllä taivaallista nähdä hänet ultrassa!
Sydänkäyrä otettiin, josta kätilö kysyi heti, että onko tyttö tulossa...käyrän mukaan kyllä :)

Kohdunkaula on pehmentynyt, lyhentynyt kahteen senttiin ja on sormelle auki.
Pääsin äitiyspolin synnyttäjien rentoutusryhmään ja sain seuraavan lääkäriajan sinne 30.10.
Vointi on hyvä. Viimeyönä alkoi lonkkasäryt....olin jo ihmetellytkin, missä ne viipyvät.

Zera 36+2
 
pikaiseen vaan tulin käväisemään. Tänään tuli Hyvinkäältä kirje, aika olisi ensi viikon tiistaina 13.10. Silloin siis mahdollisesti tehdään ulkokäännös. Seuraava neuvola-aika siirrettiin nyt sitten 19.10. eli tulee hieman pidempi väli neuvolakäynteihin. Edellisen kerran olin neuvolassa 25.9. ja viime pe siis olin lääkärillä ultrassa.

Hyviä vointeja kaikille!

Tervetuloa Apollo :)
 
Heips :)

Täälläkin nukuttu yö huonosti... kolmelta taisin päästä nukkumaan. Ensin ei saanu unta ja sitte poika heräs itkee ja ku pääsin lastenhuoneesee nii kaverilla oli jo yökkäri ja sänky veressä, kun oli alkanu nenästä vuotaa verta :/ Ei oo aikasemmin vuotanu ikinä, mutta viime viikolla ekan kerran ja nyt eilen yöllä. En tiiä mistä johtuu, itellä ei lapsena koskaan vuotanu ja nyt tietty hermoheikkona ihan huolissaan. Vatsakin ollut ajoittain pojalla ihan vesiripulilla parin viikon ajan enkä keksi mitään selitystä. (Ajoittain eli n.kerran viikossa, mutta vain yhden kerran aina, eli ei siis montaa kertaa päivässä )

Masukin eilen kiristeli koko päivän ja edellisenä yönä heräsin pari kertaa siihen kun kylkeä kääntäessä iski ihan kamala vatsakipu, sellanen "kramppimainen" polte, vähän suonenvedon tapanen joka meni alle 5 minuutissa ohi. Näitä ollu aikasemminki tässä raskaudessa, mutta ainoostaan öisin ja nimenomaa kylkeä kääntäessä... supistuksia ei mun mielestä kumminkaan ole, tuntuvat vatsan sivulla..valivalivali :)
Joku muukin oli Lindexiltä käynyt hakemassa valkoisen haalaripussukan vauvalle? :) Taitaa kuvausten perusteella olla samanlainen kun meijän vauvan kotiutumispuku
:wave:

pikkuruiselle onnittelut vauvan syntymäpäivätiedosta :) Ei oo todella pitkä aika siihen :heart:

apollo80 tervetuloa :)

Nyt löhöömään kun alavatsaa "repii" inhottavasti taas.

Saya 32+4
 
Huomenna sit alkais virallisesti äippäloma, jee :)

Huomenna alkaa synnytys ja perhevalmennukset, odotan innolla. Ja ens maanantaina tulee neuvolantäti kotikäynnille ja tiistaina olis sit synnytystapa-arvio/ultra :)

Vaivaakos teitä muita huimaus? Mua on ihan hirveesti ajoittain pyörryttäny tässä muutamana päivänä ja muutenki olo ollu aika vetämätön. Hg on ok (syön rautaa), verenpaineet ok, pissa ok eli ei viittaa raskausmyrkytykseenkään yms.. Olo on vaan kertakaikkisen kurja eikä jaksa tehä mitään :( Onkos teillä muilla tällasta?

Yöt saan sentään nukuttua ok, herään yöllä kyl joskus kolmen aikaan ja sit oi mennä parikin tuntia ennen kun saan uudestaan unta, mut sit kun nukahdan saatan nukkua puoliinpäiviin :p Noh, kauaa se ei oo enää mahdollista...

ellen ja rontti 34+5
 
Saya mä ostin kappahlista sellasen valkoisen haalaripussukan viimeviikolla.. koko 56cm, vaikka on mulla se karhupukukin ostettu.. Mut tuokin oli niin ihana, tyttö sen löysi hyllystä. :) Ja siinä kun on ne reiät kaukalon vyötä varten.. :) Ihana :heart:
 
Tyttö tenonvarrelta No kuinkas nyt jäikin näkemättä moinen teksti FB-rymäsän liittymisesta... :ashamed: . ISO kiitos Sinulle :flower:

Mua muuten ärrrsyttää tuo Kelan hitaus! Koskahan kummassa saan äitiysrahapäätöksen? Juuri kävin (taas) sivuilla kurkkimassa, mut antaapi odotella näköjään tappiin asti. Hakemus on kuitenkin tietojen mukaan saapunut 17.8!!! Eli ens viikolla tulee täyteen 2 KUUKAUTTA!!!! Prkl....
 
EDTA, kannattaa soittaa sinne kelaan ettei oo jotenkin unohtunut niiltä. itelle käyny kerran niin että odottelin päätöstä mutta ei vaan ruvennu kuulumaan ja lopulta kyselin perään niin olivat hävittäneet paperit :kieh:


mulla on 26.10 synnytystapa-arvio ja tänään soitin että jos sitä ois voinu pari päivää aikaistaa että mieskin pääsisi mukaan mutta ei kuulemma voi, ajan täytyy olla just tarkalleen 37 viikolla. kyllä ärsyttää, tuskin se nyt parista päivästä on kiinni, vielä kun siellä lääkärit tietää mun tilanteen ja lantio kuvattu jo esikon aikaan niin tuo käynti luultavasti on vaan sellainen jossa kysytään tahdonko suoraan sektioon vai yritänkö alakautta.
 
Kiitokset bardolinolle ja mimonalle pt-kokemuksista. Ehkä tämä asia ei enää stressaa niin kamalasti. Jotenkin en vain sektioon haluaisi ja en tiedä sairaalamme kantaa tähän perätilaan, eli saako yrittää alakautta.

Polkkajäde: toivottavasti käännöstä ei tarvittaisi, mutta jo siihen päädytään, niin kuulisin mielelläni kokemuksiasi ensi viikolla. :attn:

Talvi tuntuu tulevan nyt ihan ryminällä ja saattaa tietty marraskuussa olla jo reilustikin pakkasta. Siksi hankittiin tänään toppapuku kokoa 60cm, jos se karhupuku sattuu säiden vuoksi kotiin tullessa olemaan liian ohut. Sittenhän on äitiyspakkauksen puku keväämmäksi!

Tervetuloa Apollo!

Ludde 33+1
 
Mimonan galluppiin kävin huvikseen katsomassa 2005 vuoden kuukalenterin niin tyttö on syntynyt täsmälleen täysikuun aikaan :whistle:

Mä oon täällä varmasti joulukuulle asti yhtenä kappaleena, mulla ei supistele juuri lainkaan ja paikat oli viimeksi lääkärissä tiukasti kiinni, kiinteät ja kohdunkaulan pituus 3cm...

Taas piti muillekin kommentoida mut en muista mitä ja kenelle... :ashamed:

Nunneliini & Papuseni 34+1
 
Kyllä oli taas hassut puheet tolla meitin 4v10kk ikäsellä neidillä

Hän sanoi isälleen että sä voisit käydä huomen ostaa hälle hevosen tai jos sä et käy niin hän käy jostai semmosen pyörän kaa hakemassa ja samal täytyy saada syödä tikkujäätelöä johon mieheni vastaa että hevoset on aika kalliita ja että missä sä pitäisit sitä täällä johon tyttö vastaa että tietysti tossa ulkovarastossa missä muuallakaan :LOL:
 
äääähhh.. oon ollu täysin kirjottelu lakossa, uskallanko enää ilmottautua joukkoon? :/
lukenu oon sillon tällön marraskuisia, myöhäset onnittelut valkoliljalle ja harhikselle kääröistä :heart:
jos thor viitsit merkkailla niin ikää on 22v, laskettu aika on 18.11. ja kyseessä toinen lapsi. kiitos.
saa vaan nädhä mennäänkö edes marraskuulle asti, kun supistelua on ollut viikolta 26 asti ja maanantaina tuli puhelu tampereen yliopistollisesta, että perjantaina pitää mennä tutkimuksiin anti-d vasta-aineiden takia, jotka ovat siis pitkän hiljaiselon jälkeen nousseet titteriin 16, joka on raja-arvona toiminpiteille.
perjantaina siis luvassa ultraus sekä bilirubiinimääritys lapsivedestä, onko kellekkään tehty ko. tutkimusta? tulosten perusteella synnytys voidaan käynnistää jo viikolla 35, joka on viikon kuluttua! olen puolijauhoisena pessyt vauvanvaatteita ja pistänyt paikkoja valmiiksi, tuntuu että aika loppuu kesken..
hirvittää koko reissu, täältä ajaa tayssiin melki 3 ja puoli tuntia, eikä sen lisäksi ole aavistustakaan missä koko laitos sijaitsee :)
mutta toivotaan että tuloksissa ei olisi mitm hälyyttävää..

olipas pitkän hiljaisuuden jälkeen itsekästä omanapaisuutta, pahoittelut.
pienessä tuppukylässämme on jo jauhettu selkäni takana paskaa mökkihöperöitymisestä, kun en enää pidä yhteyttä kehenkään :LOL: en ole vaan jaksanut.
enemmän olen keskittynyt esikoisen kanssa touhuiluun, nyt kun vielä on mahdollisuus antaa enemmän huomiota pojalle :heart:

heituska 33+6
 
:attn: Harvoin saan aikaseks kirjoteltua tänne ja sit kun yritän niin onnistun hienosti poistamaan koko tekstin, aaargh :kieh:

Mutta lyhyesti uudestaan: Thorille kiitokset lokakuun pinosta!

Apollo tervetuloa! Olenkin käynyt lukemassa myös lokakuisten kirjoittelua, kun mullakin lasketttu aika olis ultrien mukaan jo lokakuun puolella.

Viikko sitten kävin sairaalassa vauvan epäsäännöllisen sykkeen takia (sydän jättää lyöntejä väliin). Lääkäri ultrasi sydämen ja sanoi rytmihäiriön olevan vaaratonta ja johtuvan siitä, että sydämen solut kehittyvät eri aikaan ja siksi sydän saattaa joko lyödä ylimääräisiä lyöntejä tai jättää lyöntejä väliin. Mitään rakenteellista vikaa ei löytänyt. Joskus tällaiset rytmihäiriöt saattavat johtaa sydämen vajaatoimintaan, minkä huomaa korkeasta sykkeestä.
Senpä takia ainoa toimenpide mitä noista lyöntien puuttumisesta nyt seuraa on se, että käyn viikottain neuvolasssa kuunteluttamassa vauvan sydänäänet. Ja jos syke on normaali niin lyöntien puuttumisesta ei tarvitse huolehtia (mutta tokihan se asia jossain määrin huolettaa , minkäs sitä luonteelleen voi...) Vauvan painoarvio oli muuten tuolloin viikolla 35+1 2550g.

Aamulla olis neuvola ja illalla meinattiin viedä lapset uimaan, kun siitä niin kovasti tykkäävät. Joten nyt suunta kohti sänkyä ja paremmalla onnella kirjoittelen lisää mm. joulusta :xmas: löytyykö täältä muita jouluihmisiä?

Pelagia 36+2
 
Hoh, hoijaa... Täällä herättiin neljältä vessassa käymään ja sen jälkeen ei tuntunut uni tulevan. Päätin siis tulla koneen ääreen hetkeksi, jotta alkaisi uudestaan nukuttamaan. Saa nähdä miten käy... Kuudelta pitäisi kuitenkin virallisesti herätä.

pikkuruinen, onnittelut syntymäpäivä-tiedosta! Teillä ei ole enää kauaa odotusta jäljellä. :heart:

apollo80, tervetuloa mukaan!

sonja R, kiitos! Toivottavasti ehdin tulemaan seuraavaan Treen tapaamiseen. Olisihan se mukavaa tavata teitä kanssaodottajat!

Eilen käyty neuvolassa ja kaikki oli kunnossa. Kyllä tässä pikku hiljaa alkaa tuo tuleva synnytys jännittämään. Tai oikeastaan se, että osaako sitä lähteä kotoa oikeaan aikaan. Edelleenkin raskaus etenee suht vähillä vaivoilla ja kunnon supistuksiakaan en ole tuntenut. Toivottavasti tässä ehtii vielä nekin kokemaan. Joskus voi siis olla näinkin päin.

Jaksamis :hug: kaikille kovista supisteluista kärsiville!

Esikko77 ja Möhköfantti 33+5
 
Miyaki kiitos vinkistä. Täytyy vissiin soitella sinne Kelaan. Mä kyllä vihaan koko mestaa! AINA mulla jotain ongelmia niiden kanssa :( . Ja uskokaa tai älkää, ikinä ei oo ollut vika mussa! Siis aina on täytetty paperit jne kunnolla, mokailut on täysin heidän puoleltaan! En tiedä muista keloista, mutta tällä paperit siirretään/skannataan suoraan sähköiseen muotoon koneelle. Näkyy siis suoraan, mitä on asiakas itse kirjoittanut. Kätevä.. jos tallentavat oikeaan paikkaan :kieh: . No joo se siitä...

Pelagia Mä niiiin odotan joulua! Musta on ihana laitella jourompetta ja kynttilää esille. Kaikki ne ihanat tuksut ja muut :xmas: . Ja jotenkin nyt kun tulee olemaan pieni oma tonttu kainalossa niin ei vois ihanammalta joulu varmasti tuntuakkaan. En mä aikasemmin oo mikään kova jouluihminen ollut, mut näitten lasten kanssa se kaikki tuntuu jotenkin niin paljon ihanammalta ja tekee tosiaan mieli laittaa kaikki viimesen päälle!

Ja arvatkaapa mitä muuta mä kaipaan?!?! PUNAVIINIÄ! :p . Mä niin odotan joulupöytään pääsyä ja kunnon punaviiniä ruuan kanssa! Tule joulu kultainen... :D

Mulla muuten tänään kokoarviokontrolliultra (HUH, mikä yhdyssana!). Tän raskausdiabeteksen takia. Viimeksi painoarvio oli rv 32 1,9 kg. Oli ihan keskikäyrillä. Saas nähdä kuis nyt. Jännittää! Palailen siis vielä :wave:

EDTA 35+1
 
esikolla näemmä samanlaisia vaikeuksia kuin mulla.. mie oon kans viime yönä puol viiden aikaan käyny lukemas teän juttuja :LOL: vatsaa juili ja juilii edelleen tosi paljon, kivut on niinku suppareissa, mut ei supistele, kait :whistle: tunnin päästä olis neuvola et josko siellä muistais puhua tuosta, et jos lääkäri vaikka haluaa tarkistaa tilanteen


tt ja kille-katariina rv 35+3
 
:wave:

esikko: Mulla oli edellisessä raskaudessa sama "ongelma" yhtään kunnon kipeetä supistusta ei tullut koko aikana,kiva sitten koittaa miettiä koska sinne sairaalaan lähtee (meiltä sen n.80km sinne) :whistle:

Eilen illalla tuli 3 tuntia supistuksia säännöllisesti,tuntu vaan eritavalla selässä mitä normaalisti. mutta loppuivat onneksi!

pelagia ja edta:mä kanssa rakastan joulua,ootan oikeen että voi laittaa jouluverhot yms.joulusälää ja RAKASTAN ostaa joululahjoja :xmas:

muuten olo ihan hyvä,kerhoon piti mennä mutta ulkona niin kauhee myräkkä ettei varmaan mennä. Tällä kertaa se ois ollut meinaan pihalla se kerho :eek:

jeps,nyt hommiin

Niina ja vauva 35+6
 
Hui,kylläpä onkin hurja ilma ulkona tänään! :eek:
Joulua,lunta ja pientä pakkasta siis odotellessa ;) Täällä myös jouluihminen :wave: :xmas: Rakastan sitä tunnelmaa,valoja ja kynttilöitä. Uskonnollista merkitystä meidän jouluilla ei ole mutta se tunnelma, tuoksut ja valot on lähellä sydäntä :heart:
Lisäksi minä tykkään myös ilahduttaa joululahjoilla =)
Lapset todella muuttaa joulua ja erilailla sitä sitten haluaa laittaa ja koristella kotiakin...ennen kun joululla ei ollut niinkään merkitystä niin nyt sitä elää lasten kautta uudestaan :xmas: Ja tänäjouluna meillä kaikilla on tosiaan omat pikku-tonttumme, ihanaa! :heart:

Tänään olo on virkeämpi,pojat heräsi ja kömpi vasta 6ta viereen. Tosin kävinhän kerran vessassa ja kerran heräsin mahakipuun. Taitaa vauva olla välillä niin huonossa asennossa että masu kipuilee?!
Mä kun pelkäsin että vauva on kääntynyt pt niin eilen kyllä potkutteli taas ylemmäksikin eli ehkäpä se kuitenkin on edelleen rt, toivotaan näin ;)
Olisi se tosin jännää päästä vielä kerran ultraan...tuntuu niin hassulta kuinka iso vauva masussa jo on kun masu on kuitenkin niin sopusuhtainen =)

Tänään masuneuvola joten palailen kertomaan kuulumisia sen jälkeen :wave:
 

Yhteistyössä