Marraskuiset 2021

Moi. Mulla on alkuviikosta eka neuvola ja sit viikolla 12 tuleekin jo rakenneultra. Niskaturvotus huolestuttaa jo etukäteen ja unettomuus vaivaa, Viime yönä meni aamu kahteen ennenkuin uni viimein tuli.
Hoitaja antoi lähetteen myös verikokeisiin kromosomi virheiden etsintää varten. Otitteko muut tämän täydentävän tutkimuksen?
Ensimmäinen raskaus ja LA 9.11.
Tarkoitatko siis sitä seerumiseulaa? Mistä sitten yhdessä ultran kanssa lasketaan riskiluku? Tällä viikolla olen menossa verikokeisiin :) ultra vasta parin viikon päästä.
 
Moi. Mulla on alkuviikosta eka neuvola ja sit viikolla 12 tuleekin jo rakenneultra. Niskaturvotus huolestuttaa jo etukäteen ja unettomuus vaivaa, Viime yönä meni aamu kahteen ennenkuin uni viimein tuli.
Hoitaja antoi lähetteen myös verikokeisiin kromosomi virheiden etsintää varten. Otitteko muut tämän täydentävän tutkimuksen?
Ensimmäinen raskaus ja LA 9.11.
onko jokin syy miksi se huolestuttaa niin paljon? Tai mietin että onko jollain läheisellä tai muulla ollut siitä negatiivisia kokemuksia?
 
Moi. Mulla on alkuviikosta eka neuvola ja sit viikolla 12 tuleekin jo rakenneultra. Niskaturvotus huolestuttaa jo etukäteen ja unettomuus vaivaa, Viime yönä meni aamu kahteen ennenkuin uni viimein tuli.
Hoitaja antoi lähetteen myös verikokeisiin kromosomi virheiden etsintää varten. Otitteko muut tämän täydentävän tutkimuksen?
Ensimmäinen raskaus ja LA 9.11.
Otin kyllä, juuri tänään ensimmäinen neuvolakäynti takana. En muista olenko aiemmissa raskauksissa (lapset 9&7v) ottanut, mutta todennäköisesti koska se on vain verikoe.
 
Lara83
Olen myös menossa verikokeisiin, en oikein näe pointtia että menisi np-ultraan mutta jättäisi siihen liittyvän verikokeen väliin.

Nyt piti sitten jäädä saikulle. Olo on ihan hirveä suurimman osan aikaa. Se vähän auttaa, että ei tee yhtään mitään. Painoa on tippunut pari kiloa parissa viikossa. Ei vielä kovin paha, mutta yli 5% pudotusta pidetään pahana, joten pianhan sekin sitten tulisi täyteen. Saa nyt nähdä milloin pystyy taas tekemään töitä, aiemmissa raskauksissa rv 15 jälkeen on vähän alkanut helpottaa, mutta kunnolla vasta rv 20.
 
Lara83 Tsemppiä, varmasti kysyy jaksamista tuollainen :/ Mäkin oon tänään lähinnä maannu lamaantuneena, niin vellova ja kuvottava olo. Mulla on kuitenkin aina parempia päiviä välissä ja saan syötyä, joten ei hajuakaan millasta olis jos joutuis jatkuvasti oksentaan :/

Jokohan sitä pitää soittaa nt-ultraan aikaa, neuvolassa kun sanottiin että on ollut ruuhkaa. Tänään vasta 7+3, aika matelee. Millähän viikoilla olis paras mennä, moni tuntuu käyvän 12+0 - 12+6?
 
vierailija
Te joille on tulossa toinen tai esim kolmas lapsi, pitääkö isönkin tulla neuvolaan mukaan? Meillä ekassa käytiin yhdessä kaikissa paitsi kun otettiin papa. Mietittiin että tarviikohan nyt tulla.. onkohan siellä täytettäviä papereita tms?
 
Te joille on tulossa toinen tai esim kolmas lapsi, pitääkö isönkin tulla neuvolaan mukaan? Meillä ekassa käytiin yhdessä kaikissa paitsi kun otettiin papa. Mietittiin että tarviikohan nyt tulla.. onkohan siellä täytettäviä papereita tms?
Ei meillä ole mies käynyt kuin ultrissa. En oikeen näe pointtia miksi hänkin siellä ravaisi, kun siellä kuitenkin keskitytään lähinnä äitiin. Esikoisen kanssa taisi tulla siihen ”kela” käynnille kun puolisoa erikseen toivottiin mukaan. :D
 
Te joille on tulossa toinen tai esim kolmas lapsi, pitääkö isönkin tulla neuvolaan mukaan? Meillä ekassa käytiin yhdessä kaikissa paitsi kun otettiin papa. Mietittiin että tarviikohan nyt tulla.. onkohan siellä täytettäviä papereita tms?
Meillä myös mies ollut vaan ultrissa mukana, ensimmäisen lapsen kohdalla vaadin miestä muutaman kerran mukaan, mutta se tosiaan tuntui vähän tyhmältä kun kaikki asiat kohdistui vaan minuun ja vauvaan niin mies tunsi itsensä siinä vähän turhaksi :D
 
C29
Mulla tänään eka neuvola, jännää! ♡

Meen yksin kun mies on töissä, aattelin et koskee enemmän tämä eka mua.
Varhaisultrassa oli tietty mukana. ♡

Kerron fiilikset kun oon siellä käynyt.
 
Lara83 Tsemppiä, varmasti kysyy jaksamista tuollainen :/ Mäkin oon tänään lähinnä maannu lamaantuneena, niin vellova ja kuvottava olo. Mulla on kuitenkin aina parempia päiviä välissä ja saan syötyä, joten ei hajuakaan millasta olis jos joutuis jatkuvasti oksentaan :/

Jokohan sitä pitää soittaa nt-ultraan aikaa, neuvolassa kun sanottiin että on ollut ruuhkaa. Tänään vasta 7+3, aika matelee. Millähän viikoilla olis paras mennä, moni tuntuu käyvän 12+0 - 12+6?
Meillä piti varata netin kautta ja kun siihen syötti lasketunajan niin se tarjosi automaattisesti vaihtoehdot + sain neuvolasta suositusajankohdan ultralle. Mulla silloin 11+6 kun mennään ultraan :)
 
vierailija
Ekassa neuvolassa käyty.

Oma neuvolahoitaja ei ollut paikalla vaan hänellä oli sijainen.

Tosi mukava käynti, oli helppo keskustella kaikesta. ♡ Harmi ettei kys. Henkilö ole minun oma neuvolahoitaja.

Ainoa järkystus oli oma paino.. en ole vaa'alla oikein ikinä käynyt koska herkästi tulee pahamieli vaikka olen aina ollut hoikka mutta myös melko pitkä. Ajattelin painoksi n. 60kg kuten muutama vuosi sitten vaikka tiedostan etten ole enää niin kovassa kunnossa. Voin sanoa että 64,9 kg järkytti aika kovin..samaa näytti kotivaaka. Olen täysin normaali painoinen, BMI n. 22.

Verikokeet tulossa 3 viikon kuluttua
ja myöhemmin toukokuussa niskaturvotusultra kun on viikkoja 12+4 (tulee tehdä ilm. Rv 12-13 kohdalla)
 
Mulle tuli tänään just postissa np-ultra aika ja se olisikin jo 26.päivä tätä kuuta. Täällä päin nämä ajat tulee automaattisesti kun terveydenhoitaja tekee lähetteen sairaalaan. Kiva päästä nyt ihan uuteen sairaalaan tutkittavaksi ja jos kaikki hyvin menee niin ihan synnyttämäänkin. Kolme viimeistä on syntynyt ”homesairaalassa” ja niin erikoista kun jo sillon 12vuotta sitten kyseisessä paikassa oli sisäilma ongelmia ja vielä vajaa parivuotta sitten samat vanhat tilat oli käytössä samoineen ongelmineen. Miten joku pystyi niissä tiloissa olemaan töissä?
 
C29
Ootteko miettineet kotidopplerin hankintaa? Mä aattelin hankkia mutta en tiiä milloin kannattaa..tai lähinnä milloin melko varmasti sydänäänet kuulee. ♡ Ehkä tilaan viikon 12 ultran jälkeen? Vai kuulekohan jo aiemmin? Tosin voi tulla turhaa stressiä jos liian ajoissa yrittää kuunnella ja sitten ei mitään kuulu.

Ja tosiaan haluaisin tutustua muihin tuleviin äiteihin ja saada kahviseuraa. En ole vielä uskaltanut liittyä facen marraskuiset ryhmään.

Tänään 7+5.
 
Ai että. Kerrottiin tänään lapsille raskaudesta. Ne kun on jo 11 ja 13, niin ajattelin etukäteen että mikähän teiniraivari on tulossa. Mutta ne olikin ihan mielissään. Kylläpä helpotti!
kiva kuulla että täällä on muitakin, joilla tulossa isompaa ikäeroa lapsille ja että suhtautuminen pikkusisarukseen ollut hyvä.
Meillä vanhimmat kans 10 ja 12v :) Vähän on vihjailtu että mitä ajattelisivat jos tulis vielä yksi pikkusisko tai veli, kun yksi 1v4kk jo heillä on pikkusiskona. 10vuotias sanoi että sitten muuttaisi kyllä iskän kanssa naapuriin ja voisivat sillon tällön vilkuttaa meille kotia päin xD Tuo 12vuotias ei onneksi niin ole tyrmännyt ajatusta, miettinyt sitä ääneen välillä paljonkin ja ihan fiksuja ajatuksia kyllä ollut minun mielestä... :)
Haluaisin jo oikeastaan kertoa lapsille, ihan jo tämän mahan takia, on se jo niin selvä, mut mies haluaa odottaa np-ultraan asti.
huomenna rv11.
 
  • Tykkää
Reactions: sabs
Huh tänään käyty vielä ultrassa kun tää tiputtelu jatkuu vaan. Mutta siellä oli kaikki hyvin ja kokokin vastasi yhtä päivää isompaa, tänään jo 8+0! Ilmeisesti veri tulee limakalvoilta, mutta on kyllä ärsyttävää.... On ihan hermoheikko olo aiempien keskenmenojen takia :(
 
  • Rakkaus
Reactions: Persikka123
Ootteko miettineet kotidopplerin hankintaa? Mä aattelin hankkia mutta en tiiä milloin kannattaa..tai lähinnä milloin melko varmasti sydänäänet kuulee. ♡ Ehkä tilaan viikon 12 ultran jälkeen? Vai kuulekohan jo aiemmin? Tosin voi tulla turhaa stressiä jos liian ajoissa yrittää kuunnella ja sitten ei mitään kuulu.

Ja tosiaan haluaisin tutustua muihin tuleviin äiteihin ja saada kahviseuraa. En ole vielä uskaltanut liittyä facen marraskuiset ryhmään.

Tänään 7+5.
Mulla on itseasiassa kaapissa doppleri avaamattomassa pakkauksessa! Mulla ei kuuluneet sydänäänet edellisessä raskaudessa vielä 9. viikolla, ylimääräistä rasvaa ei ole mutta mulla on kohtu taaksepäin kallellaan joten se voi vaikuttaa. Nyt mulle varattiin neuvola-aika 10+3 äänien kuuntelua varten, tuolloin kuulemma yleensä kuuluvat jo :)
 
vierailija
Mitäs ootte ajatellu koronarokotteen ottamisesta raskausaikana? Neuvolassa th sanoi että kun on semmoisessa työssä missä voi saaha koronan niin punnita hyödyt ja haitat. Oli sitä mieltä että kannattais ehkä ottaa
 
vierailija
Mitäs ootte ajatellu koronarokotteen ottamisesta raskausaikana? Neuvolassa th sanoi että kun on semmoisessa työssä missä voi saaha koronan niin punnita hyödyt ja haitat. Oli sitä mieltä että kannattais ehkä ottaa

Mä mietin kans asiaa.. työnpuolesta sen rokotteen saisi ja kohta muutenkin. Alkuvuodesta en heti ottanut kun oli yritys käynnissä ja silloin piti olla 2kk 2. Annoksen jälkeen ettei tulisi raskaaksi.

Missä sä työskentelet? Esim. Keskussairaala, ea, tk, vanhuspuoli?

Mä en ota ainakaan ennen RV 12. Ehkä syksyllä voisi rokotetta miettiä kun tutkimustuloksia raskaana olevilta täon tullut ja näkee mihin koronatilanne on menossa..

Mutta vaikea asia kaikenkaikkiaan.
 
vierailija
Mä mietin kans asiaa.. työnpuolesta sen rokotteen saisi ja kohta muutenkin. Alkuvuodesta en heti ottanut kun oli yritys käynnissä ja silloin piti olla 2kk 2. Annoksen jälkeen ettei tulisi raskaaksi.

Missä sä työskentelet? Esim. Keskussairaala, ea, tk, vanhuspuoli?

Mä en ota ainakaan ennen RV 12. Ehkä syksyllä voisi rokotetta miettiä kun tutkimustuloksia raskaana olevilta täon tullut ja näkee mihin koronatilanne on menossa..

Mutta vaikea asia kaikenkaikkiaan.
Oon varhaiskasvatuksessa. En ennen 12 viikkoa ajatellut myöskään ottaa. Täytyy vielä miettiä.
 
Mä ottaisin rokotteen, jos sitä terveydenhuollosta suositeltaisiin. Itseä pelottaa enemmän ajatus koronasta raskauden aikana kuin rokote. Itse teen lähinnä etätöitä ja kontaktit on minimissä, joten saisin kai rokotteen vasta raskauden jälkeen.
 
vierailija
Mä myös varhaiskasvatuksessa töissä. Kysyin neuvolasta ja sanottiin et ei rokoteta, syksyllä sit. Kysyin myös työterveydestä mahdollisuutta siirtyä muihin hommiin/erityisäitiysvapaalle, mutta siellä oltiin sitä mieltä että hoidetaan terveitä lapsia... Viime vuonna ilmeisesti useampi jäänyt varhaiskasvatuksesta erityisäitiysvapaalle. Mulla myös perinnöllinen tukostaipumus.
 
vierailija
Mä myös varhaiskasvatuksessa töissä. Kysyin neuvolasta ja sanottiin et ei rokoteta, syksyllä sit. Kysyin myös työterveydestä mahdollisuutta siirtyä muihin hommiin/erityisäitiysvapaalle, mutta siellä oltiin sitä mieltä että hoidetaan terveitä lapsia... Viime vuonna ilmeisesti useampi jäänyt varhaiskasvatuksesta erityisäitiysvapaalle. Mulla myös perinnöllinen tukostaipumus.

Mä en oo ees kuullut erityisäitiysvapaasta.

Mä oon sairaanhoitaja ja meillä töissä mun tiedossa olevat raskaana olevat hoitajat eivät ole ottaneet rokotetta. Neuvolantätsy ei kans suositellu, sano vaa ettei raskautta suositella rokotteen aikana.

Katon asiaa uudestaan syksymmällä, toki asia mietityttää..
 
C29
Mitens tällä hetkellä muiden raskausoireet?

8+2 menossa.

Mulla unettomuus iltasin ja rinnat vähän arat.

Menkkamaiset poltot loppuneet kuin seinään? Pahoinvointia ei oo ollu ku aluksi parina päivänä. Päänsärkyä ei oo ollu. Jännittää onko kaikki ok kun oon lähes oireeton..

Onneksi ultra to yksityisellä.
 

Yhteistyössä