Marmatusta uusretrovaatteista (älä lue jos eihe ei kiinnosta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja silmissä vilisee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

silmissä vilisee

Vieras
Kuten otsikosta voi päätellä, en ole uusretron ystävä. Siksi toivon että tämä buumi menisi jo pikkuhiljaa ohi, tai ainakin edes sitä, että markkinoile tulisi uusia merkkejä jotka EIVÄT ole uusretroa.

Alkaa olla aika hankala löytää pojalle kivoja paitoja 98/104 koossa, koska en myöskään pidä tulenliekki/hirviö/panssarivaunu-crash-boom-bang-rähinä -vaatteista.

Mutta on mulla sentään silmä jonkun verran tottunut jo uusretroon, koska joitain harvoja paitoja voisin pojallekin ostaa. Niissäkin huomasin sellaisen harmittavan jutun, että monesti poikien mallissa on just ne vastavärillä/tehostevärillä kantatut pääntiet ja hihansuut kun taas tytöillä vastaavassa mallissa pääntie ja hihansuut ovat paidan pohjavärin sävyä ja siten minun mielestäni nätimmät. Minusta ne eri väriset pääntiet ym. vain lisäävät sitä levotonta pyjama-paitavaikutelmaa. Tämän huomasin esim. Aarikan hirvipaidassa (tytön paita pinkki pinkeillä kanttauksilla, pojan paita turkoosi ruskeilla kanntauksilla), Naperonutun Kuumailmapallo -bodyissa ja tunikassa/paidoissa (tytön paita pinkki pinkeillä kanttauksilla, pojan paita sininen vihreillä kanttauksilla). Samoin on ainakin yhdessä Mauri Kunnas-aiheisessa paidassa. Jne, jne. Argh.

Kun kuosit on muutenkin jo värikkäitä ja kirjavia niin pitääkö sitä sekameteliä vielä korostaa erivärisillä kanttauksilla (ja miksi kuitenkin tyttöjen malleissa sitten kuitenkin usein ne kanttaukset on samaa sävyä paidan kanssa ja poikien malleissa ei.)

Mä taas nimenomaan rakastan yli kaiken niitä ihania erivärisiä kanttauksia. Kaikkein parhaimpia on ne esim. tummat vaatteet, joissa on esim. kirkkaanvihreät tai turkoosit saumat, mutta kirjavatkin poikien vaatteet on ihania.

Ap voi tilata vaatteet tenavilleen ulkomailta, jos ei tämä järkyttävä uusretrohömpötys suomessa miellytä. Eli tilaat netistä ulkomailta, niin saat lapsellesi uniikkeja ja mieleisiä vaatteita.

Ei ole sellaista kuin "uusretro". Vintage on oikeasti vanha ja retro on uutta joka on tehty niinkuin vanhan näköiseksi. Esim. jotkut lasten vaatteet on retroja, koska ne on tehty tyyliin viime viikolla vaikka näyttää ihan kasariajan vaatteilta.

Opetelkaa nyt ihmiset sanan retro ja vintage ero. UUSRETRO. Mikä v**** UUSRETRO?

En voi sietää niitä riemunkirjavia kuvioita, ja toinen inhokkini on raitapaidat.
Ja velour vaatteet! Ne ovat usein sisäpuolelta ikävän tuntuisia.
Onneksi osaan ommella, niin en joudu pukemaan lapsiani moisiin :D

Alkuperäinen kirjoittaja rahalla saa:
Ap voi tilata vaatteet tenavilleen ulkomailta, jos ei tämä järkyttävä uusretrohömpötys suomessa miellytä. Eli tilaat netistä ulkomailta, niin saat lapsellesi uniikkeja ja mieleisiä vaatteita.

Tätä oloen harkinnut ja käynyt jotain jo katsomassakin. Onneksi sentään kotimaisistakin kaupoista jotain löytyy, kun terpeeksi monen nettiputiikin valikoimat käy läpi.

[QUOTE="Pikku";29015752]Ai, onhna noita netti pullollaan verkkokauppoja, ihan kotimaisia, joissa myydään pliisuja ja värittömiä pikkuaikuisten vaatteita![/QUOTE]

En minä pliisuja ja värittömiä vaatteita etsi. Pojallani on paljon turkooseja, vaaleanvihreitä ja kirkkaanpunaisia vaatteita, jotain keltaistakin löytyy. Toki myös klassisempia värejä kuten tummansinistä. Saa olla värejä, kunhan ovat kivoja värejä -minusta retrovaatteiden sinapinkeltainen-paskanruskea-myrkynvihreä yhdistelmät ovat jäätävän rumia plus ne sekameteli-kuosit (mielipideasioitahan nämä ovat).

Paidoissa saa olla myös kivoja "lapsellisia" kuvia, mutta omaa silmääni miellyttävät sellaiset vaatteet, joissa yksivärisellä pohjalla on yksi tai muutama kiva kuva. Tällaisia on vaikea löytää, koska esim. LipFishilläkin väriyhdistelmät ovat yleensä turhan räikeitä minun makuuni (pojalla on kyllä se LipFishin turkoosi sammakko-paita, kun siinä on niin kivat värit). Retro-kalsaripaidat eivät vaan sovi minun silmilleni.

Ei lapsella tällä hetkellä ole montaakaan "pikkuaikuisen" vaatetta. Muutama pikeepaita löytyy, niissäkin herkullisia värejä (turkoosia, vaaleanvihreää).

Mm. facebookissa on ommeltujen vaatteiden kirppis, jossa suomalaiset ompelun ammattilaiset ja harrastajat myyvät tekeleitään ja mainostavat sivujaan. Heiltä voi myös tilata sellaisia vaatteita kuin itse tahtoo. Mun mielestä se on melko edullista nyk. brändien merkkituotteisiin verraten ja samalla tietää, ettei ole tukenut lapsityövoimaa tai muuta globaalia bisnestä.

• Tykkää
Reactions: masuilija.
Hmm. Rumiahan retrovaatteet ovat ja juurikin nuo kanttaukset, se on totta. Ja kuka lapsi oikeasti pitää noista vaatteista?
Itse olen kyllä löytänyt ketjuista hm, kappahl ja lindex muunkinlaisia vaatteita. Eikö oikeasti pojalle ole?

Muutenkin poikien vaatteet ovat yleensä rumia ja tylsiä, miksi ei voisi pukea kuin ihmistä?

[QUOTE="noh";29017723]Hmm. Rumiahan retrovaatteet ovat ja juurikin nuo kanttaukset, se on totta. Ja kuka lapsi oikeasti pitää noista vaatteista?
Itse olen kyllä löytänyt ketjuista hm, kappahl ja lindex muunkinlaisia vaatteita. Eikö oikeasti pojalle ole?

Muutenkin poikien vaatteet ovat yleensä rumia ja tylsiä, miksi ei voisi pukea kuin ihmistä?[/QUOTE]

Joo, Lindexiltä olen toki jotain löytänyt, HM:lta ja Kappahlistakin jotain, mutta harvemmin. Sitkeästi kierrän kauppoja ja nettikauppoja, joskus olen löytänyt tosi kivoja Mikki-paitoja :) Niistäkään ei toki kaikki silmää miellytä, mutta kivojakin löytyy.

Ei ole sellaista kuin "uusretro". Vintage on oikeasti vanha ja retro on uutta joka on tehty niinkuin vanhan näköiseksi. Esim. jotkut lasten vaatteet on retroja, koska ne on tehty tyyliin viime viikolla vaikka näyttää ihan kasariajan vaatteilta.

Opetelkaa nyt ihmiset sanan retro ja vintage ero. UUSRETRO. Mikä v**** UUSRETRO?

No niinpä! Huutiksessa on usein jotain vanhaa kamaa myynnissä ja sitten sitä mainostetaan retrona kun tarkoitetaan vintagea. Vintage-sanaa taas siellä ei juurikaan näy.

Ja uusretro...? Mitähän se tarkoittaa retrosta on tehty vielä retrompaa? :D

Eipä nuo retrot uppoa täälläkään. Ihan pikkuvauvalla bodyssa voi toistuvat kuviot olla kivoja ja söpöjä. Isommalla lapsella se luo väistämättä vaikutelman yöpuvusta. Tosiaan jos ei tykkää niistä ruskeista ja sinapinvihreistä niin vaihtoehdoksi tuntuu jäävän yksiväriset tylsät vaatteet (kulahtanut sininen, harmaa tai ruskea pojilla). Kunpa tuo kamala muoti jo loppuisi. Kreikan lomalla löysin ranskankielisillä lapuilla olevia aivan ihania vaatteita. Kirkkaita tai hempeitä värejä, mukavia väriyhdistelmiä eikä mitään ällöttäviä kuvia kuten pääkalloja tai irvistäviä autoja. Voihan vaatteita tilata joo netistä, mutta kivempi on hypistellä kangas kädessä laadun arvioimiseksi.

Jos vielä et ole tutustunut, niin katsastapa ap Next:n tarjonta. Itsekään en yhtään tykkä Me&I yöpaidoista, mutta esim. Nextin vaatteet miellyttävät silmää. Samoin PompdeLux ja värikkäämpiä vaatteita tytöille saa Desigualilta. H&M:lta ja Lindexiltä ostan jonkin verran.

Olen ihan ymmälläni jo sanasta "uusretro", mutta ymmälläni olen myös vaatteista joita kuvailette. Saiskos kuvaa tällaisesta ällöstä tehosteväri -kanttauksesta?

[QUOTE="vieras";29018010]Olen ihan ymmälläni jo sanasta "uusretro", mutta ymmälläni olen myös vaatteista joita kuvailette. Saiskos kuvaa tällaisesta ällöstä tehosteväri -kanttauksesta?[/QUOTE]

Googleta vaatemerkkejä Småfolk, Maxomorra, Metsola...ja mitä kaikkia niitä onkaan. Ja jos selaat netissä lastenvaatekauppoja, huomaat kyllä että näitä kalsaripaitoja on putiikit tulvillaan.

[QUOTE="vieras";29018010]Olen ihan ymmälläni jo sanasta "uusretro", mutta ymmälläni olen myös vaatteista joita kuvailette. Saiskos kuvaa tällaisesta ällöstä tehosteväri -kanttauksesta?[/QUOTE]

Ja tässä vielä esim. JNY Design merkkisen paidan kanttauksia (vain yhtenä esimerkkinä)

img_8548_1111_9b8_prpage.jpg

Yhteistyössä