Märkivä paise häpyhuulissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiekukaiku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiekukaiku

Vieras
Minulle ilmestyi vesirakkulaa muistuttava patti vasemmalle puolelle isoihin häpyhuuliin kolmisen päivää sitten. Se on töissäkäynnin ja liikkumisen takia suurentunut noin 1x2cm kokoiseksi, ja äsken sitä tarkastellessani se puhkesi ja ulos tuli ällöä kellertävää nestettä sekä verta.
Minulla ei koskaan ole vastaavaa häpyhuulissani ollut. Googlettelin sukupuolitaudit, enkä löytänyt vastinetta tälle möykylle sieltä. En ole ollut yhdynnässä reiluun kuukauteen.

Pitäisikö tästä huolestua ja mennä lekurille näyttämään, vai odottelenko että patti lähtee itsestään. Kovin kipeä se ei ole. Paperilla pyyhkiessä tuntuu aralta, mutta ei esim. haittaa istuessa tms. ainakaan liikaa, tuntuu ikävältä vain.

Herpes, finni tai tulehtunut rauhanen. Primääri herpestartunta ei kyllä elimistössä hirveän pitkään idä ennen puhkeamista, eli jos olet aikaisemmin ollut rakkulaton veikkaisin pikemminkin kahta jälkimmäistä.

Lekurilta saa tietty mielenrauhaa, eli kyllä mä ainakin kävisin näyttämässä. :-)

Minulla on juuri samanlainen.. Kävin sukupuolitautien poliklinikalla, jossa oli mies lääkäri.. Hän sanoi suoraan että taitaa olla herpes, mutta muut naiset jotka ovat sitä katsoneet, ovat sanoneet että ihan normaali juttu, varsinki jos ajaa karvoja.. Nyt pelottaa, että millaset tulokset sieltä tulee ensiviikolla.. Eikö herpeksessä ole useita rakkuloita emättimen ja peräaukon seudulla eikä ulommissa häpyhuulissa?

Kuppaa välttämättä ei osata lainkaan epäillä eli kyllä sekin kannattaa tutkia pois epäiltävien listalta. Mikäli siis oletat, että sinulla on täysin mahdollista olla jokin sukupuolitauti.

Minulla on juuri samanlainen.. Kävin sukupuolitautien poliklinikalla, jossa oli mies lääkäri.. Hän sanoi suoraan että taitaa olla herpes, mutta muut naiset jotka ovat sitä katsoneet, ovat sanoneet että ihan normaali juttu, varsinki jos ajaa karvoja.. Nyt pelottaa, että millaset tulokset sieltä tulee ensiviikolla.. Eikö herpeksessä ole useita rakkuloita emättimen ja peräaukon seudulla eikä ulommissa häpyhuulissa?

Itellä kans huomasin paiseen häpärissä kun ajoin karvoja..
Millätavoin siitä pääsee eroon, pitääkö sitä puristella vai lähteekö itsestään..?

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja syökääpä;9814090:
enemmän vitamiineja, varsinkin B12. Huono immuniteetti se aiheuttaa paiseita. Luin tosta lääkärikirjastani. niin ja sinkkiäkin.

Se ei johdu vitamiinien puutteesta, vaan uskallan epäillä hikirauhastulehdusta (karvatuppitulehdus). Siinä paise voi tulla minne vain. Harvemin tuollaiseen kohtaan, mutta ei mahdotonta. Lääkärille olisi hyvä mennä, tarvitaan useinmiten antibioottikuuri ja paiseen puhkaisun. Joskus se voi puhjeta itsestään. Paiseesta otetaan näyte, siitä selviää onko mainitsemani vaiva. Tälläinen paise ei synny huonosta hygieniasta, vaikka kävisi suikussa useimman kerran päivässä, se voi silti tulla. Mutta tässäkin vaivassa hyvä hygienia on tärkeä.
Vo olla jostakin muustakin johtuva, mutta käyppä lääkärillä.

Alapäähän tulee just noita rauhaspatteja. Ja nehän ei siellä pääse ittestään edes puhkeamaan, kipeytyy esim pyöräillessä. Mulla oli selkärangan vieressä talipatti monta vuotta kunnes puhkesi. Se ei edes liikkunut mitenkään aattelin et kasvain mutta märkää sieltä sitten tuli ulos ku kypsy. Ja hygienia ei tosiaankaan vaikuta ehkä ravinto?

Tämä on vanha viesti mutta siltä varalta, jos joku painii vielä samanlaisen ongelman kanssa.
Kannattaa tsekata googlesta myös Bartholonin rauhanen (tai jot. sinne päin).

Itselläni oli patti, noin 1 cm x1 cm vasemman häpyhuulen sisäpuolella ja kipeä kuin mikä, haittaisi kävelyäkin kun se hankasi housuihin. Meni rikki ja vuoti. Minulle nousi kuume ja flunssanoireet. Soitin gynelle, että mikä mahtaa olla. Hänellä ei tietysti ollut aikaa ottaa pikaisesti vastaan mutta epäili tuota Bartholonin rauhasen tulehdusta ja kehotti menemään viipymättä päivystykseen (kun oli nostanut kuumeen) ja hommaamaan antibioottikuurin. Käin sitten työterveydessä, sain 10 pv antibioottikuurin ja antibioottirasvaa. Oireet helpotti päivässä ja istuminen ja kävely ei enää ollut "ankkamaista".

Alkuperäinen kirjoittaja sammahär;11694914:
Tämä on vanha viesti mutta siltä varalta, jos joku painii vielä samanlaisen ongelman kanssa.
Kannattaa tsekata googlesta myös Bartholonin rauhanen (tai jot. sinne päin).

Itselläni oli patti, noin 1 cm x1 cm vasemman häpyhuulen sisäpuolella ja kipeä kuin mikä, haittaisi kävelyäkin kun se hankasi housuihin. Meni rikki ja vuoti. Minulle nousi kuume ja flunssanoireet. Soitin gynelle, että mikä mahtaa olla. Hänellä ei tietysti ollut aikaa ottaa pikaisesti vastaan mutta epäili tuota Bartholonin rauhasen tulehdusta ja kehotti menemään viipymättä päivystykseen (kun oli nostanut kuumeen) ja hommaamaan antibioottikuurin. Käin sitten työterveydessä, sain 10 pv antibioottikuurin ja antibioottirasvaa. Oireet helpotti päivässä ja istuminen ja kävely ei enää ollut "ankkamaista".

Minulla oli tuollainen vastaavanlainen nuorena kaksi kertaa. Ihan tuli kuin puun takaa. En ollut sinä aikana edes seurustellut tai ollut suhteessa yhteenkään mieheen, tiesin ettei ainakaan mitään sukupuolitautiin liittyvää ole. Patti alapäässä oli kamalan tulehtunut ja suurehko. Saunassa kun olin kuuma teki tosi pahaa, mutta se hyvä puoli siinä oli, että saunan jälkeen kun illalla kävin pisulla paise puhkesi ja tuli kaikki ulos (liekö kypsynyt kuumassa puhkeamisvaiheeseen). Kynelle kun menin niin sanoi, ei näy jälkeäkään mistään on puhditanut itse itsensä täydellisesti. Tuli toisen kerran ja puhkesi itsestään kun kyyristyin jotakin ottamaan lattialta. Sen jälkeen ei ole näkynyt ja onhan siitä jo paljon aikaa. Hyvä hygienia ei näköjään auta aina.

Yhteistyössä