Märkärupi

RouvaMadHatter

Aktiivinen jäsen
08.06.2006
7 106
2
36
Miten helposti märkärupi tarttuu?

Meillä kävi eilen sukulaistyttö 7v jolla oli yksi märkärupi mahassa. On antibioottikuurilla. Pesi kädet hyvin heti meille tultuaan. Nyt vaan olen ihan hysteerinen että onko se voinut tarttua meidän lapsiinkin :/ ? Leikkivät kuitenkin yhdessä samoilla leluilla.

Onko kenenkään lapsilla ollut :wave: ?

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaJackSparrow:
Miten helposti märkärupi tarttuu?

Meillä kävi eilen sukulaistyttö 7v jolla oli yksi märkärupi mahassa. On antibioottikuurilla. Pesi kädet hyvin heti meille tultuaan. Nyt vaan olen ihan hysteerinen että onko se voinut tarttua meidän lapsiinkin :/ ? Leikkivät kuitenkin yhdessä samoilla leluilla.

Onko kenenkään lapsilla ollut :wave: ?

Kyllä se aika helposti tarttuu, mutta mun ymmärtäkseni vain kosketuksesta. Mun lapsilla ei ole ollut, mutta mulla oli mukulana. Kumpikin jalka takaa ihan märkäruven peitossa. Se ei ollut kivaa
:kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Räpätäti:
Ikävä kyllä se on tosi herkkä tarttumaan.. Käsien pesu kyllä auttaa, ja kun kuitenkin on mahassa, niin tuskin tyttö sitä rassasi jatkuvasti? Kosketuksesta siis tarttuu..

Ei rassannut. Nosti tullessaan paidan helmaa ja näytti sen jonka jälkeen mentiin käsien pesulle. En kyllä huomannut että olisi raapinut tms.

Millanen se märkärupi sitten on? Kun mun miehellä on nyt tullut töissä molempiin kämmeniin ihan kauhea ihottuma, iho ihan halkeilee ja on tosi kammottavan näköinen. Kävi lääkärissä, ja siellä oli taas joku keikkalääkäri joka väitti sen olevan märkärupi. Meistä se kyllä ei ole sitä, ja olis kai se nyt tarttunu koko perheeseen jos sitä olis. Itse epäilen allergiaa.

Valitettavasti märkärupi on tarttuvaa, mutta onneksi tiedätte asiasta, joten osaatte tarkkailla lastanne.
Minä en menisi kyläilemään, jos lapsella olisi märkärupi vielä noin kunnolla päällä.

No en minäkään olisi tuonut kylään jos omalla olisi ollut :/ . Mutta en voinut heitä poiskaan meiltä ajaa :whistle: .

On varmaan jo liian myöhäistä alkaa pestä leluja ja mistä edes tiedän millä kaikilla leluilla leikkikään.. Tehoaisikohan pakkanen noihin pöpöihin, ulkona parikymmentä astetta jos sinne veisi..?

Hei, en osaa linkittää, mutta googleta märkärupi, ekaks tarjoaa tartuntatautiliiton sivua, ja se on loistava, kuvat ja tekstit, ja ennenkaikkea ehkäisy.
Meillä oli toissakesänä, kun hiekkalaatikpolla sai naapurilta tartunnan. Ja voi kamala sitä pyykin määrää..
Toivottavasti ei tarttunut kuitenkaan!

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaJackSparrow:
Onko muilla kokemusta :wave: ?

Märkärupi on todella tarttuvaa ja ihmettelen kyllä, että tulivat kylään.

Märkärupi voi kehittyä myös itsekseen esim. hyttysen pistoon. Näin kävi meillä.

Mun poikani sai vauvana märkäruven, joka meni vereen asti ja vauva oli vähällä kuolla. Lääkäri tk:ssa vain puhui sienen tapaisesta ihottumasta ja antoi jotain rasvaa. Pojalla ei ollut ihottumaa, josta sen olisi voinut arvata märkäruveksi. Kaula, kainalot ja nivustaipeet ja korvantaukset oli punaiset ja koko ajan märät. Tk-lääkärin jälkeen lähdettiin lastensairaalaan ja siellä lääkäri heti vauvan ja ihon nähtyään sanoi, ett on märkärupi, joka on mennyt vereen asti. Ja kahdeksan vuorokauden suonensisäinen antibiootti. Vasta kun poika oli parantunut, lääkäri sanoi, ettei olisi monta päivää elänyt... Märkäruven kanssa ei siis ole leikkimistä.

Meillä oli kahdella. Toiselle tuli tulehtuneeseen herpesrakkulaan ja toinen sai varmaan tartunnan haavaansa. Ei päästy lääkäriin kun oli pyhät ( ja asutaan tajuttoman kaukana päivystyksestä) joten otin neitstä ensihoito-ohjeet. Lioteltiin ruvet irti veden ja desinfiointianeen kanssa ja kuivateltiin koko tulehtunut alue ja sitten rasvattiin basimycinillä. Sama seuraavana päivänä uudestaan ja rasvaa laiteltiin pari kertaa päivässä. Ruvet parani kolmessa päivässä.

Alkuperäinen kirjoittaja mm:
health.fi/tartuntatautiliitto

Saattaa vielä tarttua. Tarkkaile lastasi.

Jotta tartuntakierre saataisiin päivähoitopaikassa katkaistua, vanhemmille on syytä painottaa, että lapset, joilla on märkäisiä rakkuloita, eivät kuulu päivähoitoon. Koululaiset osaavat jo paremmin huolehtia puhtaudestaan, joten heidän kohdallaan eristämistarvetta ei yleensä ole, kunhan asianmukaisesta lääkehoidosta on huolehdittu.

Tuolta kopsattu.

Se ei ollut märkäinen rakkula vaan sellanen "musta rupi".

Ää, päivä pilalla kun mietin moisia..

Älä pilaa päivääsi, vahinko on jo sattunut, jos niikseen tulee. Saatta yhtä hyvin olla niin, ettei tarttunutkaan.
Katselet tarkasti lasta ensi viikolla niitä rupia tulee, jos tarttui. Pese kuitenkin nyt tekstiilit joihin vierailija kuivasi itsensä jne.
Meillä lapselle tuli ekaks kainaloon, josta en meinannut sitä edes huomata!
Ikävää, kun tarttuvan taudin kourissa olevaa ei malteta pitää kotona niin, että taatusti tartuntavaara on ohi. Ei se montaa päivää veisi.

Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Älä pilaa päivääsi, vahinko on jo sattunut, jos niikseen tulee. Saatta yhtä hyvin olla niin, ettei tarttunutkaan.
Katselet tarkasti lasta ensi viikolla niitä rupia tulee, jos tarttui. Pese kuitenkin nyt tekstiilit joihin vierailija kuivasi itsensä jne.
Meillä lapselle tuli ekaks kainaloon, josta en meinannut sitä edes huomata!
Ikävää, kun tarttuvan taudin kourissa olevaa ei malteta pitää kotona niin, että taatusti tartuntavaara on ohi. Ei se montaa päivää veisi.

Kuivasi kätensä talouspaperiin ja paperi roskiin.

Ärsyttää vaan..

Yhteistyössä