Marjojen mehustamisesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Viikonloppuna pitäisi marjat mehustaa ja minulla on nyt ekana 10litran pönttö täys marjoja ja niillä aloitan. En ole ennen mehustanut, joten vinkkejä otan mielelläni vastaan!

Marjat on ns. hapottomia punaviinimarjoja, joten ei vissiin tarvi sokeria juuri paljoakaan. Vai?
Paljon mehustimeen voi kerralla marjoja laittaa? Paljonko mehua suurinpiirtein tulee 10litrasta marjoja?

Mä työnnän mehustimen täyteen marjoja, en laita sokeria, mut jos laitat niin kerroksittain, alimmaiseks ja päällimmäiseks marjoja, sitten kiehumaan,mä laitan ämpärin/ kattilan tuolille ja valutan mehun siihen. Sit keitän/liotan viel sokerin hellalla mehuun ja pulotan ja kylmään.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Mä työnnän mehustimen täyteen marjoja, en laita sokeria, mut jos laitat niin kerroksittain, alimmaiseks ja päällimmäiseks marjoja, sitten kiehumaan,mä laitan ämpärin/ kattilan tuolille ja valutan mehun siihen. Sit keitän/liotan viel sokerin hellalla mehuun ja pulotan ja kylmään.

mä ajattelin pistää pakkaseen mehut.

Mehumaijan voi laittaa marjoja täyteen, huolehdi että alaosassa on kokoajan vettä tarpeeksi. Sokeria voi laittaa n. 1dl/litraan mehua. Luulisin, että saat n.5l mehua.
Ja kannattaa pakastaa, koska silloin pääsee helpoimmalla. Ja kannattaa pakastaa puolen litran astioihin :)

Mitä ovat hapottomat punaviinimarjat? Taikinamarjoja? Niitä ei kai enää nykyään suositella syötäväksi. Mä laitan mehustimen täyteen marjoja, lasken mehun suoraan isoon kattilaan, lisään sokerin mehun sekaan, kuumennan jotta sokeri sulaa ja pullotan kuumana.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Ai laitattekste sokeria JO sinne mehumaijaan? :o

Mä laitan vasta valmiiseen mehuun ja lapset tituleeraa sitä karseeksi. :snotty:
Siinäkö on menny vikaan?

Jotkut laittaa, jotkut ei. Mä laitan vasta valmiiseen mehuun.

Alkuperäinen kirjoittaja rew:
Ai laitattekste sokeria JO sinne mehumaijaan? :o

Mä laitan vasta valmiiseen mehuun ja lapset tituleeraa sitä karseeksi. :snotty:
Siinäkö on menny vikaan?

Jotkut laittaa, jotkut ei. Mä laitan vasta valmiiseen mehuun.

No minä laitan sitten ilmeisesti liian vähän :D

Tosin mun lainassa oleva maija oli alumiinimaija.... sitäkään ei kaiketi enää suositella :$

Alkuperäinen kirjoittaja r:
Mitä ovat hapottomat punaviinimarjat? Taikinamarjoja? Niitä ei kai enää nykyään suositella syötäväksi. Mä laitan mehustimen täyteen marjoja, lasken mehun suoraan isoon kattilaan, lisään sokerin mehun sekaan, kuumennan jotta sokeri sulaa ja pullotan kuumana.

Se on joku lajike vaan. En tiedä nimeä. Mutta semmoisia vähähappoisia. Ei kovinkaan kirpeitä. Mummilassa niitä oli aikoinaan kun pappani niistä tykkäsi. Oli heillä tavallisiakin. Mummi teki tavan viinimarjoista mehut ja ne "papanmarjat" sai olla puskissa ja niitä vaan syötiin. Meillä on niitä 4 pensasta. En kyllä tiedä onko juuri samoja, mutta samalle maistuu. En ole ikinä tykännyt tavallisista viinimarjoista kun ovat liian kirpeitä.

Piti oikei netistä katsoa tuo taikinamarja, eikä ole niitä nuo meidän pensaat.

Koitin netistä etsiä punaviinimarjalajikkeita ja löysin vain kaksi mitä suomessa on:

punainen hollantilainen, joka on melko hapan marja sekä sitten jonkheer van tets, joka on melko makea. ja ilmeisesti noi on sitten tuota jälkimmäistä.

Mehumaijan voi täyttää ihan äärimmilleen, meillä menee se ämpärillinen kerrallaan. Lapsuudenkodissa äiti mehusti niin, että laittoi sokerit jo marjojen sekaan. Mä laitan vasta mehuun, ja vähän atamonia kans.

Alkuperäinen kirjoittaja ä:
Voihan siihen mehuun lisätä pakastamisenki jälkeen sokeria, jos lapset ei muuten tykkää.

No toki voi ja sitäkin koetin, mutta jokin siinä mättää.

Syytän alumiinimaijaa. Ostan teräksisen.

Annatko mehun kerääntyä maijan pohjalle ja lasket kattilaan myöhemmin? Tällöin alumiinia liukenee enemmän ja mehusta voi tulla kitkerää, jos mehu ehtii muhia maijan pohjilla. Laske mehu suoraan kattilaan, siis siten että mehuletku on ihan koko ajan auki. Tällöin alumiininen maija ei haittaa niin paljoa.

Voihan siihen mehuun lisätä pakastamisenki jälkeen sokeria, jos lapset ei muuten tykkää.

Annatko mehun kerääntyä maijan pohjalle ja lasket kattilaan myöhemmin? Tällöin alumiinia liukenee enemmän ja mehusta voi tulla kitkerää, jos mehu ehtii muhia maijan pohjilla. Laske mehu suoraan kattilaan, siis siten että mehuletku on ihan koko ajan auki. Tällöin alumiininen maija ei haittaa niin paljoa.

No just. Mä annan sen kerääntyä ja lasken vasta sitten.
Kerran mä vasta olen mehuja itse keitellyt, se on mun äitini himo- mä teen ennemmin hilloja, äiti luottaa mehustuksen voimaan.
Anopilta lainasin mehumaijaa kun piti saada itsekin koittaa.

Kerran mä vasta olen mehuja itse keitellyt, se on mun äitini himo- mä teen ennemmin hilloja, äiti luottaa mehustuksen voimaan.

Minä kun olen vasta vähän aikaa sitten oppinut mehustamaan, niin muistelen minulle kerrotun siinä olevan joku merkitys, että mehua päästetään asteittain. En tiiä olenko ihan omasta päästä keksinyt, että jos letku on auki koko ajan, mehua tulisi vähemmän, ikään kuin se kiinni oleva letku pitäisi "systeemin" tiiviimpänä ja mehua tulisi nopeammin ja reippaammin. Luultavasti olen keksinyt tämän itsekseni.

Unohdin laittaa että se kattila pitää tietysti olla teräksinen eikä alumiininen, mutta sen varmaan hokasit itsekin.