marinoidun broilerin anto 1-v lapselle?

Antaisitteko marinoitua broilerin fileetä just 1-v täyttäneelle lapselle? Tein broilerikeittoa joka muuten sopisi lapselle annettavaksi,mutta kun fileet ovat marinoituja (mieheni olikin ostanut marinoituja fileitä eikä marinoimattomia,joten tein keiton niistä.) Tiedän kyllä että niissä on suolaa ja lisäaineita,mutta kuinka vaarallista tuo marinaadi lisäaineineen oikein on? Onko kellään tarkempaa tietoa? Pitäiskö syödä vaan itse ja antaa lapselle omat pöperöt? Tekis mieli antaa hänelle tuota samaa ruokaa mitä mekin syömme,mutta vähän hirvittää jos siitä onkin jotain haittaa. Hävettää :ashamed: ihan kysyä tällaista, mutta mieluummin kysyn neuvoa kanssasisaruksilta kuin hoksaan myöhemmin että ois pitäny vähän kysellä etukäteen. :/

Kun lapsemme ovat yksivuotiaina siirtyneet syömään perheen yhteistä ruokaa, olen kyllä tarjonnut broilerikastiketta, joka on tehty marinoiduista broilerisuikaleista. Olen ajatellut, että marinadi laimenee, kun kastikkeessa kuitenkin on runsaasti nestettä.

että kaupan marinoituja lihoja tulisi välttää,koska niiden tuoreudesta ei aina ole takuuta. Niissähän on pitemmät päiväykset,kuin marinoimattomissa lihoissa. Vaikka lihan pitäisikin säilyä marinadissa pitempään,niin sen varaan ei kannata laskea...En ole kyllä mistään muualta tällaista kuullut,eikä kenellekään ystävällenikään ole neuvolan terkat koskaan sanoneet mitään tällaista,joten?
Olen kyllä sillontällöin antanut tytölle (1v2kk) marinodusta broilerista tehtyä kastiketta.

Olen joskus "hätätapauksessa" antanut marinoitua lihaa mutta silloin olen leikannut lihasta pinnan pois (ollut siis isompia paloja kuin suikaleet). Ostan aina lasta ajatellen maustamattomat lihat ja marinoin/ maustan ne itse. Aikuiset sitten lisäävät suolan lautasella. Meillä pojalla mysö allergioita joiden kanssa oltava tarkkana.

Salama McQueen
Alkuperäinen kirjoittaja Elmeri -81:
että kaupan marinoituja lihoja tulisi välttää,koska niiden tuoreudesta ei aina ole takuuta. Niissähän on pitemmät päiväykset,kuin marinoimattomissa lihoissa. Vaikka lihan pitäisikin säilyä marinadissa pitempään,niin sen varaan ei kannata laskea...En ole kyllä mistään muualta tällaista kuullut,eikä kenellekään ystävällenikään ole neuvolan terkat koskaan sanoneet mitään tällaista,joten?
Olen kyllä sillontällöin antanut tytölle (1v2kk) marinodusta broilerista tehtyä kastiketta.
:D Nyt on neuvolan täti ollut hieman sekaisin. Tottakai ne on turvallisia käyttää sen TUOREUDEN puolesta, jos sitä vaan mietitään. Jos siis päiväys on kunnossa ja tuote oikein säilytetty. Mutta tuo nyt pätee mihin vaan elitarvikkeeseen.

Itse olen antanut vuosikkaalle ihan samoja ruokia kuin me syömme, myös siis marinoituja. Jos jotain siinä olen miettinyt, niin sitä suolaa, hunajaa, mausteita ja niitä lisäaineita.

Samoin meille sanottiin neuvolassa, että ihan samoja ruokia voi antaa vuosikkaalle kuin koko perhe syö eli myös marinoituja lihoja, leipää jne, joissa on suolaakin. Toki kohtuus kaikessa. Jos suositus on että 1-vuotias voi siirtyä syömään samaa ruokaa muun perheen kanssa, niin miksi meidän on niin vaikea sitä ymmärtää... Myös itse murehdin aikoinani ties mitä ruokiin liittyviä asioita ( :headwall: ), mutta terveellä maalaisjärjellä siitä selviää...Mutta hyvähän se on että samalla tulee kiinnitettyä enemmän huomiota myös omaan ruokavalioon, kun yrittää valmistaa perheelle terveellisen aterian. :heart:

Yhteistyössä