Marevan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joskus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joskus

Vieras
Hei,

Onko kellään kokemuksia marevanista? Onko sitä mahdollista käyttää raskauden aikana?
Itselläni ollut lääkitys jo useamman vuoden ja olen saanut lääkäreiltä infoa ettei raskaus koskaan mahdollinen.
Toiset lääkärit ovat olleet sitä mieltä että lääkityksen voisi vaihtaa hepariini pistoksiin.

Onko raskaus liian vaarallinen lapselle? Minulle?

Mun yhellä tutulla vaihettiin marevan pistoksiin ku suunnitteli raskautta. Raskaus ja synnytys meni hyvin, ei mitään häikkää missään vaiheessa. Jos joskus on tukoksen "sairastanu" niin sitte ei käsittääkseni hevillä lääkettä vaihdeta eikä suositella raskautta. En oo varma, kannattaa kysyä lääkäriltä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 13:23 joskus kirjoitti:
Hei,

Onko kellään kokemuksia marevanista? Onko sitä mahdollista käyttää raskauden aikana?
Itselläni ollut lääkitys jo useamman vuoden ja olen saanut lääkäreiltä infoa ettei raskaus koskaan mahdollinen.
Toiset lääkärit ovat olleet sitä mieltä että lääkityksen voisi vaihtaa hepariini pistoksiin.

Onko raskaus liian vaarallinen lapselle? Minulle?
Siis mun käsittääkseni raskaus on kyllä ihan mahollinen :o Siis kun mulla on verenhyytymisongelma aina raskautuessani ja raskausaikana käytin klexane-piikitystä joka siis ohentaa verta ja estää veritulppien syntyä. Ja marevaania käytetään samaan ongelmaan ja mun käsittääkseni ihan raskausaikanakin. Tuuppas lukemaan juttuja veriryhmään www.kenguru.fi siellä on tyyppejä jotka tietää asiasta paljon :)

Marevan on sikiötoksinen aine, eli sitä ei missään nimessä voida käyttää raskauden aikana. Klexane/Fragmin-piikitykset (minihepariinia) korvaavat Marevanin raskausaikana, eli raskaus on täysin mahdollinen ja turvallinen. Olen itse käyttänyt piikityksiä raskausaikana ilman ongelmaa, synnytyksen jälkeen voikin heti siirtyä Marevaniin (sen kanssa voi siis myös imettää).

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.08.2006 klo 17:19 vieras kirjoitti:
Marevan on sikiötoksinen aine, eli sitä ei missään nimessä voida käyttää raskauden aikana. Klexane/Fragmin-piikitykset (minihepariinia) korvaavat Marevanin raskausaikana, eli raskaus on täysin mahdollinen ja turvallinen. Olen itse käyttänyt piikityksiä raskausaikana ilman ongelmaa, synnytyksen jälkeen voikin heti siirtyä Marevaniin (sen kanssa voi siis myös imettää).

Oliko sinun mahdollista synnyttää normaalisti vai leikattiinko? Aloititko hepariinin pistämisen kuin paljon ennen raskautta?

Pistokset aloitettiin vasta raskausaikana. Alakautta synnytin ilman ongelmia. Ainut "ongelma" oli piikitysten jahkaaminen (pistääkö vai ei) kun synnytys oli lähellä/aluillaan, sillä halusin epiduraalipuudutuksen ja sitä ennen piikityksissä oltava taukoa vähintään 12 tuntia (muuten vaarana saada epiduraalihematooma). Olin tuolloin sairaalassa, sillä synnytys käynnistettiin, joten tuokin jahkaaminen jäi lääkäreiden harteille. Jos ei halua selkäpuudutuksia, ei ole tuotakaan ongelmaa, vaan piikityksiä jatketaan aivan synnytykseen saakka ja Marevan aloitetaan heti synnytyksen jälkeen.

Yhteistyössä