Mamulle kolme vuotta linnaa teinitytön törkeästä raiskauksesta sekä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en puhunut vantaalaisista vaan hiiristä ja hevosista.

Minkä takia vaikkapa lapissa syntynyttä, mutta sittemmin Vantaalle muuttanutta saa kutsua edelleen lappalaiseksi?
Multakin on usein kysytty näin:
-Missä asut?
-LänsiSuomessa
-Oletko sieltä kotoisin, murteesi perusteella ajattelin että et?
-En ole...

Miksi tuo asia ei ole väärin, mutta se on jos yöntimolta kysyy hänen syntyperäänsä?

...ja ei, en ole lappalainen.

Vantaalaisuus on syntyperä?

Sähän se näppärästi keksit uusia väittämiä.

Koko pointti oli se, et vantaalainen kertoo vain asuinpaikan, esim suomalainen on jo kansalaisuuteen viittaava termi ja siksi ihan eriasia. Sä voit asua vaikka Oslossa ja olla suomalainen, tai olla vantaalainen mut britti, Ei se sen vaikeampaa ole.

Olla kotoisin tai missä kaupungissa asuu on eri asia.
Eikä ole...jos joku kysyy multa missä mä asun ja kerron sen ja sitten aletaan penätä mistä olen kotoisin niin se on sama asia kuin kysyisi somalialaiselta mistä hän on alunperin lähtöjään, mutta jostain syystä se on rasismia ja väärin...

Voi olla, jos on syntynyt Vantaalla...vai väitätkö ettei ole?
Miksi jos kantasuomalaiselta kysytään tuota, oikea vastaus olisi ''suomalainen'', mutta taas jos yöntimolta kysyy niin pitäisi hyväksyä vastauksena ''syntyperäinen vantaalainen''?

Mä olen siis sun logiikalla saksalainen vaikken ole koskaan siellä edes käynyt, kun osa isovanhemmistani on syntyperältään saksalaisia vaikka ovat suomessa syntyneet, niinkö? Vai päteekö tämä logiikka vain tummempi-ihoisiin?

No onhan se eriasia onko se somalialainen syntynyt siellä somaliassa vai vantaalla
Miksi?
Miksi se ei ole sama asia kun puhutaan kantasuomalaisesta ja hänen jälkeläisistään? Mä tunnen aika monta suomenruotsalaista jotka kokevat olevansa ruotsalaisia jotka vaan asuvat Suomessa, eikä se heittää haittaa vaan ovat ylpeitä siitä mistä tulevat (vaikka olisivat täällä syntyneet)..luulenpa että samaa ylpeyttä kokee somalialainenkin sukujuuristaan, jostain syystä suomalaisille on vaan tärkeetä inputtaa ja sanoa heitä jopa kantasuomalaisiksi vaikka niin ei ole jos kerran ovat juuriltaan muualta.

Miksi?
Miksi se ei ole sama asia kun puhutaan kantasuomalaisesta ja hänen jälkeläisistään? Mä tunnen aika monta suomenruotsalaista jotka kokevat olevansa ruotsalaisia jotka vaan asuvat Suomessa, eikä se heittää haittaa vaan ovat ylpeitä siitä mistä tulevat (vaikka olisivat täällä syntyneet)..luulenpa että samaa ylpeyttä kokee somalialainenkin sukujuuristaan, jostain syystä suomalaisille on vaan tärkeetä inputtaa ja sanoa heitä jopa kantasuomalaisiksi vaikka niin ei ole jos kerran ovat juuriltaan muualta.

miten tämä liittyy vantaalaisuuteen? Sä kokoajan perustelet väittämääsi kansalaisuudella ja/tai syntyperällä. ja mistä sä nyt jo ton kantasuomalaisen tuohon repäsit?
Kysymys alunperin liittyi siihen onko vantaalla syntynyt ja elänyt ihminen vantaalainen, mitä siis siihen vastaat? vantaalainen? vai "vantaalainen"

Mä olen siis sun logiikalla saksalainen vaikken ole koskaan siellä edes käynyt, kun osa isovanhemmistani on syntyperältään saksalaisia vaikka ovat suomessa syntyneet, niinkö? Vai päteekö tämä logiikka vain tummempi-ihoisiin?
No tunnetko olevasi saksalainen?
Veikkaan Suomessa somalivanhemmista syntyneen lapsen tuntevan itsensä somaliksi eikä suomalaiseksi.

• Tykkää
Reactions: Elena777
Miksi?
Nyt sä puhuit itsesi suohon

Uusimmat

Yhteistyössä