Mamueläkeläisille erityisrahoja 22 000 000 ? vuodessa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elättäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

elättäjä

Vieras
Kipaisin asioilla invalidiliiton sivuilla, ja törmäsin tällaiseen tekstiin. Maahanmuuttajaeläkeläisillä näkyy olevan erityistuki, jota KELA maksaa.
Tilastokeskuksen mukaan rahaa tähän menee 22 miljoonaa vuodessa vähän yli 5000 käytännössä tulottomalle mamueläkeläiselle, joko vanhuuseläkkeelä oleville tai nuorille työkyvyttömille. Ja luku kasvaa...

Lainaus
"Maahanmuuttajien erityistuki
Kansaneläkelaitos

Maahanmuuttajan erityistukea maksetaan 16-64 vuotta täyttäneelle kansaneläkelain mukaisesti työkyvyttömälle tai 65 vuotta täyttäneelle maahanmuuttajalle, jos hän on asunut Suomessa 16-vuotta täytettyään yhtäjaksoisesti vähintään 5 vuotta. Lisäksi edellytetään ettei hän saa täyttä kansaneläkettä, koska ei ole asunut Suomessa riittävän pitkään. Ennen erityistuen myöntämistä hakijan on täytynyt hakea Suomesta ja ulkomailta kaikki eläkkeet ja muut etuudet, johon hänellä voi olla oikeus. Maahanmuuttajan erityistuen määrä vastaa suurimmillaan täyttä kansaneläkettä (katso summat tämän oppaan kohdasta kohdasta Ajankohtaista tietoa ), mutta sitä pienentävät lähes kaikki hakijan käytettävissä olevat muut tulot sekä puolison tulot. Tietoa puolison tulojen vaikutuksista löytyy KELA:n nettisivuilta www.kela.fi (klikkaa etusivulta kohtaa Eläkkeelle ja sieltä vasemmasta reunasta kohtaa Maahanmuuttajien eritystuki; Esimerkkejä erityistuesta). Tuloja, jotka eivät vaikuta maahanmuuttajan erityistukeen ovat mm. toimeentulotuki, asumistuki, lapsilisä, lapsikorotus, jota maksetaan kansaneläkkeen tai työeläkkeen tai työttömyysturvan perusteella. Myöskään eläkettä saavan hoitotukea, puolison vammaistukea tai omaisuutta ei lasketa tuloksi.
 

Yhteistyössä