mammammaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mussukka harmailee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2006 klo 16:38 mammammaa kirjoitti:
Ei vielä kolahtanu postilaatikkoon. Toivottavasti tulee pian, yks tyyppi ennusti(?) että meidän pikkukakkonen syntyis jo ens viikolla! :D

KÄÄKS! paljonko sulla on nyt viikot?

BTW, selvisi edellisellä neuvolakäynnillä kun neuvolakorttiin merkitään edellisen synnytyksen kesto. Mulla meni 1. vaiheen kesto niin yksiin tipan laittamisen kellonajan kanssa, että luulin sitten niitä muitakin kellonajoiksi (menivät nekin hyvin yks yhteen). Siitä sitte alloin pähkäillä, että minkälaiset paperit kätilö saa synnyttäjästä nenän eteen kun vuoro vaihtuu? Jos kätilö tulee ponnistusvaiheessa, niin onko sillä mitään tietoa, kauanko synnytys on kokonaisuudessaan kestänyt, ja ennen kaikkea, milloin synnyttäjä on tullut sairaalaan?
Jos synnytyksen kesto merkitään säännöllisistä supistuksista eikä muuta tietoa ole, niin minunkin kohdalla sitten olisin synnytellyt iltavuoron vaihtuessa "vasta" n. 9 tuntia. Vaikkakin vedet olivat menneet jo yli vuorokausi ennen enkä ollut silmänräpäystäkään levännyt sen jälkeen....
Koko homman ideana se, että jos tuota tietoa ei ole saatavilla, niin se tietenkin selittäisi jonkin verran, miksei kätilö uskonut minun olevan niin poikki kun oikeasti olin...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2006 klo 19:04 mammammaa kirjoitti:
BTW, selvisi edellisellä neuvolakäynnillä kun neuvolakorttiin merkitään edellisen synnytyksen kesto. Mulla meni 1. vaiheen kesto niin yksiin tipan laittamisen kellonajan kanssa, että luulin sitten niitä muitakin kellonajoiksi (menivät nekin hyvin yks yhteen). Siitä sitte alloin pähkäillä, että minkälaiset paperit kätilö saa synnyttäjästä nenän eteen kun vuoro vaihtuu? Jos kätilö tulee ponnistusvaiheessa, niin onko sillä mitään tietoa, kauanko synnytys on kokonaisuudessaan kestänyt, ja ennen kaikkea, milloin synnyttäjä on tullut sairaalaan?
Jos synnytyksen kesto merkitään säännöllisistä supistuksista eikä muuta tietoa ole, niin minunkin kohdalla sitten olisin synnytellyt iltavuoron vaihtuessa "vasta" n. 9 tuntia. Vaikkakin vedet olivat menneet jo yli vuorokausi ennen enkä ollut silmänräpäystäkään levännyt sen jälkeen....
Koko homman ideana se, että jos tuota tietoa ei ole saatavilla, niin se tietenkin selittäisi jonkin verran, miksei kätilö uskonut minun olevan niin poikki kun oikeasti olin...

Raportilla vuorojen vaihteessa kaikki vuoroon tulevat hoitajat saavat aika tarkat raportit synnyttäjistä, ja sille kuka tulee jatkamaan synnyttäjän hoitamista annetaan vielä usein tarkennettu raportti, eli esim. aamuvuoron kätilö tarkentaa iltavuoroon tulijalle vielä asioita ja tilannetta, eli tiedossa ovat kyllä niin synnyttäjän sairaalaantuloaika ja mm. lapsivesienmenoaika ja säännöllisten supistusten alkamisaika (sup. alle 10min välein) josta synnytys lasketaan alkaneeksi. Ja toki kätilö keskustelee vielä synnyttäjänkin kanssa, jotta pääsee ajantasalle asioista =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2006 klo 19:36 mammammaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2006 klo 19:11 mussukka kirjoitti:
Ja toki kätilö keskustelee vielä synnyttäjänkin kanssa, jotta pääsee ajantasalle asioista =)

*kröhöm!* :laugh:

Siis ainakin PITÄISI, jos vaan tilanne sallii =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2006 klo 19:38 mussukka taas kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2006 klo 19:36 mammammaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2006 klo 19:11 mussukka kirjoitti:
Ja toki kätilö keskustelee vielä synnyttäjänkin kanssa, jotta pääsee ajantasalle asioista =)

*kröhöm!* :laugh:

Siis ainakin PITÄISI, jos vaan tilanne sallii =)

:ashamed:

No ehdottomasti kipein vaihe oli kyllä menossa koko synnytyksestä, mut ei voi sanoa, että silloin olis vielä niin kiire ollut. Voi kun olis tuollon jo tiennyt, että kyljelläänkin voipi ponnistella, kun kävi niin h-tin kipeää se selällen meno, mitä tuo yks alkoi heti vaatimaan kun saliin tuli :/

Mutta kiitokset jälleen :) "Ennustaja" korjasi/selvensi vähän arviotaan, eli kyllä se aika lähelle menee laskettua, jos paikkansa pitää, itse olisin myöskin jo ihan kypsää kamaa tämän jumbomasun kans...

No nyt soittivat sen ajan... Kertoisko joku, joka on käynyt kauanko suunnilleen on tuo keskustelu vienyt aikaa? Sain itse ajan aika iltapäivästä, ja tiiän, että pitäs olla siittä parin tunnin päästä hakemassa kotijoukkoja töistä / hoitopaikasta. Yritin kysyä, että riittääkö tuo pari tuntia, vaa eipä se täti sanonu muuta kuin että son minusta itsestä kiinni. Joku arvio olis kuitenki kiva...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2006 klo 14:38 mammammaa kirjoitti:
No nyt soittivat sen ajan... Kertoisko joku, joka on käynyt kauanko suunnilleen on tuo keskustelu vienyt aikaa? Sain itse ajan aika iltapäivästä, ja tiiän, että pitäs olla siittä parin tunnin päästä hakemassa kotijoukkoja töistä / hoitopaikasta. Yritin kysyä, että riittääkö tuo pari tuntia, vaa eipä se täti sanonu muuta kuin että son minusta itsestä kiinni. Joku arvio olis kuitenki kiva...

Siis OYS:sta on kyse? Menetko keskustelemaan synnytyssaliin vai äippäpolille? Jos kyseessä on pelkkä keskustelu kätilön kanssa niin 1-1,5 h, mut joskus niihin liittyy myös lääkärin kanssa keskustelu ja silloin kai joutuu odottamaan. Tsemppiä! Toivottavasti on apua sulle siitä keskustelusta!

Yhteistyössä