Mamma italiana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:)

Vieras
Miten pitkään sinä oot Italiassa asunut? Onko sun lapset syntyneet siellä? Millainen siellä on päivähoito järjestelyt, entä muu sosiaaliturva?

Millainen maa Italia on asua? Miinukset ja plussat? Verrattuna Suomeen?

Rupesi kiinnostamaan, kun puhuttiin tuossa Sveitsin-ketjussa :)

olen asunut tààllà milanossa jo 14 vuotta. lapsi on syntynyt tààllà ja kày julkisessa pàivàhoidossa (maksaa 4,16 euroa/pv)- olen ollut tyytyvàinen tuocon scuola maternaan (joka alkaa 3 v iàssà), mutta siità on ihmisillà aika eriàvià mielipiteità (johtunee tarhapaikkojen erilaisuudesta, siis riippuu aina tapauksesta). mielestàni myòs terveydenhoito toimii aika hyvin ja esim sairaaloissa on paljon valinnanvaraa

italaissa on paljon kivoja asioita: ihmisten avoimuus ja vilkkaus, elàmà ei ole todellakaan tylsàà kun asiat aina toimivat hyvin tai huonosti (mutta sità ei etukàteen tiedà). pidàn myòs italian vaihtelevasta luonnosta (vuoria, jàrvià, merta, saaria, kaupunkeja, maaseutua). ja sitten ruoka!!!! ja kaikki esteettisyys ja siihen liittyvà

negapointtina: rikollisuus ja paljon huonompi sosiaaliturva kuin suomessa. turvattomuus

olen siinà mielessà onnekas ettà viime vuosina olen viettànyt kaksoiselàmàà eli oleskellut paljon myòs suomessa

Olipa tosi mukava lukea sunkin kokemuksia asuinmaastasi :) Näitä on mun mielestä tosi mielenkiintoista lukea ja seurailla, lehdistäkin aina bongaan ne jutut, joissa kerrotaan, kun joku suomalainen on muuttanut ulkomaille jne.

Kiitos sullekin vastauksesta :)

Onko sun mies sieltä Italiasta, millainen teidän tukiverkosto on?

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
kyllà mies paikallinen. en tiedà mità tarkoitat tukiverkolla, mutta mulla on paljon ystàvià joiden kanssa pohditaan sità sun tàtà

Ystäviä, mutta myös sukulaisia. Ilmeisesti miehen puolelta ainakin löytyy, kun on paikallinen :)

Sano nyt Mamma italiana että mikä sen paikan nimi on, joka on suht lähellä Milanoa, alkaa muistaakseni V:llä ja saman niminen paikka on myös suomessa! :D Mä en siis muista ja mun serkku asuu siellä ja nyt on jo pari päivää vaivannut! :D

Alkuperäinen kirjoittaja :):
kyllà mies paikallinen. en tiedà mità tarkoitat tukiverkolla, mutta mulla on paljon ystàvià joiden kanssa pohditaan sità sun tàtà

Ystäviä, mutta myös sukulaisia. Ilmeisesti miehen puolelta ainakin löytyy, kun on paikallinen :)

hàn on hyvin pienestà perheestà (tiesitkà ettà yksilapsiset perheet tààllà ovat tosi yleisià ). emme ole turvautuneet kehenkààn sukulaiseen vaan silloin kun olin tòissà tyttòllà oli ukopuolinen babysitteri. tottakai joskus olisi kiva jos olisi vaikka oma àiti,mutt aika hyvin ollaan pàrjàtty nàinkin

Alkuperäinen kirjoittaja JosSanon:
Sano nyt Mamma italiana että mikä sen paikan nimi on, joka on suht lähellä Milanoa, alkaa muistaakseni V:llä ja saman niminen paikka on myös suomessa! :D Mä en siis muista ja mun serkku asuu siellä ja nyt on jo pari päivää vaivannut! :D

nyt heitit pahan.... samanniminen paikka suomessa.... anna lisàvinkkejà

lòytyykò tuosta?

Alkuperäinen kirjoittaja Mammma italiana:

lòytyykò tuosta?

Mä muistinkin sen nyt heti ku kysyin! :D Levanto! :D

Kai sellanen paikka on? :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Mammma italiana:

lòytyykò tuosta?

Mä muistinkin sen nyt heti ku kysyin! :D Levanto! :D

Kai sellanen paikka on? :snotty:

joo muttei ihan milanon làhellà
http://www.viamichelin.it/viamichelin/ita/dyn/controller/Itineraires?strStartLocid=31NDFpZzAxMGNORFF1TVRjeE1UZz1jT1M0Mk1UTTBNZz09&strDestLocid=3aMTEyYWUxMGNORFV1TkRZek56WT1jT1M0eE9EZ3hOZz09strStartLocid=31NDFpZzAxMGNORFF1TVRjeE1UZz1jT1M0Mk1UTTBNZz09&strDestLocid=3aMTEyYWUxMGNORFV1TkRZek56WT1jT1M0eE9EZ3hOZz09&empriseW=315&empriseH=275&intItineraryType=1&caravaneHidden=false&vh=CAR&distance=km&strVehicle=0&devise=1.0|EUR&carbCost=1.3&isAvoidFrontiers=false&isFavoriseAutoroute=false&isAvoidPeage=false&isAvoidVignette=false&isAvoidLNR=false&autoConso=6.8&villeConso=6&routeConso=5.6&dtmDeparture=06/06/2009&indemnite=0&itineraryCarType=0&itineraryFuelType=0