Malla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja käden puutuminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

käden puutuminen

Vieras
Mites muilla, onko teillä kädet puutuneet?
Mulla nyt rv 35 ja varsinkin oikean käden sormet puutuu usein. Tätä on nyt jatkunut muutaman viikon. Johtuukohan raskaudesta? Kun luin tuolta netistä että olisi myös ms-taudin oire... Kun mulla ei kuitenkaan mitään turvotusta äsissä ole, niin ihmettelen tuota puutumista kovin.

Mulla puutui oikea käsi usein, kun tein raskasta työtä. Yöllä saatoin herätä siihen, että on ihan puutunut ja oikein kipeäkin. Siihen auttoi heti se, että painelin niskasta lihaksia, heti tunsi miten veri alkoi kiertämään. Eli oli vaan niin jumissa hartiat, ja varsinkin se oikea puoli. Yritin hartioita aina pyöritellä ja painella, niin helpotti, eikä enää puutunut. Värvää mies hieromaan, luultavasti johtuu niskoista :)

Juu, tutulta kuulostaa.. Nyt rv 39 ja aamuisin sormet turvoksissa ja puutuneet. Kun yrittää laittaa kättä nyrkkiin kuulee kun luut rutisee.. hrr.. Uskon myös, että johtuu paljonkin hartioiden jumiutumisesta kun asennot on mahan kanssa vähän ""kieroutuneet""..

Varmaan kyseessä on rannekanavaoireyhtymä, joka tulee useille raskauden aikana. Eli käden (tai lonkkien eli tuntuu jaloissa) hermo on puristuksissa raskauden aiheuttamien vartalomuutosten takia ja siitä johtuu puutuminen ja pistely. On tosi yleistä, eli ei varmaan kannata mitään ms-tautia pelätä:)

Usein puutumista tulee yöllä, mutta myös päivällä. Tyypillisesti vaiva tuntuu juuri oikeassa kädessä. Joskus siihen liittyy turvotusta mutta ei aina. Pitäisi hävitä synnytyksen jälkeen kuten moni muukin vaiva;)

Yhteistyössä