Makumuisto: munamaito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "poppeliini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"poppeliini"

Vieras
Onko kenellekään muulle tuttua munamaito? Mummo teki sitä, kun olin pieni, muuten en ole siihen missään törmännyt.

En siis puhu makaronilaatikkoon lisättävästä munamaidosta vaan munakokkelista, jossa on hiven suolaa, liemeksi lisätään maitoa ja syntynyt "keitto" syödään lämpimänä välipalana.

En tuollaista muista, mutta munavelliä syötiin, siinä oli vähän kokkelimaisia munahiutaleita maidon seassa. Kattilassa äiti sen jotenkin teki, varmaan lämmitti maidon ensin ja sotki joukkoon munaseoksen.

Mulle tulee mieleen tosta makaroonivelli. Maito, jossa keitettyjä makarooneja ja mausteena suolaa. :D

Ei tulis muuten mieleenkään tarjoilla lapsille tuota nyt. Lapsena se oli hyvää.

Ei meillä mummo munamaitoa tehnyt. Vaari kirnusi joskus illan päätteeksi koko porukalle munapiimät. Nam, vieläkin muistelen ilolla sitä karvaisen suolaista makua ja limaista koostumusta.

[QUOTE="vieras";23035143]Mulle tulee mieleen tosta makaroonivelli. Maito, jossa keitettyjä makarooneja ja mausteena suolaa. :D

Ei tulis muuten mieleenkään tarjoilla lapsille tuota nyt. Lapsena se oli hyvää.[/QUOTE]

Enpä ole minäkään tuota tarjonnut lapsille, enkä tuota munavelliäkään. Makaronivelliin piti aina salaa laittaa vähän sokeria joukkoon :D

Helmipuuroa (lapsuuden herkkuja) tuli lapsille joskus tarjottua, ei kelvannut.

Niin joo, ja toi kokkelihan tehdään muistaakseni uunissa ja syödään kylmänä...Vähän niinkun viiliä kovemmassa muodossa, voi leikata esim. kuutioita veitsellä.

[QUOTE="Päivi";23035159]Ei meillä mummo munamaitoa tehnyt. Vaari kirnusi joskus illan päätteeksi koko porukalle munapiimät. Nam, vieläkin muistelen ilolla sitä karvaisen suolaista makua ja limaista koostumusta.[/QUOTE]

Sinä taidat tykätä ottaa suihin.

Yhteistyössä