Epäjohdonmukaiset suositukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kummitus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kummitus

Vieras
Millaisia ruokintasuosituksia olette saaneet neuvolasta ja lääkäreiltä? Olen ite nyt ihan ymmälläni... Meillä neuvolassa ei ole juurikaan neuvottu mitään ruokailujen suhteen, kerran vaan kysäisty, milloin olen itse ajatellut antaa kiinteitä. Olin törmännyt WHO:n ja STM:n suositukseen jossa on puhuttu 6 kk täysimetyssuosituksesta, joka ymmärtääkseni tarkoittaa vain rintamaitoa ekan puoli vuotta. Ja siihen rinnalle ilmeisesti on hyvä ottaa makuannoksia perunaa sun muuta alkaen 4-6 kk iästä, vähän lapsesta riippuen. Tähän tietoon sitten luotin ja sen pohjalta toimin....
Mutta kappas kummaa kun asia tuli puheeksi lastenlääkärin kanssa. Hän kysyi, milloin olen ajatellut lopettaa imetyksen ja siirtyä Tutteliin (lapsi nyt 4 kk). Oli myös tyrmistynyt, etten ole aloittanut kiinteitä. Suomen neuvoloiden ja lastenlääkäreiden liiton kanta on hänen mukaansa, että täysimetystä 4 kk ja tuo 6 kk suositus on vain "kehitysmaita" varten. Ei kuulemma saa tarvittavia ravintoaineita pelkästä maidosta enää. Meillä tyttö on kasvanut yläkäyrillä (4 kk, 7,5 kg) ja on allerginen, joten en ole kokenut tarpeelliseksi tai edes järkeväksi ihan vielä aloittaa muuta kuin rintaa. Kesälomakin on ollut tässä välissä ja ajattelin, että uudet jutut olisi viisasta ottaa kehiin vasta lomien jälkeen, kun arkirutiinit taas muuten rullaa. Ja miksi pitäisi siirtyä ollenkaan mihinkään Tutteliin jos maitoa tulee...? Ei ymmärrä! Teki niin tai näin niin menee väärin päin, vaikka parhaansa yrittää.

Kyllä taitaa olla yksittäisen lääkärin mielipide. Joka ikisessä oppaassa jonka esim. neuvoloista saa suositus on 6 kk täysimetystä, mutta 4-5 kk iässä aloitettu kiinteiden MAISTELUA ei taideta välttämättä laskea täysimetyksen loppumiseksi, ainakin jos noita kaavioita on uskominen (se kaavio joka joka paikassa on ensimmäisen vuoden syömisistä). Vauva saa kaiken tarpeellisen ravinnon 6 kk asti äidinmaidosta, vasta sen jälkeen esim. rautaa tarvitaan ruoasta kun vauvan synnynnäiset varastot ehtyvät. Äidinmaidossa on kaikki, porkkanassa tms. ei...

Luulisi että Terveydministeriön suositukset ovat ne jotka Suomessa pätevät...

Ja MITÄÄN syytä ei ole lopettaa imetystä ja siirtyä korvikkeeseen!!!

Niimpä =) Pakko vain noudattaa omaa järkeä ja luovia "keskitiellä" eri suositusten viidakossa. teit niin tai näin, aina teet jonkin suosituksen tai asiantuntijan mielestä väärin ;)

Itse tuota äimistelin jo odotusaikana. Kun sairaalasta, neuvolasta, yksityisestä neuvolasta, lääkäriltä saamat menivät jo silloin lähes aivan ristiin.

Joten teet kuten näet parhaaksi ja noudata yleisempiä ohjeistuksia "suunnilleen" ja kuten teille on parasta.

lääkäreitä on joka lähtöön, saman totesin minä jokunen vuosi sitten kun jouduimme käymään esikoisen kanssa lääkärissä kun oli kipeänä. puhuessani lääkärin kanssa kaikesta, tuli ohessa sanottua että poika saa vielä tissiä, ikää oli vajaa vuosi, (enkä nyt tietenkään täysimettänyt..) johon lääkäri totesi että otetaan poika sisään sairaalaan niin loppuu se tissityskin, ei sen ikäinen enää rintaa tarvitse.. vähän meni hermot!

Sehän on ihan yleisessä tiedossa, että lääkärit ovat tota 6kk täysimetystä vastaan. Luoja tietää miksi?
Itse olen täysimettänyt jo 6kk ja viikon ja vasta muutama päivä ollaan kesäkurpitsasosetta maisteltu.

Minä kyllä uskon siihen 6kk täysimetyksen hyödyllisyyteen.
Mutta jokainen tehköön, kuten asian parhaaksi näkee.
Tytöllä on nyt painoa 8,5 kg ja mielestäni jo päällepäin näkee, että meillä on tissi riittännyt :)

Ja piipaalle: Olipa TOSI TYHMÄÄ tekstiä lääkärin suusta!
Toivottavasti annoit palautetta!!

Samaa mieltä ollaan täällä suunnassa että ohjeistukset eivät ole selkeitä ja oma neuvola ei ota kantaa. Maalaisjärkeni on sanonut että täysimetys on TÄYSimetystä ilman mitään, mutta eipä olekaan, kuten aiemmin jo mainittiin. Ystävä-äidit ovat ottaneet tämän niin kirjaimellisesti että kun minä olen nyt 4kk:n kynnyksellä alkanut antamaan kasvissose maistatuksia, eivät hyväksy sitä ollenkaan. eräskin ystäväni ihmetteli, kun poika on mummulla hoidossa että miten syötöt. Sanoin että tuttelilla. Niin ystävä siihen että MINÄ en kyllä ole antanut tuttelia ENKÄ anna ellei ole AIVAN pakko. Niin mitäs pahaa siinä tuttelissa sitten on?
On tämä äitiys vaan yhtä paremmuuskilpailua. Minä annan rintaa edelleen yhtä paljon kuin ennenkin...kai sitä nyt yhden illan parissa viikossa voi olla tuttelilla.

Totta kai voi olla tuttelilla jos kerran kelpaa! Meillä ei kelpaa mikään tutteli eikä Nanni, vain tissi tai vesi tuttipullosta.... Tästä veden juonnista on kanssa hirveet suositukset... Ei vettä kun imettää??!! Eilen tyttö olisi kuivunut kasaan jos ei olisi saanut vettä sen 20ml mitä janoonsa autossa joi. Autossa kun ei voi imettää jos se on liikkeellä... Imetin kyllä sitten kun pysähdyttiin, mutta vettä oli pakko antaa kun aukilekin oli ihan kuopalla siinä kuumuudessa ja tyttö hikoili kauttaaltaan posket punaisena! Jos joku siihen olis tullut sanomaan ettei saa antaa vettä kun on täysimetyksellä, niin olisin taatusti suuttunut... Tyttö 6 ja puoli kk

Imettäkää vaan ihmiset niin pitkään kuin pystytte, haluatte. Ei se pahaakaan tee. Itseltäni loppui maidontulo jo kun lapsi oli 3 kk ja siitäkin jäi ikävä maku itselle. Minulle lääkäri taas sanoi että imetä, imetä ei se maidon tulo noin vain lopu ! Tunsin itseni tosi huonoksi kun se vain loppui. Neuvolassa taas terkkari totesi rauhallisesti että niin voi joskus käydä. Ja että onneksi lapsi sai edes sen 3 kk äidin maitoa. Jotkut eivät voi imettää ollankaan.
Meitä on joka lähtöön. Ja maalaisjärjellä ja kyselemällä hoituu :) Ja onneksi on nykyään apu näin lähellä :)

Yhteistyössä