makuannokset ja imetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Elina

Vieras
Vauvani on neljä kuukautta vanha ja täysimetyksellä. Neuvolassa sanottiin, että voisin aloittaa antamaan vauvalle kiinteitä. Olenkin antanut jo perunaa, porkkanaa ja luumua. Olen antanut jokaista lajia vuorollaan kahden teelusikallisen verran kolmen päivän ajan kerran päivässä ja jatkossakin aion tehdä näin. En siis aio sekoitella ruokia yhteen, enkä lisätä makuannoksen määrää vaan ihan vaan maistellaan kaikea mahdollista pikkuisen. Sitten lisäksi vauva saa rintamaitoa niin paljon kuin haluaa...

Onko tämä jotekin väärin vai pitäisikö annoksia isontaa vai mitä, kun on niin monenlaista käytäntöä....?

Kuulostaapa hyvältä!
Saat testattua ruoka-aineiden sopivuutta (allergiat) ja annettua lapselle uusia makuelämyksia, mutta silti pidät imetyksen vahvasti mukana.
Ennen 6kk ikää ei ole mitään tarvetta antaa muuta ruokaa rinnan lisäksi, joten tuo on oikein hyvä tapa.
Sitten 6kk jälkeen voit alkaa tekemään ruoista pikkuhiljaa annoksia ja isontaa määriä jos lapsellesi maistuu...

Jos vauvan vatsa kestää niin mikäs siinä. Aika paljon annat päivässä jo, jos päivässä menee siis yhteensä 6 tl vai ymmärsinkö väärin? Normaalistihan samaa yhtä makua maistellaan se viikko ja n. 1tl päivässä. Tietty annosta suurennetaan sitten pikkuhiljaa jos haluaa.

Taisit vähän väärin kyllä ymmärtää; "" kahden teelusikallisen verran kolmen päivän ajan kerran päivässä"" Luehan vielä kerran:)

Ap:lle, ainoa onglema mikä saattaa tulla, on se, että vauva alkaa vaatia lisää kiinteää kun makuun pääsee. Eli suuttuu jos saa vaan yhden lusikallisen. Mielestäni on turhaa tässä tapauksessa kiusata vauvaa tutuilla mauilla ja antaa vain pari teelusikallista. Siis jos alkaa haluta enemmän.

Tuon ikäiselle voi jo antaa kiinteitä muutenkin. Mutta muuta ongelmaa en kyllä näe että maistattelet vaan sinne 6 kk asti.

Joo, jos vauva on tyytyväinen niin en nää mitään syytä miksi pitäisi suurentaa annoksia ennen 6kk:n ikää, itse annoin puolivuotiaaksi pelkkää rintamaitoa ja hyvin pärjättiin silläkin.
Täällä näyttää olevan monta elina-nimistä palstailijaa, yhden kanssa jo sovittiin että käytetään nimimerkkejä elina1 ja elina2, itse en vaan meinaa muistaa aina tota ykköstä lisätä. Haluatko sä olla vaikka elina3 tai varmaan sekin riittää erotukseksi jos sä kirjoitat nimesi isolla ja me muut pienellä.

Voin kehitellä uuden nimimerkin niin erotutaan paremmin joukosta.

Vauva tosiaankin näyttää vaativan koko ajan enemmän, varsinkin nyt kun sai makeampaa sosetta (luumua). Joka tapauksessa en aio suurennella määriä vaan jatkan pikkumäärien maistelua ja imetystä. Maitoa minulla kyllä riittää...

Sen takia kyselin että on jotenkin sekavaa, kun ohjeissa käsketään lisätä soseiden antamista pikkuhiljaa ja silti imetystä kannattaisi jatkaa 6kk:n ikään saakka. Ihmettelin vaan että miten vauvarukka jaksaa kaiken tämän syödä. Minun vauva ainakin näyttää tällä hetkellä heruttelevan rintamaidon määrää suuremmaksi ja siihen vielä soseet päälle, niin kylläpä on varmaan maha täynnä...

No, nälkähän kasvaa syödessä. Soseet suurentavat vauvan vatsalaukkua ja niitä pitäisi saada lisää. Siksi juo enemmän maitoa koska on kovempi nälkä.

Miksi antaa ollenkaan jos ei aio suurentaa määriä? Sama kun antaisi neli vuotiaan kerran nuolaista tikkaria ja sanoisi että nuolaiset sitten huomenna uudestaan.

Tässä herää taas kysymys neuvoloiden toiminnasta.
Kun suositus kuitenkin on täysimetystä 6 kk:den ikään ja lapsi kasvaa rintamaidolla hyvin ja tasaisesti, kuten ilm. tässä tapauksessa on, niin minkä ihmeen takia niitä kiinteitä pitäisi alkaa syöttämään jo 4 kk:den iässä???

No, itse ainakin aloin antamaan soseita sen takia, kun neuvolasta kehoitettiin tekemään niin. Vauva tosiakin kasvaa oikein hienosti. Ruuan puutteesta ei tosiaankaan ole kyse. Ja onhan se ollut ihan kivaa kokeilla miten toinen reagoi uusiin ruokiin ja makuihin : )
Toinen syy miksi ajattelin aloittaa soseiden antamista on se että vauva ei juo pullosta ja olisi hyvä jos olisi edes jotain mitä voisi tarjota vauvalle, jos itselläni on joku meno jonne en vauvaa voi ottaa mukaan...

Tää menee nyt ehkä vähän asian vierestä, mutta muakin on ihmetyttänyt nuo neuvolan suositukset. Ymmärrän hyvin tuon, että ""vauva ei juo pullosta ja olisi hyvä jos olisi edes jotain mitä voisi tarjota vauvalle, jos itselläni on joku meno."" Itsekin olisin just tuon takia voinut harkita soseiden aloittamista aiemmin, mutta halusin sitten kuitenkin mieluummin täysimettää sinne 6kk asti. Neuvolassa joka tapauksessa ainakin täälläpäin annetaan ymmärtää, että suositus olisi se, että noin 4kk iässä aloitetaan soseet. Monet tutut eivät ole suunnilleen edes kuulleet koskaan 6kk täysimetyksestä ja mua pidettiinkin vähän friikkinä, kun en antanut kiinteitä ennenkuin puolivuotiaana. Vanhat mummot oli ainoat, jotka ymmärsi... Että missä on se kuuluisa imetysvalistus, tuki tai ohjaus, kysyn vaan?

Useat kokeneet terveydenhoitajat neuvovat antamaan nimen omaan pieniä makuannoksia 4kk iästä lähtien, ei siis varsinaisesti aloittamaan kiinteitä ravitsemuksellisessa mielessä. Tämä siksi, että 4kk iässä monella vauvalla suu alkaa olla valmis vastaanottamaan muutakin kuin maitoa ja kiinteisiin totuttelu käy helpommin. Monella 6kk ikään asti täysimetetyllä on vaikeuksia huolia kiinteitä kun ne vihdoin aloitetaan, koska tämä ""herkkyysvaihe"" on jo ohitettu. Itse annoin samalla tavalla makuannoksia kuin ap 4kk iästä ja koin silti ""täysimettäväni"", koska 1-2 tl sosetta päivässä ei ole ravitsemuksellista merkitystä. 5½kk iässä aloin sitten suurentamaan annoksia, koska vauva oli niin kiinnostunut ruoasta eli aloitin varsinaisesti kiinteät. Kiinteisiin totuttelu onkin sujunut ongelmitta ja vauva syö kaikkea mitä tarjotaan hyvällä ruokahalulla. Meilläkään vauva ei ole koskaan suostunut juomaan pullosta, mutta kiinteiden aloitus ei kyllä kovin paljon äitiä ""vapauttanut"".

6 kk täysimetys on todellakin SUOSITUS. On myös erittäin suositeltavaa, että ihmiset söisivät ruokaympyrän mukaan mutta kuka oikeasti tekee niin? On myös suositeltavaa että vanhemmat käyttäisivät pyöräilykypärää jotta se lapsistakin olisi täysin luonnollinen asia mutta tekeekö kaikki silti niin.

6 kk täysimetys on neuvoloiden SUOSITUS. Mutta kannattaa seurata lapsen herkkyyskausia! Jos lapsi on kiinnostunut ruuasta niin miksei sitä voisi antaa, ei siitä mitään haittaakaan enää ole jos 4 kk iässä aloittaa antamaan soseita.

elina1:lle, kyllä minun mielestäni imetysvalistusta on ollut ihan riittämiin. Jopa liikaakin. Jotkut äidit kokevat aivan hirveää syyllistyyttä ja huonommuuden tunnettaa siitä, jos eivät pysty imettämään esim. neljää kuukautta. Koska yleiskäsitys on se, että korvikevauvojen vanhemmat teiltataan huonommiksi. Vaikkei niin todellakaan ole!

Imetyksen tärkeyttä toitotetaan joka paikassa mun mielestä ihan kyllästymiseen asti. Jos maitoa riittää ja äiti jaksaa imettää niin hienoa. Mutta jos joku antaa korviketta tai aloittaa kiinteät 3 kk (kuten muualla euroopassa) niin so what!

korjaan, et 6 kk:den täysimetys ei ole neuvoloiden, vaan WHO:n suositus.
Itse tiedän monta lasta, joilla ei ole ollut mitään vaikeuksia aloittaa kiinteiden syömistä vasta 6 kk:den iässä ja monta sellaista, joilla niitä ongelmia on riittänyt, vaikka on alettu jo 3 kk:den iässä syöttämään.

Hei! Älä suinkaan ihmettele miten vauvasi jaksaa syödä kaiken rintamaidon ja kiinteän ruoan, onhan aivan normaalia että 6kk kuluttaa enemmän energiaa kuin 4kk vanha. Eli hyvin voit suurentaa annoksia pikkuhiljaa kahden kuukauden aikana omaan tahtiinne. Jotenkin tuntuisi hassulta antaa niin pitkä aika vain pari tl päivässä. Mutta tämä vain minun mielipiteeni.

Sama koskee ajatustasi, että vauva ei syö pullosta ja haluaisit joissain tilanteissa antaa kiinteitä. Jos näin sattuisi, ei tuo tl kyllä vauvasi nälkää vielä vie minnekään, joten siinäkin mielessä annoksia voisi suurentaa. Eihän kiinteitä tarvitse koko aikaa tuputtaa.

No tarkoituksena on tällä hetkellä antaa paria teelusikallista kerrallaan. Voihan se olla että kuukauden päästä määrät on sitten jo suurempia... Ja lähinnä nyt on tarkoituksena tutustua makuihin ja kokeillä miten vatsa kestää ja tuleeko allergioita ja siksi määrät on pieniä. Luumu ainakin aiheutti ilmeisesti jonkin verran vatsan kivistystä, vaikka eikös sen pitäisi olla aika mieto?

Vauvat tykkäävät rutiineista, ja kun sama asia toistuu tarpeeksi usein, tietävät jo mitä tulee tapahtumaan. Eli jos annat tuota samaa kahta tl nyt pitkänkin aikaa, voi vauvan olla vaikea ymmärtää myöhemmin että pitäisikin syödä enemmän. Toki oppii syömään, mutta voi hämmentää vauvaa, koska ennenkin on syöty vain se 2tl.

Nimimerkille ""sen verran"": niin siis kyllä 6kk:n täysimetystä suosittelevatyös Suomen ""viranomaiset"". Linkissä monipuolista tietoa suosituksista.

http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2005/05/pr1115975364476/passthru.pdf

Yhteistyössä