Maksukatosta

Peuhu
Se on muistaakseni jotain 600 e kalenteri vuosi . Toisin sanoen että jos olet ostanut tänävuonna lääkkeitä 600e:lla niin loput saat ilmaiseksi (muista säilyttää kuitit varmuuden vuoksi). Jos menette hoitoihin niin kannatta mennä vuoden alusta niin ekan ivf hoidon jälkeen jos ei tärppää saatte lääkkeet seuraaviin ilmaiseksi
 
Kiitos Peuhu! Sinuun voi aina luottaa että vastaat ;)

Kuuluuko yksityinen puoli tähän kattoon? Kuinka summan suuruutta seurataan? Onko jotkut kortit vai mimmonen juttu?

(joko sua jännittää? onko yksiössä myllerrystä?)
 
peuhu
Kyllä yksityinenkin kuuluu siihen. Itse säilytin kuitit ja kävin kelassa sanomassa että on maksu katto tullut täyteen ja ne antoi sieltä hakemuksia että kun joutuu lääkkeitä taas hakea niin saa kelalta rahat pois. Ei muistaakseni korvannut lisää niitä yksityisen hoitoja vaan ainoastaan lääkkeet.

En kyllä meinaa enää housuissani pysyä , tää aika on niin PITKÄ :kieh: . no ei auta en kuitenkaan testaa ennen sunnuntaita .... onneksi huomenna on juhlat niin saa ajatuksia vähän muualle :D . Me taidetaan aina välillä olla yhtäaikaa koneella :D
 
Kiitos infosta...nyt olen taas entistäkin viisaampi :LOL: !!!!Toivottavasti vaan ei tarvii noita hoitoja kauaa enää miettiä vaan vois ruveta vaikka miettimään vaunuja...potkareita....tutteja....rintareppua....pehmoja... :D

Meillä on tällainen telepaattinen yhteys...suorastaan teletappinen!
 
ehkä se meni näin
Maksukatto lasketaan kelan peruskorvattavista lääkkeistä, ja kun niiden oma maksuosuus on ylittänyt sen 600+muutama euro rajan, saa lopuista kelan peruskorvattavista 10 euron omavastuun ylittävän osan takaisin (tai sitten voi tehdä apteekin kansa suoran sopimuksen, jolla apteekki saa korvauksen suoraan kelalta). Tähän ei siis minun mielestä lasketa mitään tavallisia särkyläkkeitä yms, esim clomit eivät kuulu kelan korvattaviin, samoin osa uusista lapsettomuuden hoitoon käytetävistä lääkkeistä. Tämä on kirjoitettu sen perusteella miten olen itse ymmärtänyta sian, voi olla virheitä.

Kelan sivuilta varmasti löytyisi virallinen tieto.

Kela ilmoittaa kirjeellä kotiin, sitten kun maksukatto on ylittynyt. Mukana tulee lomake jonka avulla (kuitin kanssa) saa perittyä rahansa takaisin, ilmoituksen avulla voi tehdä apteekin kanssa myös sitten sen sopimuksen.
 
peuhu
Se on musta tosi kiva systeemi monilla yksityisillä että tarttee maksaa vaan se oma osuus ja he hakee kelalta suoraan sen lopun niin ei itse tarvitse odottaa rahoja.

Kannattaa todella sitten ottaa selville mitä lääkkeitä korvataan ja mitä ei , mulla oli nimittäin sellaiset lapsettomuushoito lääkkeet että ne oli korvattavia ja mulla tuli se maksu katto nimenomaan niistä täyteen. Toivotaan että teillä samoin niin tulee sit vähän edullisemmaksi =) . Mä tosiaan luulin että resepti lääkkeet kuuluu siihen maksukattoon mutta nää lait on niiiin kiemuraisia :eek:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.11.2004 klo 18:30 Päivi kirjoitti:
ahaa......ne kerropas kaikista katoista (ei talon).

Kunnallisella puolella on myös sairaanhoidossa katto, eli kaikki sairaala kuitit tulee säilyttää itsellä, KELAn sivuilta varmaan selviää se katto summa.

reseptilääkkeissä mistä KELA maksaa korvauksen on taas oma kattonsa mitä kannattaa myös itse seurata kuittien kautta, kun tuo katto summa täyttyy saat KELAlta ilmoituksen, joska jälkeen voit tehdä käyttämäsi apteekin kanssa kirjallisen sopimuksen (mikäli apteekissasi on tämä käytäntö), jolloin apteekki perii suoraan KELAlta saatavat ja saat lääkkeet ilamaiseksi apteekista. Kun sinulla on kuitit tallessa voit käydä itse KELAssa katot täytyttyä. Tämäkin summa selviää varmimmin KELAn sivuilta.

Yksityisten lääkäreiden osalta haetaan taas KELAlta eri korvausta ja tässä on eri käytäntjä eri lääkäriasemilla. Toisilla on KELAn kanssa sopimus jolloin lääkäriasema hekee suoraan noi korvaukset itse, toisista taas saat hekemuksen mukaasi ja haet ne korvaukset itselesi ja tällöin maksat koko summan lääkäriasemalla käydessäsi.
 

Yhteistyössä