Maksatteko lapsenne vuokran kun hän lähtee muualle opiskelemaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Riippuisi tilanteesta. Kaikissa opiskelupaikoissa ei ole mahdollisuutta käydä niin vaan töissä opintojen ohella tai opintojen ohella tehtäviä töitä voi olla myös melkoisen vaikea löytää. Voisin kyllä alussa maksaa vuokrista osan jos lapsi kuitenkin tosissaan opiskelee ja ainakin yrittäisi etsiä jotain sopivaa työtä.

Ei makseta. Välillä saatetaan ostaa jotain isompaa kuten pesukone tms.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;30002269:
Vuokrat vaan aika isot. Miten lapsenne ovat kustantaneet elämisensä?

Opintotuki, opintolaina, palkka, asumistuet yms. on myös säästössä rahaa joita voi käyttää hätätapauksessa, esimerkiksi isovanhempien perintöä.

Mulla isi maksoi mun vuokran ennenko täytin 20 (lähdin opsikelemaan 19 veenä). En saanu opintotukea/lainaa kun vanhempieni tulot oli liian suuret (kun täytin 20 aloin saamaan tukia). vuokra oli 190 euroo kuussa, asuin solukämpässä. olin säästäny kyllä kesätöistä rahaa, mutta sovittii isin kanssa että ostan niillä asuntoon tavaroita ja kouluhommelit. Töihin kyllä menin heti kun pääsin ja kun täytin 20 ni aloin maksamaan itse vuokran (ja muutinkin pois soluasunnosta) mut ilman vanhempien apua en olisi voinu mennä toiselle paikkakunnalle opiskelemaan.

itsellä nyt lapsia ja kun he ovat isoja niin autan todellakin vuoran kanssa, mutta sopivassa määrässä, just vaikka solu asunnon vuokran kun opsikelee ennenkon itse alkaa tienaamaan.

Meillä olisi tarkoitus hankkia pieniä sijoitusasuntoja tulevien vuosien varrella ja jos hyvin käy, meillä olisi ainakin 3 tällaista hankittuna siihen mennessä kun lapset muuttavat kotoa pois ja olisivat sitten lasten käytettävissä. Tarvittaessa tällainen asunto voidaan hankkia myös toiselta paikkakunnalta.Toki itse saavat vastikkeen verran ainakin asumisestaan maksaa, mutta onhan sekin jo suuri apu opiskelijalle ettei tarvitse täyttä vuokraa maksaa. Me emme säästä lapsilisiä tms., mutta tällaista pientä avitusta olemme kaavailleet lapsille. Samalla asunnot toimivat vanhuudenturvana.

Vuokraa en todellakaan aio maksaa, mutta pientä rahallista apua annan kyllä jos taloudellinen tilanne vain antaa myöden. Itse makselen opintolainaa takaisin ja välillä ajattelen kavereitani, joille äiti laittoi välillä tilille rahaa esim. junalippuja tms. varten, ja selvisivät ilman lainaa. Ei niitä muksuja ihan täysin tarvitse omilleen jättää kun muuttavat pois kotoa.

Niin kauan kun opintotukee ei saa, niin onko vaihtoehtoja? Ja jahka alkaa oleen oikeutettu opintotukeen, jos mun tulot on niin isot, ettei hän sitä saa, niin onhan se maksettava.

[QUOTE="yks vaan";30002574]Mulla isi maksoi mun vuokran ennenko täytin 20 (lähdin opsikelemaan 19 veenä). En saanu opintotukea/lainaa kun vanhempieni tulot oli liian suuret (kun täytin 20 aloin saamaan tukia). vuokra oli 190 euroo kuussa, asuin solukämpässä. olin säästäny kyllä kesätöistä rahaa, mutta sovittii isin kanssa että ostan niillä asuntoon tavaroita ja kouluhommelit. Töihin kyllä menin heti kun pääsin ja kun täytin 20 ni aloin maksamaan itse vuokran (ja muutinkin pois soluasunnosta) mut ilman vanhempien apua en olisi voinu mennä toiselle paikkakunnalle opiskelemaan.

itsellä nyt lapsia ja kun he ovat isoja niin autan todellakin vuoran kanssa, mutta sopivassa määrässä, just vaikka solu asunnon vuokran kun opsikelee ennenkon itse alkaa tienaamaan.[/QUOTE]

Isi, my ass. :D

Tottaka itulen auttamaan kaikin tavoin, miten vain pystyn kun se joskus tulee eteen. se raha kun ei opiskellessa kasvapuussa, enka halua etä joutuvat hankkimaan työtä opiskelun lisäksi. Omatkin vanhempani ovat paljon silloin joskus auttaneet saan olla onnellinen että sain keskittyä vaan opiskeluun eikä tarvinnut siihen päälle vielä käydä duunissakin...

• Tykkää
Reactions: Minni:)
Äiti maksoi miun osuuden vuokrasta ja antoi vielä elämiseenkin rahat. Mitään tukia en saanut, ei sossustakaan saanu mitään ja kukapa palkkais 16v töihin. Mut onnekseni sain 18 täytettyäni vakituisen työn täysillä tunneilla ja vuorot pystyi sovittamaan hyvin koulun kanssa, eli tein vaan iltaa ja yötä.

Meillä ei saa alle 20 v opintotukea. Nyt 17v syksyllä toinen vuosi ammattikoulussa. Kulkee kotoa. Ei ole varaa vuokrata asuntoa hänelle. Työpaikka nuorella on tällä paikkakunnalla missä asutaan. Mutta ei tienaa viikonlopputöillä niin paljoa että vuokran maksaisi.

Tuota asunnon ostoa harkittu mekin mutta joutuu ottamaan n 80 000 e:n lainan eli ei mikään pikkujuttu.

Mun mielestä tuo on aika epäreilua että yli 18 vuotialla otetaan vanhempien tulot huomioon. Meillä kohtuu hyvät tulot tullaan ok toimeen muttei silti varaa vuokrata toista asuntoa. Opiskelijat on aika eriarvoisessa asemassa riippuen siitä millaiset tulot vanhemmilla on.
En ihmettele yhtään että köyhyys periytyy sukupolvelta toiselle.

Vielä sen verran meidän tilanteesta, että asuntolaan en lasta laita/päästä rankan koulukiusaamis taustan vuoksi. Se ois se kohtuullisin vaihtoehto rahallisesti, mutta ei oikein sovellu kaikille. Eri asia jos tuolla lapsella olis edes muutama kaveri kenen kanssa vois siellä olla.

Maksettiin, sillä lapsella ei alle 18-vuotiaana ei ollut tuloja ja 18 vuotta täytettyä sai 200 euroa kuussa. Ei olisi niillä tuloilla voinut maksaa 300 euron vuokraa.

Itse maksoin alusta asti vuokran, mutta vanhemmat auttoivat alussa maksamalla mm. kännykkälaskut (ei mitään hirveitä summia todellakaan!) ja ostamalla joskus jotain tarvittavaa mm. runkopatjasängyn, kuivatarvikkeita, pesuaineita tms. Hyvä ja toimiva systeemi oli.

En tehnyt opiskelujen alkuvaiheessa töitä, koska halusin opinnot nopeasti tehtyä. Loppuaikoina olin sitten välillä ihan omankin alani töissä :) Hyvä ja toimiva tapa tämäkin. Alussa sai keskittyä täysillä opiskeluun ja siihen ah niin ihanaan opiskelijaelämään sekä uuteen kotikaupunkiin eikä tarvinnut väsyttää itseään vielä työn teolla. Loppuvaiheessa oli sitten jo enemmän kirjatenttejä, että aivan hyväkin oli käydä välillä töissä.

Yhteistyössä