Makaamaan, jos vedet menee?

  • Viestiketjun aloittaja Huhtipoika
  • Ensimmäinen viesti
Huhtipoika
Lääkäri käski mennä makuuasentoon, jos lapsivesi menee. Välittömästi ja autossa hilata etupenkki mahdollisimman kenoon, jos takapenkille ei pääse. Pari viikkoa laskettuun aikaan ja vauva on jo laskeutunut ja pää kiinnittynyt. Miksi siis joka paikassa lukee, että saa vielä rauhassa kotona touhuta ja kassia pakkailla ym.? Näin luulin minäkin. Kuvittelin, että voisin käydä vielä ennen lähtöä suihkussa ja muuta.
 
mm
Mulle annettiin sama sääntö. Minulla oli runsaasti lapsivettä, ja lääkäri sanoi, että niin suuri vesimäärä saattaa tulla kuin niagaran putous, jolloin napanuora saattaa luiskahtaa veden mukana, ja kun lapsen pää sitten tippuu alemmaksi veden poistuttua, jää napanuora väliin, jolloin saattaa tulla paha hapenpuute. Eli syöksynä makuuasentoon, tyyny pepun alle ja soitto ambulanssille. Näin neuvottiin. Onneksi ei vedet tulleet kuin vasta laitoksella!
 
Jos vauva on laskeutunut ja tiedät sen varmasti että on laskeutunut, voi ottaa lähdön ihan rauhassa, eikä tarvitse mennä makuuasentoon. Mutta jos taas vauva ei ole kuopassaan kun vesi menee, pitää mennä heti sairaalaan ja olla makuultaan, muuten voi napanuora luiskahtaa esiin ja sillon on vauvalla kriittinen paikka!
 
vieras
Mulla itsellä meni vedet 38+4.Soitin synnärille ja sanoivat että voi olla limatulppakin.Sanoin että tuskin kun kunnolla holahti.Sitten sanoivat että voi vähän aikaa katsella ja odotella supistukisa.Vesistä 8h niin vauva syntyi.
Itse touhuilin pystyssä,kävin suihkussa kunnes sitten supistukset hiljalleen alkoi.
 
Minun tietojeni mukaan tuo makuu-sääntö pätee silloin kun vauva on perätilassa. Eli silloin on vaara napanuoran esiinluiskahduksesta. Mutta jos on raivotarjonnassa, niin sitten voi olla ihan normaalista.
 
Huhtipoika
Pää on lääkärin mukaan kiinnittynyt, mutta antoi silti ohjeet mennä makaamaan. Terveydenhoitaja viikko sitten sanoi, että ei nykyään enää tarvitse vaan se oli joskus 10-15 vuotta sitten... Tiesin tuosta napanuorajutusta ja siksi asiaa kaikilta asiantuntijoilta kyselin. Tietysti nyt noudatan lääkärin ohjeita, jos tilanne tule päälle. Ehkä kuitenkin omalla autolla mennään, kun on matkaakin 10km. Viimeksi alkoi tosin supistuksilla ja vedet meni vasta kun makasin sektiopöydällä. Tuli siis leikatessa haavan kautta.
 
Ohjeistus on vissiin hyvin sekavaa. Mulle lääkäri sano ensin äippäpolilla, että voi tulla omalla autolla jos vedet menee ja viikon päästä neuvolassa terkka sano, et tilata ambulanssi vesien mentyä. Vauva ei oo kiinnitynyt...
 

Yhteistyössä