Maitoyliherkkyydestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti vailla apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti vailla apuja

Vieras
Meillä siis 8kk ikäinen tyttö LUULTAVASTI reagoi maitoon.
Annoin siis piltti kaurapuuroa ja suun ympärille ja yläselkään nousi ihttouma näppyjä heti muutaman lusikallisen jälkeen.
Ja jälkeenpäin huomasin, että olin edellisellä viikolla antanut myös aamulla tuota puuroa niin neljäntenä iltana tyttö huusi yli tunnin suoraa huutoa! Jollaista ei ole koskaan itkenyt, ei siis edes pikkuvauvana.
Huomasin vasta tuon yhteyden jälkikäteen kun toisella viikolla puuroa tarjottaessa noita näppyjä ilmestyi.
Ensin mietin kauraa? Mutta oisko tuo maito todennäköisempää?
Itse en eikä mieheni olla maito allergisia. JA olen imettänyt tyttöä 8kk ekat 6kk täysimetystä ja imetän edelleen. JA itse olen koko imetysajan käyttänyt maitotuotteita normaalisti, eikä tyttö siihen ole kummemmin reagoinut, ei ollut koliikki itkuja tmv.

Neuvola lääkärille en tästä ole puhunut mitään, koska erittäin negatiibvinen tapaus tämä lääkäri :(
Nyt mietinkin, että miten toimisin tuon mahdollisen allergia epäilyn kanssa??
Olen nyt vältellyt antamasta tytölle ruokia jossa maitoa.
Mutta aloitinkin tuossa ketjun tuosta naudanlihasta, niin voiko sitäkään antaa?
Sianlihaa syö, mutta haluttaisi lisätä toistakin luhaa listalle :)

HArmittaa myös että kaikki valmispuurot sisältävät maitoa!
Nyt kaikki maito allergisten tai maitoon reagoivat äidit kirjoitelkaa vinkkejä ja neuvoja

meillä myös reagoi valmis-puuroihin, suun ympärille tulee punasia laikkuja, itse teen puurot ja lisään maitojauhetta, omneota. meillä todettu maitoyliherkkyys prick sekä rast-testeissä, kuiteskin omneo käypi, saa jauheena kaupasta. mä myös täysimetin 6kk välillä maitoeliminaatiolla omasta dieetistä.

Meillä pojalla(10kk) on prickt-testein todettu maitoallergia,mutta altistus ei antanut tarpeeksi tulosta,joten virallisesti toteamatta jäi. Mutta selvä yhteys maitoon on! Itse rajoitetusti käytän maitoa;kahviin,harvoin suklaata yms. Poika nimittäin reagoi rintamaidon kautta. En anna pojalle yhtään maitotuotteita. Saa itsetehtyä puuroa ja katson piltit tarkkaan. Tulevaisuudessa maidon korvaan vedellä,kunnes allergia häviää. Näpyt ei kyllä heti ilmene; viiveellä. Siis reagoi iholla ei mahalla. Kestää jonkun verran maitoa,joten käytän sitä vähän.

Älä itse sävellä ruokavaliota itsellesi,äläkä tytölle, vaan mene lääkäriin. Koska se voi olla muukin kuin maito, esim. kaura. Tiedäthän; maito on ravinnoltaan todella tärkeää teille molemmille! Minua todella harmittaa, kun poika jää ilman tärkeitä vitamiineja; kalsium! Katson sit kaupasta,kun imetys loppuu,et onko kalsiumpitoisia juomia pojalle tarjolla.

Tsemppiä! Tutkimuksiin vain,niin kyl se syy selviää.

Sinulle kokemusta on: kehotat menemään lääkäriin, mutta mikset itse mene uudelleen lapsesi kanssa,jos olet huolissasi maitoallergiasta ja kalsiumista. Ei maitoa voi korvata vedellä alle 2-vuotiaalle, täytyy käytää erikoiskorvikkeita. Käykää uudelleen altistuksessa myöhemmin! Kalsiumia saa esim. calsium-sandoz ravintolisästä, jota poikani nauttii 250mg päivässä almiron pepti äidinmaitokorvikkeen lisäksi. Poika on nyt 1v3kk.

ap.lle: tarjoa kaurapuuroa, joka keitetty vedessä, jos siitä ei tule oireita suun ympärille niin epäilisin vahvasti piltin puuron sisältävän jotain sellaista mille lapsesi on allerginen, mutta menkää ihmeessä allergologin vastaanotolle niin saatte kunnon neuvot. Neuvolasta/terveyskeskuksesta näitä ei osata kunnolla antaa!

ap:lle: Osa lapsista reagoi ja altistuu maidolle äidinmaidon kautta, osa ei - vaan vasta sitten kun itse suoraan saa maitoa.

Teillä näyttäisi nyt olevan kuitenkin sen verran laajat allergiat kysessä, että ihan suosista kannattaa mennä lastenallergologille tai pyydä lähete sairaalan allergiaosastolle neuvolasta (neuvolasta EI saa tarpeeksi apua näihin vauvan allergioihin!).

Muksu-riisipuuro on maidoton vaihtoehto.

Allergisen äiti tarkoittanee laajalla allergialla ehkä sitä, että yksi keskeisimmistä ruoka-aineista lapsen ruokavaliossa on allergisoiva. Maito pitäisi pystyä korvaamaan esim. erityis äidinmaidonkorvikkella ja kalsium ravintolisällä eikä kokonaan pudottamaan pois ruokavaliosta huomioimatta kuten taas kanamunalle voi tehdä. se ei ole keskeinen ruoka-aine lapselle eikä aikuiselle. sitä ilman voi hyvin elää!

Yhteistyössä