Maitoproteiini laktoositon?

• Viestiketjun aloittaja Kaisa
  • Ensimmäinen viesti
Kaisa
Karjalanpiirakoiden pussissa lukee laktoositon ja tuoteselosteessa tuote sisältää maitoproteiinia.
Mä luulin jo oppineeni, mutten näköjään sittenkään ole tajunnut mitään. Luulin, että jos tuotteessa lukee mitä tahansa MAITO-juttua, se ei käy laktoosittomalle... Onko se sitten vain maitosokeri, mikä allergisoi? Auts...

minä
Voi olla allerginen joko maitosokerille eli laktoosille ja silloin käy joko vähälaktoosinen ruoka tai tosi herkille vaan täysin laktoositon. Maidosta voidaan laktoosi pilkkoa osittain tai kokonaan ja sillon se käy em. henkilöille, vaikka sisältäiskin maitoproteiinia.

Tai sitten on allerginen maitoproteiinille, jolla ei oo mitään tekemistä laktoosin kanssa. Silloin ei voi syödä mitään missä on maidon ainesosia.

huoh
Laktoosi ei ole sama kuin maitoproteiini. Laktoosi on maitosokeri ja se ei allergisoi, se ei vaan laktoosi-intolerantilla pilkkoudu ja imeydy (laktaasi-enzyymin puutteen takia) suolistossa ja siksi se aiheuttaa suolisto-oireita.

palma
Maitoallerginen ei kestä mitään maidollista (no yllätys:D). Laktoosi-intolerantti voi nauttia maitoa, kunhan siinä ei ole liikaa laktoosia (hyla, into tms.) tai jos intoleranssi on paha ei laktoosia saa olla ollenkaan. Allergia ja maitosokerin imeytymishäiriö on kaksi eri asiaa.

juu

Maitoproteiinivalmiste ja muut maidosta peräisin olevat ainesosat
Maitoproteiinivalmiste on maidon pääproteiinia, kaseinaattia. Maitojauhe, maitojauhe- ja herajauhevalmiste ovat muita maidon ainesosia. Maidon ainesosia käytetään lihavalmisteissa ja valmisruuissa rakenteen parantajina.

Siis: Maitoproteiinivalmiste on maidon osa ja voi aiheuttaa laktoosi-intolerantille oireita.

Kannattaa varoen kokeilla seuraavia aineita epäillessä laktoosi-intoleranssia: maito, maitojauhe, maitoproteiini, hera, maitohera, kaseiini, kaseinaatti ja laktalbuumi. Näistä kaikista voi tulla oireita

voi apua
Mä oon edelleen aivan pihalla... sukuvika. Siis kenelle voin tarjota noita karjalanpiirakoita joissa lukee ensin laktoositon ja sitten tuoteselosteessa: maitoproteiinia :(
Vai syönkö itte....

laktoosi / proteiini
Se laktoosi on maitosokeria. Sen voi pilkkoa valmiiksi maitotuottessa, joten tuote voi olla laktoositon, vaikka siinä olisi maita. Kuten nykyisin on laktoositonmaitojuoma. Nämä tuotteet ovat laktoosi-intolerantikoille sopivia. Tuo intoleranssi on maitosokerin pilkkoutumisen puutteesta johtuva imeytymishäiriö.
Maitoallergia taas on allergiaa maidonproteiinille. Maitoallergialla ei ole mitään yhteistä tuon intoleranssin kanssa, eli laktoosittomat tuotteet eivät sovi maitoallergiselle. Älä siis anna laktoositonta tuotetta maitoallergiselle, älä myöskään heraa, keseiinia, juustoa, voita, kermaa, jäätelöä, jogurttia, maitojauhetta jne.
Eli siis allergia ja intoleranssi on erilaisen sairaudet. Ja maitosokeri ei allergisoi "hyla" tai laktoosittomia ihmisiä, mutta aiheuttaa ikävät oireet, ei siis ole allergia
Maitoproteiini taas voi olla allergiselle hengenvaarallista.

palma
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Maitoproteiinivalmiste ja muut maidosta peräisin olevat ainesosat
Maitoproteiinivalmiste on maidon pääproteiinia, kaseinaattia. Maitojauhe, maitojauhe- ja herajauhevalmiste ovat muita maidon ainesosia. Maidon ainesosia käytetään lihavalmisteissa ja valmisruuissa rakenteen parantajina.

Siis: Maitoproteiinivalmiste on maidon osa ja voi aiheuttaa laktoosi-intolerantille oireita.

Kannattaa varoen kokeilla seuraavia aineita epäillessä laktoosi-intoleranssia: maito, maitojauhe, maitoproteiini, hera, maitohera, kaseiini, kaseinaatti ja laktalbuumi. Näistä kaikista voi tulla oireita
Joo, mutta jos aloittajan piirakkapussissa lukee laktoositon, se käy silloin intoleranteille eli lyhyemmin sanottuna pakkivikaisille. Maitoallergisille tietysti ei.

laktoosi
Jos lukee laktoositon voit tarjota laktoosi-intoleranteille, eli niille "hyla" ruokavaliota käyttäville ja suurimmalle osalle laktoositonta ruokavaliota käyttävistä. Vain huippuherkät voi saada oireita.
ET voi tarjota niitä maitoallergisille.

Raija
Hei olen saanut tuskailla valmistuotteiden kanssa, kun minulle ei sovi maitoproteiini, mutta voin käyttää luomumaitoa, piimää, kermaa, ym muita joita ei ole homogenoitu esim. maitojauhetta saa olla valmistuotteessa joka ei ole homogenoitu. Homogenointia ei tarvitse ilmoittaa maitotuotteissa, mutta pastorointi kyllä joka tehdään kaikkiin maitotuotteisiin jotka on myynnissä. Kannattaa kokeilla homogenoimatonta maitotutetta voi olla että vaiva johtuukin siitä, itse olen saanut avun tästä kun ystäväni kertoi Karjalohjalaisesta terveydenhoitajasta Raija Tukkisesta. Kannatta ehkä käydä hänen sivuillaan!!

"Tiina"
Mitään sellaista ei olekkaan kuin maitotauti, eikä maitoproteiinille allerginen voi missään tapauksessa syödä maitoa vaikka se tulisi suoraan lehmästä, koska proteiini on maidossa aina vaikka se miten käsiteltäisiin.
Laktoosiintolerantikot taas joissain tapauksissa pystyät syömään käsittelemätöntä maitoa, koska siinä laktoosi ilmeisesti kulkee rasvaan sitoutuneena elimistön läpi.

Laktoosi puolestaan on elintarvikkeissa yleinen lisäaine koska se sitoo kosteutta ja näin olen tuotteen painoa saadaan nostettua lisäämällä siihen vettä.

Maitoproteiniallergikko
Maitoproteiniallergikolle ei todellakaan saa käyttää ruokavaliossaan mitään eläinperäisiä maito- ja niitä aineosia sisältäviä tuotteita vaan ainoastaan soija-, riisi- tai kookosmaidosta tehtyjä valmitetteita. Ja jos ei ole keliaatikko, myös kauramaitovalmisteet käyvät.

"siku"
Hei!

Sinulla Raija ei todellakaan voi olla maitoproteiiniallergia, koska jos olisit allerginen maidon proteiineille et voisi käyttää mitään maitoperäistä -kuten siis ilman muuta kaikki maidosta tehdyt tuotteet, juustot mukaanlukien, mutta myös tuoteselosteissa esiintyvät hera-alkuiset, maitoproteiini, kaseiini ovat vaarallisia.Ravintoloissa asioidessa tätä on joskus vaikea selittää, kun kaikkien mielessä pyörii vain laktoosi-intoleranssi.

endis
[QUOTE="pipe";28632592]Mistäs se sitten johtuu että ulkomailla pystyy syömään paikallisia maitotuotteita lähinnä jogurttia eikä tule vatsavaivoja laktoosiintoleraatikolle?[/QUOTE]

Vaihtoehtoja on monia.

Yksi on homogenisointi, eli rasvapalleroiden pilkkominen pieniksi ja takaisinlaittaminen maitoon.

Toinen on naudan käyttämä ravinto, AIV:stä lähtien. Ulkomailla ei välttämättä blendata eläimen rehuihin teollisesti tuotettuja entsyymeitä. Sioille ja kanoille meillä blendataan GMO-kolibakteerilla (tai Aspergillus-homeella) tuotettuja fytaaseja ja esimerkiksi ksylanaasia. Lehmistä en tiedä mitä kaikke niiden rehuihin blendataan.

Kolmas vaihtoehto on se, että jokin muu ruoka-aine sotkee laktaasi-entsyymin tuotta sisuskaluissasi. Normaalisti laktaasin tuotto loppuu kaikilla nisäkkäillä aikuisuuden kynnyksellä. Ne, jotka aikuisena voivat maitoa juoda sellaisenaan, ovat geenivirheellisiä. Näitä ihmisiä on aika paljon.

Yhteistyössä