Missä vaiheessa kiiajaville teidän lapsille on noita maitokahviläiskiä tullut? Entä onko neuvola alkanut epäilemään asiaa vai itse? Onko minkä kokoisia? ja missä paikoissa? Entä onko ne väristään vaaleita vaiko tummia? ja onkohan tämä se ensimmäinen asia mistä sen huomaisi?
Esikoiselle ne tuli siinä 3kk iässä. Itse pidin niitä täysin normaalina, multa perittynä ominaisuutena. Mutta neuvolalääkäri kiinnitti asiaan huomiota, mutta sivuutti asian koska kyseessä on niin harvinainen juttu ettei varmasti ole kyse siitä.
Oltiin osallistumassa rota tutkimukseen silloin ja klinikan lääkärikin niihin kiinnitti huomiota ja kysyiki onko neuvolassa kiinitetty asiaan huomiota. Soitti vielä lastenpolille asiasta (tai neurolle) ja päätyivät siihen että täytyy tutkia tarkemmin.
Siitä se sitten lähti. Ja päätyi diagnoosiin.
Näille nuoremmille maitokahviläiskät on kans tullut siinä 2-3kk iässä.
Koko, 5-20centin kolikosta ylöspäin, toiseksinuorimmalla on isoin kooltaan tuommoisen 2,5vuotiaan kahden kämmenen kokoinen.
Väriltään ne on semmoisia maitokahvin värisiä, ja ihan joka paikassa ympäri kehoa.
Ja on meillä se ensimmäinen asia mistä sen lapsilla on huomannut.
Näiden kahden nuorimman kohdalla olen rauhassa odottanut 8kk lääkärineuvolaan ja pyytänyt siitä lähetettä lastenpolille, sieltä aika on tullut vaihtelevasti 2-3kk sisään riippuen siitä kuinka on lastenneruo tulossa käymään. Kun eihän tämä niin akuutti ole että diagnoosiin pitäisi päästä kiinni mahdollisimman nopeasti.
Kahden nuorimman kohdalla neuvola ei ole sanonut juuta taikka jaata, koska minähän olen se asiantuntija tässä tapauksessa. Mutta ehkä täti on saanut ideaa siihen, jos jollakin muulla lapsella niitä iholle ilmestyy niin osaa ohjata eteenpäin.