Maitohappobakteerit -kuinka kauan olette käyttäneet?

Heippa,

meillä tyttö on nyt kolme viikkoa vanha ja ollaan annettu noita maitohappobakteereja vatsavaivojen ehkäisemiseksi ja vastustuskyvyn lisäämiseksi. Annettiin aluksi Rela Dropseja, mutta ne ilmeisesti aiheuttivat vatsanväänteitä luultavasti tuon öljypohjaisuutensa vuoksi. Nyt annetaan Lactophilus-jauhetta. Kysynkin nyt teiltä, joilla kokemusta maitohappobakteereiden antamisesta, että kuinka kauan olette noita valmisteita vauvoillenne antaneet? Entä oletteko jossain välissä pitäneet taukoa ja antaneet sitten taas esim. ruokavaliomuutosten yhteydessä? Entä minkälaisia kokemuksia teillä on juuri tuon Lactophilus-jauheen käytöstä? Onko tuosta tullut vatsa- tms. vaivoja? :/
 
Hei, meillä käytettiin Gefilus Plus kapseleita 3kk ikään asti joka päiväisesti ja sen jälkeen sitten esim. kiinteiden aloituksen yhteydessä, matkalle lähtiessä ja äidin antibioottikuurin yhteydessä. Lactophilus jauheesta ei ole kokemuksia.
 
Mulle terkka kehotti käyttämään jatkuvasti rela tippoja. Oli kuulemma lukenut jonkun tutkimuksen että suolen terveys, hyvä toiminta parantaa vastuskykyä tai jotenkin tuonne päin se mulle kertoi.

Meillä neiti 4.v käyttää jatkuvasti rela tablettteja, mutta vauvalle ei ole tullut annettua vaikka kaapissa olisikin tippoja. Ihan vastasyntyneenä nuo aiheutti meidän vauvalle maha vaivoja ja jotenkin se on nyt vaan jäänyt. Voishan tuon ottaa tavaksi antaa vauvallekin päivittäin kun noita kerran on. Olivat muuten älyttömän kalliita tippoja :eek:

Tuosta jauheesta ei ole minkäänlaista tietoa/kokemusta
 
Mä lopetin noiden Rela-tippojen käytön, kun kakka muuttui vihertäväksi ja öljymäiseksi ja sen tekeminen oli kovan työn takana. Oltiin pari päivää ilman ja aloitin Lactophiluksen käytön. Nyt on sitä annettu pari päivää ja viime yönä oli taas ongelmia tuon vatsan toiminnan kanssa. :( En antanut enää tänään tuota jauhettakaan, joten saas nähdä korjaantuukohan nuo massuongelmat... :|
 
Olen kuullut hyviä kokemuksia tuosta Gefiluksesta. Jos äiti imettää, niin äiti syö 2 tabua päivässä. Jos vauva saa korviketta, niin tabu avataan ja jauhe korvikkeen sekaan.

Maitohappobakteerin antamista voi jatkaa 1- 3-vuotiaaseen saakka. Eipä sitten esim. päiväkodista tule oksutauteja tms. ....
 
Mä olen antanut lapselle 4 rela tippaa päivässä, melkein kotiutumisesta asti, mutta en tie onko mitään apua?? Vauva ainakin pierii paljon, on ilmavaivoja ja varmaan muitakin vattavaivoja runsaasti. Itseasiassa ajattelin lopettaa ainakin joksikin aikaa tippojen käytön, katon onko eroa.... Lapsi on nyt noin 2,5 kk. Niin ja joku 20 euroo tipat maksaa, pikkunen pullo, joten kallista..
Ite syön kans gefilus-tuotteita ja välillä maitohappobakteereja purutabletteina (en muista merkkiä ) Mutta en tosiaan ole vakuuttunut onko mitään hyötyä.
 
Meille terkka suositteli relatippoja ruoka-aineallergioiden ehkäisemiseen. Lapsen isukki on ollut lapsena oikein moniallergikko, ja maitohappobakteerin pitäis kuulemma auttaa ettei tytölle kävisi samoin. Tiedä sitten onko ihan huuhaata, mutta kylllä olen tytölle noita reloja nyt yhden pullollisen antanut (tyttö nyt 6kk, aloitin relat n. 4kk iässä muistaakseni). Nyt kun pullo loppui,ajattelin ainakin pitää hieman taukoa ja katsastaa muuttuuko ruuansulatus millään lailla. Mielelläni kuulisin kokemuksia noista muista maitohappobakteerivalmisteista kuin relatipoista!
 
Meillä käytetään edelleen gefilus plus -kapseleita (ovat maidottomia). Poika on nyt 8,5kk:n ja syntymästään ollut moniallerginen..

4päivää oltiin joulun tienoilla ilman, enkä tiedä, koska uskallan uudestaan kokeilla, oli sellaiset yöhuudot silloin... Yhteisvaikutusta varmaankin mm. allergioitten kanssa kylläkin..

Mutta minä olen todella, todella tyytyväinen ja aion jatkaa hamaan tulevaisuuteen niiden käyttöä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonnakar:
Meillä käytetään edelleen gefilus plus -kapseleita (ovat maidottomia). Poika on nyt 8,5kk:n ja syntymästään ollut moniallerginen..

4päivää oltiin joulun tienoilla ilman, enkä tiedä, koska uskallan uudestaan kokeilla, oli sellaiset yöhuudot silloin... Yhteisvaikutusta varmaankin mm. allergioitten kanssa kylläkin..

Mutta minä olen todella, todella tyytyväinen ja aion jatkaa hamaan tulevaisuuteen niiden käyttöä..
Pitäisköhän meidänkin vielä noita kokeilla... :/ Saako niitä apteekista ja ovatko öljypohjaisia?

 
Mä käytin niin että itse söin maitohappobakteereja ja imetin, joten ei tarvinnut erikseen enää vauvalle antaa.
Ja sitten alkoikin jo itse syömään gefilustuotteita n. 10kk iässä.
Terve on ollut, vauvana ei ollut mahanpuruja ja koskaan vielä ollut ripulissa (ikää nyt 1v3kk)
 
Hmm.. tässä kun on tullut seurailtua meidänkin tytön (kohta 2 vkoa) menoa niin olen hieman avuton..
Hällä on ollut ainakin ummetusta johon neuvola kehotti käyttämään mallasuutetta kahdesti pvässä. Uute ollut käytössä vasta pari päivää, edelleen näyttää vääntelehtivän saadakseen tortun vaippoihinsa. Nyt olen alkanut jo epäillä muuten vaan vatsaväänteitä/ilmavaivoja. Toisaalta tuntuu että tytön olo rauhoittuu kun takapuolesta kuuluu "trööt".. Koliikkiakin olen miettinyt.

Uskomattoman avuton olo, koska ei voi itse auttaa tyttöä mitenkään..
 
Alkuperäinen kirjoittaja nyyrikki:
Mä käytin niin että itse söin maitohappobakteereja ja imetin, joten ei tarvinnut erikseen enää vauvalle antaa.
Ja sitten alkoikin jo itse syömään gefilustuotteita n. 10kk iässä.
Terve on ollut, vauvana ei ollut mahanpuruja ja koskaan vielä ollut ripulissa (ikää nyt 1v3kk)
Hei, voin kyllä olla väärässäkin mutta itse olen ymmärtänyt että äidin syömät maitohappobakteerit eivät välity äidinmaidosta vauvalle koska eivät läpäise suolen seinämiä. Äidin syömistä maitohappobakteereista on toki se apu että äidin oma vastustuskyky paranee ja vatsavaivat ehkä helpottavat ja siten tarjolla on "parempaa" äidinmaitoa (kun äiti voi hyvin, voi vauvakin hyvin ) mutta jos vauvan haluaa saavan maitohappobakteereita, pitää niitä syöttää suoraan vauvalle. Käsittääkseni maitohappobakteereista ei ole mitään haittaa vauvalle, päinvastoin ne vatsavaivojen vähentämisen lisäksi voivat auttaa korvatulehduksiin, atooppiseen ihottumaan etc. Ainoastaan pitäisi kiinnittää huomiota, missä muodossa maitohappobakteerit antaa (ja millaisia bakteereita annettu valmiste sisältää ) sillä esim. nuo öljypohjaiset rela-tipat usein aiheuttavat öljyn vuoksi vatsavaivoja, ei maitohappobakteerin takia.

** muoks: lastenlääkäri suositteli myös sitä että siinä vaiheessa kun lapsi siirtyy hapanmaitovalmisteisiin, niin maitohappobakteerit annettaisiin esim. gefilus tuotteina eikä kapseleina/jauheina. Näissä bakteerit ovat eläviä ja suojaavat silloin paremmin esim. korvatulehduksia vastaan.

 
Kaikille ei tosiaan kaikki maitohappobakteerit sovi, osassa on maitoa ja se jo rajaa ainakin meillä osan valmisteista pois. Myös Gefilus Plussissa saattaa olla pieniä jäämiä maidosta, vaikkakin useimmille maitoallergisille sopii. Reloissa voi aiheuttaa vatsan väänteitä ne öljyt. Viimeisimpänä kokeilin Symbiofloria ja jostain syystä pylly paloi aivan punaiseksi siitä :( . ei se ole aina niin helppoa.
 

Yhteistyössä