Maitohappobakteerit allergian ehkäisyssä

  • Viestiketjun aloittaja Amaryllis
  • Ensimmäinen viesti
Amaryllis
odotusaikana. Onko kellään omakohtaista kokemusta? Hyvä mhb-valmiste käytettäväksi? Linkkejä tutkimuksiin tai muille sivuille?

Kolmas lapsi tilauksessa ja kiinnostaa, koska allergiataipumusta on ja 2-v oli vauvana allerginen/yliherkkä käytännössä kaikelle mahdolliselle + korvakierre siihen päälle. (Nyt ollaan jo voiton puolella, enää vehnä ja jotain pientä pois, korvatkin pysyneet terveinä jo vuoden putkituksen ansioista =) ) Hänelle maitohappobakteerit auttoivat ruokiintotutteluvaiheessa ja antibioottikuurien yhteydessä, joten uskon niiden tehoon ja mahdollinen tuleva vauva taitaa saada niitä alusta alkaen.
 
3xtyllerö
Aloitin Gefilus-kapseleiden ottamisen noin kolme kuukautta ennen kolmannen lapsen syntymää, tarkoituksena ehkäistä tai ainakin mahdollisesti siirtää vauvan allergian puhkeamista. Äitiysneuvolan terveydenhoitajalta sain tietoa siitä, että asiaa olisi tutkittu ja todettu että nimenomaan äidin nauttima maitohappobakteeri jo raskausaikana ja syntymän jälkeen (jos imettää) ehkäisisi tai ainakin siirtää lapsen altistumista allergialle.

Keskimmäinen lapsemme oli syntymästä saakka allerginen (maito, viljat, ruoat...) eli olin itse koko imetyksen ajan (10 kk) tarkalla dietillä.
Joten päätin tämän kolmennen lapsen kohdalla ottaa selville, voinko itse mahdollisesti tehdä jotain. Eli söin gefilusta kolme kuukautta ennen lapsen syntymää ja koko imetyksen ajan (1 v). Olen antanut maitohappobakteeria myös vauvalle syntymästä alkaen, vaikka tutkimustulokset osoittavat että äidinmaidon kautta saatu tulos on tehokkaampi.

Kolmannen lapsen allergia puhkesi vasta (suolioireinen allergia) 10,5 kk ikäisenä kun ensi kertaa kokeilin tuttelimaitoa, kokeilusta puhkesi myös vilja-allergia (siihen saakka kävivät kotimaiset viljatuotteet).

Uskon että maitohappobakteeria antamalla saimme siirrettyä vauvan allergian puhkeamista myöhäisemmäksi, eikä se puhjennut niin vaikeana kuin keskimmäisella lapsellamme (sekä iho- että suolioireinen). Isomman vauvan allergiaa on mielestäni huomattavasti helpompi hoitaa kuin aivan vastasyntyneen. Ja onneksi se useinmiten paranee ajan myötä...
=)
 
Minulla on kolme lasta, esikoinen ja keskimmäinen olivat vauvoina maito-, vilja-yms. allergisia. Kun odotin kolmatta (nyt 1,7v) luin Turun Yliopistollisessa sairaalassa tehdystä tutkimuksesta, kuinka maitohapot ehkäisevät allergiaa. Kun kolmonen syntyi, kysyin kotiinlähtötarkastuksessa lääkäriltä ohjeet maitohappoja varten. Hän kaski ostamaan Gefilus-maitohappobakteereja. Vuorokausiannos on puolikas kapseli. Se oli helppo antaa, koska kapselin saa avattua, kaadettua puolet pulverista teelusikkaan, jossa tilkka vettä ja sitten vain vauvan suuhun. Kapseli taas kiinni ja seuraavana päivänä loput. Helppoa kuin mikä ja toinen hyöty oli se, että vauva tottui alusta asti lusikkaan. Puolivuotiaana aloitimme soseet, niin lusikka oli jo tuttu. MUTTA tähän maitohappojen tehoon liittyy myös puolen vuoden täysimetys! Eli vauvaa imetetään puolivuotiaaksi, mitään tutteleita ei anneta, eikä soseitakaan! Homma vesittyy siihen, jos antaa jotain muuta. Tokihan puolen vuoden täysimetys on urakka, mutta koin sen todella antoisaksi. Imetin 11kk, puolivuotiaana siis sai soseita, mutta tuttelia vasta 11kk ikäisenä. Ja täytyy sanoa, että homma kannatti. Meidän kolmosella ei ole mitään allergioita =)
 
Minä en kyllä kokenut puolen vuoden täysimetystä URAKKANA vaan erittäin antoisana tapahtumana. Imetän edelleen (poika kohta 10 kk) ja aion jatkaakin vielä pitkään. Itse olen maidottomalla yhä edelleen eikä muut ruoka-aineet anna oireita rintamaidon kautta. Syön myös gefilusta. Saapa nähdä mitä tapahtuu kun imetyksen sitten joskus lopetan.
 
Vieraana
Vähän asian sivusta mutta meillä on neidillä atooppinen iho ja kananmuna, omena-allergia. Neitokainen on nyt vuoden vanha. Olen huomannut että kun annan joka aamu hänelle maitohappotuotetta niin iho on pysynyt todella hyvässä kunnossa pakkasista huolimatta. (koputtaa puuta) itseäni harmittaa suuresti etten ole osannut // kukaan ei kertonut tälläisesta asiasta.
 
Amaryllis
Kiitokset kommenteista :)

Mulla on nyt jo käytössä ne uudet Rela mhb:t. Kai ne on ihan sama asia kuin Gefiluskin? Relaa saa myös tippoina, joten vauvalle olis helppo antaa. Siis kun ja jos tässä vielä yksi vauva meille saadaan :whistle:

Mulla on aikomuksena jokatapauksessa täysimettää puolivuotta, tuota allergista kuopustamme täysimetin käytännössä 7 kuukautta olosuhteiden "pakosta" , joten ihan tutut kuviot on.
 
Rela ei ole sama kuin gefilus. Maitohappobakteereja on useita, muutama mainitakseni: asidofilus, bifidus, plantarum, rahmnosus, casei, reuteri... relatuotteet sisältävät reuteria, eli eroa on. Nimenomaisesti tämä gefilus-maitohappobakteeri oli se, josta allergiatutkimuksessa oli kyse. Kaikki toki ovat suolistolle tärkeitä, että siinä mielessä voit hyvin syödä relaa, mutta anna vauvallesi sitä gefilusta. =)
Gefilus-kapseleita on basic, joka sisältää maidon ainesosia ja toinen saman valmistajan, joka ei sisällä maidon ainesosia.

 
Amaryllis
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.01.2006 klo 23:11 murumli kirjoitti:
Nimenomaisesti tämä gefilus-maitohappobakteeri oli se, josta allergiatutkimuksessa oli kyse.


Kiitos :flower: Mm. tämä tieto olikin hakusessa, kun niitä bakuja tosiaan tuntuu olevan joka lähtöön. Enkä muuten olisi varmaan älynnyt katsoa tuota maidottomuuttakaan...
 
3xtyllerö harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.01.2006 klo 23:11 murumli kirjoitti:
Gefilus-kapseleita on basic, joka sisältää maidon ainesosia ja toinen saman valmistajan, joka ei sisällä maidon ainesosia.



Hei olisiko se kuitenkin toisinpäin, eli Gefilus Basic olisi laktoositon?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.01.2006 klo 22:43 Vieraana kirjoitti:
Vähän asian sivusta mutta meillä on neidillä atooppinen iho ja kananmuna, omena-allergia. Neitokainen on nyt vuoden vanha. Olen huomannut että kun annan joka aamu hänelle maitohappotuotetta niin iho on pysynyt todella hyvässä kunnossa pakkasista huolimatta. (koputtaa puuta) itseäni harmittaa suuresti etten ole osannut // kukaan ei kertonut tälläisesta asiasta.
Mitä tuotetta annat ?
 
Ja vielä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2006 klo 21:56 tintti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.01.2006 klo 22:43 Vieraana kirjoitti:
Vähän asian sivusta mutta meillä on neidillä atooppinen iho ja kananmuna, omena-allergia. Neitokainen on nyt vuoden vanha. Olen huomannut että kun annan joka aamu hänelle maitohappotuotetta niin iho on pysynyt todella hyvässä kunnossa pakkasista huolimatta. (koputtaa puuta) itseäni harmittaa suuresti etten ole osannut // kukaan ei kertonut tälläisesta asiasta.
Mitä tuotetta annat ?
Luontaistuotekaupasta Bioteekin Probiootti baby, nyt annostelen yhden pussin noin 3 tai 4 aamuksi, vaikka neuvoivat jo lisäämään annostusta.
 
adalmiina
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2006 klo 20:52 3xtyllerö harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.01.2006 klo 23:11 murumli kirjoitti:
Gefilus-kapseleita on basic, joka sisältää maidon ainesosia ja toinen saman valmistajan, joka ei sisällä maidon ainesosia.




Hei olisiko se kuitenkin toisinpäin, eli Gefilus Basic olisi laktoositon?



LAKTOOSITON JA MAIDOTON EI OLE SAMA ASIA!!! Ja Basic ei tosiaan ole maidoton!!!
 
kiiks
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2006 klo 22:00 reeta kirjoitti:
Mitä luulette tai onko kellään kokemusta auttaisiko nuo maitohappobakteerit isommalle lapselle esim. ihoongelmiin jos ei ole vauvasta asti niitä antanut ?
On meillä ainakin auttanut isommillakin - kun vain muistavat ottaa säännöllisesti kuurin. Meillä on vaihdeltu eri valmisteiden välillä, suosittelivat apteekissa. Enkä kyllä ole huomannut että olisi ollut eroa tehoissa. Mielenkiintoista oli lukea tuosta aiemmin, että nimen omaan rela olisi se valmiste, jota on tutkimuksissa käytetty.

Olisiko kellään linkkejä tutkimuksista? Kiinnostaisi lukea. Tiedän, että nyt tutkitaan paljon maitohappobakteereiden vaikutuksia ja yhteyksiä mm diabeetekseenkin.
 
Meidän pojalle, kun hän oli 6-vuotias, määrättiin Jämsän sairaalassa Gefilus-kuuri, kun hänellä oli puoli vuotta ripuli. Allergiatestistä löytyi sitten väriaineallergia. Gefilus auttoi kyllä oireisiin, että kannattaahan sitä toki kokeilla, mutta tuloksia ei tule heti.
 

Yhteistyössä