Maitoallergisten vanhemmat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja e-m
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

e-m

Vieras
Hei! Mitä lapsenne juo maidon sijasta? Meidän tytöllä on melko varmasti suolisto-oireinen maitoallergia jota tutkitaan nyt vasta yli 1v iässä. Tänään lääkäri sanoi, että korvaavaa "tuotetta" ei tarvita, vaan kalkkitabletit sekä muuten normaali ruokavalio. Kaurajuomaa saa kuulemma käyttää!? Mulla on ollut eri käsitykset asiasta, luulin että erityiskorviketta tarvii sinne 2-vuotiaaksi asti? Tyttö on nyt 1v1kk. Saatiin lähete polille ja sitä kautta altistus sitten.

Hei niin ja onko muita jotka imettää vielä yli 1-vuotiasta allergista lasta? Millasia kokemuksia? Mää oon kallistunut lopetuksen puolelle, vaikka ei pitäisi olla kuin maidottomalla dietillä. Että kai tässä pikkuhiljaa lopetellaan.

Vihastuttaa kun nyt vasta otettiin tosissaan meidän allergiaepäilyt. Terveydenhoitajien ja lääkärien mukaan vika on ollut meidän yösyötöissä ym. :kieh: Mitenkä lopetat yösyötöt kun toinen vääntelee mahaansa ja itkee läpi yön :o Noh, nyt ne on kuitenki takana päin kun mahakin saatiin rauhoittuun.
Sori tämä paatos, nyt helpotti! =)

Meillä saman ikäinen ja nyt juo apteekista ostettavaa Almiron peptiä, kun Nutri-Soija ei enää tuntunut sopivan. kaupan soija yms. Maidoissa ei ole tarpeeksi ravintoaineita alle 2v. lle, joten apteekin korvikkeita pitäisi juoda. Mulla olisi muutama avaamaton purkki Nutri-Soijaa, jos asutte (Hki) niin meiltä saisit aluksi muutaman purkin Kelan korvaushintaan 3E purkki. Ennen altistustahan pitäsi olla oiretan 2 viikkoa, joten jotain muuta maitoa lapselle olisi hyvä antaa ja helpointahan sun on varmaan lopettaa imetus aika nopeesti ja alkaa antamaan apteekin koviketta. Laita privaa jos Nutri-Soijapurkit kiinnostaa.

kyllä se korvattavuus on varmaan sinne 2-vuotiaaksi, mutta mä ymmärrän kyllä ton mitä lääkäri sanoi, eli tavallaan "turha" tässä vaiheessa opettaa apteekin korvikkeille jos lapsen ruokavalio on muuten hyvä. kaura- ja riisimaitoa voit käyttää ruuanlaitossa ja leivonnassa, niin kok perhe voi syödä samaa. Soijaa ehkä kannattaa välttää kun voi olla kovin allergisoiva. Meidän tyttö löpetti apteekin korvikkeen juomisen n 1v5kk iässä, eli ennenkuin maitoallergia meni ohi. Sinä väliaikana joi vettä ja mehua, kalkki oli sitten lisänä. Nyt miato jo käy, mutta ei juo sitä edelleenkään kun ei pidä mausta. Muita maitotuotteita menee vaihtelevissa määrin, ja sitten edelleen kalkkilisää.

Heippa! Olen jatkanut allergisen lapsen imetystä oikeastaan juuri siitä syystä että maitoallergia ilmeni kun yritettiin siirtyä lehmikseen. Nyt poika täyttää 2 elokuussa ja heinäkuussa on tarkoitus lopetella imetys. Tämän kevään aikana poika on oppinut juomaan kauramaitoa jota myös itse käytän, ruuanlaitossa myös käytän kauravalmisteita joita koko perhe syö. Meillä sikäli ollut helppoa että kaikki viljat käyvät joten olen dieetannut maidon ja muut sopimattomat (herneet, pavut, tomaatti, sitrukset, kiivi, avokado, mansikka yms.) Ei ole ollut mitenkään ylivoimaista mutta kieltämättä kodin ulkopuolella on saanut kantaa eväitä mukana mutten koe sitäkään kovin vaivalloiseksi. Alkuun 1 vuotiaalle yritettiin soijakorviketta mutta se ei sopinut eikä hän ollut halukasmuutenkaan luopumaan rinnasta joten jatkoin imetystä eikä tarvinnut stressata sopivasta korvikkeesta. Tietysti jo hyvin laajat allergiat on hankala dieetata mutta suosittelen kyllä imetyksen jatkamista jos äidin maito vain sopii eli sopimattomat on ruokavaliosta pois. Itse olisin vieläkin jatkanut pidempään mutta pojalle on tissi niin tärkeä että nukkumiset yms. kärsii joten päädyin siihen että 2v loppuu.

Yhteistyössä