maitoallergisen velli??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aippa3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

aippa3

Jäsen
28.06.2005
196
0
16
Mistä olette tehneet maitoallergiselle vauvalle velliä? tietysti omaa erityiskorviketta ja sitte riisi- tai maissijauhoa, mut mitä on maissijauho??? onko se maizenaa, maissitärkkelystä? ja mikä on sekoitussuhde? auttakaa nyt viisaammat!! :attn:

ei ole maizenaa tai muuta tärkkelystä!

on olemassa ihan oma pussukka kaupassa,merkkiä en muista mutta lukee selvästi että maissijauho!
ja sitten on esim risentan riisijauho..(ei suomenkielisiä ohjeita,vihreä paketti)
jommassa kummassa on vellin ohjekin!

maissijauhoissa ainakin ohjeena 5dl vettä+50g jauhoja,keitä n.3min ja anna hautua 10min.

itse tein vain puolikkaan annoksen ja lisäsin siihen sitten maitoa (on paksua).

sitten olen tehnyt pepo-velliä:
oolannin luomu (pakaste)perunamuusia, keittänyt porkkanaviipaleita, soseuttanut ne ja lisännyt maitoa!
tulee huonosti kyllä tutista läpi ellei vielä erikseen paseeraa
( ->metalli siivilän läpi lusikalla)

tuo onkin niin työlästä tehdä joka päivä että olen luovuttanut vellien teon kokonaan!!tyttö ei voi syödä muuta kuin pepoa.. :(

Mä teen ihan veteen riisi- ja tattarihiutaleista vellin tahi puuron. Yllättävän hyvin menee alas, vaik onkin mautonta. Mutta hedelmä- ja marjasoseilla saa makua kiitettävästi. Samoin kiisselillä. Puurot ja vellithän voi myös tehdä mehuihin.

Farinalta löytyy maissi- ja riisijauhoa (vihreä paketti).
Tee veteen, tai korvikemaitoon, tai vaikka marjapuuroksi (vispipuuroksi).
Myös Maizenasta voit velliä tehdä, mutta tulee helposti "liisterimäistä".
Kokeile myös riisihiutaleita, tattarijauhoja tai -hiutaleita, hirssiä...

kysyttiin maitoallergisten velleistä, siihen en osaa vastata kun meillä perheessä ei maitoallergikolle ole vellejä juonut mutta ei myöskään ei-allergikot. En tiedä liekö syy siihen ettei vellejä ole tarvittu se että olen imettänyt pitkään vai mikä. Mutta puuroja on alettu syömään tuossa puolen vuoden iässä ja ihan "oikeaa" kaurapuuroa eka ja sitten noita muita ja hyvin on maistunut.
Ei velli siis ole mikään pakollinen asia vauvan elämässä.