Maitoallergiasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti ihmeissään

Vieras
Tyhmä kysymys...

Voiko maitoallergiaa todeta/testata ilman maidotonta ruokavaliota vauvalta? Pojalla, 6 kk, maitoallergiaepäily ja lääkäri käski olla kaksi viiikkoa maidottomalla ruokavaliolla ja sitten aloittaa maito uudestaan.

Meillä vaan ei millään yrityksistä huolimatta tää maidottoman aloitus onnistu. Poika ei huoli mitään muuta juomaksi kuin maitoa. Vettä juo normaalisti muutamia kulauksia soseiden yhteydessä, muttei paljoa.

Kun huomasi, ettei maitoa tipu, lopetti nuo muutamatkin kulaukset vedenjuontia huutaa raivopäisenä, mehu, mikään ei kelpaa. Kahtena päivänä yritin, ja illansuussa oli pakko antaa maitoa, kun toinen itkee ja maiskuttaa suutaan janoissaan. Sitten juokin kerralla koko pullon.

Eli voiko sitä allergiaa testata olematta maidottomalla ruokavaliolla?

Tai sitten hyviä vinkkejä kiitos, miten onnistun tuon pojan kanssa?

Haet apteekista korviketta joka tarkoitettu maitoallergiselle vauvalle, ei tietenkään kokonaan maidotonta linjaa noin pienelle!

*muoks* Se korvikejauhe riittää n. 3 viikoksi meidän 1v likalle joka juo 700ml päivässä. Purkki maksaa 12e

Ja siis ruuat teen tuohon maitoon, annan juomaksi tuota jne.. Meillä ei kaura- ja maissimaidot kelpaa, ja niitä ei saa edes alle 1v antaa.

Apteekista teidän pitäis hakea joku maidonkorvike. Eihän se niin onnistu mitenkään, et tuon ikäiseltä vain jättää maidon pois. Mikähän lääkäri teillä on ollut, jos ei ole tuosta korvikkeesta maininnut?

No sitä apteekin soijamaitokorviketta kokeiltiin, mutta tää raivopää heitti pullon seinään, eikä suostu enää edes maistamaan.

Lääkäri sanoi, ettei maitoa tarvitse, vaan yksi kalkkitabletti päivässä ja vettä ja mehua juomaksi, mutta kun ei kelpaa niin ei kelpaa!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No sitä apteekin soijamaitokorviketta kokeiltiin, mutta tää raivopää heitti pullon seinään, eikä suostu enää edes maistamaan.

Lääkäri sanoi, ettei maitoa tarvitse, vaan yksi kalkkitabletti päivässä ja vettä ja mehua juomaksi, mutta kun ei kelpaa niin ei kelpaa!

Sitkeesti tarjoot vaan sitä soijamaitokorviketta, se tarvitsee sitä, ei mitkään kalkkitabletit riitä ja mehua ei noin pienelle missään tapauksessa!!!

Meillä on jouduttu lapsille kokeilemaan jos mitä merkkiä noista apteekin korvikkeista ja aina on ollut taistelua, et saa menemään edes vähän. Joskus neuvottiin jopa sekoittamaan hieman sokeria aluksi korvikkeen sekaan ja sitä vähentämään sitten, et sai juomaan. Eihän se tietty heti maistu, sehän on selvä, kun maku on niiiiin erilainen.

Puuroon voi myös jauheen sekoittaa ja laittaa muutenkin vettä enemmän, et saa nestettä samoin ruokien sekaan.

Niin siis vielä varmistus: et enää imetä?

Meillä minä epäilen myös maitoallergiaa seitsenkuisella koska pari kertaa kun on saanut sormiinsa tai kasvoilleen lehmänmaitotipan on seurauksena ollut aika villi ihottuma. Mutta kun muita oireita ei ole ajattelin vain kysyä sitten lääkäriltä kuukauden kuluttua. Isällään oli lapsena maitoallergia ja se ilmeisesti periytyy.

Meillä minä imetän ja syön surutta maitotuotteita enkä ole huomannut oireilua. Vaikka täysimetysjan kakka oli kyllä koko ajan vihreää.

Ja siinä korvikkeessa on todella paljon muuta tarpeellista, ei vaan se kalkki. Mä tekisin kyllä ylemmälle taholle valituksen tollasesta lääkäristä.

Alkuperäinen kirjoittaja NäkymätönNinni:

Meillä on jouduttu lapsille kokeilemaan jos mitä merkkiä noista apteekin korvikkeista ja aina on ollut taistelua, et saa menemään edes vähän. Joskus neuvottiin jopa sekoittamaan hieman sokeria aluksi korvikkeen sekaan ja sitä vähentämään sitten, et sai juomaan. Eihän se tietty heti maistu, sehän on selvä, kun maku on niiiiin erilainen.

Puuroon voi myös jauheen sekoittaa ja laittaa muutenkin vettä enemmän, et saa nestettä samoin ruokien sekaan.

Meillä taas erittäin nirso tyttö, ja tavan maito ei kelpaa, ei maissimaito, ei kauramaito, apteekin korvikejauhemaitoa joisi vaikka miten paljon.

Tää on niin kauheeta!! Ihan lastenlääkäri se oli. Mä olen nyt vaan antanut Nannia, kun ei tästä tule mitään.

Ainoa oire mikä meillä nyt tuon allergiaepäilyn aiheutti oli toisinaan kova vatsa. Kaikenlisäksi se ongelma korjaantui kun lopetin Relatippojen käytön. Sanokaa please joku mielipiteenne, onkohan meillä edes tarvetta olla maidottomalla ruokavaliolla?

Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
Niin siis vielä varmistus: et enää imetä?

Meillä minä epäilen myös maitoallergiaa seitsenkuisella koska pari kertaa kun on saanut sormiinsa tai kasvoilleen lehmänmaitotipan on seurauksena ollut aika villi ihottuma. Mutta kun muita oireita ei ole ajattelin vain kysyä sitten lääkäriltä kuukauden kuluttua. Isällään oli lapsena maitoallergia ja se ilmeisesti periytyy.

Meillä minä imetän ja syön surutta maitotuotteita enkä ole huomannut oireilua. Vaikka täysimetysjan kakka oli kyllä koko ajan vihreää.

Juu ei, imetys meni heti alkumetreillä pieleen. Eli korvikkeella ollaan oltu noin kaksikuisesta alkaen.

Tää on niin kauheeta!! Ihan lastenlääkäri se oli. Mä olen nyt vaan antanut Nannia, kun ei tästä tule mitään.

Ainoa oire mikä meillä nyt tuon allergiaepäilyn aiheutti oli toisinaan kova vatsa. Kaikenlisäksi se ongelma korjaantui kun lopetin Relatippojen käytön. Sanokaa please joku mielipiteenne, onkohan meillä edes tarvetta olla maidottomalla ruokavaliolla?

Jos ei oireita oo, niin miksi pitäisi olla maidottomalla? Ei minusta noin vähäisillä oireilla kannata heti epäillä maitoallergiaa. Siis jos silloin tällöin on maha kovalla.

No mä en todellakaan olisi turhaan maidottomalla jos lapsi ei tunnu kärsivän mistään! Ainahan ne neuvolassa ehdottelee kaikkea kun vaan valittaa. Jos ei valita niin eivät ehdottele.

Mutta muuten luottaisin tuohon lääkäriin enemmän kuin palstamammoihin ;)

Niin, kai sen lääkärin pitäisi asiansa osata. Ihan siis yksityisellä käytiin ja jostain entisestä lastenylilääkäristä on siis kysymys, eli kokemusta pitäisi olla. Siitä huolimatta ihmettelin itsekkin tuota Vesi/mehu linjaa.

Tuntuu vaan niin kamalta kiusata poikaa kun ei niitä oireita tunnu oikein olevan. Pienestä asti ollut tosi itkuinen, mutta nyt puolen vuoden iässä on HUOMATTAVASTI helpottanut. Poika on iloinen, seurallinen ja mahan kanssa ei tosiaan ole ongelmia ollut niiden Relojen lopetuksen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja ei saa antaa!!:
ei saa antaa soija- ja kaura- ja riisijuomia alle 2 v lapselle!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! varsinkin soija todella ärhäkkä allergeeni.
Höh, no mut jos ei ole soijalle allerginen niin miksei vois antaa?

Voisitko ystävällisesti laittaa jotain lähteitä tällaiseen julistukseen?

ei saa antaa soija- ja kaura- ja riisijuomia alle 2 v lapselle!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! varsinkin soija todella ärhäkkä allergeeni.

Meillä molemmat pojat on juoneet ensin apteekin soijamaitoa ja sitten vähän yli vuoden iästä kaupan soijamaitoa ongelmitta ja ihan lasten allergologin luvalla.

Niin, kai sen lääkärin pitäisi asiansa osata. Ihan siis yksityisellä käytiin ja jostain entisestä lastenylilääkäristä on siis kysymys, eli kokemusta pitäisi olla. Siitä huolimatta ihmettelin itsekkin tuota Vesi/mehu linjaa.

Tuntuu vaan niin kamalta kiusata poikaa kun ei niitä oireita tunnu oikein olevan. Pienestä asti ollut tosi itkuinen, mutta nyt puolen vuoden iässä on HUOMATTAVASTI helpottanut. Poika on iloinen, seurallinen ja mahan kanssa ei tosiaan ole ongelmia ollut niiden Relojen lopetuksen jälkeen.

Sinuna katsoisin vielä jonkun aikaa, et jos oireita ei oikeasti ole, niin turhalta se maidoton dietti tuossa tilanteessa tuntuu.

Meillä kyllä toinen pojista huusi mahaansa ensimmäiset kolme kuukautta ihan yötä päivää ja nukkui vain vartin pätkissä. Sit kokeilin olla itse maidottomalla, kun imetin, ja vauva rauhoittui parissa päivässä. Et hänellä selvästi oli se maitoallergia.

Miksei? Meillä on kaksi amitoallergista,joille on kyllä ohjeistettu antamaan kaurajuomaa 1v alkaen,kun maito ei käy,mutta muuten ruokavalio on riittävän laaja.

Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
Riisi ja soijamaitoja saa kyllä antaa, mites lapsi jolle ei käy MIKÄÄN noista apteekin korvikkeista, mutta esim riisimaito kävisi..

Eikö edes neocate? Joskus oon kuullu, et jos kyse on ollut pienestä vauvasta, niin on sairaalassa tehty ihan omaa "maitoa" lapselle, siis sekoitettu niistä ainesosista "maito", mitkä on käyneet..

Mutta jos kyse on jo lähemmäs vuoden ikäisestä, niin parissa tapauksessa, mitä itse tiedän, niin on annettu lupa noilla kaupan maidoille, jos niistä joku on käynyt.

Kai mä varaan uuden ajan sille lääkärille ja tunnusta, miten olen toiminut.

Mutta siis tietääkö kukaan, voiko sitä allergiaa testata ilman maidottomalla ruokavaliolla olemista, esim labrassa?

Mutta siis tietääkö kukaan, voiko sitä allergiaa testata ilman maidottomalla ruokavaliolla olemista, esim labrassa?

Verikokeet voi ottaa, mut meillä ei niissä kummallakaan pojalla näkynyt yhtään mitään, vaikka selvästi olivat maitoallergisia. Ne ei anna aina luotettavaa vastausta.

Sitten niinkin päin, että meillä verikokeen mukaan 5v tyttö olisi myös kananmunalle allerginen, mutta kun se ei aiheuta mitään oireita, niin syö sitä edelleen normaalisti.

Testit ei ole luotettavia. Ainoa varma tapa selvittää on välttäminen/altistus.

Yhteistyössä