maitoallergian

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oireita?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oireita?

Vieras
heippati.. meillä puolivuotias poitsu saa naamaansa ihottumaa, poskiin. helpottaa bebanthen voiteella ja häviää. mutta jos ei rasvaa niin heti tulee takasin. neuvolalääkärin mielestä atooppista ihottumaa. neuvolantäti mietti voisiko olla maitoallergiaa. liittyykö maitoallergiaan mitä oireita, kertositteko te keillä lapset allergisia? pojalla on vaan poskissa kuivan oloista punaista ihottumaa... johtuukohan maidosta... öö..

Hei vaan.
Juuri kävin 5 kk:n poikani kanssa allergiatesteissä ja tuli maitoallergialle positiivinen tulos. Ku oireet alkoi just noin. Iho oli pahasti auki ja märki. Vain kasvoissa, kunnes punaisina näppylöinä levisi keholle, etenkin selkään. Nyt tosi kuiva iho, ku on saanu kortisoni, rikki, perusvoide-sekoitusta, joka on auttanu tosi hyvin. Mentiin muutama viikko sit päivystyksenä iho- ja allergiasairaalaan. Nyt oltiin testeissä ja parin viikon päästä altistuspäivä, jolloin 'virallisesti' todetaan.

Helpotus ku selvisi mikä on. Nyt minä ilman maitotuotteita, ku imetän. Juttele ihmeessä neuvolassa ja vaadi testejä, ennen ku pahenee, kuten meillä. En antanu periksi ja päästiin oikein päivystyksenä:)

Hei,

hyvä juttu kun kyselet maitoallergian oireita,olen itse alkanut epäilemään 3kk vanhan lapseni kohdalla myös samaista asiaa.Hänellä myös poskissa karheaa ja punoittavaa ihoa,bepanthen näyttäisi auttavan.

Kuvittelin aiemmin,että poskien karheus ja punoitus ja pieni syherö johtuisi kosteudesta kun lapsi kuolaa ja hieroo käsiään poskiin ja tuttikin sinne posken alle aina välillä jää. Nyt on kuitenkin ruvennut arveluttamaan,että voisiko kyseessä olla maitoallergia.Käytän itse normaalisti maitotuotteita,enkä ole niille allerginen.Olen kuitenkin huomannut että jos syön esim.juustoa yhtään enempää,tulee lapselle vatsavaivoja(ähinää ja sitten lopulta piereskelyä), myös hänen kakkansa on aina ollut aika löysää,vaipat tuntuvat pettävän aika usein selästä vaikka olen ostanut isompia kokoja ja laitan ne kunnolla kiinni.Kun nyt ensimmäisen lapsen kanssa touhuaa,niin eipä sitä sitten osaa aina näitä asioita yhdistellä heti,että kaikki voisi liittyä kaikkeen ja toisiinsa.

Miten te,jotka olette ruvenneet asiaa selvittelemään/saaneet diagnoosin,olette toimineet? Otatteko yhteyttä neuvolaan ja sitä kautta lääkäriiin vai miten? Toivottavasti ap et pahastu että tein jatkokysymyksen...

Tosi tutun kuuloinen tuo ""epäilen samaa"" -nimimerkin juttu! Meillä poika 2,5kk, ja löytyy punoittavaa ja karheaa ihoa poskesta. Myös vaipat fuskaa selästä, mutta ei kyllä ole tullut mieleen, että asialla olisi jotain tekemistä allergian kanssa! Voikohan olla?

Mahaansa itkenyt aika pienestä asti, mutta se on laitettu normaalien vatsavaivojen piikkiin. Kuulemma jos 3kk tienoilla ei ala vatsavaivat hellittää, aletaan selvitellä allergiaa. Meillä on kyllä onneksi vakuutus, että jos julkiselle puolelle on jono, niin sitten mennään yksityiselle. Mutta siis itse olen ajatellut seurata ainakin vähän yli tuon 3kk:n rajan.

""kuullostaa tutulle"" kommentoisin että jätä nyt ihmeessä maitotuotteet ruokavaliostasi tai hanki erikoiskorviketta apteekista ja kokeile sitä jos lapsesi syö korviketta. Ei kai vauvan kannata antaa ehdoin tahoin kärsiä vaan siksi ettei hän ole vielä kolmea kuukautta?!!

Meillä maitoallergia ilmeni aika lailla vastaavilla oireilla ja lopetin kaiken maitoa sisältävän syönnin (laktoosi, maitoproteiini, maitojauhe jne.) Kyllä muutoksen huomaa aika pian vauvan tyytyväisyydessä.

Hei, meillä oli pojalla myös karheaa punaista syheröä poskissa n. 3kk:n ikäisenä. Muita oireita ei ollut. Syherö helpotti aina bepanthenilla ja katosi lopulta joskus 4kk:n iässä kokonaan pois.
Ei ollut maitoallergiaa, eikä kai sitten mitään muutakaan. Syytä ei sen kummemmin selvitetty. Saattoi tulla vain jostain minun syömästäni rintamaidon mukana.

Heips,

päätin sitten jättää maitotuotteita ihan omatoimisesti pois ja katsoa miten käy,tuntuu ettei neuvolassa oteta näitä epäilyjä kovin pienestä ns.vakavasti. En tiedä sitten että mennäkö terveyskeskukseen vai minne seuraavaksi,jotta selvitettäisiin onko kyse allergiasta vai mistä.Kysyisin vielä,että mitä käytätte kahvin kanssa maidon sijaan ja kuinka varmistatte tarvittavat kalkit ja kalsiumit jne. kun jätätte maitotuotteet pois?Täysimetän lastani.

Kts. Yahoon allergia-lista, sieltä löydät tosi hyvää infoa mm. maidottomasta dieetistä. Kaupassa on tosi paljon kaikkea korvaavaa, mm. GoGreenin kaurapohjaiset maito- ja kermavalmisteet ruoanlaittoon, Yosa-jugurtit jne.

En kyllä tiedä millaisia nuo GoGreenin maidot ovat esim. kahvissa, kun en käytä, mutta ruoanlaitossa makuna jees. Ei maidoton dieetti kovin vaikea ole ja meillä ihossa näkyi parannus muutamassa päivässä, suoliston paraneminen kesti sellaiset 2 viikkoa!

Kalsiumia otan 1000mg joka päivä (yks 500 mg aamulla ja toinen illalla)

kiitos noista vinkeistä gogreen ja soijamaito. Oletteko jättäneet ihan myös oivariinit jne. pois myös? Minkä merkkistä kalkkia otatte?ostin apteekista Kalcipos-Dmite nimmistä kalkki+d-vitamiinia ja kun luin tuoteselostetta niin siinä luki että ""erittyy äidinmaitoon mutta ei todennäköisesti vaikuta lapseen"". annatteko lapsellenne sitten ihan täydet d-vitamiinit vai kuinka?(tyhmiä kysymyksiä varmaan...)

Mä käytän Calcichewta, siinä ei muistaakseni oo d-vitamiinia, antaisin kyllä sinuna silti normi d-vitskut.

Oivariinissa on tietääkseni käytetty maitoa, tuolla yahoon allergialistalla on listaus sellaisista 'voileipärasvoista', joita voi käyttää. Perinteisesti Sininen Keiju on ollut jo aikoja maidoton vaihtoehto.

Tsekkaa siis nämä
http://groups.yahoo.com/group/allergia/

ei oo pakko itse kirjoitella, mutta FIles-osuudesta löytyy tosi hyvää infoa! Vaatii yahoo-tunnarit!

Maidon poisjättämisestä omin päin... (kun ""käki"" sitä ehdotteli) muutaman päivän tällaisia jaksoja kokeilin taannoin, kun vauva mahaansa huusi, ei ainakaan niin lyhyestä ajasta apua. Neuvolalääkäri kun kuuli, niin sanoi, että ehdottomasti ei omin päin saa tehdä mitään kokeiluja, kun allergianaiheuttajia voi olla vaikka mitä, ja jos kaikkea alkaa kokeilla, niin oma ruokavalio kapenee turhan paljon.

Kaiken lisäksi mulla on vähän alentunut luuntiheys ja käsky käyttää (jo ilman imetystäkin) sekä reilusti maitotuotteita että syödä kalkkitabletteja.

Kaiken lisäksi vauvan huutelu on ollut helpottamaan päin (enää pari kertaa päivässä huutaa pää punaisena, ehkä 10-30min kerrallaan, aiemmin huusi välillä tuntikausia), ja poskikin ollut punainen vain välillä, joten luulisin, että jos allergiaa on, aiheuttaja on jokin harvemmin käytettävä tuote kuin maito. Eli yritän tehdä salapoliisityötä, luinkin mielenkiinnolla tuota toista allergiaketjua.

Jos oireet jatkuu, niin sitten mennään yksityiselle lääkärille ja aletaan katsoa näitä ruokavaliojuttuja asiantuntijan kanssa, ettei kärsi oma terveys siinä sivussa.

Muutama päivä ei riitä MIHINKÄÄN. Se on vain fakta. Monet oireileilevat viivästetysti, joten jos kokeilet vain muutaman päivän, et voi tehdä mitään johtopäätöksiä. Maidotonta suositellaan minimissään 2 viikkoa!!! Ja kaikella kunnioituksella, mutta neuvoloissa ei ole tarpeeksi, jos ollekaan, tietämystä allergioista.

Maidoton ruokavalio sinällään ei ole mitenkään ravitsemuksellisesti ongelmallinen, kunhan huolehdit kalsiumin saannista ja syöt reippaasti muuten.

Yhteistyössä