Maitoallergiaako??

Hei kaikki te, joilla on kokemusta maitoallergiasta tai muusta allergiasta. Voiko allergia ilmetä näin: 2kk tyttövauvamme itkee hillittömästi niin päivisin kuin iltaisinkin. Aamut alkavat sillä, että imetyksen jälkeen tai joskus jopa sen aikana tyttöparka saa hillittömän itkukohtauksen ja huutaa pää punaisena. Rauhoittuu olalla hyssytellen. Hänen on vaikea nukahtaa päikkäreille ja nukkuu pätkissä. Kun herää, niin heti alkaa hillitön huuto, jonka saan kyllä hyssytellen rauhoitettua, jotta hän pystyy ruveta imemään. MUtta rinnalla ollessaan jo naama menee taas ruttuun ja itku alkaa... Näin mennään koko päivä, ilta viideltä viimeisten päikkäreitten aikaan itku on entistä pahempaa, ja tyttö nukkuu miten nukkuu. Päivä päättyy aivan hillittömään koliikki-iltahuutoon, jota kestää n. klo 19 -01. Silloin ei mikään auta, ollaan miehen kanssa kokeiltu kaikki mahdollinen normi-hyssyttelystä kantoliinaan, Ergo-reppuun, autolla ajeluttamiseen, vaunuiluun, kantokassissa kantamiseen, turvakaukalossa keinuttamiseen, kylvettämiseen... Olen kokeillut "pesiä" vauvan kanssa peiton alla, vauvahierontaa, pierujumppaa... Kaikki täysin tuloksetta. Tätä on nyt jatkunut tällaisena n. 3 viikkoa. Voimat on jo menneet multa ja mieheltä, mutta jäljellä on syvä huoli pienen puolesta. Neuvolassa kaikki kuitattiin normaaliksi vauvan itkuksi, mutta järki ja vaistot sanoo ihan jotain muuta. Rela-tipat käytössä, tyttö täysimetyksellä.
 
Ihan ensin mulle tulee mieleen kysymys milloin tuo huuto alkoi? Alkoiko rela tippojen aloituksen yhteydessä? tai kenties D-vitamiini tippojen aloituksen yhteydessä?
Moni sanoo, että Rela tipat huudattaa ( mä en tiedä meillä ei ole mitään maitohappo bakteereja käytössä) Ja toisille vauvoille ei käy devitolit, eikä jekovitit, vaan d-tipat.
Miten usein tyttö kakkaa ja millaista kakka on? Oletko huomannut helpottaako tytön olo, kun on kakannut?
 
Voi olla maitoallergiaa tai sitten todella pahaa koliikkia.. Voit kokeilla maidotonta diettiä ja katsoa helpottaako vauvan olo. Parissa viikossa huomaat eron. Rela-tipat eikä d-vitamiini sopinet meidän laajasti allergiselle lapselle.
 
Ekaks kannattaa jättää ne relat heti pois. Ne eivät edes ole kovin hyviä mh-bakteereja. Ja vaihtaa esim. DDS-junior valmisteeseen. Niitä saa luontaistuotekaupoista. Tosi monelle vauvalle ei sovi ne relat lainkaan kun ovat öljypohjaisia.
Sitten mitä D-vitamiini valmistetta käytätte. Jos Devitolia niin vaihda ne Jekovittiin, ne ovat ystävällisempiä vatsalle.
Jos tämä ei auta iin silloin kannattaa kokeilla maidotonta dieettiä ja jättää myös kananmuna pois. Ne ovat yleisimpiä allergian aiheuttajia. Huom. jätä myös kaikki maitoproteiini ym. herat myös pois.
Mutta kannattaa ensin katsoa onko vauva vain herkkä vatsainen ja kärsii koliikista. Nämä DDS- juniorit ovat tosi hyviä koliikin hoitoon.
Näillä eväillä kannatta lähteä liikkeelle. Toivottavasti olisi kyse vain koliikista.
 
Ja muistakaa kaikki että jos allergiaa epäillään tai on niin ehdottomasti mh- bakteerit käyttöön. Minä syöttäisin niitä lapselleni vaikka olisi ihan hyvä vatsainenkin. Pienen lapsen suolisto vain tarvitsee niitä hyviä bakteereita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Leinikki:
Ja muistakaa kaikki että jos allergiaa epäillään tai on niin ehdottomasti mh- bakteerit käyttöön. Minä syöttäisin niitä lapselleni vaikka olisi ihan hyvä vatsainenkin. Pienen lapsen suolisto vain tarvitsee niitä hyviä bakteereita.
Nyt on pakko kysyä, että miksi? Ja mahtaiskohan auttaa enää aloittaa tuolle 7,5kk:n ikäiselle vauvalle, jolla epäillään maitoallergiaa?
anteeksi AP, että tungen tän kysymyksen kanssa tähän ketjuun

:flower:
 
Koska mh- bakteerit edistävät immunipuolustuksen palautumista silloin kun se on huonoissa kantimissa. Ja siitähän allergioissa on kysymys. Samaten infektio kierteissä.
Ja tottakai siitä on hyötyä jos ne nyt vasta aloittaa. Vaikka vauva olisi kuinka iso.
Se myös tasapainottaa tehokkaasti suolistoa silloin kun se on huonossa kunnossa, niikuin usein allergikoilla on.
Meidän pojalla 1v3kk on niinkin järeät valmisteet käytössä kuin Bifidobakterium Infantis (saa myöskin luontaistuotekaupoista) ja Symbioflor 1 ja 2 ja niistä on ollut hirveästi apua.
Kannattaa etsiä käsiin sellainen kirja kuin Irti tulehduskierteestä, Rauli Mäkisen kirjoittama. Kertoo pienten lasten allergioiden ja tulehdus kierteen hoidosta.

Meidän pojalla oli n. 7 kuisena allergiat aika hyvällä mallilla ja ruoka aineitakin oli jopa 7, kunnes yhtäkkiä allergisoitu melkein kaikille ja pahimillaan joutui syömään pelkkää Neocatea kun mikään muu ei pysynyt sisällä. Sitten kun aloitettiin nuo bakteerit niin vatsa alkoi heti rauhoittumaan ja nyt ruoka aineitakin jo käytössä jo ainakin 5. Allergiat ovat aina tosi arvaamattomia ja yksi flunssakin voi tiputtaa vaikka kuinka monta ruoka ainetta pois. Maitohappobakteerit auttavat tehokkaasti näin käymästä ja pitävät vatsan aina hyvässä kunnossa
=)
 
Minäkin tuppaudun nyt tähän ketjuun :ashamed:
mutta mikäs mh-bakteeri ois hyvä maitoallergiselle tytöllemme? siis mistä kannattais kokeilu alottaa,mikä siedetyin jne? Tyttömme nyt 7kk ja muita allergioita ei oo vielä vastaan tullut *koputtaa puuta* :D
 
Hei taas! Huuto alkoi myöhemmin kuin Relan aloitus, joka aloitettiin 2-viikkoisena kuten Jekovit. Tänään haettiin apteekista Gefilus-kapselit, ja jätetään tuo Rela pois, kun ollaan kuultu siitä tosi paljon huonoa.
Vauvan olo helpottuu huomattavasti kun saa kakattua, kakkaa useita kertoja päivässä normaalia kakkaa, nyt tosin on alkanut tulla kerran päivässä sellainen mega-kakka joka ei meinaa edes mahtua vaippaan, sitä sitten punnaa ja ponnistaa työllä ja vaivalla ja kitinän & huudon säestyksellä, hymy ja huokaisu pääsevät tytöltä kun toimitus on ohi, ja sen jälkeen onkin yleensä hetken hyväntuulinen.

Itse vierastan vähän koliikki-sanaa, sillä se on niin epämääräinen. JOs koliikilla tarkoitetaan vatsavaivoja, niin niihinhän on löydettävissä vaivoja helpottavia keinoja. Jos taas koliikki on yleistä levottomuutta ja "iltahuutoa", niin sittenhän siihen ei oikein auta mikään muu kuin aika. Mutta mielestäni vauva selkeästi on huonovointinen, koska itku ja levottomuus jatkuvat koko päivän ja masua selvästi kipristää rinnalla olon jälkeen.

Toivon, että vauvalla olisi vain "normaalia" ikäänkuuluvaa masun kipristelyä tai sitten sitä epämääräistä iltahuuto-koliikkia. Allergia on kuitenkin tosi ikävä vaiva, joka vaatii tosi paljon tarkkuutta sen hoidossa. Huomenna aloitan joka tapauksessa maidottoman-munattoman dieetin ja katson, mitä vaikutusta sillä on asiaan. Gefiluksen jälkeen kokeillaan muita maitohappo-valmisteita, jos ei vaivat parane. Entä kannattaako kahvi ja tee jättää myös pois, ja onko jotain teelaatuja, joita herkkävatsainenkin vauva sietäisi? Ja miten kotimaiset viljat, kala...? OOn valmis vaikka minkälaiseen dieettiin, alkaa tosiaan olla mielenterveys vaarassa. Ja sitä ihmettelen tosi paljon, kuinka välinpitämättömästi esim. neuvolassa näihin asioihin suhtaudutaan.
 
Aina saa kysyä, koska siitä voi olla paljon hyötyä =)
Suosittelen ehdottomasti sitä DDS- Junioria tai Bifidobacterium Infantista. Kumpaakin saa luontaistuote kaupoista. Ne ovat hyvin siedettyjä. DDS-Juniorissa on riisitärkkelystä ja se ei ihan kaikille riisi allergisille ole käynyt. Mun omasta mielestä Bifidobacterium on ehkä hiukan tehokkaampaa. Mutta mielipiteitä on monia. Kummatkin ovat tehokkaita valmisteita ja sisältää bifidobakteereita jotka ovat vauvoille tosi tärkeitä. Myöhemmin kun suolisto on paremmassa kunnossa ja vauva alkaa olla yli 1v voi siirtyä käyttämään Probiootti Babyä, mitä yleisesti sen ikäiselle suositellaan, ja se on vähäsen halvempi valmistekin.
Nämä valmisteet ovat ihan täysin maidottomia joten sitä ei tarvitse miettiä =)
 
Johannina : meillä tytöllä sai maitoallergiaa epäilemään se, että heti, kun oli saanut korviketta/ jotain missä oli korviketta, niin maha meni ummelle ja hirveen huutamisen ja kirkumisen kanssa mun piti kakattaa kuumemittarilla neitiä. Hirveetä katsottavaa.
Nyt olen maidottamalla dietilllä, koska kiinteiden rinnalla imetän, mutta kokeilussa on myös almiron pepti, että löytyis sopiva korvike ennen imetyksen mahdollista loppumista.
Vähän aikaa on mennyt, mutta mun mielestä olo on helpottunut tytöllä.
 
Tavallisessa Gefilus maitohappobakteerissa on maitoproteiinia, en antaisi allergiaepäillylle lapselle, joka ei saa maitoproteiinia korvikkeesta. Maitohappobakteerit on todella hyvä tukimuoto allergioissa, mutta tosiaan kannattaa muistaa ettei kaikki kaikille todellakaan sovi. Meillä kokeiltiin useampi valmiste ennen kuin sopiva löytyi. Jos siis tilanne on sekava, panostaisin itse ensin imetysdieetin viilaamiseen ja sitten tilanteen rauhoituttua alkaisin kokeilamaan niitä maitohappobakteereja. Itseltäni meni alkuun aika paljon aikaa "hukkaan", kun ravasin lapsen kanssa vyöhyketerapiaissa ja kokeilin eri maitohappobakteereja ja kaiken maailman pierutippoja tyyliin Cuplaton. Lopulta sitten selvisi se allergia ja siihen ei auttanut muu kuin allergisoivien eliminointi pois. Maitohappoja olen sittemmin sopivan valmisteen löydyttyä alkanut antamaan uudelleen, kun pystyi oireettomalle lapselle sopivan valmisteen kokeilemaan.

Imetysdieettiä voi huoleti kokeilla, jätä itseltäsi pois maito, muna ja soija näin alkuun. En myöskään joisi kamalasti kahvia ja limsoja ja söisi muita kaasua kerääviä tuotteita kuten tuoretta ruisleipää ja hernekeittoa. Voi olla, että tilanne korjaantuu tuolla. Jos huuto jatkuu, ei se välttämättä ole merkki siitä, ettei lapsi olisi allerginen. Itse jouduin karsimaan omaa ruokavaliota aika paljon eli pois kotim.viljat, nauta, broileri, kala ja yleisesti allergisoivat ja silti täyttä oireettomuutta ei tullut. Lopulta oli siis viisainta siirtää lapsi erityioskorvikkelle ja nyt juo edelleen Neocatea. On kuitenkin paljon äitejä, jotka imettävät ihan onnistuneesti imetysdieetillä.

Toinen, mikä lasta saattaa itkettää on refluksi. Meillä lapsella on refluksi allergiaoireena, mutta se saattaa olla myös rakenteellisesta "viasta" johtuvaa. Joillain lapsilla ruokatorven sulkija saattaa olla löysä ja sieltä pääsee hapan vatsansisältö nousemaan ruokatorveen takaisin. Se on luonnollisesti kivuliasta, koska hapot polttavat ja lapsi voi olla tosi tuskainen. Osa lapsista pulauttaa runsaasti, mutta meillä lapsella refluksi oli mallia silent eli se ei näkynyt ulospäin pulauttuksina. Ekat oksennukset irtosivat vasta useamman kuukauden ikäisenä. Refluksia on mahdollista hoitaa lääkkeillä, jos se sitä olisi. Refluksi on usein pahimmillaan makuuasennossa ja se saattaa haitata myös syömistä, jos lapselle tulee nielemisvaikeuksia kipeän kurkun takia. Meillä lapsen imetys oli välillä melkoista remuamista. Refluksi voi siis olla allergiasta johtuvaa ja korjaantua samalla kun imetysdieetti/erityiskorvike asia saadaan kuntoon. Rakenteelliseen auttaa usein maidon sakeuttajat ja lääkitys sekä isommalla kiinteisiin siirtyminen.

Jos et saa neuvolasta ymmärrystä huolellesi, kannattaa mennä yksityiselle allergologille. Kyseessä voi olla "koliikki", mitä se ikinä onkin tai sitten esim. allergia ja/tai refluksi. Molemmista on neuvolassa usein aika puutteelliset tiedot ja hoitoon pääsy usein viivästyy. Nyt kirjoitan omasta kokemuksesta...
 

Yhteistyössä