Maitoallergiaako kohta 4kk:n ikäisellä?

Mulla on kohta 4 kuukauden ikäinen tyttö, joka on täysimetyksellä. Ollaan kokeiltu opettaa tyttöä juomaan pullosta (jota ei edelleenkää huoli), jos joskus tulee tilanne ettei tissi ole heti saatavilla. Ollaan kokeiltu tätä korvikkeilla. Ennen ei ole mitään oireita tullut, mutta nyt vajaan kahden viikon sisällä tyttö on saanut muutaman lusikallisen korviketta ja vähän aikaa sen jälkeen tytön suun ympärys ja leuka on lehahtanut läikykkään punaiseksi. Tämä on sitten hävinnyt jossain vaiheessa (viim. pari tuntia kokeilun jälkeen). Tänään kokeilin toista merkkiä korvikkeesta ja sama oli tulos ihan muutaman lusikallisen jälkeen (kun pulloa ei huolinut). Voiko tästä nyt jo päätellä, että maitoallergiaa pitäisi alkaa epäillä?

Rintamaidosta ei ole ko. oireita saanut. Tyttö aina ollut todella tyytyväinen, vähäitkuinen, masuvaivoja sen verran kuin niitä yleensä pikkuisilla on eli vähäsen. onneksi meillä on viikon päästä neuvolalääkäri, joten vin kysellä asiasta, mutta heti huoli nostaa päätään :( :ashamed:
 
Viimeksi muokattu:
Juu kannataa vaatia altistusta jos oikein huolettaa ja saat asiaan selvyyden :hug:

Meilläkin rupesin epäilee tuon nelosen kohalla voisko olla maitoallergiaa kun hän oli jotain 5-7kk ikäinen ja lekurit väitti kiven kovaa että se on vaa atooppista ihottumaa yms ja määräs kerta toisensa jälkee salvaa että kyllä se sillä lähtee mut eipä lähtenytkään.Sitten me miehen kans päätettii jättää maito pois kokonaan niin johan iho parani aika nopeesti jolloin kun oli seuraava aika sinne lekurille oli pakko todeta että minä olin oikeassa jolloin hän suostui siihen altistukseen,ja tälläkin hetkellä meillä on taas altistus menossa ja sen kyllä huomaa |O
 
zenn Juu, olen kyllä ja siltä tytön iho näyttikin.

Kuinka todennäköisiä muut allergiat ovat? Onko maitoallergia ikuinen "riesa" vai pääseekö siitä todennäköisesti eroon jossain vaiheessa? Jos neuvolalääkäri ei ota meitä todesta , varaan ajan ykstyiselle ja pyydän päästä vaikka testetihin. Allergialiiton sivuilta luin, että nämä iho-oireet näkyvät yleensä Ige-arvojen nousuna pienilläkin lapsilla.
 
No meillä on poika 2v6kk nyt ja edelleen on maidolle allerginen..mutta yleisesti sen pitäis loppua ennen koulun alkua.

Ja tuolla meidän pojalla on myös sitrus,ja vilja allergia tuon maidon lisäksi.

Nytkin on ollut yhtä huutoa ja kiukkua eilisestä asti kun pitää tuo altistus tehä taas kotona.Toivottavasti tällä kertaa säästytään siltä hengen ahdistuskohtaukselta.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä lapsella maitoallergia väistyi aika pian 2 v synttäreiden jälkeen eli on tyypillistä, että pienten allergia häviää iän mukana pois. Meillä lapsella oli kyllä muitakin allergioita aika lailla, mutta pikku hiljaa näyttää häipyvän allergiat! Meillä ei noissa allergiakokeissa ole koskaan mitään näkynyt eli ne eivät ole aina kovin luotettavia. Kannattaa ottaa asia lääkärin kanssa puheeksi, jotta saatte maitoaltistuksen tehtyä. Nuo altistukset kannattaa tehdä lääkärin valvonnassa, jotta tulos kelpaa Kelalle. Kun altistus on tehty, lääkäri laittaa lausunnon altistuksesta Kelalle ja mikäli allergiaa ilmeni, saa Kela korvauksen allergiselle tarkoitettuun erityiskorvikkeeseen. Altistuksia tehdään osassa yksityisiä lääkäriasemia tai sitten sairaaloiden lastenpoliklinikoilla. Me olemme tykänneet käydä yksityisellä, niin on aina sama lääkäri, joka tuntee lapsen ja hänen oireilukuvion ja altistukset eivät turhaan veny ja pitkity vaan saadaan ajoissa "poikki"
 
Mulla poika 4kk ja todettiin maitoallergia,alkoi atooppisella ihottumalla ja maissivelistä tuli ap:n kertomat reagtiot.Nyt itse olen maidottomalla ruokavaliolla(täysimetän) ja soseita kokeillaan hiljakseen.
 

Yhteistyössä