maitoallergiaa???

Onko tietoa siitä, että voiko maitoallergia puhjeta vasta vuoden iässä? Tai en nyt suoranaisesti epäile maitoallergiaa, mutta jonkinlaista herkistymistä.
Jos keitän maitopuuron esim. riisipuuron iltapalaksi tyttö ( 11 kk) itkee kipuitkua 1-2 tunnin päästä ja paukuttelee hirmuisesti. Olen lisännyt "juoma"maitoon vähän rasvatonta maitoa totuttelemismielessä ja nyt on leukaan ilmestynyt pientä näppyä (tosin tekee myös hampaita ja kuolaa paljon, voisiko johtua siitä??? )
Jos saa enemmän maitopitoista ruokaa kakka muuttuu vihreäksi...
Ja seikoittaaksen koko pakan, korvikemaito (NAN) ei aiheuta mitään oireita! :/ Oon ihan pihalla! Hakeudunko lääkäriin vai seuraanko??? Auttakee!!! :'(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.11.2004 klo 22:08 tytsyn äiti kirjoitti:
Onko tietoa siitä, että voiko maitoallergia puhjeta vasta vuoden iässä? Tai en nyt suoranaisesti epäile maitoallergiaa, mutta jonkinlaista herkistymistä.
Jos keitän maitopuuron esim. riisipuuron iltapalaksi tyttö ( 11 kk) itkee kipuitkua 1-2 tunnin päästä ja paukuttelee hirmuisesti. Olen lisännyt "juoma"maitoon vähän rasvatonta maitoa totuttelemismielessä ja nyt on leukaan ilmestynyt pientä näppyä (tosin tekee myös hampaita ja kuolaa paljon, voisiko johtua siitä??? )
Jos saa enemmän maitopitoista ruokaa kakka muuttuu vihreäksi...
Ja seikoittaaksen koko pakan, korvikemaito (NAN) ei aiheuta mitään oireita! :/ Oon ihan pihalla! Hakeudunko lääkäriin vai seuraanko??? Auttakee!!! :'(
Monella lapsella ilmenee maitoallergia vasta tuossa iässä, kun aletaan tavallista maitoa käyttämään.
 
Meidän tytön vatsa ei kestä tavallista maitoa (ei hapan- eikä luomumaitotuotteita), aloitin kokeilut kun hän täytti 10 kk. Koskaan ei ole korviketta saanut, joten tämä oli ensimmäinen kosketus lehmänmaitoon. Määrän ei tarvitse olla kuin pari teelusikallista luomupiimää parina päivänä, ja vatsa menee sekaisin, maitohappobakteereistakaan ei ole ollut apua. Nyt tyttö on 1v1kk, ja hän saa rintamaidon lisäksi Beneviva tai Oatly-kaurajuomaa, joissa on yhtä paljon kalsiumia kuin lehmänmaidossa.

Kieltämättä tuntuu vähän hassulta, että korviketta vauvasi vatsa kestää, mutta lehmänmaidolle olisi allerginen. Pidä vaikka vähän taukoa ja kokeile sitten taas esim. Gefilus-piimällä varovasti. Jos maito ei ala sopia, voithan jatkaa korvikkeen antamista vaikka vauva vuoden täyttääkin, ja siihen lisäksi esim. kaurajuomaa. Kalliimpiahan nuo ovat kuin tavallinen maito, mutta ei varmaankaan kannata lähteä allergiatesteihin kun korvike kumminkin sopii. Turhaan sitä apteekin korvikkeille korvattavuutta hakee.

Kaksivuotiaaksihan erikoiskorvikkeita yleensä maitoallergisille juotetaan, mutta me päädyimme kaurajuomaan kun ei muita allergioita ole eikä siten pitäisi olla puutetta ravintoaineista. Imetystä jatkan, mutta olen raskaana, joten jossain vaiheessa maito varmaankin loppuu.
 
Kiitos vastauksista! :flower: :flower:

En ole kuullutkaan tästä kaurajuomasta, johtuu ehkä siitä, ettei ole tullut kiinnitettyä huomiota moiseen. Luulin soijamaidon olevan ainoa vaihtoehto. No kokeillaan sitä sitten jos tämä rasvatonmaito-kokeilu epäonnistuu... Olen nyt lisänyt 125 ml:aan korviketta 10 ml rasvatonta ja nostan annosta 10 ml päivässä. Vielä kaikki ok! Näpyt leuasta hävisi yön aikana, johtuivat varmaan hirmuisesta kuolaamisesta!
Samaa olen kuullut minäkin, että maitoallergia voi puhjeta vasta 1. ikävuoden lopulla. Mutta eikö maitoallergiaan liitetä yleensä myös kananmuna-allergia? Meidän tyttö ei ole millekään allerginen ( siis ainakaan vielä ;) )
No toivottavasti tämä juttu selviää! Sitä tuntuu katsovan jokaista näppyä ikäänkuin suurennuslasilla ja pähkivän kaikenlaista!


=) Mukavaa sunnuntain jatkoa! =)
 
Ipsu
Tee kotona altistuskokeita: Pidä 2 viikkoa taukoa kaikkien maitotuotteiden suhteen. Tarkkaile häviävätkö oireet. Anna sitten 2 viikon ajan kaikkia maitotuotteita, ja katso palaavatko oireet. Ei kukaan ole maidolle allerginen vain vähän. Sitä joko on allerginen tai ei ole, ja vähäinenkin määrä maitoproteiinia aiheuttaa oireita allergiselle. Jos huomaat kotikokeiden perusteella, että oireet tulevat selkeästi maidosta, käänny lääkärin puoleen.
 
Taisin olla vähän hätäinen tämän maitojutun kanssa! :ashamed: :ashamed: Eli vielä on kaikki ok! Lisään rasvatonta maitoa joka päivä vain vähän enemmän kuin edellisenä. Taisin aiemmin olla malttamaton, ja tehdä liian suuria harppauksia. Nyt kuitenkaan ei ole vielä tullut ihottumaa, ilmavaivoja eikä mahakaan ole sekaisin.
Ipsu: olet ihan oikeassa; ei voi olla vain vähän allerginen. Itse asiassa näin ajattelinkin, enkä varsinaiseen allergiaan itse uskonutkaan, koska korvikkeet on olleet ihan ok! Ajattelin, että tytön maha on vain herkempi, mutta syy taitaa ollakin äidin hätäilyssä! :( :ashamed: :whistle:
Ihotesti on hyvä vinkki, jota en olekaan kokeillut!

Kiitos kaikille vinkeistä ja kommenteista!!! :flower:
 
Imetystä jatkan, mutta olen raskaana, joten jossain vaiheessa maito varmaankin loppuu.
[/quote]

Ei välttämättä lopu, vaikka oletkin raskaana! Mutta varmaan kannattaa pian vieroittaa tai ainakin hyvissä ajoin ennen kuin uusi vauva syntyy, ettei vanhemmalle lapselle tule tunne, että hänet on syrjäytetty imetyksessä.
 

Yhteistyössä