Maitoallergia - kiinteät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SuomiNeiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

SuomiNeiti

Vieras
Meidän tarina: vauvan syntymästä viikko meni rauhallisesti. Sen jälkeen alkoi 2 kuukauden 5-6 päivää viikossa 8-12 tunnin huutamisrumba. Vauva kipristi niskaa taaksepäin todella rajusti ja imetyssessiot yleensä meni vauvan usein huutaen kipuja. Silmäkulmissa ja päänahassa karstaa joka lähtee rapsuttaessa pois. Kaikki tämä meni koliikin piikkiin.

Aloin itse testaamaan. Jätin kaikki maitotuotteet pois, siis ihan kaikki. Oireet hävisivät 2 kuukauden ikäiseltä vauvalta kuin taika-iskusta. Vauvasta tuli iloinen ja onnellisen oloinen. Välillä syön vahingossa jotain tuotetta jossa on ihan vähän maitoa, oireet alkavat yleensä seuraavana päivänä. Vauva ei kestä yhtään lehmänmaitoa, ei yhtään. Aloitin syömään myös soijamaitoa ja vauva saa tasan samat oireet kuin lehmänmaidosta. Kauramaitoa saan juoda ilman että vauvalle tulee oireita.

Nyt kohta meillä lähestyy 4 kk ja olen ajatellut aloittaa kiinteät. Haluaisinkin kysyä miten te olette aloittaneet kiinteät? Onko muita kohtalotovereita? Kiitos kommenteista!

Meidän tarina: vauvan syntymästä viikko meni rauhallisesti. Sen jälkeen alkoi 2 kuukauden 5-6 päivää viikossa 8-12 tunnin huutamisrumba. Vauva kipristi niskaa taaksepäin todella rajusti ja imetyssessiot yleensä meni vauvan usein huutaen kipuja. Silmäkulmissa ja päänahassa karstaa joka lähtee rapsuttaessa pois. Kaikki tämä meni koliikin piikkiin.

Aloin itse testaamaan. Jätin kaikki maitotuotteet pois, siis ihan kaikki. Oireet hävisivät 2 kuukauden ikäiseltä vauvalta kuin taika-iskusta. Vauvasta tuli iloinen ja onnellisen oloinen. Välillä syön vahingossa jotain tuotetta jossa on ihan vähän maitoa, oireet alkavat yleensä seuraavana päivänä. Vauva ei kestä yhtään lehmänmaitoa, ei yhtään. Aloitin syömään myös soijamaitoa ja vauva saa tasan samat oireet kuin lehmänmaidosta. Kauramaitoa saan juoda ilman että vauvalle tulee oireita.

Nyt kohta meillä lähestyy 4 kk ja olen ajatellut aloittaa kiinteät. Haluaisinkin kysyä miten te olette aloittaneet kiinteät? Onko muita kohtalotovereita? Kiitos kommenteista!

Moi!
Meillä ei ihan sama tilanne ollut mutta siis maitoallergiaepäily kuitenkin. Aloitin kiinteät ihan normaalisti omatekemillä bataatti/porkkana/peruna vihannesoseilla. Anna aluksi yksi maku viikossa niin tiedät tuleeko mitään allergisiaoireita. Purkkisoseitakin voit antaa mutta katso, missä niistä on maitoa mukana ja vältä niitä. Muistaakseni näissä 4kk soseissa aniharvassa on maitoa.

Ei sitä allergiaa kannata pelätä vaan kokeilla rohkeasti että mikä käy!

Viimeksi muokattu:
Jos epäilet maitoallergiaa pyydä ihmeessä neuvolasta lähete allergiatutkimuksiin. Onhan sen hyvä saada asiaan varmuus altistuksella ettet turhaan pidä tiukkaa dieettiä tai ettet ainakaan jatkossa ala karsia lapsen ruokavaliosta perusruoka-aineita jos alkaa tulemaan oireita. Ja jos joudut lopettamaan imetyksen et saa erityiskorvikkeita ilman virallista diagnoosia.

Meilläkin oli esikoisella maitoallergia. Olin itse koko imetysajan (11,5 kk) tiukalla maidottomalla dietiillä, sillä oireet ilmestyivät heti, kun olin vahingossa jotain maitopitoista (tarkemmin maitoproteiinipitoista) syönyt. Käytiin allergialääkärillä ja olisin saanut korvattuna apteekin "maitoja", mutta ne eivät kelvanneet vauvalle.
Aloitin kiinteät 4kk:n ikäisenä normaaliin tapaa ruoka-aine kerrallaan vauvan tahtisesti, mutta vältettiin siis maitoa/maitoproteiinia sisältäviä soseita. Niitä onneksi löytyy hyvin ja lisäksi tein osittain itse. Vuoden ikäisenä lapsi siirtyi samaan ruokavalioon kuin mekin eli en tehnyt erikseen lapselle omia ruokia vaan siirryimme koko perhe maidottomalle ruokavaliolle pääruokien osalta. Tänä päivänä löytyy hyvin kaurapohjaisia tuotteita maitopohjaisten sijaan.
4-vuotiaana oireet olivat häipyneet kokonaan ja nykyisin syö ja juo kaikkea. Paitsi tavallista maitoa, koska ei ole sen makuun tottunut :).

Jos muuta allergiaa ei ilmene, niin tämän maitoallergian kanssa selviää tänä päivänä hyvin.

Eipähän mummut ja papat yrittänet antaa turhia "herkkuja" vauvalle, kun eivät tienneet, mitä voi antaa ja mitä ei :)

Kiitos tosi paljon kommenteista!! Vaikka ei ole tietenkään mukavaa että teillä on ollut vastaavaa, on tosi ihanaa kuulla vastaavia kokemuksia ja että tästä selvitään hienosti. Kiitos kirjoituksesta! Aloitan muutaman viikon päästä vaikka perunalla, toivottavasti maistuu. :)

Meillä on myös esikoinen maidolle allergine. Oireilee vain ihon kautta ja ei oikeastaan ole ennää niin paha, kuin alussa. Poika on nyt 2v 6 kk:tta.
On myös allerginen kananmuna, ohra, vehnä, ruis ja kaura.
Kannattaa käyä vilkasemassa myös hakusanalla maitotauti.
Meillä on suuriapu löytynyt maitohappobakteerista. Käytetään biolatta bb. Joka päivä.
Huomattava ero ainaki minusta.
Nyt ollan myös käyty homeopaatilla ja minusta pikkuhiljaa iho alkaa olla jo paremman puolella.

Yhteistyössä