Maitoa rinnoista?? Apuja kaivataan nopeasti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Zora
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moi taas. Vielä ei ole menkat alkaneet, rinnat on todella aristavat ja maitotippoja tulee (etenkin saunan tai suihkun jälkeen). Lämmöt mittasin huvikseni ja näytti 37,1.

Syitä näyttää olevan monia. Miehiltäkin voi tulla maitoa, samoin kuin naisilta jotka eivät ole koskaan olleet raskaana:

Tärkeimmät hyperprolaktinemiaa aiheuttavat patologiset tilat ovat erilaiset hypotalamuksen ja aivolisäkkeen varren vauriot sekä aivolisäkekasvaimet (prolaktinooma ja akromegalia). Hyperprolaktinemiaa tavataan joskus myös eräissä systeemisairauksissa ( krooninen munuaisinsuffisienssi, hypotyreoosi, maksakirroosi, valeraskaus, epileptiset kouristuskohtaukset). Monet fysiologiset tilat ja lääkkeet suurentavat seerumin prolaktiinipitoisuuksia. Fysiologisista tiloista tärkeimmät ovat uni, imetys, raskaus ja erilaiset stressit. Myös rintojen manipuloiminen voi nostaa prolaktiinipitoisuutta. Hyperprolaktinemiaa aiheuttavista lääkkeistä ovat tärkeimmät dopamiiniantagonistit (mm. fentiatsiinijohdokset, butyrofenonit, bentsamidit ja trisykliset depressiolääkkeet), opiaatit, H2-antagonistit, imipramiinit, serotoniinin takaisinoton estäjät (fluoksetiini), kalsiumkanavaestäjät (verapamiili) sekä hormonit (estrogeenit, antiandrogeenit). Hyperprolaktinemian syyn selvityksessä TRH-kokeesta voi olla hyötyä (ks. em. tutkimus).

Ap, oletko kuullu semmosesta, että kun nainen oikein kovasti toivoo raskauden alkavan, niin hän saattaa "kehittää" joissakin tapauksissa itselleen raskausoireita, vaikka hedelmöitys ei olisikaan tapahtunu...

Alkuperäinen kirjoittaja Zora:
Moi taas. Vielä ei ole menkat alkaneet, rinnat on todella aristavat ja maitotippoja tulee (etenkin saunan tai suihkun jälkeen). Lämmöt mittasin huvikseni ja näytti 37,1.

Tee nyt ihmeessä se testi, kyllä raskaana mielestäni taidat olla. Itse tein 3pv
ennen kuukautisten alkua just samojen oireiden takia ja näytti heti +. Nyt nukkuu tuolla pihalla päiväunillaan.

Kiitos taas teille vastanneille! Sisu, olen kyllä huomannut, että jos raskautta toivoo, niin monesti niitä oireita alkaa "löytymään" (jokainen nippaisu on mukamas merkki raskaudesta :D). Toisaalta en mielestäni edes ole (ainakaan kovin :D) pahasti vauvakuumeinen, sillä raskaaksi tulen sitten, kun on sen aika/jos nyt tulen ollenkaan, ei ole välttämättä juuri tämän kuukauden juttu, olenhan vasta 22v. Tässä tapauksessa toivoisin vaan, että maitotipat johtuisi muusta kuin vaikkapa prolaktiinihäiriöstä tms. (joka kuulemma johtuu aivokasvaimesta tms..). Teen tällä viikolla testin (apteekki ei ole ihan lähellä, joten vielä en voi tehdä), jos ei menkat ala. Sitten vain lääkäriin.. Olen jo varannut yksityiselle gynelle ajan, koska huolestuin tästä oireesta niin paljon.

Minulla kanssa tullut maitoa 24 vuotiaasta ja nyt olen 34v. Prolaktiiniarvot koholla... Lapset syntyneet 03 ja 07. Prolaktiiniarvot estivät raskautumisen ekan lapsen jälkeen,jonka tekemiseen meni 3 vuotta.
Jos yrittää raskautua,suosittelen lekuriin menoa ja selvitystä asiaan...

Hei. Sain lähetteet prolaktiini- ja kilpparitutkimuksiin. Eilen tein apteekin oman testin, joka näytti negaa. Toissapäivänä illalla tuli tosi paha olo (lähes oksennus tuli), mutta se meni ohi. Usein mulla edeltää huono olo ennen menkkoja, mutta ainakaan vielä ne ei ole alkaneet (nyt kp 27/27), tätä pitempää kiertoa ei ole ollut pitkään aikaan. Rinnat on arat ja edelleen tulee maitoa. Mahaa on jomotellut myös useita päiviä, mutta kaikesta huolimatta en taida olla raskaana, kun testi näytti negaa. Taitaa siirtyä meidän vauvaprojekti, jos mussa on jotain vikaa :(.

Alkuperäinen kirjoittaja Zora:
Hei. Sain lähetteet prolaktiini- ja kilpparitutkimuksiin. Eilen tein apteekin oman testin, joka näytti negaa. Toissapäivänä illalla tuli tosi paha olo (lähes oksennus tuli), mutta se meni ohi. Usein mulla edeltää huono olo ennen menkkoja, mutta ainakaan vielä ne ei ole alkaneet (nyt kp 27/27), tätä pitempää kiertoa ei ole ollut pitkään aikaan. Rinnat on arat ja edelleen tulee maitoa. Mahaa on jomotellut myös useita päiviä, mutta kaikesta huolimatta en taida olla raskaana, kun testi näytti negaa. Taitaa siirtyä meidän vauvaprojekti, jos mussa on jotain vikaa :(.

:hug: Koita jaksaa! Toivotaan, että tuo maidoneritys johtuu jostain muusta ja että verikokeissa kaikki on ok.

Kun odotin toista lastani, siskollani alkoi maitoa tihkua rinnoista kun ajatteli minua ja raskautta. Ei siis aina kun minua ajatteli, mutta laitto mulle tekstiviestin, että "olen hengessä mukana, maitoa alkoi erittyä täälläkin". Siskoni lapsi oli tuolloin 3-vuotias, jota hän ei ollut imettänyt 2v9kk:en!

Tämä onkin jo vanhempi ketju, mutta asia koskee myös itseäni. Toivottavasti ei ole mitään kummempaa, mutta viimeistään pojan neuvolassa pyydän aikaa lääkäriin heti joulun jälkeen.
Eli itsellä on nyt tullut kohta viikon pikkiriikkisiä pisaroita maitoa rinnoista, "paremmasta" rinnasta hieman isompia pisaroita kuin toisesta. Ja poikaa olen imettänyt viimeksi 9kk sitten.
Nyt olisi hyvä mahdollisuus ajoituksen puolesta plussaan, mutta tämä maito asia kyllä nyt mietityttää...kurjaa jos joutuu hoitoihi, mutta ei auta nurista, on heitä joilla asiat huonomminkin :headwall:

Yhteistyössä